Telecom News - אפל סוגרת את TestFlight לבדיקות אפליקציות: בעיה קשה למפתחים

אפל סוגרת את TestFlight לבדיקות אפליקציות: בעיה קשה למפתחים

דף הבית >> לגיקים >> חדשות עולם האפליקציות >> אפל סוגרת את TestFlight לבדיקות אפליקציות: בעיה קשה למפתחים
אפל סוגרת את TestFlight לבדיקות אפליקציות: בעיה קשה למפתחי אפליקציות המובייל
מאת: רן רחלין, 24.2.15, 15:20רן רחלין

אפל יצרה מערכת חוקים מגבילה להפצת גרסאות בטא לבדיקות אפליקציות iOS לפני העלאה לחנות. השינויים מהדקים את "טבעת החנק" על ההליך ויוצרים בעיה קשה למפתחי המובייל במיוחד למפתחי אפליקציות אנטרפרייז.

חברת Apple רכשה את חברת TestFlight  לפני כשנה במסגרת הרכישה של חברת Burstly וכעת הכריזה על סגירה רשמית של האתר השבוע (ב-26.2.15) ומעבר השירותים כולם לשירות של Apple הנקרא iTunes Connect-based beta testing service. ההודעה לוותה ברשימת מערכת חוקים חדשה ומגבילה, שיוצרת בעיה קשה לכל מפתחי אפליקציות המובייל, אבל במיוחד למפתחי אפליקציות האנטרפרייז, שתופסות תאוצה גדולה בשנים האחרונות, שכעת לא יוכלו יותר להשתמש בשירות.

ההודעה הובילה להתלבטויות רבות של מפתחי המובייל בעולם וחיפוש מיידי אחרי חלופות הולמות לכלים לבדיקות, שיאפשרו להם להמשיך ולבדוק את האפליקציות בנוחות. 

עם הקמתה, פיתחה חברת TestFlight  מוצר, שנתן מענה למפתחי מובייל העובדים עם iOS להפצת הגרסאות לבודקי אפליקציות מובייל ישירות למכשיר הבודק וכן אפשרות לקבלת דו"ח קריסות (crashes) אוטומטי מיד כאשר הן מתרחשות. היתרונות הגדולים של המוצר היו פשטות ההפעלה והמענה שנתן להעברת הגרסאות לאותם הבודקים הפזורים במקומות שונים.

בשנים האחרונות נוספו מספר פתרונות שונים ע"י חברות שונות, שנתנו מענה דומה. חברות כגון Crashlytics (שנרכשה ע"י Twitter) או Crittersism, שנתנו מענה להפצת הגרסאות ודו"ח קריסות, או הפתרון של Ubertesters, שנתן מענה בצורת פלטפורמה המאפשרת גם דיווח על באגים ותמך בתסריטים (Test Cases) ומערכת לטיפול וניטור באגים. אבל, הפופולריות הרבה של TestFlight נפגעה אך במעט עקב התחרות שנוספה.

במסגרת ההכרזה של Apple על סגירת האתר של TestFlight התבשרו המשתמשים על מספר גזירות:

1) לא תינתן יותר תמיכה במערכות הפעלה, שאינן iOS 8, ובכך מגבילים את הבדיקות רק למכשירים תומכי iOS 8.

2) ניתן להעביר גרסאות דרך השירות רק לאחר ביקורת של גרסת הבטא ע"י אפל (Beta App Review) וקיימת מחויבות לתמוך בחוקי ה-App store עוד לפני שניתן להתחיל בבדיקות.

3) לא ניתן להעביר אוטומטית גרסאות בדיקה קודמות לאתר החדש או רשימות ונתוני בודקים רשומים וצריך לאתחל ולהתקין מחדש באתר iTunes.

אלה שינויים משמעותיים המהדקים את "טבעת החנק" של אפל על הליך הבדיקות ויוצרים בעייה קשה למפתחי המובייל.

