Telecom News - עתיד שוק התקשורת בישראל אחרי אבי ברגר

עתיד שוק התקשורת בישראל אחרי אבי ברגר

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> עתיד שוק התקשורת בישראל אחרי אבי ברגר
יש צורך בביצוע תיקונים דחופים בשוק התקשורת והדבר הכי דחוף: להגן על הצרכנים, שנפלו במלכודת "השוק הסיטונאי". אחריו: להציל את מיזם הסיבים Unlimited. הדרך הרצויה: "הקפאת מצב" זמנית, ועדה ציבורית חדשה והורדת מחירי בזק.
מאת: אבי וייס, 18.5.15, 08:30בנימין נתניהו

ניתוח: לאחר ש"ישקע האבק" ממהומת פיטוריו המוצדקים של אבי ברגר (המנכ"ל לשעבר של משרד התקשורת), פיטורים, שהומלצו ונחזו באתר זה בצורה מדויקת, ייכנס מנכ"ל חדש למשרד והאתגר הראשון העומד בפניו: להגן על ציבור הצרכנים,, שנפל בפח, שטמן לו אבי ברגר בדמות "השוק הסיטונאי". 

למה? כי בזק יכולה כבר בקרוב לפנות למשרד התקשורת ולהודיע, שהיא מתחילה לחבר את לקוחותיה בסיבים (שכבר פרוסים כמעט בכל הארץ) עם טכנולוגיית ה-Vectoring (וטכנולוגיות חדישות נוספות, שלא כאן המקום לפרט אותן). המשמעות המיידית: חיסול מיידי של השוק הסיטונאי והחזרת הלקוחות, שעזבו את בזק, בחזרה לבזק, אחרי שהם הפסידו כסף במעבר ל-ISP (וגם ה-ISP יפסידו הרבה כסף).

אפשרות נוספת: בזק תבקש ביטול "ההפרדה המבנית" מעליה, כי מספיק לקוחות התניידו ממנה ל-ISP. רק אחרי ש"ההפרדה המבנית" תבוטל, תשלוף בזק את הקלף של השדרוג ל-Vectoring וסיבים. בכל מקרה: בזק תנצח את כולם ותחסל את מתחרותיה, אם לא יבוצעו מהלכים לגמרי אחרים כמפורט להלן. 

בעיה נוספת חמורה, שיש לטפל בה, היא הצלת Unlimited. אני מציע לקרוא שוב את הניתוח של ערן יעקובי (כאן) (בתמונה למטה), שכתב, בין היתר, את המשפט החשוב הבא: "'שוק סיטונאי' הוא האויב הגדול ביותר של מיזם Unlimited בחסות המדינה. האויב השני הוא הרכב בעלי המניות שלו". 

לכן, יש צורך לטפל ב-2 הבעיות החמורות הללו (בזק ו-Unlimited) במכה אחת

להערכתי, הדרך הציבורית הכי נכונה ללכת בה כרגע היא כזו:

א. לבצע "הקפאת מצב" בתחום השוק הסיטונאי (דהיינו: לעצור את מעבר הלקוחות ל-ISP), כדי לעצור את המשך הנזק, שייגרם ללקוחות התמימים, שלא מבינים, שהם נפלו בפח, שטמן להם אבי ברגר. הקפאת המצב גם תקפיא את ההבטחה לבטל את ההפרדה המבנית מבזק, אם השוק הסיטנאי מצליח להעביר לקוחות בכמויות מספקות ל-ISP. זה כולל תיאום עם הממונה על ההגבלים העסקיים להאריך בשנתיים את חלון הזמן לאישור מיזוג YES בתוך בזק. 

ב. להקים ועדה ציבורית, שתבחן את הרגולציה בשוק הקווי, ותבחן (בין היתר) את המודל, שהצליח באירופה בשם WLR, לאחר שהשוק הסיטונאי לפי המודל שהופעל בישראל: BSA\LLU\SLU, נכשל ובוטל זה מכבר באירופה ובשאר העולם. זה כולל קביעת רגולציה חדשה שמכונה בשם Margin Squeeze, כדי לאפשר מרווח כלכלי מספיק לכולם (די דומה למודל ה-MVNO באירופה). 

ג. לבצע התערבות (כולל הלאמה, אם צריך) של חברת Unlimited ולצרף אליה את אחת (או יותר) מחברות הסלולר הגדולות. במקביל, לתת ל-Unlimited את כל הכלים והרישיונות הנדרשים כדי לספק טלפוניה וטלוויזיה. בלי זה: לא תהיה תחרות בבזק ובהוט.

