Telecom News - מבחן דרך: מערכת Take a Look במחיר שירות אפס (משלמים רק על הממיר)

מבחן דרך: מערכת Take a Look במחיר שירות אפס (משלמים רק על הממיר)

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> מבחן דרך: מערכת Take a Look במחיר שירות אפס (משלמים רק על הממיר)
השקת השירות הטלוויזיוני החדש מבית פל תחת שם המותג Take משנה את מושגי ה-OTT (טלוויזיה על רשת האינטרנט) בישראל ומקרבת אותנו למושגים המקובלים בעולם הרחב. לקחנו את הממיר של Take למבחן דרך בחדר מגורים ובממ"ד. 
מאת: אבי וייס, 26.4.15, 07:30מבחן דרך ל-Take

השירות הטלוויזיוני החדש של Take, שעלה לאוויר בשבוע שעבר ושכל פרטיו ומפרטיו מצויים כאן, עורר רעש בשוק הטלוויזיוני מסיבות רבות. אחת הסיבות: בשלב זה, Take לא זקוקה לרישיון כלשהו (בשונה מהשירות של סלקום), שכן, כל מה ש-Take מוכרת זה את הממיר (שעולה באתר החברה 549 ש"ח חד פעמי, כולל משלוח).

כל השאר הוא תוכן חינמי (או בתשלום ש-Take משלמת לבעלי התכנים, אם הם תכנים מוגנים). 

בטבלה למטה יש השוואה בין ספקי הטלוויזיה בישראל, כפי ש-Take רואה זאת. אולם, כרגע Take נמצאת במשבצת של הטלוויזיות החכמות ומזרימי המדיה המתקדמים, עם תוספות ייחודיות וחדשות, שהופכות את הרכישה הזו למעניינת וארטקטיבית יותר ממה שהיה בשוק הזה עד היום.

זאת, בנוסף לאחריות מקומית של שנה ושירות של קבוצת פל, שפרוסה בכל הארץ. 

לקחנו את הממיר שנקרא TakeBox ל"מבחן דרך", אותו עשינו בחדר מגורים רגיל עם טלוויזיה די רגילה ולא גדולה במיוחד, ממש בקרבת נתב הפס הרחב לאינטרנט ובחיבור של הממיר לאינטרנט ב-WiFi, וכן מבחן זהה בחדר ממ"ד, רחוק מאוד מהנתב של הפס הרחב ועם קירות עבים. 

התקנה והפעלה
הממיר מגיע בקופסה די קטנה וצבעונית (הממיר עצמו  קטן יחסית לממירים הקיימים בשוק), שבה יש את כל החלקים הנחוצים כדי להתקין את השירות הזה לבד. על הקופסה מפורט בצורה ברורה כל מה שיש בערכה ומה היכולות של הממיר. מחברים את הכבלים (חשמל לממיר, כבל HDMI מהממיר לטלוויזיה - יש גם אפשרות לחיבור אופטי, את האנטנה הקטנה של "עידן +" מחברים לממיר, טוענים את השלט בפעם הראשונה בכבל ה-USB וזהו).

יש חוברת התקנה ברורה. כך, שכל אחד יוכל להסתדר עם ההתקנה הזו. מי שלא מעוניין להתקין לבד, יש אפשרות להזמין מתקין דרך האתר ב-249 ש"ח, והמתקין מוסיף גם אנטנה חיצונית להגברת הקליטה של "עידן +".

בעת הדלקת המכשיר, הוא קודם כל מחפש חיבור לאינטרנט. יש 2 אפשרויות: אינטרנט קווי (אתרנט) או אינטרנט אלחוטי (WiFi). ב-2 מבחני הדרך, שערכתי, השתמשתי ב-WiFi. 

אחרי החיבור ב-WiFi לרשת האינטרנט, המערכת מחפשת באינטרנט אם אין גרסת תוכנה חדשה לעדכן את הממיר, מספקת יכולת לכוון את גודל המסך (כדי להגיע לניצול מלא של גודל המסך בכל השידורים), ואחר כך סורקת ומחפשת את כל ערוצי הטלוויזיה, כולל "עידן +". בסריקה אצלי נמצאו 18 ערוצי טלוויזיה, מהם 6 של "עידן +". מבחינת מערכת ההפעלה הקיימת במכשיר (אנדרואיד), כל הערוצים נמצאים באותו תפריט, לא חשוב המקור שלהם (מהאוויר - מ"עידן +", או מהאינטרנט).

הממיר הזה מוכן כבר לשדרוג של "עידן +" ל-18 ערוצים, כולל ערוצי HD וערוצים מוצפנים בתשלום. כיום, ממירי "עידן +" הקיימים בשוק ובבתים (כולל אלה של סלקום), אינם מוכנים לשדרוג הזה והם יהיו חסרי תועלת, אחרי השדרוג של "עידן +", שיתרחש ככל הנראה בשנה הקרובה. אי אפשר לשדרג את הממירים הישנים הללו. הם יוכלו לשמש לכל היותר כמעמד לעציץ... 

