Telecom News - חידושים במערכות הטלפוניה של סונוס (Sonus) בישראל

חידושים במערכות הטלפוניה של סונוס (Sonus) בישראל

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> חידושים במערכות הטלפוניה של סונוס (Sonus) בישראל
חידושים במערכות הטלפוניה של סונוס (Sonus) בישראל
מאת: מיכאל פנחס, 14.5.15, 11:09מיכאל פנחס
 
שוק התקשורת נע במהירות לכיוון שירותי ענן בכל תחום ובכל שירות. מהם החידושים במערכות סונוס המותקנות כיום ובעתיד הקרוב בישראל?
 
חברת המתגים לעולם הטלפוניה סונוס (Sonus), שמיוצגת בישראל ע"י פוקוס טלקום, נמצאת במהלך של שדרוג מתגיה כמעט בכל ספקי התקשורת הגדולים בעולם וגם בישראל. מתגי סונוס מותקנים כאן אצל ספקיות הסלולר דוגמת סלקום ופרטנר, כבר מלפני עשור.
 
סונוס היא ספק פתרונות Class 4, דהיינו: פתרונות תקשורת ברמת הרשת. הכיוון של ההתפתחות כיום הוא, שמתגי הרשת יהיו אינטליגנטיים ובעלי מודעות לגבי מהות האפליקציות הנעות על הרשת, עם יכולת לתת תיעדוף לתעבורה לפי סוג האפליקציה, סוגי המשתמשים באפליקציות השונות, מכשירי הקצה שברשותם ומיקומם.
 
החידושים המרכזיים במערכות של סונוס:
הדור החדש של מערכות סונוס מעביר את רשת התקשורת לענן ומספק שירותי תקשורת בענן. זה כולל 2 התפתחויות מרכזיות:
 
א. מעבר לתקשורת (קול ווידיאו) מעל לכל דפדפן, בכל מכשיר קצה מכל סוג בטכנולוגיית WebRTC. זאת, ללא כל צורך בכל תוכנת לקוח או איזו תוכנה אחרת. הפתרון הזה כולל שילוב של מערכות אבטחה ביחד עם מערכות שליטה וניהול רשת, ברמת איכות עליונה של "מפעיל תקשורת". 
 
ללא ספק, המהלך הזה הוא בבחינת "רעידת אדמה" לעולם התקשורת. שכן, גישה זו מחסלת את הצורך במתגי TDM הוותיקים לטלפוניה (ומתגים אחרים ייעודיים ויקרים לווידיאו).
 
חברת הבזק AT&T האמריקאית היא ראשונה מבין חברות הענק לתקשורת בעולם, שהחלה ליישם  WebRTC ברשתות התקשורת שלה. אין עדיין צפי מתי נראה יישום כזה בישראל, אבל ברור, שהתהליך החל וזה ממש בפתח.  
 
עסקים וארגונים יכולים ליישם כבר כיום WebRTC אצלם (בלי להמתין לשירות כזה מספק התקשורת), למשל באמצעות הפתרון של אודיוקודס, שפותח בשת"פ מיקרוסופט. יש פתרונות מתחרים גם מהחברות  תדיראן טלקום אוויה ואלקטל-לוסנט.
 
ב. פתרונות חדשים בעולם ה-SBC (ר"ת: Session Border Control). בעבר, מתגים אלה שימשו לצורך העברת תעבורת קול ווידיאו בין רשתות תקשורת שונות (תוך המרת פרוטוקולים) וכן לצרכי אבטחת תעבורת הקול והווידיאו.
 
כיום, המתגים הללו הפכו אצל סונוס ל"מתג חכם", שיודע להתממשק לכל מערכת אחרת מכל יצרן אחר, לנתח (בלי לפגוע במהירות הרשת) מהן האפליקציות, שרצות ברשת, ולתת תיעדוף לאפליקציות חשובות יותר על פני חשובות פחות. למשל: הקול יקבל תיעדוף על פני דואר אלקטרוני. המתג החכם מספק יכולות של UC (ר"ת: Unified Communications) ועבודה קבוצתית.
 
למעשה, מתג ה-SBC הוותיק, שהיה מבוסס על חומרה קניינית וסגורה, הופך לתוכנה, שרצה על כל לוח של מחשב סטנדרטי ופשוט הקיים בשוק והחוכמה עברה לעולם הענן והווירטואליזציה (בטכנולוגיה המכונה בשם  SDN = Software Defined Network).
 
