Telecom News - How much is an MVP for a POC

How much is an MVP for a POC

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> How much is an MVP for a POC
How much is an MVP for a POC?
מאת: אלי סוויד, 19.1.15, 09:30אלי סוויד

מהו "מוצר מינימלי", ומדוע לא כדאי לנסות לגייס השקעה לסטרטאפ בלעדיו. מה עושים כשאין ליזם ביד "מוצר מינימלי" להדגמה?
 
הסטרטאפ הקודם בו נטלתי חלק התקבל לאחת מתוכניות ההאצה הטובות והמקצועיות בישראל. המוצר עורר עניין אצל כמה ערוצי הפצה בישראל ובחו"ל, בתוכם בנק גדול, שהציע לממן פיילוט. הבעיה הייתה פשוטה: לא היה מוצר מינימלי – MVP (ר"ת: Minimum Viable Product). בצוות לא היה איש פיתוח מתאים ולא היה די בסכום אותו השקיע המאיץ כדי לפתח מוצר כזה ב"מיקור חוץ".
 
הרעיון, כמובן, היה לגייס השקעה - ואכן, גופי השקעות רבים אליהם הופנינו בידי המאיץ גילו עניין רב במוצר, אולם, העדיפו מסיבות מובנות להמתין לתוצאות ניסוי שטח (POC = Proof Of Concept), אותו לא יכולנו לערוך. בסופו של דבר, החברה נסגרה והותירה אותי תמה: האם באמת לא ניתן לפתח מוצר מינימלי בעלויות בהן יכולים צוותי סטרטאפ לעמוד בין אם בעצמם ובין אם באמצעות מיקרו-מימון?
 
למושג הזה, MVP, יש הגדרה רחבה למדי, שחורגת מזו המקורית, שניתנה לו במסגרת תפיסת ה-Lean startup (הסטארטאפ הרזה). הנה כמה דוגמאות אליהן נהוג להתייחס כסוג של MVP:
 
Smoke Test: מודעות גוגל המוליכות לדף נחיתה פיקטיבי, שמטרתו בדיקת העניין בשימוש במוצר. לעיתים כוללים בדף גם שדה להזנת מייל, שמספק מדידה נוספת. לעניות דעתי, חרף התועלת אותה יכול סטרטאפ להפיק מניסוי כזה, הרי לא מדובר כלל ב-MVP, שכן המשתמשים לא נחשפים למוצר.

Mockup/Video: סרטון, מצגת או גרפיקה אינטראקטיבית המציגה את ממשק המוצר לשם קבלת חוות דעת ממשתמשים. למרות שמדובר במצגת שאינה פונקציונלית, כאן אמורים המשתמשים להתנסות בחוויית השימוש, ולתגובתם יש ערך.

Micro MVP: מוצר המדמה את רוב יכולות המוצר הסופי, לרבות שימוש בחומרה, בסיס נתונים, קישור לשרתים וכו', שפועל על מכשיר יחיד או מספר מצומצם של מכשירים. לחוות דעת המשתמשים על מוצר כזה, שמאפשר או מדמה שימוש במוצר הסופי, יש ערך רב וכמובן, מדובר בכלי מן המעלה הראשונה להצגה בפני משקיעים.

POC MVP: מוצר שנועד למבחן שטח או פיילוט. זה, למעשה, מה שהיינו זקוקים לו בסטרטאפ, שבסיפורו פתחתי. מוצר כזה אמור להיות Minimum Viable Product, בדגש על הViable. כלומר, לאפשר הוכחת שדה לתרחישי השימוש העיקריים במוצר המוצע, תוך תיעוד פעולות המשתמשים. ה-MVP לא חייב להציג את מלוא יכולות המוצר הסופי או להיות מושלם טכנית. כפי שאמר סטיב בלאנק, ממציא המונח Lean Startup: "אתה מוכר את החזון ומספק את התכונות המינימליות למשתמשים החולקים את החזון - לא לכולם".
 
באשר ל-2 המבדקים הראשונים, אין שום סיבה, כמובן, לא לנקטם: עלותם נמוכה, רוב צוותי הסטרטאפ מסוגלים בהחלט לייצר דף נחיתה כלשהו ולפרסמו בגוגל.
 
הבעיה מתחילה כשמנסים להגיע למוצר עובד ברמה כלשהי. גם ללא כל קשר לתהליך ההשקעה, היכולת לפתח MVP, שיאפשר שימוש במוצר היא נכס מן המעלה הראשונה לצוות הסטרטאפ, בחוסכו טעויות, שהיו מתגלות רק בעת הפיתוח עצמו.
 
כמובן, יש שירותי פיתוח בשוק. מפתחים בארץ, מפתחים בחו"ל, פרילאנסרים, בתי תוכנה - מזרח אירופה, רוסיה, סין, הודו, וייטנאם. בהחלט. ועם כל זאת, די להציץ בחללי העבודה של רוב מאיצי הסטרטאפים ותוכניות היזמות. דברו עם הצוותים: לרבים מהם אין מוצר ושום דבר עובד, שהם יכולים להראות, בוודאי לא תוצאות מבחן שדה הנערך בשטח. הסיבה העיקרית היא עלות גבוהה שנגזרת ברובה מזמן הפיתוח הנדרש בכלים הקיימים.
 
כוונת הסטרטאפ הנוכחי בו אני שותף, App U Go, היא לשנות מצב זה ולאפשר פיתוח MVP בעלות וזמן פיתוח המהווים חלק קטן מהמקובל כיום. אנו משתמשים בכלי פיתוח קיימים, בחלקם מתוצרת אפל, ומסתמכים באופן מאסיבי על למעלה מעשרת אלפים(!) APIs פומביים הזמינים כיום, לשם ביצוע כמעט כל משימה, שתעלה על הדעת: החל בקידוד QR וכלה בזיהוי פנים. יתר על כן, שירותים דוגמת Mechanical Turk של אמזון מאפשרים גם שימוש בCrowd Sourcing לביצוע משימות, שבמוצר הסופי תבוצענה באופן ממוחשב - וכך להרחיב משמעותית את יכולות ה-MVP.
 
מטרתנו היא למנוע את המצב השכיח בו ניגשים צוותי סטרטאפ לתהליך ההשקעה ללא הוכחת היתכנות או לפחות אבטיפוס של מוצר עובד. מבלי להתיימר לבנות מוצר סופי באיכות פרודקשן, מפתחת App U Go במהירות MVP פונקציונאלי ברמות שונות: החל באפליקציה הפועלת על אייפון יחיד (תוך שימוש מלא במצלמה, מיקום וכו'), דרך הדגמת אינטראקציות בין מספר משתמשים ומבדקים מצומצמים ועד מבחן שדה המאפשר ל-100 משתמשים לגשת לשרת במקביל בו זמנית. עי"כ, מפחית משמעותית את אי הודאות הכרוכה בהמשך ההשקעה במוצר עבור הצוות והמשקיעים כאחד.
 
מאת: אלי סוויד, ינואר 2015.
www.appugo.com
TLV-GENERATOR



 
 
Bookmark and Share