אחרי מציאת ערוצי הטלוויזיה, המערכת מבקשת מהמשתמש לבחור שם למכשיר. השם הראשון, שמוצע ברשימה, הוא Comigo Box, מה שמסגיר מהיכן הגיעה מעטפת מערכת ההפעלה.

לאחר מכן, יש 2 אפשרויות של כניסה למערכת (הממיר הזה מאפשר כניסה אישית עם התאמה אישית לכל אחד מבני הבית): באמצעות שם וסיסמה במערכת של Take, או בשם וסיסמה בפייסבוק (בחשבון פייסבוק קיים). מאוד מומלץ שכל משתמש במשפחה ייכנס למערכת באמצעות חשבון הפייסבוק האישי שלו. רק כך ניתן להפעיל את כל הפונקציות החברתיות של הממיר (ויש לו הרבה פונקציות חברתיות, מאוד מגניבות). 

בזה הסתיימה ההתקנה ואז עולה תפריט הבתצלום מסך ערוצי הטלוויזיהית עם הערוצים (ראו תצלום משמאל). ניתן לנווט בקלות בין התפריטים והאופציות השונות ולבצע פעולות התאמה אישית לפי הרגלי הצפייה של כל משתמש.

במערכת ההפעלה יש כמה אפליקציות טעונות מראש. אני נכנסתי לחנות של גוגל והורדתי משם עוד כמה אפליקציות שימושיות. כך, שהתפריט של האפליקציות גדל בהתאם לאפליקציות, שהורדתי, בדיוק כמו שעושים זאת בסמארטפון. 

הדבר היחיד, שלקח לי זמן להתרגל אליו, זה השלט רחוק. מדובר בצעצוע הנמצא 10 דרגות מעל לשלט-רחוק של כל ספק שירותי טלוויזיה אחר הקיים בשוק הישראלי, הרבה יותר מתקדם ממה שיש להוט, יס, או סלקום. מדובר בחוויית שימוש אחרת לחלוטין, שצריך להתרגל אליה. אם כי לדבר טוב מתרגלים מהר מאד.

השלט רחוק של Take (בתמונTake Remote Controlה משמאל), הוא למעשה מחשב זעיר (כמעט סמארטפון) עם כל הפונקציות של מחשב, כולל עכבר אלחוטי, מקלדת מחשב מלאה וכפתורים מהירים.

החיבור של השלט-רחוק לממיר הוא באלחוט. כך, שלא צריך להיות מול הממיר כדי לספק פקודות ונתונים מהשלט-רחוק לממיר ולמסך.

הכפתורים המהירים על השלט-רחוק הם ממש טובים ופונקציונליים. אחרי שמתרגלים לשימוש בשלט הזה על 2 צדדיו, זה פשוט הופך את חויית השימוש בשירותי הטלוויזיה לדבר אחר לגמרי.

בהחלט מגיע כאן צל"ש למתכנני השלט רחוק של Take. 

סרטון הדגמה של השלט-רחוק של Take נמצא בתחתית הכתבה.

ביצועים:

הממיר בחדר רגיל

הממיר הזה מספק את כל מה שהובטח בהשקה. כאשר בחנתי את הממיר בחדר רגיל בקרבת נתב ה-WiFi, הכל זרם חלק. על נושא הממ"ד והביצועים בממ"ד אפרט בהמשך.

הערוצים והתכנים מהאינטרנט נטענו מהר, האיכויות היו HD בכל שידור HD, המעבר לכל ערוץ, אפליקציה או סרט VOD, היה פשוט חלק. כל האופציות כולל הסטרימר מהמחשב פעלו בלא דופי.
הפונקציות החברתיות של הממיר
למערכת כמה פונקציות חברתיות, שניתן להעלות אותן בכל רגע על תחתית המסך באמצעות כפתור מהיר (ראה תצלום משמאל, עולות בתחתית המסך, מהמרכז של המסך שמאלה). כ"כ, בכל סרט, סרטון או ערוץ טלוויזיה קיים תפריט משנה מצד שמאל, שניתן להגיע דרכו לחלק מהפונקציות החברתיות.

כפי שציינתי, הפונקציות החברתיות תלויות בכך, שקודם נרשמים למערכת דרך חשבון הפייסבוק האישי. בנוסף, נוצר לו קשר ישיר וחברתי בין כל מחזיקי ממירי Take, שיוצרים רשת חברתית פנימית ביניהם בכל הארץ, עם כמה פונקציות חברתיות המיוחדות רק לרשת זו (דוגמת וויג'טים חברתיים מגניבים, שלעיתים נלווים לתכנית הטלוויזיה, צפייה משותפת, משחקים, תחרויות, חידונים ומסרים מיידיים). כ"כ מקבלים אפשרות ליצירת תפריט אישי של סרטי וידיאו וערוצי וידיאו מ-3 מקורות: פייסבוק, יוטיוב ופודקסטים. ניתן גם לשתף תכנים ברשת הפייסבוק הרגילה, לחברים, גם לכאלה, שבכלל אין להם ממיר Take. 

