Telecom News - פריסת תשתיות תקשורת מחשבים – פתרונות תקשורת מתקדמים לעסקים

פריסת תשתיות תקשורת מחשבים – פתרונות תקשורת מתקדמים לעסקים

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> פריסת תשתיות תקשורת מחשבים – פתרונות תקשורת מתקדמים לעסקים
פריסת תשתיות תקשורת מחשבים–פתרונות תקשורת מתקדמים לעסקים ולארגונים
מאת: מיכאל פנחס, 23.3.15, 08:00מיכאל פנחס
 
תשתיות תקשורת מחשבים עוברות מהפכה דומה למה שקרה בעולם המחשוב, שנע לכיוון וירטואליזציה ומשם לענן. מה צריך לעשות כדי ליהנות מהמהפכה?
 
ארגונים ועסקים רבים בישראל עדיין אינם מכירים את פתרונות תשתיות תקשורת מחשבים החדשות, שכבר נפרסות בכל רחבי העולם. המהפכה הזו היא מהפכה משלימה ומקבילה למהפכת הענן והווירטואליזציה, שעברו מערכות המחשבים וה-IT בעסקים ובארגונים. כיום, כמעט כל עסק חדש המוקם בישראל אינו מתקין יותר "חדר שרתים" אצלו בעסק. זה הפך ליקר ומיותר. ניתן לרכוש את משאבי המחשוב לכל יישום - בענן. גם עסקים ותיקים מתחילים להכיר את המהפכה הזו וכמות העסקים הוותיקים העוברת לשירותי ענן נמצאת בצמיחה מואצת.
 
אולם, תחום תקשורת המחשבים ופריסתה נשאר בישראל די מאחור, בעיקר מחוסר ידע ומאחר שספקי התקשורת לא מציעים לעסקים שירותים כאלה. הם מעדיפים להשאיר את המגזר העסקי בטכנולוגיות קנייניות וישנות, כי זה "מכונה להדפסת כסף" עבורם.
 
לכן, אין כל סיבה שמנהלים ובעלי עסקים ימשיכו להיות "מחלבת כספים" בתחום התקשורת.
 
אתייחס כאן רק ל-2 חידושים בתחום תשתיות התקשורת. הם נקראים SDN ו-NFV. כדי לא להעמיס כאן הסברים טכנולוגיים מעמיקים, אפשר לציין בקצרה, שה-SDN זה המימוש של הווירטואליזציה של רשת התקשורת על כל מרכיביה והעברתה לענן, ה-NFV זו שכבת היישומים והיכולות של הרשת בענן. בד"כ מפעילים את 2 המנגנונים הטכנולוגיים הללו יחד, אבל יש אפשרות להפעיל כל מנגנון כזה לחוד (בענן).
 
מהם היתרונות המרכזיים במימוש הטכנולוגיות הללו?
1. העסק משתחרר מה"חתונה הקתולית" לספק תקשורת מסוים. העלויות, לאורך זמן, צונחות ומתקרבות לרצפה.
 
2. חיסכון עצום בהוצאות, לרבות בהוצאות התפעול. ניתן ורצוי להשתמש ב"כבילה אחודה". ה-ROI הוא ברור ומוכח.
 
3. אין צורך בציוד תקשורת ייעודי, קנייני, יקר ועם רישיונות לכל דבר. SDN ו-NFV ממומשים על חומרה פשוטה ביותר של מחשבים (לוחות מחשבים מבוססי אינטל, שקונים בפרוטות מסין או מטיוואן). אין בכך כל פגיעה בביצועים או ברמת האבטחה של הרשת. להיפך, גם הביצועים עולים דרמטית וגם רמת האבטחה משתפרת.
 
4. תפעול כל מרכיבי הרשת הופך לקל ביותר, ללא צורך בהדרכות ולא נדרשות יותר מיומנות מיוחדת. אין יותר צורך במומחי רשת יקרים היודעים לקנפג מסך CLI במוצרי הרשת.
 
5. אין יותר בעיות של שדרוגים. הספק של הפתרון מעדכן ומשדרג באופן שקוף ומרחוק, כל הזמן, את כל מרכיבי הרשת והשירותים על הרשת.
 
