Telecom News - פריצת דרך באקדמיה: זכויות קניין רוחני של סטודנטים תעוגנה בהסכם

פריצת דרך באקדמיה: זכויות קניין רוחני של סטודנטים תעוגנה בהסכם

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> פריצת דרך באקדמיה: זכויות קניין רוחני של סטודנטים תעוגנה בהסכם
פריצת דרך באקדמיה: זכויות קניין רוחני של סטודנטים תעוגנה בהסכם
מאת: חיים חביב, 19.1.15, 00:25שנקר

הסכם ראשון מסוגו באקדמיה הישראלית יקנה לסטודנטים של ביה"ס הגבוה להנדסה ועיצוב שנקר זכויות תמלוגים על עבודותיהם. הנהלת שנקר תעניק זכויות תמלוגים לסטודנטים על יצירות, פיתוחים והמצאות, שיפיקו במהלך לימודיהם במוסד.

ראשי ביה"ס הגבוה ללימודי עיצוב והנדסה שנקר, ואגודת הסטודנטים של המוסד השלימו בהצלחה מו"מ, שארך כשנתיים, למיסוד זכויות הקניין הרוחני על עבודות ו/או יצירות של סטודנטים במהלך תקופת לימודיהם במוסד. בשנים האחרונות זכויות הקניין הרוחני על עבודות סטודנטים נזקפו לטובת המוסד בדומה לנהוג בשאר המוסדות האקדמאים בארץ.

הנהלת שנקר בראשות פרופ' יולי תמיר החליטה לאמץ נורמות הנהוגות במוסדות לימודים מובילים בעולם ולמסד הסכם קניין רוחני, שיעניק למאות הסטודנטים הלומדים בשנקר את מקצועות העיצוב, ההנדסה והאומנות זכויות קניין בעבודות גמר, יצירות, פיתוחים ופטנטים פרי עבודתם במסגרת לימודיהם בשנקר. עפ"י הסכם חלוקת התמלוגים החדשה: "כל אחד משנקר והסטודנט, יהיה רשאי, לנצל מסחרית את תוצרי פרויקט הגמר [...] בכפוף לחלוקת ההכנסות (בניכוי ההוצאות), שנתקבלו בגין הניצול המסחרי כאמור באופן הבא: 40% לשנקר ו-60% לסטודנט".

לעניין פטנטים, שהמציאו הסטודנטים במהלך לימודיהם במוסד, יהנו הסטודנטים מהכנסות מהפטנט ורק במידה ואלה יעלו על רף 100 אלף דולרים בשנה, יחלקו את הרווחים עם שנקר, כאשר 10% ייטול ביה"ס שנקר וכל היתרה תיזקף לסטודנט.

בתהליך גיבוש ההסכם נבחנו הסכמי קניין רוחני הנהוגים באקדמיות בארץ אל מול הסכמים דומים באקדמיות המובילות בחו"ל ונמצא, שיש פערים משמעותיים: במרבית המוסדות האקדמאים בארץ, זוכה האקדמיה למרבית ההכנסות מפטנטים והמצאות של סטודנטים, שהומצאו במהלך לימודיהם באותו מוסד. בשנקר יישרו קו עם ההסכמים החדשניים הקיימים בחו"ל ומעתה מרבית ההכנסות תועברנה לטובת הסטודנטים.

פרופ' יולי תמיר, נשיאת שנקר: "מדובר בשילוב מוצלח בין להיות צודק ללהיות חכם. הענקת תמלוגים לסטודנטים על עבודתם היא המעשה הצודק מאחר שלסטודנטים מגיעות זכויות, אך לא פחות מכך הוא המעשה החכם כי זאת החלטה המחזקת מוטיבציות של אנשים צעירים".

אריאל מדינה, יו"ר אגודת הסטודנטים בביה"ס שנקר: "זו בשורה ממשית לסטודנטים לעיצוב הנדסה ואומנות המשקיעים זמן, כסף ומחשבה העולה על כל דמיון ביצירותיהם במהלך 4 שנות לימודים. האגודה מברכת על המהלך, מהלך זה מוכיח שוב ששנקר הוא מוסד מוביל ופורץ".

פטנט



 
 
Bookmark and Share