Telecom News - לא צריך להיות הבעלים של רכב כי הרכב הוא שירות אוטומטי מנוהל בסמארטפון

לא צריך להיות הבעלים של רכב כי הרכב הוא שירות אוטומטי מנוהל בסמארטפון

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> לא צריך להיות הבעלים של רכב כי הרכב הוא שירות אוטומטי מנוהל בסמארטפון
 לא צריך להיות הבעלים של רכב כי הרכב הוא שירות אוטומטי מנוהל בסמארטפון
מאת: אבי וייס, 28.2.15, 18:15
יניב פרטוק ופרנק גסנר
 
המהפכה של עולם השירותים, שמתבצעת כעת בהובלת T-Systems וסיילספורס עם שותפים גם מישראל (One1), מובילה להגשמת חזון מפתיע בעולם הרכב בעזרת טכנולוגיית iBeacon ושירותי ענן. עולם האוטומוטיב בפתח.
 
"החזון שלי נקרא CaaS (ר"ת: Car as a Service). זה העתיד של עולם הרכב", מתאר פרנק גסנר (Frank Gassner), סגן נשיא ומנהל תחום האוטומוטיב (VP Automotive SI Sales) בחברת-T-Systems . "אני מספר לפונים אלי על החזון שלי, שיוגשם בעשור הקרוב: אל תקנה רכב. תשכור רכב אוטומטי מהסמארטפון שלך, לפי הצרכים שלך ולזמן בו יש לך צורך בכלי הרכב. אתה תקבל רכב בכל רגע נתון בו אתה צריך אותו ולכל צורך. הרכב המתאים לצורך שלך יגיע אליך בכוחות עצמו, כי לא צריך נהג ברכב, והוא ייקח אותך ליעד. הגעת ליעד, אתה יוצא מהרכב וזהו. הרכב ממשיך ללקוח הבא".
 
קיימתי ראיון בלעדי עם פרנק גסנר (בתמונה משמאל), ביחד עם יניב פרטוק (בתמונה מימין), מנכ"ל One1link – חטיבת הסיילספורס (Salesforce) של קבוצת One1 (יניב פרטוק היה מנכ"ל ,Balink שנרכשה במחצית 2014 ע"י One1), כדי לשמוע על מימוש הרעיון של הפיכת כל מה שקשור לעולם הרכב לאוטומטי, מקושר ל-iBeacons, נשלט מהסמארטפון ומחובר למערכות המידע בענן.
 
המושג iBeacon נחשף לראשונה כאן, בהאקתון הראשון, שנערך בישראל (והשני בעולם) לתחום ה-iBeacon, עם פיתוחים מלהיבים. כעת, הטכנולוגיה הזו עושה קפיצת מדרגה בעולם הרכב ובשווקים נוספים, עם שימושים חדשים ומפתיעים.
 
T-Systems היא חברת בת (עם כ-50 אלף עובדים) של חברת התקשורת הענקית הגרמנית דויטשה-טלקום ומספקת שירותי IT לארגונים ולעסקים בכל העולם. כיום, נחשבת T-Systems למובילה עולמית של תחום האוטומציה של כלי הרכב עם דגש לתחום ה-CEM (ר"ת: Customer Experience Management) ובדגש על שימוש בסמארטפונים וטאבלטים. זאת, כי היום כולם אוחזים בידם מכשיר חכם ונייד, מה שמאפשר להעצים את חווית המשתמש ולספק לו פתרונות חדשים.
 
שאלה: מדוע בחרתם בטכנולוגיית ה-iBeacon?
פרנק גסנר: "החלטנו ללכת בכיוון הזה, לאחר שבחנו מה הדרך הטובה ביותר לספק מידע ובמיוחד מידע עסקי בצורה דיגיטלית ובכל מקום, למכשירים ניידים.
 