6. ניתן להניע משאבים מצד לצד וממקום למקום בלחיצת העכבר. זה עניין של שנייה. דוגמה: ניתן להעביר פיירוול (Firewall) ממקום למקום (גם על פני כדור הארץ) בלחיצת כפתור. כך גם ניתן להעביר מרכזיה, נתב, מאזן עומסים, מתג, או כל רכיב רשת תקשורת אחרת לכל מקום בלחיצת כפתור. ברגע שהכול בענן, הכול חופשי להתנייד לכל מקום שצריך את השירות או הרכיב הספציפי ברשת.
 
מה המשמעות של השינוי הזה על בעלי העסקים?
מדובר כאן במהפך מחשבתי, כלכלי, ארגוני ותפעולי. קשה להקיף את כל השינויים והיישומים במאמר אחד ואתאר כאן יישום אחד פשוט יחסית: חיבור סניף של עסק הנמצא במיקום מרוחק (למשל בעיר אחרת) אל הרשת של העסק, אל רשת ה-IT ורשת הטלפוניה של העסק. בשיטה הקיימת, מהלך כזה יכול לקחת בין שבועות לחודשים עד שהוא מסתיים, עם הוצאות כבדות גם לאנשי מקצוע, שיעסקו בתכנון ויישום החיבור של הסניף, מה שידרוש גם השקעות להתקנת ציוד מתאים ויקר לכל שירות בסניף המרוחק.
 
בגישה החדשה של ה-SDN וה-NFV לוקח החיבור הזה כמה דקות במחיר אפסי. לאחר שהעובדים התמקמו בשלוחה ונבנתה בו רשת מקומית פנימית בסיסית ביותר, ובוצע חיבור חיצוני פשוט ביותר לאינטרנט, שולחים עם שליח לסניף הזה קופסה של מתג קטן, הכי פשוט שיש, גם תוצרת סין, שמחירו פחות מ-50 דולרים. מחברים את הקופסה הזעירה הזו בסניף מצד אחד לרשת המקומית ומצד שני לרשת האינטרנט (וכמובן לחשמל). אחרי ש-2 הכבלים הללו (LAN ו-WAN) מחוברים לקופסה, תוך 3 דקות הסניף מחובר למרכז, בכל מקום בו המרכז הזה ממוקם בעולם. נעשה חיבור של כל השירותים הקיימים במרכז, לרבות טלפוניה, שיחות ועידה, כל היישומים וכל היכולות שיש ושיהיו בסניף המרכזי, שמחובר כעת לכל השלוחות בסניף המרוחק הזה. הכל נעשה באופן מאובטח ומוצפן.
 
לא צריך שום מומחה בסניף כדי לבצע את החיבור הזה לרשת של העסק במרכז. כי זה מתבצע אוטומטית. כל אחד יכול לחבר 2 כבלים לקופסה ולחבר אותה לחשמל. זה כל מה שנדרש. זה לא תיאור דמיוני. ככה זה בדיוק עובד וקיים כבר בעולם.  
 
אזהרה: עסקים רבים מתפתים לרכוש שירותים וירטואליים המכונים בשם VPS בטענה שהם שירותי ענן, בעוד שאין לשירותים הללו כל קשר לענן. למשל: שירותי IP-Centrex ושירותיVPS  אחרים. שירותי VPS אינם יכולים להיות משודרגים ל-SDN ול-NFV, משום שהם אינם שירותי ענן. קודם כל, ה-VPS צריך לעבור שדרוג לענן (מה שברוב המקרים אינו אפשרי) ורק אחר כך ניתן לשדרג את הענן הלאה, ל-SDN ול-NFV. גם במקום שזה אפשרי לשדרג מערכת VPS, זה יקר ביותר ומסובך, מה שמחסל מיד את ה-ROI.
 
VPS הם רק שרתים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת, כי היא התיישנה. זה בדיוק כמו להשתמש במערכת הפעלה חלונות XP על מחשבים נייחים ישנים בעולם של חלונות 8.1, מערכת הפועלת גם על מכשירים ניידים חדישים. בישראל, ספקים רבים מוכרים למנהלים במגזר העסקי והארגוני שירות VPS כאילו זה שירות ענן וחלק מהם לא מתבייש להטעות את הלקוחות ולכנות את שירות ה-VPS כשירות ענן, מה שזה לא.
 
שורה תחתונה: מומלץ, שבעלי עסקים יבחנו כניסה לעולם התקשורת העתידי, שנקרא SDN ו-NFV. אין צורך להיות בקי במונחים הללו, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל, בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי.
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מרץ 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
SDN + NFV



 
 
Bookmark and Share