Telecom News - פינת הנוסטלגיה: "טריגו" – מערכת התקשורת פורצת הדרך לפני 30 שנה

פינת הנוסטלגיה: "טריגו" – מערכת התקשורת פורצת הדרך לפני 30 שנה

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> פינת הנוסטלגיה: "טריגו" – מערכת התקשורת פורצת הדרך לפני 30 שנה
פינת הנוסטלגיה: "טריגו" – מערכת התקשורת פורצת הדרך לפני 30 שנה
מאת: צבי שחם, 13.3.15, 08:30צבי שחם
 
פרויקט "טריגו" היה אבן דרך חשובה בהתפתחות התקשורת בארץ ומגיע לו להיכנס לפנתיאון ההיסטורי המתאים ולתודעה של הדורות הצעירים.
 
בימים אלה חוגגים בחיל האוויר 30 שנה להפעלתה של מערכת התקשורת הידועה בשם "טריגו", ו-40 שנה להקמת צוות התכנון וההקמה (שנקרא בזמנו מפק"ח – מנהלת פרויקט קשר חדש). "טריגו" הייתה מערכת תקשורת ספרתית כלל-ארצית המתקדמת מסוגה בארץ (נכון לאותה תקופה). היא הביאה קפיצת מדרגה טכנולוגית והייתה הדור הראשון של מערכות תקשורת מודרניות, שבאו בעקבותיה (אזרחיות וצבאיות).
 
בשנות ה-70 של המאה הקודמת התקשורת הקווית בארץ הייתה באחריות משרד התקשורת (חברת בזק הוקמה רק ב-1984). המרכזות הציבוריות היו אז אנלוגיות (מישהו עוד זוכר את המילה "סטרוג'ר"?) והתמסורת ביניהן בוצעה בשיטת PCM/PDH, כמתואר בציור 1. 
ציור 1 

 
בשיטת PCM (Pulse Code Modulation) נדגמה קבוצה של 30 אפיקי טלפון אנלוגיים ע"י ציוד שנקראChannel Bank  והפכה לאות סיפרתי בקצב של 2 Mbps הידוע בשם E1.

בהתאם לתקנים הבינ"ל שהיו נהוגים באותה תקופה PDH (Plesiochronous Digital Hierarchy) , רובבו 4 קווי E1 לקו E2, ו- 4 קווי E2 רובבו לקו E3 וקווי E3 קושרו למרכזת הבאה ע"י מגברים/משחזרים  ,(Repeaters)שהותקנו כל כמה ק"מ. כמובן, שבצד השני הייתה תמונת ראי, כמתואר בציור 2.
ציור 2
 
כך נראתה התקשורת הקווית בשנות ה-70.
 
מה היו החידושים, שהביאה מערכת "טריגו"?
 
המרכזיות היו עדיין אנלוגיות. אולם, היו תחת בקרת מחשב, מה שאיפשר להן לספק עדיפויות, שהוגדרו בנפרד לכל שלוחה ושלוחה. הוגדרו במערכת 4 רמות של עדיפויות: בהול, בזק, דחוף ורגיל, ובהתאם לכך סופקו טלפונים מתאימים.

שלוחה בעלת רמת עדיפות גבוהה הייתה יכולה לנתק שיחה בעדיפות נמוכה יותר אם היה צורך בכך. ממשק הטלפון היה 4W, כלומר, 4 חוטים בחיבור למרכזיה (הטלפונים הרגילים הם כידוע 2W) דבר, שנתן איכות שיחה טובה יותר וכן איפשר הפעלת מערכות הצפנה קוויות. 
טלפון בחיל האוויר
 
ציור 3: טלפון עם עדיפויות
 
התמסורת בין המרכזות הייתה בשיטת אפנון-דלתא (Delta Modulation). כל אפיק טלפון נדגם בקצב של 32 kbps (במקום 64 kbps בשיטת PCM האזרחית, שהוזכרה לעיל). משמעות הדבר הייתה מספר כפול של שיחות טלפון על תווך התמסורת. לדוגמה: על תווך תמסורת של 34 Mbps ניתן להעביר 480 שיחות טלפון בשיטת PCM, לעומת 960 שיחות טלפון בשיטת אפנון-דלתא.
 
חידוש משמעותי נוסף היה בתמסורת הספרתית. לראשונה בארץ הופעלו עורקי רדיו מיקרוגל בקצב של 34 Mbps, וזאת בשעה, שקווי תמסורת נתונים פעלו אז בעזרת מודמים של 2.4 kbps בלבד. כל הארץ רושתה בעורקי מיקרוגל מהירים, מגדלי אנטנות הוקמו בבסיסים ובמקומות אסטרטגיים אחרים בארץ והטופולוגיה הרשתית תוכננה עם עורקי גיבוי ומערכי התאוששות.
 
במערכת שולבו גם מערכות לתקשורת נתונים, שהתבססו על ציוד ריבוב מתקדם לאותם ימים. מדובר במרבבי TDM ייחודיים, שהיו מסוגלים לפעול ברשת – כל מרבב יכול לתקשר מול 3 מרבבים אחרים. עד אז מרבבים פעלו בזוגות בלבד, בשיטת נקודה-לנקודה, וגם כאן מערכת "טריגו" הביאה חידוש טכנולוגי מרענן.
 
על כל מרכיבי המערכת שלטה מערכת שליטה ובקרה ייעודית, שנקראה Syscon (System Control). למפעילי המערכת הייתה תמונה כוללת על כל מה שקורה ברשת והם יכלו לאתר תקלות ולזהות מוקדים בעייתיים מרחוק. כל האלמנטים של הרשת דווחו סטאטוסים בזמן אמת למערכת הבקרה. כך, שהתקבלה תמונה מקיפה על כל הפעילות ברשת, מצב התנועה, השמישות והתקלות.
 
30 שנה חלפו מהפעלת המערכת. במונחים שלנו זה נחשב "דור" אבל בטכנולוגיית התקשורת התחלפו כבר כמה דורות: בעקבות "טריגו" פותחה בחיל הקשר מערכת "אבן יקרה", "טריגו" עצמה הוחלפה ב"אבנט כחול", והתמסורת מתבססת היום על פרוטוקולי IP  וסיבים אופטיים לאורך כל הדרך.

מערכות ניידות, מחשבים טקטיים, מערכות תצוגה ושו"ב מתקדמות משולבות היום במערכות הטלפוניה והעולם נראה שונה לחלוטין ממה שהיה אך לפני 30 שנה.
 
אין ספק שפרויקט "טריגו" היה אבן דרך חשובה בהתפתחות התקשורת בארץ ומגיע לו להיכנס לפנתיאון ההיסטורי המתאים ולתודעה של הדורות הצעירים.
 
מאת: צבי שחם, M.Sc., מרץ 2015.
הכותב היה מהנדס מערכת בצוות התכנון וההקמה.
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com
 
  
 טלפון עתיק
 צילום: ש. וייס
 
 
 
  
 
 
 



 
 
Bookmark and Share