המתגים החדשים של סונוס מספקים ביצועים לכל צורך קיים או עתידי (לדוגמה: עד 150 אלף שיחות במקביל מכל סוג), עם שרידות מכסימלית, עם תאימות לכל מערכת תקשורת, לכל ספק שירותי SIP, מכל יצרן וספק פתרונות הקיימים בשוק כולל: אוויה, ברודסופט, סיסקו, מיקרוסופט, אלקטל-לוסנט, אמזון, וואווי, ג'וניפר, ג'נסיס ועוד. קיימים מתגים בכל סדר גודל ובמגוון מחירים, החל ממתג קטן המתאים לעסקים עד 160 או 600 שיחות במקביל ועד מתגים גדולים ביותר.
 
עד סוף 2015, כל מתגי ה-SBC של סונוס יהיו תואמים לתקן OpenStack, שהוא התקן המוביל כיום לעולם ה-SDN, מה שיאפשר הרצת כל שירותי התקשורת בענן, כולל שירותי התקשורת הוותיקים. המערכת הזו תכלול את פלטפורמת הניהול החכמה בשם NaaS IQ, שמבחינה בכל סוגי התעבורה ברשת ומספקת בצורה דינמית ומאובטחת "חווית שימוש" (QoE) ברמה הטובה ביותר לכל יישום, על כל מכשיר קצה בכל מקום. זאת, עם אכיפת רמת שירות – SLA קצה לקצה. כך, משימות קריטיות מקבלות עדיפות ברשת, קצה לקצה, בלחיצת כפתור של עכבר. נגמרה התלות במהנדסי וטכנאי רשת.  
 
ארגונים, שכבר התנסו ביישום מתגי SBC של סונוס, מדווחים  לא רק על עלייה חדה בביצועים, אלא גם על חיסכון ממשי של עשרות אחוזים בעלויות, בגלל שהמערכות החדשות צורכות פחות רוחבי פס וניתן לרכוש ולשלם על רוחבי פס לרבות בחיבורי MPLS, על פי דרישה דינמית. למשל: State Street Bank מארה"ב דיווח על ירידה של עלויות התקשורת בין כל סניפיו מ-7.13 מיליון דולרים לשנה ל-2.11 מיליון דולרים לשנה. 
 
שורה תחתונה: מומלץ, שבעלי עסקים יבחנו כניסה לעולם התקשורת העתידי המצוי בענן. אין צורך להיות בקי במונחים הטכנולוגיים, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן להתחיל לחסוך הרבה כסף ולהתייעל בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי.
 
היום די ברור, שעסקים לא צריכים לבנות את התשתיות שלהם על בסיס שרתים פיזיים ורכיבי רשת פיזיים. ספקי שירותי הענן יכולים לספק להם מהענן את כל מה שהם צריכים. הם יכולים לרכוש הכל במודל של השכרה, גם את שירותי הרשת. הספקים הללו מספקים להם על הענן את כל השירותים הקיימים והם כל הזמן מוסיפים עוד שירותים חדשים הנבנים מעל לענן.
 
למעשה, לא קיים אפילו יישום אחד, שנעשה בו כיום שימוש בעסק, שלא ניתן להפעיל אותו בענן. הכל ניתן להעברה לענן, אפילו מערכות כבדות דוגמת: ERP, רכש, שיחות ועידה, מוקד שירות טכני והנהלת חשבונות.
 
לכן, עסקים צריכים לבחון וליישם כבר כעת מעבר לשירותי תקשורת מנוהלים בענן. זה כיוון ההתפתחות של השוק ובחירה בכל פתרון אחר היא טעות עסקית, שתעלה לעסק ביוקר לאורך שנים ותלכוד אותו אצל ספק אחד ללא כל יכולת התניידות. חשוב להקפיד על הסכם רמת שירות – SLA בכל סוג של פתרון בו בוחרים. רמת שירות היא חלק חשוב ביותר בבחירת ספק שירותי ענן.
 
מאת: מיכאל פנחס,  מהנדס תקשורת, מאי 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
 
טלפון עתיק
צילום: ש. וייס



 
 
Bookmark and Share