Telecom News - "כל החיים פעלתי והתנהגתי כאילו אני בסטארטאפ" – רק כך ניתן להצליח

"כל החיים פעלתי והתנהגתי כאילו אני בסטארטאפ" – רק כך ניתן להצליח

דף הבית >> חדשות סטארטאפים >> "כל החיים פעלתי והתנהגתי כאילו אני בסטארטאפ" – רק כך ניתן להצליח
"כל החיים פעלתי והתנהגתי כאילו אני בסטארטאפ" – רק כך ניתן להצליח!
מאת: אבי וייס, 11.4.15, 19:30עירית שפלן
 
חשיפת "המנוע" והסוד שמאחורי הצלחת מיזם TechExit לגיוס כסף ושותפים בארה"ב ע"י יזמים וחברות הזנק ישראליות, שהחלו כבר לצאת במסע המבטיח והמוצלח הזה לניו-יורק.
 
"יזמים באים עם יוזמות מאוד יפות לארה"ב, אבל כושלים פעם אחרי פעם. האתגר שלי הוא לשנות את המצב הזה מיסודו", מתארת עירית שפלן, COO ו-Co-Founder של TechExit. "במהלך כל החיים שלי התנהגתי ופעלתי כאילו אני בסטארטאפ. רק כך אני מאמינה, שניתן להוביל שינויים ולהגיע להצלחות. מהיום שאני מכירה את עצמי ועד היום, אני עובדת סביב השעון ובלי כל חשבון. זה המאפיין העיקרי של כל יזם".
 
קיימתי ראיון בלעדי עם עירית שפלן (בתמונה), כדי לשמוע על מימוש הרעיון של סגירת הפער של אי יכולת היזמים הישראליים לגייס כסף, שת"פים וערוצי הפצה בצפון אמריקה. זאת, לאחר 2 משלחות מוצלחות, שחזרו כבר מארה"ב, בהתארגנות מהירה, שהתרחשה פחות מחודשיים לאחר הקמת מיזם TechExit IS US, ע"י ארנון שפלן ואשתו עירית (תושבי ניו-ג'רסי, ארה"ב), לרבות הקמת שלוחה ישראלית של המיזם. זאת, לקראת יציאת 4 משלחות נוספות של סטארטאפים במאי ויוני 2015 לניו-יורק.
 
שאלה: מה האחריות שלך במיזם TechExit IS US?
עירית שפלן: "אין חלק במיזם שאני לא מעורבות בו, בין מאחורי הקלעים ובין בחזית העשייה. האחריות שלי רחבה ביותר והחלק החשוב ביותר בעיני הוא הקשר עם הסטארטאפים, בעיקר בכל המגע הכתוב שלהם עם המיזם שלנו.
 
אני כותבת בעצמי את כל החומרים המוגשים לסטארטאפים, את כל חומרי הרקע לאירועים, מכינה את כל החוזים, מכינה את כל המסמכים לשותפים ולכל מי שקשור בנו. בקיצור: אני עוסקת ישירות עם כל מה שקשור בקשרים הקיימים מול כל המערכת שלנו, למעט המשקיעים, שבהם עוסק ארנון, שנמצא במגע ישירות מול המשקיעים מכל העולם".
 
שאלה: כמה זמן העיסוק הזה גוזל ממך?
תשובה: "זו מערכת, שחיה 24 שעות ביממה. זה מעסיק אותי כל היום, כל יום וגם בלילה. זו עבודה מאוד מאומצת, כי אנו עומדים מול כמות עצומה של משקיעים, סטארטאפים, שותפים וכל מי שקשור בשירותים, שאנו מספקים לעולם היזמות הישראלי".  
 
שאלה: מה החלק הקשה ביותר בעבודה הזו?
תשובה: "זה לא נושא אחד. בגלל שסדר היום שלי מאוד עמוס, אני בכלל לא שמה לב מה קשה יותר ומה קשה פחות. אני מסתערת על כל המשימות ברגע שיש צורך לטפל בהן והמשימות אף פעם לא נגמרות.
 
