Telecom News - מחשוב ענן – כל היתרונות והחסרונות שיש לדעת לפני המעבר לשירותי ענן

מחשוב ענן – כל היתרונות והחסרונות שיש לדעת לפני המעבר לשירותי ענן

דף הבית >> שירותי עננים ואחסון מידע >> מחשוב ענן – כל היתרונות והחסרונות שיש לדעת לפני המעבר לשירותי ענן
מחשוב ענן – כל היתרונות והחסרונות שיש לדעת לפני המעבר לשירותי ענן
מאת: מיכאל פנחס, 3.5.15, 16:45מיכאל פנחס
 
שוק התקשורת נע במהירות לכיוון שירותי ענן בכל תחום ובכל שירות. מה כל בעל עסק אמור לעשות כדי ליהנות מחיבור נכון ומתאים לענן?
 
עולם התקשורת בענן מאפשר לעסקים ולארגונים ליהנות משפע של חידושים, שהם פרי היכולת לפתוח וליישם במהירות יכולות חדשות בענן. החיבור המקובל כיום לענן הוא בגישת ה-SIP Trunk. ככלל, יש 3 סוגי שירותי ענן: פרטי (או מקומי), ציבורי והיברידי (שזה ענן מעורב פרטי וציבורי). כל עסק יכול לבחור לו את סוג שירותי הענן המתאים לו.
 
המעבר לשירותי ענן (לרבות בתקשורת) אינו מהלך מהיר או פשוט. זאת, משום שלעסקים וארגונים רבים יש מערכות מיחשוב ותקשורת מאוד ישנות, שאינן מתאימות לעולם החדש של שירותי ענן. מי שמעוניין לשמר את השקעות העבר נתקל בעובדה, ששילוב של מערכות ישנות בתוך שירותי ענן דורש אינטגרציה לא פשוטה, שמעטים האינטגרטורים היודעים לבצע מהלכים טכנולוגיים מורכבים כאלה.  
 
בנוסף, יש ספקים המטעים את הציבור בכך, שהם מכנים שירותים וירטואליים (VPS) דוגמת IP-Centrex או כל שירות Hosted אחר, בתור "שירותי ענן", מה שאינו נכון. שירותי VPS הם רק שירותים וירטואליים, השלב שהקדים את הענן. מכאן, זו הטכנולוגיה הקודמת, שברוב העולם כבר לא קיימת, כי היא התיישנה ואינה מספקת את הצרכים העכשוויים והעתידיים של עסקים וארגונים.
 
היתרונות המרכזיים במעבר לענן:
א. הכוח לבחור עובר לידי הלקוח. הלקוח יכול לבחור היכן יינתן השירות ומי הספק של כל שירות. דהיינו: הלקוח הוא הבוחר באיזה סוג של שירות ענן ישתמש ובאיזה ענן פיזי ישתמש לצורך קבלת השירותים: ענן בארץ או בחו"ל וספק שירותי ענן בארץ או בחו"ל.
 
ב. העלויות הפכו לסבירות (חיסכון כספי ניכר, ROI מהיר וברור), היות והלקוח עובר למודל תשלום לפי עקרונות ה-SaaS (ר"ת: Software as a Service), שבהם הלקוח משלם לפי צריכה בפועל של השירותים וללא תשלום חודשי קבוע על רישיונות מסוגים שונים ומשונים ועל ציוד, שדרוגו ותחזוקתו. כך, התמחור הופך לגמיש, משום שהוא תלוי שימוש במשאבים  ומותאם לצרכי הלקוחות, שיוכלו לשלוט ברמת ההוצאות שלהם בהתאם לצרכים המשתנים כל הזמן.
 
ג. כל נושא תחזוקת הציוד, שדרוגו ותחזוקתו ותחזוקת התוכנות הנלוות ושדרוגן, הופך להיות שקוף לעסק, כי הנושא הזה מצוי בטיפול ובאחריות של ספק שירותי הענן. לכן, נגמר המרוץ אחרי שדרוגים והחלפות ציוד. הלקוח תמיד יקבל את השירות עם הציוד הטוב והחדיש ביותר והתוכנות המעודכנות ביותר, כי הנושא נמצא באחריות ספק השירות.
 
ד. היכולת להוסיף או להוריד שירותים הופכת להיות קלה, עד כדי לחיצה על כפתור העכבר. נגמר הצורך להמתין חודשים רבים עד שמוסיפים (או מורידים) שירות. מכאן, נושאים רבים בתחום השירות של העסק הופכים להיות קלים, שקופים ומהירים ובכלל זה: הוספת סניפים (לרבות בחו"ל) או הורדת סניפים, הוספת ובניית קבוצות עבודה או הסרתן, חיבור רשתות חדשות (למשל בסלולר) או הסרת רשתות, הוספת מערכות תוכנה או הורדת מערכות תוכנה, הוספת יכולות במערכות קיימות או חסימת יכולות, חיבור מערכות "משרד אחורי" או כל מערכת אחרת או ניתוק והסרת מערכת קיימת.
 
ענן זה שירות, שבו הכל נעשה בגישת ה-On-Demand. מקימים תוך פחות מ-10 דקות מערכת טלפוניה מלאה עם וידיאו, מערכת עסקית עובדת, בכל מקום. לא צריך יותר שום דבר מלבד חיבור לענן, מה שנעשה לרוב דרך רשת האינטרנט. אפשר לעבוד באופן מידי מכל מקום על כל רשת ומכל מכשיר קצה.
 
ה. שיטות החיבור לשירותים משתנות והלקוחות משתחררים מהתלות בציוד קנייני ויקר (דוגמת ציוד PRI). כל החיבורים הם חיבורים תקניים וזולים ביותר מהסוג של אתרנט.
 