אני ממתין לשחרור האפליקציות הסלולריות של Take, שהובטח שתגענה בקרוב, כדי לראות את השידורים גם על הסמארטפון ולא רק על מסך הטלוויזיה. בהמשך, הובטח שיגיעו ערוצים נוספים עם חבילות תוכן, ויכולת הקלטה על הרשת (Network PVR, דהיינו: הקלטה בשטח הקלטה אישי הנמצא בענן). אולם, כבר כעת, כמות היישומים והשימושים הקיימים בממיר הזה הם אינסופיים (לרבות היישום Kodi, שחביב על גיקים). זאת, בעיקר בגלל שמדובר בממיר "פתוח" ולא "גן סגור" כמו אצל המתחרים (לרבות סלקום). כך, יש כאן יכולת להוסיף ערוצים ואפליקציות בלי כל הגבלה, כל אחד לפי הטעם האישי שלו, כולל כמובן משחקים מכל סוג וערוצי תכנים אישיים מכל הבא ליד.

הממיר בממ"ד
בחנתי את הביצועים של הממיר בממ"ד, שמרוחק יותר מ-15 מטר מהנתב ובדרך יש כמה קירות, כולל הקיר העבה של הממ"ד. התוצאה: הקליטה ב-WiFi הייתה מינימלית, ממש חלשה. בנוסף, לא ניתן היה לקלוט את "עידן+" בכלל. כדי לפתור את בעיית "עידן +" בחנתי את האנטנה הפנימית (אנטנת יאגי), שניתן לרכוש גם ב-Take ב-59 ש"ח, אבל התועלת שלה הייתה חלקית בלבד בגלל העובי של הקירות וחולשת השידורים של "עידן +". אנטנת יאגי חיצונית כמוצע ב-Take ב-99 ש"ח, לא הייתה רלבנטית, משום שאי אפשר להוציא כבל מחוץ לממ"ד בלי לקדוח את הקיר העבה של הממ"ד, מה שנראה לא הגיוני. לכן, השתמשתי במגבר קליטה אקטיבי (דהיינו: שיש בו הגברה עם חיבור לחשמל) של Lexus, שעולה כ- 130 ש"ח בכל חנויות החשמל או באינטרנט, מגבר קליטה, שפתר את הבעיה, והקליטה של "עידן +", גם בממ"ד, הייתה טובה מאוד.

ההפתעה בממיר של Take בשימוש שלו בממ"ד הייתה בחיבור שלו לאינטרנט. למרות שהקליטה ב-WiFi בממ"ד הייתה מאוד חלשה (בגלל המרחק והקירות), והערוצים מהאינטרנט עלו לאט, ברגע שהם עלו: האיכות הייתה מצויינת בכל הערוצים ובכל היישומים, בסרטי ה-VOD והסרטים האחרים מרשת האינטרנט. דהיינו: מנגנון ה- Adaptive Rate הקיים במערכת של Take עשה את שלו, התאים את הביצועים של המערכת לרוחב הפס המאוד צר והקשה של ה-WiFi וסיפק חווית צפייה, שלא נופלת כמעט מחוויית הצפייה כאשר מפעילים את הממיר בחיבור פס רחב של ממש, בקרבת הנתב האלחוטי. 

שורה תחתונה: השירות הטלוויזיוני החדש של חברת פל, שמקדם את עצמו תחת השם: Take a Look, הוא הפתעה נעימה וחיובית בשוק התחרותי של שירותי הטלוויזיה על האינטרנט בישראל. הממשק הידידותי, השלט-רחוק, שהוא למעשה מחשב קטן, התפרטים הקלים לניווט, הפונקציות החברתיות הרבות הקיימות בו, הופכים את המערכת הזו לשווה להמלצה לכל אחד. אין כל סיבה לשלם 99 ש"ח לחודש לשירות דומה עם ממיר מדור ישן במערכת ישנה, דוגמת מה שיש בסלקום. במחיר של אפס ש"ח לחודש, מקבלים חלופה ראויה ומתקדמת, שעוד תתפתח ותתרחב בקרוב.

יחד עם זאת, יש לבדוק את רמת הקליטה של "עידן +" במקום שבו מציבים את הממיר. מומלץ לרכוש מגבר אקטיבי, שיפתור את הבעיה, אם הקליטה של "עידן +" ממש גרועה, כמו למשל בממ"ד או באזורים בארץ בהם הקליטה גרועה כל השנה.

יש לזכור, ש-Take נמצאת בשלב הזה במשבצת של הסטרימרים החדישים וההיברידיים (המשלבים קליטה מהאוויר ומהאינטרנט גם יחד. תשומת לב, שהסטרימר של בזק לא קולט את "עידן +" מהאוויר). המשמעות המעשית: Take היא עדיין אינה תחליף מלא להוט או יס. לכן, מומלץ בשלב ראשון להתנסות בשירות החדש על טלוויזיה אחת בבית, לפני שמחליטים אם להתנתק מחברת יס או מהוט (זה כמובן מתייחס למי שהוא לקוח קיים של שירותי הטלוויזיה של הוט או יס, ושוקל את החלופות). 

ציון: 9.5 מ-10. 
השוואת שחקני הטלוויזיה בישראל



 
 
Bookmark and Share