מהניסיון שלי, הקשרים עם הסטארטאפים והכנת החוזים, הם החלק הקשה ביותר הדורש ממני הכי הרבה מאמץ גם בזמן וגם בחשיבה. הכנת כל מסמך דורשת הרבה מאוד מאמץ.
 
אני גם מבצעת את כל העבודות הקטנות, החל מהזמנת חומרים ומוצרים למפגשים, דרך דואר אלקטרוני של המיזם, שמירת הקשרים עם כל החברות, בדיקת כל החומרים וכלה בעדכון האתרים שלנו. כל אלה הן משימות הגוזלות אף הן המון זמן".
 
שאלה: באיזה אתרים את מטפלת?
תשובה: "יש לנו 3 אתרים באוויר ואתר אחד בשלבי הכנה סופיים לעלייה לאוויר בקרוב.
 
האתר הראשון (TechExit), הוא האתר המרכזי שלנו, אתר אינפורמטיבי על החברה, המיזמים, מה עשינו, מה אנו עושים ומה אנו מתכוונים לעשות. האתר הזה נבנה מתוך הניסיון שלי במגע עם אנשים, שהם תמיד מחפשים עליך מידע. כך, הם יכולים לקבל במקום אחד מרוכז את כל המידע, שאותו הם מחפשים אודותינו.
 
יש לנו אתר נוסף פנימי, שלא גלוי לרשת החיצונית, הוא אתר של משקיעים נבחרים. זו פלטפורמה המשמשת ליצירת הקשר בין משקיעים, שאנו מכירים אישית, לבין סטארטאפים, שמצאנו שהם מתאימים לבחינה לאותם משקיעים. באתר הזה יכול להיכנס סטארטאפ רק כשיש לו חומר מובנה ומוכן באופן מושלם ככל הניתן לאחר שעבר בחינה שלנו. כך, שהמשקיעים המתאימים יוכלו לבחון את החומר שלו. המערכת הזו יודעת להתאים את המשקיעים לנושאי הפיתוח של הסטארטאפים. כך, שסיכויים ההצלחה כאן ממש מדהימים.
 
האתר השלישי שלנו: Israel Investment Network הוא אתר המשקיעים הגדול ביותר בעולם, שאני מכירה. יש בו מעל ל-40 אלף משקיעים מכל העולם ונרשמו בו כבר מאות רבות של סטארטאפים ישראליים ועוד כמה מאות מרחבי העולם, חלקם סטארטאפים ישראלים הנמצאים ברחבי בעולם, כולל לא מעט בניו-יורק ובשאר ערי ארה"ב. זו מערכת דינמית, שיש בה כמה רמות של שירות בהתאם לבחירה של הסטארטאפ.
 
באתר הזה אנו כל הזמן מקבלים פניות של סטארטאפים המחפשים השקעות. הבעיה המרכזית: הם מגיעים לחפש השקעות בארה"ב לא מוכנים. אנו בוחנים כל פנייה, בוחנים כל מצגת ומעירים אם צריך (וכמעט תמיד צריך), מה לתקן במצגת ובתמצית העסקית. אם הסטארטאפ מאוד מתאים לסוג המשקיעים, שאנו מכירים אישית, אנו מעבירים את החומר שלו לאתר הסגור, בהתאם לסוג המשקיעים המתאימים לאותו סטארטאפ.
 
העיסוק הזה דורש ממני המון עבודה וזה דורש קשר כמעט ברמה יומית עם כל סטארטאפ, שפונה אלינו, כדי לראות אם הוא מתאים להמשך טיפול. רוב החומר, שאנו מקבלים, לא יצליח לגייס כסף בארה"ב, אלא אם היזמים יתקנו את ההערות, שאנו מעירים להם. יש סטארטאפים, שלא חוזרים לתקן את החומר ששלחו, אז ברור שהם לא יקבלו שום השקעה.
 
האתר הרביעי והחדש, שכרגע אני בונה, הוא אתר המפגשים החדש של TechExit IS US. האתר הזה יעלה לאוויר תוך כ-3 שבועות. הבנייה של האתר הזה נמשכת לא מעט זמן, כי אני מעוניינת, שכל יזם יוכל לקבל את כל המידע לגבי כל מפגש קרוב המתקיים בניו-יורק. המערכת גם אמורה לסייע לנו לסנן את הסטארטאפים הפונים, כי לא כל סטארטאפ מתאים להגיע למפגש עם משקיעים ומנכ"לים בארה"ב.
 