בחנו את כל הטכנולוגיות הזמינות בשוק, דוגמת ה-RFID, וראינו, שהטכנולוגיות הללו לא מתאימות לצרכים, שאנו מעוניינים לספק להם מענה נכון. ראינו, שמה שנכנס לשוק ומתחיל להצליח זה ה-iBeacon.
 
היתרון של הטכנולוגיה הזו הוא, שקל להתקין אותה בכל מקום. היא משתמשת ב-BLE, שזו שיטת השידור בבלוטוס' (Bluetooth), שנמצא כבר בכל סמארטפון, ניתן לחבר את זה לתקשורת דו-כיוונית די טובה וזה מכסה שטח די טוב.
 
כבר כיום יש התקני iBeacon בגדלים שונים. הרוב לטווחים של כמה עשרות מטרים, אבל יש גם כאלה המכסים טווחים של עד 100 מטר וזה הולך ומשתפר. המוצרים הללו נעשים מתקדמים יותר ויותר עם עוצמות גדלות והולכות ויכולות הולכות וגדלות. לא מצאנו דבר כזה בטכנולוגיות המתחרות.
 
מכאן, שאנו יכולים להניח iBeacon כמעט בכל חלל, בכל חדר או אולם וגם מחוץ לבניינים ובכל רכב ולמעשה בכל מקום. אנו יכולים בקלות לחבר אותם לענן וזה נותן יכולות, שלא היו לנו בעבר, שמאפשרות לפתח פתרונות חדשים לשווקים חשובים דוגמת שוק הרכב, בו בנינו פתרון מלא ומשולב, החל משלב השיווק והמכירה של הרכב וכלה בשלב התחזוקה השוטפת שלו במוסך".
 
שאלה: איך משתמשי הקצה מתחברים ל-iBeacons?
תשובה: "אנו מפעילים את כל האפשרויות במקביל. הסמארטפון מתחבר ישירות ל-iBeacon בבלוטוס' והסמארטפון מתחבר במקביל למערכת שבענן. זאת, או דרך רשת הסלולר, למשל באירופה זה LTE, או ברשת WiFi מקומית או ציבורית דרך רשת האינטרנט.
 
כך, אנו מספקים קישור מלא לכל הצדדים. למשל: אנשי מכירות באולמות תצוגה ובוחני רכב במוסך, מקבלים את הקישור לטאבלט שלהם, או בסלולר או ב-WiFi לפי החלטת העסק, שהוא הלקוח שלנו. לקוחות הקצה גם כן מתחברים מהסמארטפון שלהם בסלולר או ב-WiFi לפי הכיסוי הקיים באותו מקום בו הם נמצאים.
 
אנו משאירים ללקוחות העסקיים שלנו להחליט מה תהיה טכנולוגיית הכיסוי אצלם ואיך הם יתמכו בלקוחות הקצה, בסמארטפונים שלהם. הלקוח שלנו גם מחליט איך להוציא את המידע הנצבר והמנותח ולמי, מה רמת ההרשאות של השימוש במידע ועוד. אנו מספקים את כל הפלטפורמות והיכולות לפי רצון הלקוח שלנו.
 
אנו מרוכזים כיום בפתרונות בעולם האוטומוטיב - Automotive. זה עולם חדש, שנכנסנו בו עם התחלה של הצלחות, עם שותפים רבים, שאנו מעודדים אותם להשתתף בגישה הזו כדי לספק כלים לפלטפורמה האחודה של עולם האוטומוטיב. אנו למעשה מאחדים 2 שווקים, שהיו עד כה נפרדים: עולם הלקוחות הפרטיים עם מכשירי הקצה החכמים שלהם ועולם תעשיית הרכב על כל רבדיה (פירוט ראה בשקף כאן. לחיצה על התמונה מגדילה אותה)".


שקף 1  
 
שאלה: האם הפתרון והפלטפורמה הזו מתאימים רק לשוק הרכב?
תשובה: "הפלטפורמה, שפיתחנו ואנו ממשיכים לשפר אותה, מתאימה לכל שוק. אפשר להפעיל את הגישה הזו בכל מקום ובכל תחום.
 
