Telecom News - תסבוכת ב"שוק הסיטונאי" מוחבאת מאחורי שימוע מוזר של משרד התקשורת

תסבוכת ב"שוק הסיטונאי" מוחבאת מאחורי שימוע מוזר של משרד התקשורת

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> תסבוכת ב"שוק הסיטונאי" מוחבאת מאחורי שימוע מוזר של משרד התקשורת
משרד התקשורת פרסם היום (12.4.15) שימוע מאוד מוזר על מחירי בזק מול ה-ISP (ספקי האינטרנט), במה שמכונה "הסכמי הג'יגות" ושירותי התמסורת בין ה-ISP לבזק. למה הסמנכ"ל הבכיר לכלכלה (הרן לבאות) חתום על השימוע? פתרון התעלומה הבלשית הזו.
מאת: אבי וייס, 12.4.15, 18:40הרן לבאות

בלי כל הודעה לציבור, פורסם היום שימוע מאוד משמעותי (המצוי כאן) לתחום "השוק הסיטונאי". המסמך (עם לוח תפוצה מאוד מוזר) עלה לאתר משרד התקשורת היום (12.4.15), אולם התאריך המצוי עליו הוא 2.4.15. דהיינו: יום לפני חופשת הפסח, היום בו כמעט כל עובדי משרד התקשורת נעלמו מהמשרדים (כפי שחשפנו כאן). פשוט, זה נחתם יום לפני חופשת הפסח המוכרזת של משרד התקשורת (שהחלה לכאורה ב-3.4.15). לכן, לא היה מי שיעלה את המסמך הזה לאתר המשרד, עד חזרת העובדים מהחופשה הארוכה של פסח...

הכותרת של השימוע (בחתימת סמנכ"ל בכיר לכלכלה, הרן לבאות, בתמונה) היא כזו: "שירות תמסורת לחיבור בין מתקני ספק שירות לרשת בעל תשתית". או בעברית יותר פשוטה: כל ISP (ספק אינטרנט) המחובר לבזק, משלם לבזק גם על הג'יגות (רוחבי הפס שבהם הוא מחובר לבזק או להוט) וגם על שירותי התמסורת (שירותי התעבורה על הסיבים) הקיימים בין המתקן של ה-ISP לבזק.

ניקח לדוגמה את אקספון-018 הנמצאת בפתח-תקווה. אקספון-018 משלמת לבזק גם על רוחב הפס של החיבור שלה לבזק (הסכם הג'יגות) וגם על התמסורת שלה על הסיב של בזק המוביל מפתח-תקווה עד למוקד הקרוב של בזק, נניח בתל-אביב. זה הרבה מאוד כסף לחודש, מה שלא מותיר רווח סביר בידי ה-ISP, שרוצה להתחרות בבזק במסגרת"השוק הסיטונאי". 

כעת, ה-ISP מתלוננים בפני משרד התקשורת (לא ברור מהמסמך מי התלונן, אבל לא קשה לנחש, אולי ה-ISP מהפסקה הקודמת, או אולי דווקא נטוויז'ן-013, שלחברת האם שלה, סלקום, יש שירותי תמסורת בהיקף די רחב. אולם, נטוויז'ן-013 נמצאת מזה שנים על רשת התמסורת של סלקום, כך שזה לא נראה סביר. לכן, נשארנו עם חשוד אחד שהתלונן. הפתרון של התעלומה נעשה הרבה יותר קל, אם תצליחו לנחש מאיזו חברת תקשורת הגיע הרן לבאות לתפקידו הנוכחי כסמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת? למנחשים נכון, מובטח סיור חינמי במשרדי החברה הזו בפתח-תקווה..).

על מה ה-ISP (האחד או יותר מאחד) מתלוננים? שאת התמסורת הזו הם חייבים לקנות מבזק, בעד שיש לבזק מתחרים בתחום שירותי התמסורת (למשל הוט, סלקום ופרטנר). השימוע טוען, שיש סעיף בחוק התקשורת, שלפיו "אסור להתנות שירות בשירות", אזי אסור לבזק להתנות את הסכם הג'יגות בהסכם תמסורת.

כל העניין הזה נראה מסריח מכף רגל ועד ראש:

1. אם בזק עברה על חוק התקשורת, מה פתאום שימוע? עבירות על חוק התקשורת מטופלות ע"י סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה או ע"י המנכ"ל בעצמו. מה לסמנכ"ל בכיר לכלכלה ולתקציבים ולעניין הפרות חוק ע"י בזק?

