Telecom News - מה קורה למי שצלצל למספר פרמיום וחוייב ב-2,600 ש"ח לשיחה אחת?

מה קורה למי שצלצל למספר פרמיום וחוייב ב-2,600 ש"ח לשיחה אחת?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> מה קורה למי שצלצל למספר פרמיום וחוייב ב-2,600 ש"ח לשיחה אחת?
קשה להאמין כמה פתאים יש במדינת ישראל, שמחייגים למספרי פרמיום ומקבלים את "הלם החשבונית", כשמגיע החשבון על השיחה הזו. הדבר היותר חמור: משרד התקשורת  בכלל לא מוכן לעזור להם, אחרי שנפלו בפח וגם לא מוכן לתקן את העוולה הצרכנית החמורה הזו. מחאת המגזר החרדי כנגד משרד התקשורת והחלטותיו בתחום מספרי הפרמיום, היא רק קצה הקרחון לכאוס המדהים הזה. 
מאת: אבי וייס, 29.1.15, 20:00אבי ברגר

כשכתבתי כאן את האזהרה מפני החיוג למספרי פרמיום בבריטניה וברומניה, חיוג בלתי חוקי בעלות של עד 100 ש"ח לדקה, חיוג שכביכול מתבצע לחו"ל, תרגיל הנעשה מזה זמן רב בחסות מנכ"ל משרד התקשורת (אבי ברגר - בתמונה) ידעתי, שלא כולם יקראו את אזהרתי ויש מספיק פראיירים, שמתחזקים את השירותים הללו מכיסם.

לכן, כשקיבלתי את תלונתו של ו.ב. (השם שמור במערכת), שקיבל הלם מחשבון של 2,600 ש"ח לשיחה אחת, החלטתי לעבור איתו את המסלול של תלונה במשרד התקשורת. זאת,  לאחר שקיבל סירוב להקלות בתשלום המדהים הזה מהחברות, שרוצות את הכסף הזה ממנו: פלאפון ו-012-סמייל. 

האזרח פנה למשרד התקשורת (פנייה 88818) וכתב כדלהלן: "לצערי נפלתי לעוקץ באתר המיסטיקנים 901 כנראה ע״י 'אלגרה קוראת בקפה'. בניגוד לכל הנחיה, השיחה נמשכה כשלוש שעות, שבהן נגבה ממני תעריף של 12.9 ש״ח לדקה. השיחה בוצעה דרך מכשיר הפלאפון שלי למספר 012-4090-672-0034 שזה מספר מרומניה.
נשאלת השאלה: האם שיחות אלו לא הוגבלו לחשבון טלפון לסכום של 500 ש״ח לכל היותר והאם הן לא הוגבלו לקידומות 1-901 1-902 ו-1-903. 
בכל מקרה, אינני מצליח לאתר את הבעלים או את שירות הלקוחות של אתר 901. כ"כ, 012 ופלאפון מסרבות לקחת אחריות. למען הסר ספק, בברור, שערכתי מול מפעיל אתר 'כל המסטיקנים', המתקשרת 'אלגרה קוראת בקפה' עוקצת אנשים בצורה פלילית וגם דרך הפעלת אתר '901 מיסטיקנים', אתר הגובל בפלילים".

להלן תגובת משרד התקשורת (זה טופס שנשלח לכל מתלונן, בעניין הנדון כאן):

"בהמשך לפנייתך, הריני להשיבך כדלקמן:
1. לעניין שאלתך בנושא מספרי פרימיום אבקש להשיב, כי בתאריך 15/2/15 תיכנס לתוקפה הוראת משרד התקשורת, אשר תסדיר את שירותי ה"פרימיום" באופן שתביא לאיזון בין הגנה על הצרכנים לבין גישה חופשית, נוחה ושקופה לשירותים אלה.
2. שירותי ה"פרימיום" הינם שירותי מידע, בידור, ייעוץ והשתתפות בהגרלות, שמחייבים את חשבון המנוי בתשלומים נוספים.
3.קידומת 1-900 הוקצתה לשירות פרימיום במחיר אחיד, שאינו עולה על 0.5 ₪ לדקת שיחה וזאת בנוסף לתעריף שיחה רגילה, ולא יותר מ- 30 ש"ח. השירות יהיה פתוח בברירת מחדל.
4. קידומת 1-901 הוקצתה לשירות פרימיום בסכום מרבי של 50 ₪ וזאת בנוסף לתעריף שיחה רגילה.
5. קידומת 1-902 הוקצתה לשירות פרימיום ללא הגבלת תעריף ונוספה הגבלה של 100 ₪ לשיחה + תעריף רגיל לדקת שיחה.
6. האסדרה קובעת, כי כל שירותי ה"פרימיום" יינתנו רק באמצעות קודי חיוג 1-900, 1-901 ו- 1-902 (המובחנות, כאמור, באופן החיוב ובתעריף המרבי לשירות), והשרות יחייב הודעה מקדימה על מהות השירות והתעריף וכן הסכמה מפורשת של המנוי לצריכת השירות.
7. כמו כן, ישמע אות מיוחד בטרם קבלת השירות ותהיה לצרכן אפשרות של 5 שניות לפחות לניתוק השיחה.
8. בנוסף, יתאפשר למנוי לסמן את בחירתו בעניין חסימת הגישה לקידומות החיוג 1-900 ו-1-901 במסגרת טופס הגישה לשירותים (חסימה בברירת מחדל לקידומת 1-901 תבוצע תוך 7 ימי עבודה מתום חודשיים מכניסת התיקון לתוקף) ואילו קידומת החיוג 1-902 תחסם בברירת מחדל.    
9. להלן הקישור להודעת המשרד:
   http://www.moc.gov.il/sip_storage/FILES/3/3603.pdf
10. למידע מלא על ההוראות בנושא הפרימיום ראה מסמך ההחלטה הרלוונטי בקישור:
   http://www.moc.gov.il/433-he/MOC.aspx
11. באפשרותך לפנות לפלאפון ו- 012. מצ"ב דרכיי התקשרות עם החברות.