כיום, עד עליית האתר החדש לאוויר, אנו בודקים ידנית את ההצעות ופוגשים את הסטארטאפים פנים אל פנים, באמצעות הנציגים שלנו בישראל, ורק בסיום הבדיקה אנו נותנים אישור, שהמיזם מתאים והוא מופנה למערכת התשלום והסטארטאפ נכנס לתהליך של הכנה לקראת האירוע המתוכנן. אנו מאמינים, גם מהניסיון שלנו, שההכנה למפגש היא החלק החשוב ביותר עבור הסטארטאפ, כדי שיצליח".  
 
שאלה: מה מיוחד בהכנת הסטארטאפיסט למפגש?
תשובה: "אני לא מכירה שום גוף, לא בארה"ב ולא בישראל, שמשקיע כל כך הרבה זמן ומאמצים בהכנת יזמים לקראת המפגש שלהם עם משקיעים או עם שותפים פוטנציאליים. אנו לא מסתפקים רק בהכנת היזמים, אלא אנו גם מכינים את המשקיעים לקראת המפגש שלהם עם הסטארטאפים.
 
זו לא הזמנה רגילה לאירוע. כל משקיע מקבל את החומר על הסטארטאפים ואנו בודקים מה מעניין אותו ולפי זה מתכננים את סדר היום שלו ואת המפגשים שלו פנים אל פנים עם הסטארטאפיסטים.
 
אלו לא פגישות אקראיות, כמו שאני רואה באירועים רבים של סטארטאפים, שמתקיימים כל הזמן, אלא פגישות מתוכננות, שבהן 2 הצדדים עברו הכנה למפגש. אנו לא מקבלים לאירועים כל סטארטאפ, אלא רק את אלה המתאימים לפרופיל של המשקיעים ויש להם בשורה, שיכולה לעניין את המשקיעים.
 
אנו לא מעוניינים לשרוף את הקשרים שלנו בגלל יזמים שלא יודעים מה הם רוצים להשיג ולא יודעים להציג נכון את הפיתוח שלהם והחדשנות שלהם. לכן, גם המפגשים שלנו נמשכים יומיים, ולא יום אחד, כי אנו משקיעים יום שלם בהכנה ובתרגול של כל יזם, לקראת המפגשים שלו. זאת, אחרי שכבר עבדנו מול הסטארטאפ בשיפור החומר הכתוב והמצגת שלו. זה הסוד של ההצלחה שלנו. אנו לא מעגלים פינות ונותנים לסטארטאפ מעטפת מחבקת ומלאה ככל הניתן כדי שיצליח".
 
שאלה: איזה לקחים את הפקת מהאירועים, שכבר התקיימו בניו-יורק?
תשובה: "מדובר ב-2 אירועים, שהיו מאוד מוצלחים, אבל גם מהצלחות אנו לומדים ומפיקים לקחים, לקראת סדרת המפגשים הבאה. היו אלו 'מפגשי בוטיק', במיקום וברמה הכי טובה שסטארטאפים יכולים וראויים לקבל, במפגש כזה עם משקיעים בניו-יורק. 
 
לצערי, אני טרם יכולה להציג לציבור באתר האירועים את כל התמונות והסרטונים, שצילמנו באירועים, שבהם ניתן להתרשם ישירות מהמנכ"לים, שהשתתפו ומהמשקיעים, מה הם עשו ומה ההתרשמות שלהם. אולם, האתר יעלה בקרוב עם כל החומרים וכל אחד יוכל לצפות בהם. אני התרשמתי, שהסטארטאפים הרגישו והם הדגישו זאת בדברי הסיכום שלהם, שהם באו מוכנים היטב למפגשים עם המשקיעים בארה"ב.
 