התחלנו עם ה-iBeacons בתחום הרכב כי הייתה לנו נגישות טובה ליצרני הרכב וזה שוק ענק עם פוטנציאל ענק. אולם, כבר הצגנו את הפתרון הזה לשוק ה-Retail (הקמעונאות), פתרון המתאים מאוד לחנויות ולמרכזי קניות. כל אלה שראו את זה התלהבו מאוד מהרעיון ודרך המימוש שלו.
 
כעת אנו עובדים עם מפיצים ורשתות של חנויות בעולם ה-Retail כדי לבנות להם פתרון, שיתאים לכל חנות בכל מקום. בקרוב תוכל לראות את הפתרון הזה בחנויות באירופה.
 
הפתרון של העברת מידע בגלל 'קירבה' ועניין של לקוחות, שמבוסס מיקום (Location Based Services), יכול להיות מיושם עם iBeacons בכל תחום ולא רק בעולם הרכב. כל מי שעוסק למשל בתחום מתן שירותים (Services), בכל תחום, זה מאוד מתאים עבורו. זה כמובן דורש התאמות ואינטגרציה למערכות המידע של כל שוק וכל לקוח, אבל זה תהליך שהחל ויזכה להצלחה רבה.  
 
בעולם הרכב אנו נמצאים קדימה בחזית העולמית עם פתרונות שכבר עובדים ויש לנו שת"פ עם יצרני הרכב המובילים בעולם".
 
שאלה: מה היתרונות בפתרון שלכם, שעולם הרכב מוכן לשת"פ אתכם?
תשובה: "הפתרון שלנו יוצר פלטפורמה אחודה וקלה להקמה ולתפעול לשוק הרכב האוטומטי. המערכת הזו מחברת על פלטפורמה אחת בענן את: הנהגים, יצרני הרכב, המוכרים והמשווקים, הספקים של שירות וציוד בעולם הרכב, מוסכים וכיו"ב. הכל במערכת אחת. כל אחד הנמצא ב'שרשרת הערך' של עולם הרכב מקבל ערכים חדשים ורווחים מהפלטפורמה הזו. ההחזר על ההשקעה כאן הוא ברור ומיידי.
 
הבעיה העיקרית, שעמדה בפנינו בתחילת הדרך היא: איך מתחילים לבנות פלטפורמה כזו. אפשר לבנות פלטפורמה מורכבת במשך שנים ואז לגלות, שהשוק כבר זז וזה יקר ולא רלבנטי. לכן, הלכנו לחפש שותפים, שיכולים לתת לנו פתרונות מהירים, מבוססים על טכנולוגיות מוכחות, פתרונות מהירים וגמישים מספיק כדי להתאים אותם לכל מקום. אחד השותפים המרכזיים שלנו לפתרון זו Salesforce, שהמערכות שלה בענן ענו בדיוק לצורך הזה.
 
גילינו בישראל שותף חשוב נוסף לפיתוח המערכת שלנו. זו One1 עם מרכז הפיתוח שלה. היא הפכה להיות מרכז פיתוח עבורנו. פיתחנו עימה 3 תסריטים של שירות ללקוחות הקצה ומימשנו את זה הלכה למעשה. התסריטים כללו: חיבור יציב, מהיר ומאובטח, מה שנותן פתרון מתאים לצרכים של השוק.
 
כך, בנינו כמה מודולים של תוכנה, שעונים לצרכים המשתנים בשרשרת הערך של עולם הרכב. קח למשל את ה-Mobile Check-In. במערכת הזו אנו נותנים פתרון ספציפי ומלא לבוחן הרכב (יש מוסכים שהוא נקרא "יועץ השירות"), בעת שמכניסים רכב למוסך. הפתרון הזה נותן גם מידע ללקוח בעל הרכב, היכן הרכב שלו בכל שנייה במוסך, מה הטיפול הנעשה ברכב באותו רגע ומתי הטיפול יסתיים.
 