הסבר לתשובה:
א. כפי שניתן לראות, הפונה בכלל לא קיבל תשובה לפנייתו. הוא גם לא יקבל. למה? כי משרשמילה מימוןד התקשורת \ אגף הפיקוח בראשות סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במערך התקשורת - שמילה מימון (בתמונה משמאל), עבר משיטת "גריסת התלונות" לשיטת "תיוק התלונות" והכבדת הקריטריונים והתחומים, שבהם מותר להגיש תלונות למשרד התקשורת, ולאחר ביקורות של מבקר המשרד, עבר לשיטת "דחיית התלונות" בטופס אוטומטי.

כך, אפשר לעשות סטטיסטיקה מלאה בגרפים מהתלונות של האזרחים, מבלי לטפל בהן. למה בכלל לטפל בתלונות אזרחים? כנראה שזו רק טרדה אחת גדולה לצוות ולבעלי התפקידים, שמקבלים משכורות ותנאים נלווים, בדיוק למטרה הזו... 

יתרה מכך. מי שרוצה להגיש תלונה למשרד התקשורת, צריך לחפש הרבה עד שימצא את הטופס להגשת תלונה (מצוי כאן), וברגע שינסה למלא את הטופס, יקפוץ לו חלון (תצלום של העמוד הראשון בחלון, שקופץ למתלונן, מצוי בתחתית הידיעה). החלון הזה מסביר למתלונן הפוטנציאלי, שקודם כל יקרא על מה הוא לא יכול להתלונן (זה מפורט כאן), ואם בכל זאת הוא חושב להתלונן, שקודם יקרא את מדור "שאלות  נפוצות ותשובות" (מצוי כאן). אחרי שקרא  את המדור המלהיב הזה באתר, מוסבר לרוצה להתלונן, שקודם יתלונן בחברת התקשורת ויחזור לכאן רק אחרי 30 יום, ורק כערעור על החלטת חברת התקשורת (וצריך להציג מסמכים בכתב בדבר החלטת חברת התקשורת, ולא לפני 30 יום). בסוף כתוב (ציטוט): שימת ליבך, תלונות שיוגשו שלא בהתאם להליכים המתוארים, או שהן בנושאים שהמשרד אינו אמון על הטיפול בהן, לא יטופלו.

האזרח, שהתלונן כאן, לא ראה, שלמעשה אי אפשר להתלונן על שום דבר במשרד התקשורת. באופן ספציפי כתוב (כאן), שאין להתלונן בנושא של "הטעיה בעת ביצוע עסקה". הוא רצה להתלונן בדיוק בנושא הזה... 

ב. גם התשובה, שנשלחה למתלונן, היא אוסף של הנחיות רגולטוריות מורכבות, שאזרח רגיל לא יבין את משמעותן. יתרה מכך, יש בתשובה פשוט הטעיה של האזרחים. זאת, משום שמנכ"ל משרד התקשורת (אבי ברגר) ביטל במחי יד את כל הרפורמה, כפי שחשפנו כאן.

לכן, המענה האוטומטי, שנשלח למתלונן, כפי שהבאנו כאן, מעלים את המסמך הכי חשוב בעניין מספרי הפרמיום (ונמצא כאן), שהופך את כל הרפורמה הזו לצחוק ולבלוף אחד גדול. כ"כ, חשפנו כאן את כל ההחלטות המעודכנות בעניין מספרי הפרמיום וניתחנו כיצד הכאוס יגבר, בעקבות סדרת ההחלטות המשונות מאוד, המסובכות מאוד (ולא במקרה...) שהתקבלו בנושא. 

הקו של גיבוי וחיפוי על עבריינים קיים לא רק ב"פרשה הסודית", אלא גם בתחום "שירותי הפרמיום". לא פלא, זה אותו מנכ"ל העוסק במקביל ב-2 סוגיות מטרידות אלו. 

סיכום קצר: כל "המהפכות הצרכניות" שעשו שרי התקשורת שקדמו לגלעד ארדן, לרבות כל החקיקה הענפה, חקיקת המשנה, הנהלים, הרישיונות ושאר המסמכים שעוסקים בהגנה על הצרכנים בעולם התקשורת, למעשה בוטלו, במהלכים מאוד מתוחכמים וערמומיים של שמילה מימון, אבי ברגר ובגיבוי של הייעוץ המשפטי (היועצת הקודמת והנוכחית) ושל שר התקשורת (גלעד ארדן). בפועל, משרד התקשורת חדל להיות "מגן הצרכנים" ואין מה להתלונן על עוולות צרכניות בעולם התקשורת, בפני הגוף הזה. כך, הציבור הפסיק לעניין את משרד התקשורת: גוף ממשלתי שמקבל את שכרו מהציבור בדיוק למטרה הזו. 


אז מה האזרח המתלונן כאן יכול לעשות?
ללכת לבית משפט, לנסות להתלונן במועצה לצרכנות, או לשלם. בשלושת המקרים - הוא יפסיד הרבה כסף.
כך הופקרו האזרחים ע"י משרד התקשורת ונשארנו במצב של "איש הישר בעיניו יעשה". 
טופס משרד התקשורת
תצלום העמוד הראשון מתוך המסך שקופץ לכל מי שרוצה להגיש תלונה באתר משרד התקשורת. 



 
 
Bookmark and Share