Telecom News - בעקבות פיטורי ברגר ותגובת ארדן: מלחמה מיותרת על הגב של בזק ומשקיעיה

בעקבות פיטורי ברגר ותגובת ארדן: מלחמה מיותרת על הגב של בזק ומשקיעיה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> בעקבות פיטורי ברגר ותגובת ארדן: מלחמה מיותרת על הגב של בזק ומשקיעיה
בעקבות פיטורי אבי ברגר ותגובת גלעד ארדן: מלחמה מיותרת על הגב של בזק ומשקיעיה
מאת: ערן יעקובי, 18.5.15, 22:01ערן יעקובי

אי אפשר לנהל מאבקים פוליטיים על גבה של חברה, שאינה ממשלתית, תוך יצירת כאוס בענף כולו ועצבנות בשוק ההון. הרוב המכריע של משקיעי בזק מהציבור הם משקיעים זרים וחשוב שלא נהפוך לרפובליקת בננות.
 
אתמול פוטר אבי ברגר מנכ"ל משרד התקשורת בשיחת טלפון מראש הממשלה. היום הודיע גלעד ארדן שר התקשורת לשעבר והבוס הקודם של אבי ברגר על הצעת חוק שיגיש, שעיקריה הוא פיצול בזק ל-2 חברות. חברת תשתית וחברת תוכן (עפ"י הנאמר אולי אפילו מכירה לצד שלישי של פעילות התוכן).

מדוע פוטר המנכ"ל ומדוע קמה אופוזיציה מבפנים הן שאלות לפרשנים פוליטים. בהיבט הכלל משקי הכולל גם את שוק ההון, אולי צריך לבקש מהפוליטיקאים הנכבדים, שלא לנהל את מאבקיהם על גבה של אחת החברות החשובות בישראל בענף שגם כך נראה מרוסק.

אכן, צריך לחשוב על רפורמות המייצרות תחרות ככלי להתייעלות כלל ענפית, שתוריד גם את יוקר המחיה. אולם, אי אפשר לנהל מאבקים פוליטיים על גבה של חברה שאינה ממשלתית תוך יצירת כאוס בענף כולו ועצבנות בשוק ההון. כל התבטאות או מהלך פוליטי משפיעים על שערי המניות בצורה קיצונית גם אם אין הצדקה.

אולי זה הזמן לעצור ולחשוב ברצינות על מדיניות רגולטורית ארוכת טווח, יעילה ובעיקר כזו המעודדת השקעות ולא טפילות. אין צורך להרוס חברות או להוריד אותן על הברכיים (כפי שניתן לראות היום את חברות הסלולר) על מנת להועיל לצרכן. אפשר גם וגם, אולם הדבר מצריך נקיון פוליטי ומחשבה ארוכת טווח.

בפעם המי יודע כמה, כנראה, שההמלצה הטובה ביותר לממשלה היא לפרק את משרד התקשורת ולהקים רשות מקצועית ועצמאית. הדבר גם יפתור חלק מהמאבקים הפוליטיים, שאין בהם כלום לטובת הענף והצרכנים וגם יכניס סדר לענף, שנמצא במערבולת מסחררת וצועד בכיוונים רעים מאד.

אסור, שתישכח העובדה, שהענף מורכב מ-3 קודקודים:
 1.הצרכן
 2.החברה ובעלי השליטה.
3. הגורם המממן את מרבית הפעילות – שוק ההון.

הרוב המכריע של משקיעי בזק מהציבור הם בכלל משקיעים זרים וכאן חשוב שלא נהפוך לרפובליקת בננות. משקיעים כאלה הרואים תנודיות במניה בשל המאבק הפוליטי על גבי החברה, ייעלמו מכאן לחלוטין בסופו של דבר. כל עוד החברה ובעליה משרתים את מצבת החובות והם מתנהלים בכפוף לחוק, אין סיבה, שפוליטיקאי זה או אחר יבצע תספורת למשקיעים במניות החברה בשל אמירה שכל מטרתה היא פוליטית. בקיצור, צומת דרכים בחיי הענף שאפשר לנצל לכיוונים חיוביים.

אולם, כרגע הדרך הולכת בכיוון של 180 מעלות מהרצוי.

מניית בזק מטפסת היום בחדות מתוך הערכה בשוק ההון כי המאבק הייצרי בין החברה למנכ"ל שפוטר נגמר. עדיין יש לזכור, שאי אפשר לחזור אחורה עם רפורמת האינטרנט, שיצאה אתמול לדרך ועובדת לא רע עפ"י כל הדעות, למרות שאולי כדאי להקפיא הכל ולחשוב על שוק סיטונאי איכותי יותר או מיזם סיבים מוצלח יותר (אמרנו מחשבה ארוכת טווח).

מדובר על מניה של חברת ת"א 25 גדולה וחשובה, שמוכרת שירותים ולא טכנולוגיה פורצת דרך.  אין סיבה לתנודתיות כזו במניה וכנראה שהשוק לא סופר ברצינות את דברי השר הקודם ומעריך, שתחל הידברות חדשה מול החברה לגבי שירותי הטלפוניה שלה.

מאת: ערן יעקובי, סמנכ"ל מחקר רוסאריו-קפיטל, מאי 2015. 
מושכים את החבל יותר מדי



 
 
Bookmark and Share