Telecom News - הטכניון הציג את מדפסת העתיד בתלת מימד בעלות 850 אלף יורו

הטכניון הציג את מדפסת העתיד בתלת מימד בעלות 850 אלף יורו

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> הטכניון הציג את מדפסת העתיד בתלת מימד בעלות 850 אלף יורו
הטכניון הציג את מדפסת העתיד בתלת מימד בעלות 850 אלף יורו
מאת: מערכת Telecom News, 5.1.15 ,20:22מדפסת תלת מימד

זו מדפסת תלת מימד ראשונה מסוגה בישראל. היא מיועדת להדפסת מתכות כגון טיטניום לתעשיית החלל, הרפואה והרפואה הדנטלית ועוד, ומתיכה את חומר הגלם - אבקת מתכת - באמצעות קרן אלקטרונים ולא בטכנולוגיית הלייזר הישנה יותר.

במכון המתכות של הטכניון החלה לפעול בימים אלה המערכת הראשונה בישראל להדפסה בתלת מימד של רכיבים מתכתיים באמצעות קרן אלקטרונים (בתמונה משמאל).

טכנולוגיית ייצור מרכיבים מתכתיים בהדפסה תלת ממדית, או בשמה המקצועי "ריבוד", נחשבת לתחום חדשני ומכונה לא פעם "המהפכה התעשייתית השלישית". השימוש בטכנולוגיה זו מאפשר לייצר רכיבים בעלי גיאומטריה מורכבת ביותר. זאת, כחלק אחד וללא צורך בעיבוד שבבי, שהוא יקר ומסובך.

עפ"י ההערכות, טכנולוגיה זו תהפוך לחלק בלתי נפרד מתהליכי המחקר והייצור בתעשיות התעופה והחלל, הרפואה (למשל לתחליפי עצם), והרפואה הדנטלית (למשל, לשתלים דנטליים). זאת, משום שהיא רלוונטית בכל תחום, שבו נדרשת יכולת ייצור של רכיבים מתכתיים זעירים, בייחוד כאלה המאופיינים בגיאומטריה מורכבת במיוחד או מיועדים לפעול בתנאי סביבה קיצוניים.

במערכת בטכניון כבר הודפס אבטיפוס של מיכל דלק ללוויין המיוצר אף הוא בטכניון. בהמשך מתוכננת הדפסת להבים למנועים, שתלים לברכיים ועוד.

המערכת החדשה, מתוצרת חברת ARCAM השוודית, משתמשת כאמור בקרן אלקטרונים כדי להתיך חלקיקי אבקות מתכתיות. שיטת ההיתוך החדשנית בטוחה, זולה ואמינה יותר מהשיטה הרווחת כיום, שמתבססת על קרני לייזר.

יתרון נוסף של המערכת החדשה הוא יכולתה לעבוד עם מגוון רחב של סגסוגות מתכתיות, כשהמעבר ביניהן פשוט וקל הרבה יותר מאשר במערכות מבוססות לייזר. עלותה הכוללת של המערכת (רכישה, התקנה, הכשרה וציוד היקפי) מסתכמת בכ-850 אלף יורו, והיא מומנה בחלקה ע"י המדען הראשי במשרד הכלכלה.

בישראל קיימות רק 3 מדפסות תלת מימד למתכת, שכולן עושות שימוש בטכנולוגית הלייזר הישנה יותר. המערכת החדשה בטכניון היא למעשה מדפסת תלת המימד למתכות הראשונה המוצבת במוסד אקדמי בישראל.

חיים רוזנזון, מנהל מכון המתכות: "מכון המתכות, שמוביל את המחקר בתחום זה בישראל ונהנה מחשיפה רבה לתעשייה הישראלית, הוא המקום הטבעי ביותר להובלה והטמעה של הטכנולוגיה החדשנית בישראל. הקמת המרכז להדפסה בתלת מימד במכון תסייע בקידום התעשייה בארץ, תיתן מענה לצרכים קיימים ועתידיים ותעודד הסבת מפעלים לטכנולוגיות מתקדמות".

בתמונה: מוצרים שהודפסו במדפסת החדשה.  
צילום: שרון צור, דוברות הטכניון

מוצרים שהודפסו בתל מימד



 
 
Bookmark and Share