דהיינו: אם בזק הפרה חוק, צריך לתבוע אותה, לקנוס אותה וכיו"ב, לא לערוך לה שימוע כלכלי...

2. כל המחירים של השוק הסיטונאי כבר נקבעו ונחתמו ע"י השר. הכיצד נשכח מהטבלאות ומכל המסמכים דבר כזה "פעוט ערך" דוגמת שירותי התמסורת של בזק ל-ISP? 

3.האם שימוע הוא הדרך לתקן את הטעות הזו בחישוב מחירי "השוק הסיטונאי", מה שעשה הרן לבאות (והחתים את השר גלעד ארדן על המספרים הללו)? למה לא מחכים לכניסת שר חדש למשרד התקשורת ומבקשים ממנו, שיתקן בחתימת ידו את הטעות, כי זו הסמכות של השר,ולא של סמנכ"ל בכיר לכלכלה? 

4. אם יש טענות של ה-ISP כנגד בזק, מדוע זה לא מטופל במסגרת "השולחן העגול", שמנוהל אישית ע"י מנכ"ל משרד התקשורת, אבי ברגר, שגם יוציא החלטה בעניין כמו כל עשרות המסמכים בתחום "השוק הסיטונאי", שיצאו עד כה תחת חתימת ידו?

5. נניח, שאכן יאסר על בזק להתנות את הסכם הג'יגות בהסכם תמסורת. אז מה? האם בזק לא תוכל במקום זאת לקחת כסף מה-ISP על ניתוב, על חיבור אתרנט, על המרת פרוטוקולים, על זרם החשמל, על המאמץ הטכני לחבר את ה-ISP, או על התאמת עובי הסיבים המגיעים מה-ISP? הרי במקום לעבוד בשת"פ עם בזק (מודל ה-WLR), משרד התקשורת קבע רגולציה של מאבקים תמידיים (BSA\LLU\SLU). אז למה מצפים? הרי הסרט הזה כבר שודר במדינות רבות בעולם. למה לחזור עליו גם כאן,בלי להפיק את הלקחים, שנלמדו שם? 

כל מי שקרא את הפרק "מה שלא מספרים לכם: כיצד בזק תמרנה את מחירי השוק הסיטונאי עד 2018", מתחיל להבין את המאמר, שכתבנו כאן בשם: הצרות בשוק הסיטונאי לא תיפטרנה מעצמן, וזה יהיה עוד יותר גרוע. מדובר בפארסה אחת גדולה, מזעזעת ומחפירה. 

די ברור, שהעניין הזה לא ייפתר כל כך מהר. עד כה, בזק הצליחה לתמרן את כל מהלכי "השוק הסיטונאי" לפי רצונה, ואין כל סיבה למה זה לא יקרה גם כאן.

לכן, השאלה היחידה, שנשארה כאן פתוחה היא: למה מי שחתום על המסמך הזה הוא הרן לבאות, סמנכ"ל בכיר לכלכלה?

למי שקורא את האתר הזה בקביעות התשובה גם לשאלה הזו היא די ברורה: בכל פעם, שצריך להמציא משהו שאין לו כל בסיס חוקי או הגיוני, מי שחתום על זה הוא הרן לבאות. רק הוא.

כך היה בתעריפי "השוק הסיטונאי", שפוברקו על ידו, כך היה בהמצאה הגאונית הנקראת "שת"פ אנטנות", שפוברקה על דיו, כך גם בפיברוק המחסור בתדרים לקראת מכרז ה-LTE ותחמון נושא "צמצום המרווחים". הוא עמד מאחורי אין סוף של "פטורים תמוהים ממכרזים", קבע קש"ג (קישורי גומלין) לתחום הקווי במחיר לא הגיוני, לא טיפל בעדכון הקש"ג הסלולרי ועוד נושאים רבים, שעסקנו בהם, מהיום שהרן לבאות נכנס לתפקידו ועד עצם השימוע הטרי הזה היום.

דהיינו: בכל פעם, שיש איזה בעיה מוזרה, מטרידה, לא חוקית ולא הגיונית, מי שחתום עליה הוא רק הרן לבאות... בעלי התפקידים האחרים, לרבות המנכ"ל, לא מעיזים לחתום על ניירות הזויים כאלה, רק הוא. המשך יבוא. 
 
ביזיון



 
 
Bookmark and Share