Telecom News - בילי וצ'רלי הולכים בגדול: רובוטים שפותחו בטכניון צולחים מדרונות ומכשולים

בילי וצ'רלי הולכים בגדול: רובוטים שפותחו בטכניון צולחים מדרונות ומכשולים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> בילי וצ'רלי הולכים בגדול: רובוטים שפותחו בטכניון צולחים מדרונות ומכשולים
בילי וצ'רלי הולכים בגדול: רובוטים שפותחו בטכניון צולחים מדרונות ומכשולים
מאת: מערכת Telecom News, 22.3.15, 17:21יונתן ספיץ עם הרובוטים 

הסוד מאחורי 2 הרובוטים, שבנה הדוקטורנט יונתן ספיץ מהפקולטה להנדסת מכונות: שיטת פיתוח גנטית-אבולוציונית. מדפסת תלת-מימד היא חיונית בתהליך הבניה.

בראשית היה בילי – רובוט כחול בגובה 10 ס"מ ובאורך 15 ס"מ. בתום חודש של תכנון, הדפסה, תכנות, חיבור האלקטרוניקה ותיקון ליקויים, הוא החל ללכת וגם לצלוח מכשולים. בהמשך הצטרף אליו עמיתו, צ'רלי הירוק. שניהם מסתובבים בקמפוס בהנחייתו של יונתן ספיץ, (בתמונה עם הרובוט), שמכוון אותם באמצעות הסמארטפון שלו. הם מסוגלים לצלוח קשיים ומכשולים כגון אבנים, חול ושיפועים גדולים.

ספיץ, דוקטורנט בפקולטה להנדסת מכונות, עורך את מחקר הדוקטורט במעבדת SMILE בפקולטה להנדסת מכונות, בהנחיית פרופסור מרים זקסנהויז.

ספיץ: "כיום עומדים לרשותנו אמצעים שלא היו זמינים עד לפני שנים לא רבות: כוח מחשוב עצום ומדפסות תלת-ממד. נכון, שהתכנון נשאר משימה מסובכת, אבל ההדפסה התלת-ממדית מאפשרת לך לייצר 'בבית' מבנים מאוד מורכבים בעלות נמוכה מאוד. כל אחד מהרובוטים שיצרתי עלה לי כ-200 דולרים. זה הכל".

את בילי וצ'רלי פיתח יונתן בזמנו הפנוי ("זה לא חלק מהדוקטורט") כהוכחת היתכנות לבנייתם של רובוטים ניידים משוכללים יותר. הוא קידם את השימוש במדפסות תלת-מימד במעבדתו כדי ליצור רובוטים הולכים, שימחישו את שיטות הבקרה שהוא תכנן. סגנון התנועה של הרובוטים פותח בהשראת הטבע, כלומר – הליכה טבעית.

ספיץ:"בני אדם הולכים מגיל שנה או שנתיים ולכן נראה להם, שהליכה היא דבר פשוט מאוד, לפחות במישור. רק בתנאי שטח קשים הם נדרשים להתרכז בצעדיהם. גם הבקרים שפיתחתי עובדים ללא צורך במשוב במישורים חלקים, וכאשר הם נעים בשיפועים הם משתמשים במשוב מינימלי. כדי להצעיד את הרובוטים בניתי 'אלגוריתם גנטי' – אלגוריתם המתפתח בסימולציה של 'מוטציות' והישרדות המתאימים ביותר.

ההצלחה שלי היא בבניית רובוטים בעלי עבירות גבוהה, שאינם יקרים ולכן אפשר לייצרם גם כ'נחילים' של רובוטים לשימושים שונים בתחום הביטחון ובליווי וטיפול באנשים חולים. את שיטת הבקרה שפיתחתי (ונרשמה כפטנט) אפשר ליישם גם לבקרת הליכה של רובוטים דמויי-אדם וגם ברובוטים רפואיים (כמו ReWalk) וברובוטים לשיקום הליכה. ובאמת, כדי לתרגם את הרעיון ולהפוך אותו למיזם נרשמתי לתחרות BizTEC וגם לתוכנית Runway של Cornell-Tech".

קרדיט צילום : שיצו צלמים, דוברות הטכניון.

הרובוטים:
רובוטים



 
 
Bookmark and Share