כשהתקנו את הפתרון הזה במוסכים ראינו, שיש שיפור מיידי של כ-80% בכל מדדי התפוקה של המוסך, בלי כל צורך באימון האנשים, לא במוסך ועובדיו ולא אצל בעלי הרכב הבאים למוסך. הכל נעשה בענן וקל מאוד לתפעל זאת. להקים את המערכת במוסך זה עניין של ימים בודדים וזה פשוט עובד.
 
אנו לא רצינו להתחרות בפתרונות מאוד מתוחכמים ויקרים הקיימים בשוק הרכב. הצגנו למוסכים פתרון פשוט, גמיש, מבוסס על iBeacon ושירותי ענן. הכל עובד מהרגע הראשון. לא צריך הדרכות ותהליכי למידה. זה מביא לייעול מיידי של תהליכי העבודה, תוך שיפור חווית המשתמש גם של בעל הרכב".  
 
שאלה: מיהם הלקוחות העיקריים שלכם לפלטפורמה הזו?
תשובה: "הלקוחות הפוטנציאליים הראשיים שלנו הם יצרני הרכב הגדולים באירופה, דוגמת: מרצדס, BMW, פורשה, פיאט, פולקסווגן, אאודי ועוד.
 
אנו עובדים קשה כדי 'לסגור את המעגל' עם כל היצרנים של רכב הקיימים באירופה. עם רוב היצרנים באירופה כבר סגרנו הסכמים. כרגע אין לנו גישה ליצרני הרכב בארה"ב, אבל יש לנו גישה טובה לשווקים אחרים, למשל במקסיקו ובברזיל. אנו עובדים כרגע ליצור קשר עם קרייזלר וזו הזדמנות מאוד גדולה שלנו ועבורם, אם נסגור שת"פ עם קרייזלר. אנו נמצאים בתחילת מו"מ גם עם האחרים.
 
הגענו לחלק גדול מהלקוחות שלנו דהיום דרך השת"פ, שיצרנו עם סיילספורס. חברת סיילפורס היא מובילת שוק ונמצאת אצל כמעט כל הלקוחות הפוטנציאליים הגדולים שלנו. כך, שבעזרת הקשר הזה היה קל לנו יחסית לגייס שחקנים נוספים, שייכנסו לעולם האוטומוטיב".
 
שאלה: האם אתם מסתכלים ובוחנים סטארטאפים ישראליים בתחומים בהם אתם עוסקים?
תשובה: "בהחלט. אנו כל הזמן עם היד על הדופק לגבי מה קורה בישראל. ככה הגענו ל-One1 המפתחת עבורנו. כעת אנו מחפשים פתרונות נוספים כדי לקדם את המערכת שלנו ומחפשים פתרונות חדשים ומלהיבים בעיקר בתחומים של הנהלת חשבונות ובתחומי הגיבוי.
 
מי שיש לו פתרון טוב שיכול להתאים לנו, יכול לפנות אלינו. זה די קל להגיע אלינו למרות שהמטה שלנו בגרמניה, כי לדויטשה טלקום יש נוכחות קבועה בישראל לטובת עולם היזמות, נציגות שאנו נעזרים בה. אני בטוח, שיש חברות הזנק מישראל, שיכולות לעניין אותנו, ואנו ממשיכים לחפש ולבדוק כל הזמן את השוק גם בעזרת דויטשה טלקום.
 
בשקף הבא אפשר לראות את כל תחומי הפיתוח שלנו (לחיצה על התצלום מגדילה אותו). כך, שניתן לראות, שאנו מכסים תחומים רבים בפיתוחים שלנו".