רק אחרי ש-Unlimited תצא לדרך חדשה ומבוססת, עם כמות משמעותית של לקוחות, והשוק יעבור למודל שת"פ דוגמת WLR, או מודל דומה אחר שמופעל באירופה, ניתן יהיה להסיר את "ההפרדה המבנית" מבזק, 

ד. להקים ועדה מקצועית, שתבחן בפרק זמן הכי קצר שאפשר את מחירי בזק הנמצאים בפיקוח ותוביל להורדת מחירי בזק שבפיקוח עד כדי הפיכתם ל-Flat Rate בתחום הטלפוניה הקווית, כמו שהתרחש בכל העולם. כך גם בתחום מחירי תשתית האינטרנט. אפשרות חלופית: לקבוע מועד בו הפיקוח על כל או חלק ממחירי בזק יוסר ויינתן לבזק להתחרות חופשי בכל תחום (אבל במגבלות כללי ה-Margin Squeeze).

ה. לפתור את הכאוס הרגולטורי בעולם הטלוויזיה, ובמיוחד להחליט מה תהיה הרגולציה על רשת האינטרנט. במקביל, יש ליישם את "ברית המועצות" (דהיינו: איחוד הרשות השנייה עם מועצת הכבלים והלוויין). אלה צעדים משלימים הכרחיים לצעדים הקודמים. זה כולל גם את העברת "עידן +" עם ערוצים נוספים לאינטרנט ועוד צעדים משלימים בתחום עולם הטלוויזיה. 

ו. לפטר את ה"חפרפרות" שיש במשרד (4), "חפרפרות" שמייצגות אינטרסים זרים ולהשעות את החשודים בפלילים (עוד 3), תוך "ניקוי אורוות" מלא בתוך משרד התקשורת. זה כולל סיום מיידי של כל החוזים המפוברקים בעלויות עתק על חשבון משלמי המיסים, שניתנו ב"פטורים ממכרזים" חשאיים לגדודי היועצים שמשרד התקשורת על כל יחידותיו ושלוחותיו מעסיק, גם בימים אלו, בגלל הגחמות של גלעד ארדן ואבי ברגר. שניהם שייכים כעת להיסטוריה וכך גם צריך לנהוג כלפי מה שהם הביאו ושנשאר אחריהם במשרד וסביבו.

לבסוף: עצתי לעובדים הללו במשרד התקשורת: כדאי שתתפטרו ותלכו לבד ובשקט הביתה, כמה שיותר מהר. כך ייקל עליכם להגיע ל"הסדרי טיעון" סבירים עבורכם עם הפרקליטות, שגם היא עוברת ממש בימים אלו תהליכי "ניקוי אורוות" וסילוק חלקים ממאירים מ"קליקת הפרקליטים" (מונח שהמצאתי לפני כ- 6 שנים, כשהבחנתי בקשר בין אנשים, החלטות ותופעות, בתחום הרגולציה במשרדי הממשלה השונים). זו קליקה ששלטה ושולטת בחלקים חשובים בממסד הציבורי, לרבות במשרד התקשורת. 

עניין משני אחר, אבל מאוד סמלי וחשוב, שחייב להיעשות כמה שיותר מהר: להעביר את כל אגפי משרד התקשורת מת"א (מגדל שלום) לירושלים, בירת מדינת ישראל. אתמול (17.5) היה "יום ירושלים" והמעבר לירושלים יהיה צעד משלים והצהרתי. 

שאר הנושאים (המפורטים בהרחבה גם כאן), שכוללים למשל: ביטול שת"פ האנטנות, הוצאת מכרז נוסף לתדרים ל-LTE, שחרור חסמים בתחום התדרים, עידוד טכנולוגיות חדשות, עידוד מודל ה-MVNO, ועוד, הם חשובים מאוד, אבל כרגע הם, לעניות דעתי, בעדיפות שניה, נוכח הצורך הדחוף להציל את ציבור הלקוחות בישראל, מתהליך נפילתם לתהום שהוביל עד היום אבי ברגר, עם מקהלת הלקקנים, שסגדו לו ולפטרון שלו: גלעד ארדן. הצלת ציבור הלקוחות התמים, שהקשיב לחלומות, להבטחות ולאיומים של אבי ברגר, ומעבר לתחרות בריאה בשוק הקווי ולטווח ארוך, תחרות שמבוססת על טכנולוגיות חדישות ועדכניות, היא פשוט משימה אקוטית ובעדיפות ראשונה

עידן חדש מתחיל היום בשוק התקשורת בישראל. נקווה שמדובר בעידן טוב יותר לציבור בישראל 
 
אנליסט התקשורת ערן יעקובי, שתחזיותיו והערכותיו חופפות בחלק מהנושאים המסוקרים על ידו, את ההערכות והתחזיות של כותב שורות אלו. אי הקשבה למומחים כמוהו, דחפה את ישראל במהירות במורד הסולם למקום 19 בעולם, בתחום הפס הרחב - כאן



 
 
Bookmark and Share