Telecom News - אפליקציות נשארות פרוצות במשך חודשים ומסכנות מיליוני משתמשי סלולר

אפליקציות נשארות פרוצות במשך חודשים ומסכנות מיליוני משתמשי סלולר

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> אפליקציות נשארות פרוצות במשך חודשים ומסכנות מיליוני משתמשי סלולר
אפליקציות נשארות פרוצות במשך חודשים ומסכנות מיליוני משתמשי סלולר
מאת: מערכת Telecom News, 25.2.15, 11:27סמארטפון חשוף
 
18 מתוך 25 האפליקציותהניידות המובילות, שהתגלו בהן פרצות בספטמבר 2014, נשארו חשופות למתקפות. כמו כן, התחזקה ערכת הפריצה Angler – כלי מדף לפריצות סייבר ונרשמה עליה מחודשת במספר סוגי תוכנות כופר והנוזקות החתומות.
 
אינטל סקיוריטי פרסמה היום את דו"ח האיומים של McAfee Labs לחודש פברואר 2015. הדו"ח כולל הערכה על מפת איומי המובייל והכישלון של מפתחי אפליקציות ניידות להציע תיקונים לפרצות SSL המסכנות מיליוני משתמשי סלולר. בנוסף, נחשף מידע על ערכת הפריצה Angler, שהפופולאריות שלה צומחת ויצאה אזהרה בפני תופעת תוכנות PUP - Potentially Unwanted Programs המתאפיינות בתוקפנות מתגברת, שמשנות הגדרות המערכת ואוספות מידע אישי בלי שהמשתמשים מודעים לכך.

החוקרים מצאו, שמפתחים של אפליקציות ניידות הגיבו באיטיות לפרצות SSL בסיסיות: תהליך תיקוף בלתי תקין של שרשרת האישורים הדיגיטליים. בחודש ספטמבר 2014 פרסם צוות תגובות החרום CERT של אוניברסיטת קרנגי מלון רשימה של אפליקציות ניידות פרוצות מסוג זה, לרבות אפליקציות, שהגיעו למיליוני הורדות.    
  
בחודש ינואר נבדקו 25 האפליקציות הפופולאריות ביותר ברשימה של ,CERT ששלחו אישורי כניסה דרך קישורים לא מאובטחים ונמצא, ש-18 מהן עדיין לא תוקנו למרות החשיפה הפומבית, למרות ההודעה למפתחים ובמקרים מסוימים למרות עדכונים רבים של גרסאות, שמעלים חששות נוספים מעבר לסוגיית האבטחה. החוקרםי ביצעו הדמיה של מתקפות MITMMan-in-the Middle, שיירטו בהצלחה מידע, ששיתפו משתמשים שונים במהלך תנועות SSL מאובטחות כביכול. המידע החשוף כלל שמות משתמש וסיסמאות ובמקרים מסויימים אישורי כניסה דרך רשתות חברתיות ושירותים נוספים המוצעים ע"י צד ג'.

למרות שאין הוכחה, שהאפליקציות הניידות הללו נוצלו לרעה, הרי שמספר ההורדות המצטברות שלהן מגיע למאות מיליונים. בהתחשב בהיקף זה, הממצאים מצביעים על כך, שההחלטה של מפתחי האפליקציות, שלא לתקן פרצות SSL מעמידה בסכנה מיליוני משתמשים החשופים פוטנציאלית למתקפות MITM.

משה אסרף, מנהל פעילות עסקית, מקאפי ישראל: "מפתחי אפליקציות ניידות חייבים לקחת אחריות גדולה יותר להבטיח, שהאפליקציות שלהם תואמות לתהליכי התכנות המאובטחים ולתגובות לפרצות, שפותחו בעשור האחרון. עי"כ יספקו את רמת האבטחה הנדרשת על ידינו כדי שניתן בהם אמון בחיינו הדיגיטליים".

התפתחות נוספת של רבעון 4 היא התחזקותה של ערכת הפריצה Angler – אחד החידושים האחרונים בתחום פשיעת הסייבר כשירות, דהיינו, כלי מדף לפריצות סייבר, שהפונקציונאליות הזדונית שלה הולכת ומתעצמת. החוקרים מצאו, שפושעי סייבר רבים עברו ל-Angler במחצית השנייה של 2014 והיא חלפה על פני Blacole בדרוג הפופולאריות של ערכות פריצה. ה-Angler עושה שימוש במגוון טכניקות התחמקות כדי להישאר בלתי מזוהה ע"י מכונות וירטואליות, מוצרי  sandboxותוכנות אבטחה אחרות. היא משנה תכופות את דפוסי הפעולה ואת תעבורת הנתונים כדי להעלים את נוכחותה מחלק ממוצרי האבטחה.

חבילת תוכנות פשע זו מכילה תכונות מתקפה נוחות לשימוש ויכולות חדשות כמו: הדבקה ללא קבצים, התחמקות ממכונות וירטואליות וממוצרי אבטחה והיכולת לספק מגוון רחב של תעבורת נתונים כמו: סוסים טרויאנים במגזר הבנקאות, תוכנות כופר, Rootkits, CryptoLocker וסוסים טרויאנים לפתיחת דלתות אחוריות.

המחקר זיהה מספר התפתחויות נוספות ברבעון האחרון של 2014:

נוזקות ניידות - חל גידול של 14% ברבעון האחרון של 2014 במספר סוגי הנוזקות הניידות כשבאסיה ובאפריקה נרשמו שיעורי ההידבקות הגבוהים ביותר. לפחות ב-8% מכל המערכות הניידות המנוטרות על מקאפי התגלו הדבקות, כשחלק גדול מהפעילות מיוחסת לרשת הפרסום AirPush

PUP - Potentially Unwanted Programs - זוהו PUP ב-91 מיליון מערכות מידי יום. התופעה הופכת ליותר ויותר תוקפנית. היא מתחזה לאפליקציות לגיטימיות ומבצעת פעולות לא מורשות כמו הצגת מודעות לא מורשות, שינוי בהגדרות הדפדפן או איסוף נתוני משתמש ונתוני מערכת.

תוכנות כופר – החל מרבעון 3 נרשמה עלייה מחודשת במספר סוגי תוכנות הכופר, לאחר ירידה של 4 רבעונים. ברבעון 4 נרשמה צמיחה של 155% במספר תוכנות הכופר.

נוזקה חתומה – לאחר ירידה קצרה במספר הנוזקות החתומות -malicious signed binaries התחדש הגידול בתחום עם צמיחה של 17% במספר הנוזקות מסוג זה.

מספר כולל של נוזקות - זוהו 387 סוגים חדשים של נוזקות כל דקה – למעלה מ-6 כל שנייה.

פריצה



 
 
Bookmark and Share