שקף 2
 
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
פרנק גסנר: "אני כל הזמן חולם, שנצליח להגשים את הרעיונות שלנו. הרעיון המרכזי שלנו הוא, שנספק פלטפורמה אוטומטית, שתספק שירותים בכל תחום, בכל השווקים. אנו מסתכלים בעיקר על שווקי ה-OEM, ה-Retail, הרכב וכל עולם השירותים, בכל תחום.
 
ספקי,OEM  שאנו פוגשים שואלים אותי: איך יינתנו שירותי הרכב בעתיד? יש לי תשובה די ברורה לזה וזה החלום שלי.
 
כיום נמצאים משתמשי הקצה ב-2 פלטפורמות ניידות: של אפל ושל גוגל. אולם, בשוק הרכב אין דבר כזה. לכל יצרן יש מערכות מידע משלו במערכות די סגורות וקנייניות. איך מחברים בין הדברים?
 
אני מסתכל וחוזה איך ייראה שוק הרכב בעוד למעלה מעשור. זה די ברור, שאנו הולכים לכיוון, שבו הרכב ינהג את עצמו. לא צריך נהג. לכן, לפי החזון שלי, גם לא צריך בעלות על הרכב. אני מאמין, שאנו הולכים לכיוון, שבו לא יהיה צורך לרשום בעלות על כלי רכב, אבל אנשים ימשיכו להשתמש בכלי רכב. איך? זה הפתרון שלנו. די דומה לעיקרון של הפתרון של גט-טקסי ואובר בעולם המוניות.
 
אני מאמין, שהקשר בין אנשים לכלי רכב ישתנה לחלוטין. בשיטה שלי, המערכת, שתהיה כמובן בענן, תדע לאיזה צורך אתה מבקש רכב מהסמארטפון שלך. אתה תקבל רכב שונה אם אתה יוצא לקניות לעומת הרכב שתקבל כאשר אתה נוסע לעבודה או יוצא לטיול. לכן, גם אין כל צורך, שתהיה הבעלים של איזה רכב. המערכת תתאים לך את הרכב לכל צורך בכל פעם מחדש. אתה תבחן את השירות של החברה, שתספק לך את הרכבים האוטומטיים. זה יקבע באיזו חברה תבחר.
 
החלום שלי הוא לא רק חלום. אנו מכינים את עצמנו לחזון הזה. אנו בונים את הפלטפורמה העתידית הזו גם על תשתיות אפל וגם של גוגל. המידע יהיה כולו בענן. מי שמשקיע בתשתיות חומרה - אין לו עתיד. אנו מרוכזים בפיתוח מערכות בענן. אנו מאמינים, שאנו מפתחים בכיוון הנכון.
 
אנו מקבלים כל הזמן חיזוקים מהשוק, שבו תחום ה-IoT נמצא בעלייה תלולה. זה מתחבר עם פתרונות לערים חכמות ופתרונות מתקדמים של ספקיות התקשורת דוגמת דויטשה טלקום.
 
אנו הולכים לכיוון של מתן שירות אישי בכל תחום. ה-IoT מאפשר את הפילוח האישי ושימושים מבוססי מיקום וצורך אישי. זה מה שמשפר את חווית הלקוח, שזה הנושא המרכזי היום ובעתיד, לכל עסק ולכל שירות.
 
אנו מובילים את עולם שיפור חווית הלקוח למחוזות, שמעולם לא חשבו עליהם. אנו כל הזמן חושבים: איך יוצרים חווית לקוח יותר טובה? זה כולל הפעלת טכנולוגיות ניידות מגוונות. כך הגענו לפתרונות האוטומוטיב, לעולם הרכב.
 
ניהול חווית הלקוח באמצעות כל מרכיבי עולם המידע זה האתגר שלנו ואנו מתמודדים עם זה יום יום ובהצלחה".
 
בתמונה: פרנק גסנר, סגן נשיא ומנהל תחום האוטומוטיב ב-T-systems. קרדיט תמונה: קובי קנטור.

 
פרנק גסנר
 
המצגת של פרנק גסנר להורדת מכאן.  



 
 
Bookmark and Share