חישבו על אפליקציות האנטרפרייז. אילו האפליקציות הפנימיות בארגון, שהחברה מפתחת כדי לייעל ולשפר תהליכים או תקשורת פנים ארגונית. אפליקציות אלו לעולם לא תעלנה לחנויות האפליקציות השונות ולכן אינן צריכות להתאים עצמן לחוקים הנוקשים לעיתים של חנות Apple store. ומה יהיה כעת? האם הארגון יהיה מחוייב לכתוב את האפליקציה תחת חוקי אפל רק כדי לבצע בדיקות?

ומה עם אותם בעלי מכשירים, שעדיין תומכים בגירסת iOS7? מה יעשה הארגון הבודק? האם הוא יתעלם מהם? האם הוא יקווה, שאין באגים וקריסות במערכת הפעלה זו?

מחקרים שונים מראים, שלאחוז ניכר מבעלי מכשירי iPhone / iPad עדיין מותקנת גירסת iOS7 (מדברים על מעל 35% מבעלי המכשירים) ולכן כל ארגון המפתח מובייל, בין אם אפליקציות, שתוצענה לשוק החופשי בחנות, ובין אם אפליקציית אנטרפרייז לשימוש פנימי, מחוייב לבצע בדיקות עם מכשירים התומכים בגרסאות קודמות של iOS (כן, במקרים מסויימים חייבים לבדוק גם iOS6 ולא רק iOS7).  

אז מה צריך לבדוק כאשר מחפשים חלופות לשירות של TestFlight כדי לוודא, שמבצעים מעבר נכון העוקף את כלל האיסורים וההגבלות, שהוטלו ע"י Apple  בעקבות ההודעה האחרונה?

להלן רשימת ה-To-Do כאשר מחפשים שירות חלופי לניהול תהליך הבדיקות של אפליקציות:
  1. לוודא, שהשירות מאפשר הורדה של הגירסה לבדיקה (Build) ישירות מהחברה המפתחת ללא צורך לעבור אישור דרך מערך אישורי האפליקציה של אפל.
  2. תמיכה מלאה בכל גירסאות iOS הקודמות (לפחות iOS6  ומעלה).
  3. תמיכה מלאה באפליקציות אנדרואיד.  
  4. פיצ'רים נוספים מעבר לדו"ח קריסות (crash report) כגון אפשרות לבודקים לשלוח דו"ח באגים מלא מתוך האפליקציה עצמה עם אפשרויות לקיחת תמונות מסך עם עריכה כדי שלמפתח יהיה קל לשחזר את הבאג  ולתקנו.
  5. יצירת קבוצות הפצה שונות כדי לאפשר לארגון לשלוח את הגרסה לבדיקה לקבוצות שונות: בודקים מקצועיים פנימיים בארגון, משתמשים שונים בארגון, משתמשים חיצוניים (Beta Users), ובודקים חיצוניים מקצועיים.
  6. שירות לניהול המשך הטיפול בבאג כגון העברת הבאג למפתח ייעודי לתיקון, שינוי רמת התיעדוף בטיפול בבאג, העברת הבדיקה החוזרת לבודק ספציפי לאחר תיקון הבאג, ועוד. זוהי מערכת הידועה כ-Bug-Tracking-System וחשוב, שתהיה מערכת כזו פנימית בפלטפורמה הנבחרת או שלפחות ניתן יהיה להתממשק עם מערכות מובילות כגון Jira, Mantis, Redmine וכו'.   
  7. לוודא, שהשירות החלופי מאפשר 'ייצוא' קל ופשוט של רשימת הבודקים הקיימים בשירות TestFlight, כולל פרטי האי-מייל שלהם כדי לאפשר מעבר חלק ופשוט לשירות החדש ללא צורך בהקלדה ידנית של עשרות או מאות פרטי בודקים.  
מאת: רן רחלין, פברואר 2015.
מייסד ומנכ"ל חברת Ubertesters לניהול תהליך בדיקות מובייל לארגונים המפתחים אפליקציות מובייל, בין אם אפליקציות אנטרפרייז לשימוש פנימי בארגון או אפליקציות להפצה בחנויות ה-App השונות.
  
אפליקציות



 
 
Bookmark and Share