ו. היקף ומגוון השירותים הופך להיות, למעשה, אין סופי. ניתן לקבל בענן מגוון רחב של אפליקציות, במיוחד אם עוברים למודלים של עבודה ניידת, עבודה בגישת ה-BYOD (ר"ת: Bring Your Own Device) ותקשורת אחודה – U.C (ר"ת: Unified Communications). בעוד שבמערכות ישנות לרבות ב-IP-Centrex הלקוח מוגבל בסט של שירותים הקיים במערכת, הרי בענן אין כל מגבלה. השילוב של הסלולר והעבודה הניידת הוא חלק מובנה במערכת. כך גם לכל המרכיבים האחרים דוגמת: Call Center, הקלטות, שילוב במערכות משרד האחורי, CTI, CRM, שיחות ועידה, מערכות הגנה וכיו"ב.
 
ז. מערכות השליטה והניהול עוברות קפיצת מדרגה. הלקוח יכול לראות כל מה שנעשה אצלו ברשת וברמת השירותים השונים ויכול לשלוט בזה בעצמו אם הוא רוצה לשלוט בכך.
 
החסרונות במעבר לענן
המעבר לענן אינו מהלך חפוז. הוא דורש ביצוע מהלך של ניתוח צרכי העסק, ניתוח חלופות, תיחור בין ספקים, בחירת הספק המתאים, ביצוע הכנות פנימיות וחיצוניות והרצה של השירותים החדשים, לרבות הדרכת עובדים. 
 
החסרונות המרכזיים במעבר לשירותי ענן:
א. שינוי הרגלי העבודה. מדובר בשינוי מהותי, שיכול לגרור אחריו שינויים במערך הכוחות בתוך עסק. השינוי מקיף שינויים ארגוניים, שינויים בנהלי העבודה ושינויים במערכת הקשרים של העסק מול שרשרת האספקה של העסק ומול לקוחותיו ושותפיו. בנוסף, ייתכן וימצאו עובדים שיהיו מיותרים בעסק לאחר שהעסק יעבור לשירותי ענן. כך, שעובדים אלה צפויים לעורר קשיים והתנגדות בתהליך המעבר.
 
ב. צורך בביצוע התאמות ברשתות הפנימיות של העסק. רשתות ישנות לא תוכלנה לתמוך ברוחבי הפס וברמת הביצועים (לרבות רמת השיהוי ברשת), הנדרשת בשירותי ענן.
 
ג. נושא האבטחה \ סייבר דורש מערכת קבלת החלטות חדשה, לרבות קביעת מדיניות אבטחה חדשה לאור המעבר לענן וקביעת הכלים והשיטות לאכיפת מדיניות האבטחה הזו. יש ספקי ענן המספקים את שירות האבטחה והסייבר כחלק מהשירות שלהם ומסירים את הדאגה הזו מצד העסק. גם במקרה כזה, יש לבחון אם אכן ניתן לסמוך על שירותי האבטחה ומדיניות אבטחה של ספק שירותי הענן.
 
ד. נושא הגיבויים והשרידות דורשים אף הם מערכת קבלת החלטת חדשה. גם כאן, כמו בעניין האבטחה, יש ספקי ענן המספקים את הגיבויים והשרידות כחלק מהשירות שלהם ומסירים את הדאגה הזו מצד העסק. יש לבחון אם אכן ניתן לסמוך על שירותי הגיבוי והשרידות של ספק שירותי הענן.
 
ה. הילכדות ב"חתונה קתולית" עם ספק ענן מסוים. גם כאן, יש לבחון בעת בחירה בספק שירות ענן, כיצד ניתן להחליף ספק שירותי ענן והאם ניתן לנייד את המשאבים והמידע של העסק מספק ענן אחד לשני.
 
ברור, שענן פרטי מאפשר שליטה מלאה ואי תלות בספק מסוים של שירותי ענן, אך שירותי ענן פרטי יקרים פי כמה משירותי ענן ציבוריים.
 
לכן, כיום הנטייה של המומחים בתחום שירותי הענן להמליץ לעסקים לבחור בענן היברידי, שבו משלבים בין ענן פרטי לענן ציבורי, כאשר בענן הפרטי מתקינים את השירותים הקריטיים ביותר לעסק ובענן הציבורי מתקינים את השירותים הפחות קריטיים לארגון. 
 
מכאן, שמומלץ לבצע ניתוח של צרכי העסק ולהציג רשימת דרישות לספקים השונים ולבצע ביניהם תהליך של תיחור. כיום, השוק הקווי מאוד תחרותי ואין להסס לנטוש (או לאיים לנטוש) ספק תקשורת אם הוא אינו עונה לצרכי העסק.
 
שורה תחתונה: מומלץ, שבעלי עסקים יבחנו כניסה לעולם התקשורת העתידי. אין צורך להיות בקי במונחים הטכנולוגיים, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי.
 
היום די ברור, שעסקים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.
 
למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת: ERP, רכש, שיחות ועידה, מוקד שירות טכני והנהלת חשבונות.
 
לכן, עסקים צריכים לבחון וליישם כבר כעת מעבר לשירותי תקשורת מנוהלים בענן. זה כיוון ההתפתחות של השוק ובחירה בכל פתרון אחר היא טעות עסקית, שתעלה לעסק ביוקר לאורך שנים ותלכוד אותו אצל ספק אחד ללא כל יכולת התניידות. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל סוג של פתרון בו בוחרים. רמת השירות היא אולי החלק החשוב ביותר בבחירת ספק שירותי ענן.
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, מאי 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
שירותי ענן
 
 
 



 
 
Bookmark and Share