הדבר החשוב ביותר לנו ולסטארטאפ הוא, שמשקיע לא ייחשף למיזם לא מוכן ולמציג לא מוכן. זה יכול לפגוע ב-2 הצדדים, במיוחד במשקיעים המוכנים להגיע אישית ולראות מיזמים מישראל. אם הם יראו, שזה לא רציני, הם לא יבואו. אין להם זמן מיותר לבזבז על דברים לא מועילים ולא אטרקטיביים.
 
בבדיקה הראשונית, שאנו עושים לכל מיזם, אנו משתדלים לכוון את המיזם לכוונים חדשים, שבאמצעותם הוא יכול להשיג יותר במפגש שלו בארה"ב. רוב הישראלים מוכנים לשנות את הכיוון בהתאם לעצות שלהם, ואלה הם היזמים שמצליחים.
 
אחת ההפתעות, שהיו לנו, זה המשוב מהמשקיעים. הם הופתעו מהרמה של המיזמים, שהגיעו מישראל לניו-יורק. הם לא רגילים לרמה כזו במפגשים, שהם היו, גם בארה"ב וגם חלקם היה כבר בישראל. זה מוביל לידי כך, שיש משקיעים הקובעים פגישות עם הסטארטאפים עוד לפני שהם מגיעים לאירוע, רק על סמך הקטלוג, שאני מפיצה למשקיעים. הם גם קובעים פגישות המשך עם הסטארטאפים גם אחרי האירוע. זה סימן ברור, שזה מעניין אותם.
 
בסופו של דבר, התוצאות של המפגשים תלויות בסטארטאפ ובמשקיע, לא בנו. אולם, אנו עושים הכל כדי שהמפגש הזה יהיה מוצלח. ממה שהיזמים סיפרו לנו, 2 המפגשים הראשונים היו מאוד מוצלחים עבורם. אנו ממשיכים ללוות אותם, לפי רצונם, גם אחרי המפגשים. זה לא דבר שנגמר במפגש אחד ובוודאי לא בארה"ב. כך, שיש לנו מגוון שירותים הנמשכים לאורך זמן ולכיוונים חדשים לפי רצון היזם".
 
שאלה: איך הגעת בכלל לעסוק במיזם TechExit לטובת סטארטאפים?
תשובה: "אני מעל ל-30 שנה בעולם ההייטק והיזמות, כאשר עבדתי מתחילת דרכי בפיתוח תוכנה, כולל מערכות לומדה ותוכנות מחשב סביב עולם הלומדות. זה היה עוד בימים הראשונים של עולם המחשוב.
 
פיתחתי מאות תוכנות ואח"כ יישומים מבוקשים, שהצליחו בשוק האמריקאי ובהמשך התוכנות תורגמו לשפות רבות, לעשרות שפות, והיו הצלחות יפות ברחבי העולם.
 
מעולם הלומדות עברתי לפיתוח פלטפורמות תוכנה, בעיקר לעולם ה-B2B. אחרי השלב הזה חזרתי לפיתוחי תוכנה, לתוכנות הקשורות בסרטים. אלו היו כותרים לסרטים מבוקשים. פיתחתי מעל ל-55 כותרי סרטים בנושאים שונים. זה היה דבר מאוד מוצלח בארה"ב.
 
מתחום הסרטים התגלגלתי לתחום פיתוח פלטפורמות של וידיאו Online, וידיאו אוטומטי, שהמוצר הטוב ביותר היה פלטפורמה לעולם ה-B2B, שבה מנהלים ובעלי עסקים יכולים להפיק בעצמם סרטון תדמית או סרטון קידום לעסק שלהם.
 
לאחר שראיתי, שדי מיציתי את עצמי בתחום הזה, התחלנו ארנון ואני לחפש כיוונים חדשים. מה שראינו, שיש בישראל המון סטארטאפים המנסים לפרוץ לארה"ב, אבל אין להם את הניסיון והקשרים המתאימים.
 
אנו באים ממקום בו יש לנו המון ניסיון בשוק האמריקאי והעולמי וחשבנו, שהניסיון שלנו של יותר מ-30 שנה, יכול להואיל ליזמים הישראליים. התחלנו עם אתר המחבר בין יזמים למשקיעים, וכאשר ראינו שהוא מצליח, ממש זמן קצר מאוד אחרי שהוא עלה לאוויר, ראינו גם שמערכת מקוונת זה דבר לא מספק. יש צורך ממשי להפגיש את הסטארטאפים 'פנים אל פנים' מול המשקיעים האמריקאים. זה צורך, שעלה גם מהסטארטאפים, שהשתמשו במערכת שלנו, וגם מהמשקיעים. 
 
