Telecom News - מערכת "פיקארד" באוניברסיטת בן גוריון תסייע לרופאים ולחולים

מערכת "פיקארד" באוניברסיטת בן גוריון תסייע לרופאים ולחולים

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> מערכת "פיקארד" באוניברסיטת בן גוריון תסייע לרופאים ולחולים
מערכת "פיקארד" באוניברסיטת בן גוריון תסייע לרופאים ולחולים
מאת: מערכת Telecom News, 29.4.15, 20:10רופא

למערכת "פיקארד" יש פוטנציאל להפחית את מספר הטעויות הרפואיות, לצמצם את ההוצאות הרפואיות ולשפר איכות ההחלטה הקלינית לרמה גבוהה אחידה, ללא תלות בניסיונו המקצועי של הרופא המטפל, בסוג ההחלטה או הקו המנחה הרפואי הרלוונטי.

עבודת הדוקטורט של ד"ר ארז שלום, בהנחיית פרופ' יובל שחר, מהמחלקה להנדסת מערכות מידע באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, עסקה בחקר מדוקדק של השפעות השימוש במערכת ממוחשבת תומכת החלטה רפואית של רופאים במהלך ניהול טיפול רפואי לאורך זמן.

המחקר נעשה בשיתוף עם פרופ' איתן לוננפלד, מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון, וד"ר ישראל פרמט, מהמחלקה לתעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון. המאמר המתאר את מערכת תמיכת ההחלטה הרפואית "פיקארד" פורסם בכתב העת IJMI ומפרט כיצד היא עשויה להשתלב בעבודת הרופאים.

במחקר ייצגו החוקרים באופן אלקטרוני את הקו המנחה לטיפול ב"רעלת הריון" (preeclampsia/eclampsia) של האגודה האמריקאית לגינקולוגיה ומילדות, ACOG, שמשמש כבסיס לטיפול ברוב מחלקות המיילדות, כולל באלו שבמרכז הרפואי האוניברסיטאי "סורוקה". הקו המנחה נשמר כחלק מבסיס הידע של ספריית ההנחיה הרפואית הדיגיטאלית (DeGeL), שפותחה במרכז המחקר.

המערכת הוערכה ע"י 36 רופאים מחטיבת הנשים והמיילדות במרכז הרפואי "סורוקה" (מתמחים ומומחים), כאשר כל רופא קיבל 60 החלטות שונות במסגרת 6 תסריטי טיפול מורכבים לאורך זמן ברעלת הריון. תרחישים אלה הוגדרו ע"י צוות רופאים בכיר מהחטיבה.  מאחר שמדובר כרגע בתכנה ניסיונית, שלא ניתן כמובן להפעילה עדיין על מטופלות במרכז הרפואי, יצרו החוקרים לצורך ההפעלה הממוחשבת, בעזרת תכנת סימולציה מיוחדת, שפותחה במרכז המחקר, סדרת רשומות רפואיות מלאות לאורך מספר חדשי הריון, שדימו חולות אמתיות באופן מוחשי ביותר.

הרופאים סקרו את נתוני המטופלות על מחשב וקיבלו החלטות באופן שדמה מאד לדרך עבודתם בשגרה. מחצית ההחלטות הרופאים נעשו באופן ידני, ללא סיוע המערכת תומכת ההחלטה, למעט עיון ברשומה אלקטרונית מדמה מלאה של החולה ותרשים ההתפתחות העוברית. בחצי השני של ההחלטות הסתייעו הרופאים בנוסף גם בהמלצות הטיפוליות ממערכת "פיקארד". כל המלצה יכול היה הרופא לקבל או לדחות ואף לבקש עבורה הסבר. רופא בכיר, שלא השתתף בניסוי, שימש גם כשופט של איכות כל החלטה, כאשר הקו המנחה של ACOG משמש כתקן האיכות האולטימטיבי.

התוצאות הראו, שהיענות הרופאים להנחיות המערכת עלתה מ 41% כאשר לא השתמשו במערכת "פיקארד", ל-93% כאשר נחשפו להמלצות המערכת. שיעור פעולות הרופאים, שהוערכו כנכונות וגם הכרחיות על סמך הקו המנחה של ACOG, עלה מ-27% ללא שימוש ב"פיקארד", ל-91% כאשר קיבלו הרופאים המלצות מהמערכת.

במקביל, שיעור הפעולות, שאינן טעויות מוחלטות, אך אינן הכרחיות על סמך הקו המנחה, צנח מ- 68% ללא שימוש במערכת "פיקארד", ל-3% בלבד בהחלטות, שהשתמשו בה, עובדה שיש לה משמעות כלכלית ניכרת.

ההערכה היא, שלמערכת "פיקארד"  ודומות לה יש פוטנציאל להפחית את מספר הטעויות הרפואיות, לצמצם את ההוצאות הרפואיות, ולשפר איכות ההחלטה הקלינית לרמה גבוהה אחידה, ללא תלות בניסיונו המקצועי של הרופא המטפל, בסוג ההחלטה או הקו המנחה הרפואי הרלוונטי. לכן, מצפים החוקרים לכך, שבעתיד, ככל שיתווספו מחקרים והערכות, שיראו את תרומתן של מערכות כאלה לרופאים, יכנסו מערכות אלו לסביבה הרפואית כסטנדרט הכרחי לשיפור איכות קבלת ההחלטות הרפואיות.

מגמה זו ניתן לראות כבר כעת עם החוק החדש של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שמחייב להטמיע במערכות מידע רפואיות סטנדרטים של משרד הבריאות כדי להדגים שימוש בעל משמעות בטכנולוגיה ולקבל השתתפות בעלותה (meaningful use).

בימים אלה משמשת מערכת "פיקארד" כרכיב מרכזי בפרויקט המחקר ופיתוח השביעי של האיחוד האירופאי (7FP), "מוביגייד"-  MOBIGUIDE אותו מובילים ד"ר שלום ופרופ' שחר מטעם אוניברסיטת בן- גוריון. המחקר מפתח ובוחן מערכת למעקב בבית, ע"ס חיישנים הנמצאים על גוף החולה או בביתו ותוך שימוש במכשיר הטלפון הנייד של החולה. המעקב מבוצע אחר חולים כרוניים בכלל, ובפרט אחר חולים הסובלים מפרפור פרוזדורים ונשים עם סכרת הריונית או יתר לחץ דם.

פיקארד שולח התרעות במידת צורך לחולה או לרופאיו ומספק המלצות מותאמות אישית, לטלפון הנייד של החולים או למחשב הרופא המטפל. התוצאה היא- טיפול המותאם למטופל ומשתנה במידת הצורך בהתאם למצבו הקליני, הפיזי, המנטלי והסוציו-אקונומי שלו ובהתאם להעדפות החולה מבחינת הטיפול והסביבה הפיזית שלו.

בימים אלה מתקיים ניסוי שטח בפרויקט מוביגייד ב-2 בתי חולים: בברצלונה בבי"ח Sabadell בטיפול בחולות הסובלות מסוכרת הריונית; ובפאביה באיטליה בבי"ח Fondazione Salvatore Maugeri בטיפול בחולים הסובלים מהפרעת קצב לבבית מסוג פרפור פרוזדורים.

רופא

 



 
 
Bookmark and Share