Telecom News - יש גם ניצחון למש' התקשורת: בג"ץ דחה את הערר כנגד רפורמת ניוד הכוכביות

יש גם ניצחון למש' התקשורת: בג"ץ דחה את הערר כנגד רפורמת ניוד הכוכביות

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> יש גם ניצחון למש' התקשורת: בג"ץ דחה את הערר כנגד רפורמת ניוד הכוכביות
משרד התקשורת זכה בבג"ץ, שהגישו "ספקי הכוכביות" כנגד הרפורמה, שיזם משרד התקשורת בנושא ניוד מספרי הכוכביות. שופטי בג"ץ קבעו, שמשווקי הכוכביות אינם הבעלים של הכוכביות ומכאן, שאינם יכולים להתערב בתהליך הניוד שלהן.
מאת: אבי וייס, 12.2.15, 20:15אבי ברגר

בניגוד לשרשרת ההפסדים, שפרסמנו ביומיים האחרונים (כאן וכאן) בבג"ץ, יש גם ניצחון אחד, קטן אך די חשוב, בקידום רפורמה מאוד ישנה (שהטיפול בה החל ב-2006 והסתיים ב-2010, אבל הגיע לדיון בבג"ץ רק ב-2014 וההחלטה של הבג"ץ ניתנה רק בסוף ינואר 2015).

המדובר ב"רפורמת הכוכביות" שקבעה, שכוכביות תסופקנה ע"י כל בעלי רישיונות המפ"א (מפעיל פנים ארצי) ו"בעלי הכוכביות" (דהיינו: בעלי העסקים המשתמשים בכוכביות) יוכלו לנייד אותן, בדיוק כמו כל ניוד של מספר טלפוני, בין חברות התקשורת המתחרות.

"מרכז הכוכביות הארצי בע"מ" ביחד עם ניימבר בע"מ ("כוכבית המותג"), הגישו בג"ץ (5551/14 מרכז הכוכביות הארצי בע"מ ואח' נ' משרד התקשורת ומנכ"ל משרד התקשורת). פסק הדין המלא של 3 שופטי בית המשפט העליון בשבתם כבג"ץ מצוי כאן למתעניינים בנושא.

בית המשפט העליון דחה את העתירה נגד יישום הוראות משרד התקשורת בעניין מספרי כוכבית לעסקים. נפסק, שהגורם המתווך - "מרכז הכוכביות הארצי" ו"כוכבית המותג", אינו "הבעלים" של מספר הכוכבית, ולכן אינו רשאי למנוע את ניודו.

טענתן העיקרית של המשווקות שירות מספרי כוכביות ("מרכז הכוכביות הארצי" ו"כוכבית המותג") הייתה, שיש לראותן כ-"הלקוח" לעניין מספרי הכוכבית והמספרים המקוצרים ולכן לא ניתן לחייבן כיצד לנהוג בהם. בפס"ד, השופט מני מזוז (בהסכמת הרכב 3 שופטים) דחה את העתירה הטוענת, שהעותרות הן "הלקוח" וקבע, שהלקוח הוא בעל העסק המשתמש בכוכביות. בנוסף, נפסק, שהבטחת התחרות ורמת השירותים בתחום הבזק סותרת אף היא את עמדת העותרות, כמשתקף בחוזים שלהן עם חברת בזק ובשימוע, שנערך להן במשרד התקשורת. 

העתירה נדחתה והעותרות ("מרכז הכוכביות הארצי" ו"כוכבית המותג") חויבו בהוצאות המשיבים (משרד התקשורת ומנכ"ל משרד התקשורת) בסך 50,000 ש"ח. בנוסף, השופטים מתחו ביקורת על העותרות בגלל הסתרת מסמכים מהבג"ץ מצידן, מסמכים, שהצביעו במפורש, שהן "משווקות" של בזק (שהיא הספקית הגדולה בישראל לשירותי מספרי כוכביות לעסקים) והן לא ה"לקוחות" של הכוכביות הללו. 

בנוסף, נאמר בפסק הדין: "נקל לראות כי קבלת טענת העותרות לפיה יש לראות בהן "לקוח" - שמשמעותה בפועל היא כי העותרות תהיינה רשאיות להחזיק במלאי מספרי כוכבית ולמנוע את ניודם, וכתוצאה מכך לדרוש מחירים מופרזים עבור הקצאתם - מנוגדת לתכליות החוק והוראות המינהל, והיא עלולה לפגוע, הלכה למעשה, ביכולתם של בעלי עסקים, שלמענם מוקצים המספרים המקוצרים, לקבל שירות ראוי במחיר הוגן. יש לזכור כי עבור עסקים מספרי הכוכבית משמשים מעין "תעודת הזהות" שלהם, ועל כן היעדר יכולת ניוד המספר למפעיל (בעל רישיון) אחר, מהווה חסם של ממש להתפתחותה של תחרות בין בעלי רישיון, והתוצאה היא שהעסקים בעלי מספרי הכוכבית הופכים ל"קהל שבוי" של העותרות ושל בעל הרישיון נותן השירות. לכך יש השלכה ישירה ומהותית על איכות השירות ובעיקר על מחירו. זה המצב אותו ביקשו המשיבים לשנות בהוראות המינהל שפרסמו; ומאידך גיסא, זה המצב שהעותרות מבקשות, למעשה, להנציח בעתירתן. תוצאה זו אינה עולה בקנה אחד, כאמור, עם תכליות החוק, ומהווה נסיגה לאחור מהמהפכה שהושגה בתחום ניידות המספרים והתחרות, עם כניסתם לתוקף של תיקונים מס' 21 ו- 32 לחוק".
 
חיוג כוכביות



 
 
Bookmark and Share