ראינו, שיש בישראל הרבה מאוד פיתוחים חכמים, וזה הפך חיש מהר לאתגר עבורנו לנצל את הניסיון הממושך שלנו בשיווק, פיתוח עסקי ובקשירת קשרים בארה"ב ולנצל את הידע והניסיון הזה כדי לשווק את הסטארטאפים בארה"ב ולהוביל אותם להצלחות במקומות הנכונים. ארה"ב היא ארץ ענקית ולהגיע למקום הנכון ולאיש הנכון זו משימה לא פשוטה. אולם, אנו כבר מכירים את כל השוק על כל רבדיו, מזה שנים רבות".
 
שאלה: מהם היתרונות שיש לסטארטאפים ישראליים, שאת כל כך מסייעת להם?
תשובה: "התעוזה, הרעיונות הלא מקובעים ויוזמות פורצות דרך. אלה הדברים המרכזיים. החברה הישראלית היא חברה הדורשת התמדה והתמודדות לא שגרתית.
 
התרבות הישראלית, שאותה הכרתי היטב עד שעברנו לארה"ב, מייצרת חשיבה לא שגרתית. הצורך לפרוץ קדימה והחוצה קיים בישראל בצורה בולטת, משום שישראל היא מדינה קטנה ודי מבודדת.
 
במקומות אחרים בעולם, שאני מכירה, יש יותר נינוחות ואין את הלהט הזה. הישראלים מאוד רוצים לפרוץ ולהצליח בחוץ ולגלות שווקים חדשים. זה יתרון גדול מאוד מנקודת הראות שלי. זה יתרון חשיבתי והתנהגותי. זה חלק מהחוצפה הישראלית ומספק ערך חשוב ליזם הישראלי. יש כאן שילוב ייחודי, שאין בשום מקום בעולם.
 
לכן, רק כאן אנו יכולים למצוא ריכוז כל כך גדול של מיזמים טובים, והחלק שלי זה לעזור להם לממש את החלום של הפריצה שלהם לעולם הרחב. זאת, כי אני כבר עשיתי את זה ואני מביאה את הניסיון שלי לתחום הזה, תוך שילוב היכולות של הסטארטאפיסטים הישראליים".
 
שאלה: מה החלום המקצועי שלך?
עירית שפלן: "יש לי חלום אחד די ברור: להקים בישראל ארגון מאוד חזק עם שם מותג ידוע, חברה, שתקדם סטארטאפים בכל סדר גודל ובכל תחום לכל העולם. בשלב ראשון אנו מתמקדים בארה"ב. אני מאמינה, שנוכל לבנות בית גדול, שבו סטארטאפים, שרוצים לפרוץ לארה"ב, ידעו, שיש להם את המקום המתאים אליו הם יכולים לגשת, כדי להצליח בשוק האמריקאי.
 
אנו בשלבי בניית החלום הזה. זה לא דבר פשוט, כי אנו לא רוצים לבנות דבר זמני, אלא בית ממוסד ואיכותי, בית יעיל, שיש בו את כל הפעילות הנחוצה כדי להוביל סטארטאפ ישראלי להצלחה ברצון שלו לפרוץ לשוק האמריקאי.
 
לאור הניסיון, שצברנו עד היום, אני מאמינה, שאנו יכולים לענות על האתגר של כל סטארטאפיסט, שרוצה לצאת מהגבולות של מדינת ישראל ולהגיע לשוק האמריקאי. אני מאמינה, שניתן לבנות בישראל בית מתאים, יפה, יעיל, עם שותפים אסטרטגיים, שיעבדו ביחד עמנו, כדי לספק את כל הנדרש לשוק הישראלי. אנו מחפשים אנשים בעלי יכולות בשוק הישראלי כדי להוביל את המהלך הזה ובהצלחה".
 
בתמונה: עירית וארנון שפלן



 
 
Bookmark and Share