Telecom News - למה משרד הבינוי צריך מכשירי קשר יקרים של רשת החירום הלאומית?

למה משרד הבינוי צריך מכשירי קשר יקרים של רשת החירום הלאומית?

דף הבית >> פטורים ממכרזים ICT >> למה משרד הבינוי צריך מכשירי קשר יקרים של רשת החירום הלאומית?
משרד ממשלתי נוסף הצטרף לפטנט החדש לעקוף את הצורך בקיום מכרזים: כל גוף ממלכתי וממשלתי מכריז על עצמו, שהוא חלק מרשת החירום הלאומית ורוכש מכשירי קשר לשומרים ולמאבטחים אצלו בלי מכרז, מכשירי קשר יקרים פי 4 ממחיר מכשירים, שהיה יכול לקבל במכרז. אם לא די במשרד הבינוי, גם רשות המים הצטרפה "לחגיגה" על חשבון משלמי המיסים בישראל.
מאת: אבי וייס, 5.2.15, 01:10מיכל עבאדי-בויאנג'ו

חשפנו כאן כיצד התכנית המסודרת לבניית "רשת חירום לאומית" התמוטטה, כאשר כנסת ישראל "קפצה על העגלה" והחליטה, שגם היא שייכת לרשת הזו (ולפטורים ממכרז המלווים אותה). זה היה האות "לפריצת הסכר" ואחרי כנסת ישראל, משרד הרווחה החליט, כפי שידווחנו - כאן,  שגם הוא שייך ל"רשת החירום הלאומית" ורכש את מכשירי הקשר למאבטחים, שומרים וסדרנים הקיימים במשרד, בפטור ממכרז. 

זו לא פעם ראשונה, שאנו חושפים, שמיכל עבאדי-בויאנג'ו (בתמונה), החשבת הכללית באוצר (חשכ"ל), נתנה את ידה וחתימתה לתרגיל שערורייתי חדש במסגרת "פירמידת הפטורים ממכרזים". עד לפני חודש, מי שנתן לה את הגיבוי לכל התרגילים הללו, היה השר, יאיר לפיד. את הנזקים והנורמות הפסולות, שהוא יצר בקדנציה הקצרה שלו כשר אוצר, נרגיש (בכיסנו) עוד שנים רבות. 

לכן, לא הופתענו כשנתקלנו ב"פטור ממכרז" שלווה בנימוקים ממש הזויים (למשל הצורך של פקידי ופקידות משרד הבינוי להיות מעודכנים, כאשר יש רעידת אדמה). זאת, כדי להצדיק את רכישת המכשירים הללו ב"פטור ממכרז" במחירים הנמצאים בשמיים. 

פנינו למשרד הבינוי ושאלנו: "
לאחרונה משרד הבינוי הוציא פטור ממכרז לרכישת מכשירי קשר של חברה אחת. מדוע לא נערך מכרז? מכשירים עם תדרים צרובים של גורמי החירום וההצלה יש מכמה יצרנים! כ"כ מדוע משרד הבינוי בכלל צריך מכשירים כאלה? הרי המשרד לא נכלל בהחלטת הממשלה בעניין "גורמי חירום" ו"מגיבים ראשונים"?"

תגובת משרד הבינוי הייתה ישירה וברורה: "
פטור ממכרז ניתן ע"י משרד האוצר - מנהל- הרכש הממשלתי ולא ע"י משרד הבינוי. גם אם משרד הבינוי לא נכלל בהחלטת הממשלה כמחויב לרכוש מכשירי קשר, המשרד זכאי לבצע כל רכישה של ציוד לשעת חירום אם הוא מגדיר אותו כנחוץ לתפקוד המשרד".

או בעברית פשוטה, למי שלא הבין את התשובה: כרגע, אנו במצב של "איש הישר בעיניו יעשה". החשכ"ל (דהיינו: מיכל עבאדי בויאנג'ו) יקבע מי זכאי ל"פטור ממכרז" בעניין מערכות הקשר שלו, והחשכ"ל, ללא כל החלטת ממשלה או כל החלטה מסודרת אחרת, ייתן את האישור הזה לכל אחד, גם אם הקשר שלו ל"רשת חירום לאומית" הוא בדיוק כמו הקשר שלי לחייזרים על המאדים.

פשוט, הכסף שלנו הפך למרמס ולהפקר, ולא מהיום. 

אם אתם חושבים, שאני טועה, אז הגיע הפטור הבא ממכרז למכשירי קשר, "פטור ממכרז" ל"רשות המים", רשות הנמצאת במסגרת "משרד התשתיות הלאומיות האנרגיה והמים", ועוסקת בפיקוח על תאגידי המים והביוב העירוניים (שעומדים לפרק אותם בקרוב, כך בכל אופן השר סילבן שלום טוען ומכריז בכל מקום). בנימוקים לפטור בסיפור כאן, מופיע הנימוק, שפקידי ופקידות רשות המים צריכים להיות בקשר עם כוחות החירום וההצלה בזמן שריפות ענק, דוגמת השריפה בכרמל (כך בדיוק כתוב בנימוקים). למה? כי פקידי רשות המים מפקחים על המים, שהכבאים ("לוחמי אש") ופיקוד העורף זקוקים להם בזמן שריפה ענקית... פשוט גדול. ענק. נימוק מושלם, שעולה על כל דימיון. איך לא חשבתי על זה? 

לכן, פניתי לרשות המים ושאלתי: "לאחרונה רשות המים במשרד התשתיות הלאומיות הוציאה פטור ממכרז לרכישת מכשירי קשר של חברה אחת. מדוע לא נערך מכרז? הרי מכשירים עם תדרים צרובים של גורמי החירום וההצלה יש מכמה יצרנים. כ"כ, מדוע רשות המים בכלל צריכה מכשירים כאלה? הרשות הרי לא נכללה בהחלטת הממשלה בעניין "גורמי חירום" ו"מגיבים ראשונים"?"

תגובת רשות המים: "מדובר על מכשירים ייעודיים לטובת רשת קשר חרום של פיקוד העורף. על פי בדיקת רשות המים – במציאות הקיימת, רק חברת X יודעת לספק את המכשירים הספציפיים הנדרשים. ועדת המכרזים בחנה את המידע שהוצג בפניה, ובהתבסס עליו אישרה את הפטור ממכרז. רשות המים צריכה מכשירים אלו לשם מילוי תפקידיה בשעת חירום".

לסיכום, לא רק שמדובר בבזבוז כספי ציבור, מדובר בהחלטה שגויה מכל היבט שלא נסתכל על זה. מכשירי קשר רוכשים אחת לשני עשורים (ויש המתהדרים ורוכשים מכשירי קשר אחת לעשור). דהיינו: מה הטעם לרכוש כעת מכשירים יקרים להחריד, בטכנולוגיות מאוד ישנות וקנייניות, כאשר משטרת ישראל וצה"ל כבר מתכוננים לעבור ל-LTE-A בטווח זמן של עד שנתיים מהיום? דהיינו: בעוד כמה שנים מעטות, המכשירים הללו יהיו חסרי תועלת ויהיה צורך להחליפם בחדשים, בגלל חוסר תכנון וחוסר ראות מינימלית, כשטובת היועצים למינם שמכסים את הפטורים הללו היא רק "לקטוף" כעת את "העמלות" שלהם, משני הצדדים, מעשה מושחת שהפך להיות נורמה שלטונית בישראל.  
ביזיון



 
 
Bookmark and Share