Telecom News - חשיפה בלעדית: המאגר הביומטרי פעל עד 7.5.15 באופן לא חוקי

חשיפה בלעדית: המאגר הביומטרי פעל עד 7.5.15 באופן לא חוקי

דף הבית >> דעות ומחקרים >> על סדר היום >> חשיפה בלעדית: המאגר הביומטרי פעל עד 7.5.15 באופן לא חוקי
רעידת אדמה: מנתונים, שקיבלנו ממשרד המשפטים (רמו"ט) עולה, שהמאגר הביומטרי נרשם כחוק רק ב-7.5.15. חוק הגנת הפרטיות סעיף 8 אוסר הפעלת מאגר מידע ככלל ומאגר ביומטרי בפרט, בלי רישום כחוק. סעיף 31א לחוק קובע עונש של שנת מאסר על מפר החוק. תעודות ביומטריות של מעל ל-600 אלף איש ו-850 מיליון ש"ח יכולים לרדת כעת לטמיון. 
מאת: אבי וייס, 27.5.15, 20:00ביומטרי

בלעדי: מתברר, שכל הפעולות, שנעשו בשנים האחרונות בהקשר של המאגר הביומטרי, לרבות כל הרישום של מאות אלפי אזרחים במאגר הביומטרי, נעשו שלא על פי החוק.

זאת ועוד: על פי החוק יש להעמיד את גון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי לדין פלילי על הפעלת המאגר הביומטרי שלא כחוק. 

כל העניין הזה התגלה במקרה, כאשר הרשות למשפט טכנולוגיה ומידע (רמו"ט), יחידה במשרד המשפטים, העבירה היום לאחד מקוראינו הנאמנים את המסמך המדהים המצ"ב כאן (או בתצלום כאן, אם הקובץ לא נפתח). על פי המסמך הרשמי של משרד המשפטים, המאגר הביומטרי נרשם כחוק רק ביום 7.5.15 (דהיינו: לפני כ-3 שבועות).

הדבר מטיל צל כבד וחמור על כל פעילות המאגר הביומטרי ובמיוחד על ניסיון המחטף של שר הפנים הקודם, גלעד ארדן, בהיותו שר הפנים, להחיל את המאגר הביומטרי כחובה על כל תושבי ישראל, תוך 3 חודשים, כפי שחשפנו כאן. מדובר בניסיון מחטף, שנכשל בזכות התערבות של כמה גורמים ובהם מבקר המדינה. 

המשמעות המעשית של החשיפה: רישום של מעל ל-600 אלף איש במאגר הביומטרי ומתן תעודות זהות ודרכונים ביומטריים לאזרחים הללו, בהוצאה מצטברת עד כה של כ-852 מיליון ש"ח (הנתונים: כפי שחשפנו כאן), הכל נעשה באופן בלתי חוקי ויש למחוק ולבטל את כל מה שנעשה עד כה, כי הוא נעשה שלא כחוק. 

לכן, פנינו בדחיפות לגון קמני בשאלה הבאה: "
לאור העובדה, שהמאגר הביומטרי נרשם ב-7 למאי 2015, האם כל הפעילות של המאגר הביומטרי לפני תאריך זה תבוטל, בגלל היותה בלתי חוקית?"

תגובה טרם קיבלנו. כשתתקבל - נעדכן.

במקביל, פנינו בדחיפות לשר הפנים הטרי, סילבן שלום
שלום רב לשר הפנים,
במסמך המצ"ב, שהתקבל היום ממשרד המשפטים עולה, שהמאגר הביומטרי נרשם ביום 7 במאי 2015.
על פי חוק הגנת הפרטיות סעיף 8 נאמר, שאין לנהל מאגר מידע אלא לאחר שהוא נרשם כחוק (במשרד המשפטים) וענה על כל סעיפי החוק לרבות התקנות, לרבות הנחיות רמו"ט, שיש בהן הנחיות מיוחדות לגבי מאגר המכיל נתונים ביומטריים.

דהיינו: כל מה שנעשה במאגר הביומטרי עד 7 למאי 2015 – היה לכאורה מחוץ לכל הגדרת החוק.
האם שר הפנים, כממונה מיניסטריאלית על תחום המאגר הביומטרי,  יורה על מחיקת כל הפעולות, שנעשו במאגר הביומטרי עד 7 במאי 2015, היות והן (כולן) בלתי חוקיות?
אודה להתייחסות דחופה.

הערה: אבקש לא לשלוח אותי לפנות לגון קמני, כי הוא קיבל שאלה במקביל. השאלה כאן מכוונת אך ורק לשר הפנים.

בברכה, אבי וייס

תגובה טרם קיבלנו. כשתתקבל - נעדכן.

תגובת של עו"ד יהונתן קלינגר, (בתמוניהונתן קלינגרה משמאל), היועמ״ש לתנועה לזכויות דיגיטליות: ״אנו מגלים היום, שהכשלים בניהול המאגר הביומטרי ממשיכים. הפעם, הרשות הביומטרית החלה לנהל את מאגר המידע, שמחזיק את כל טביעות האצבע וצילומי הפנים של המאגר, בלא אישור ממשרד המשפטים במשך כמעט שנתיים ימים.

הרישום של המאגר בוצע רק בחודש מאי השנה, לקראת סוף הפיילוט. ניהול מאגר כזה ללא רישום הוא עבירה פלילית שדינה שנת מאסר.


המאגר, אף לא נרשם על שם בעליו החוקיים. הבעלים החוקי הוא הרשות לניהול המאגר הביומטרי ולא משרד הפנים.

אנו גם מגלים, שבניגוד לאמירות מפי הרשות, המאגר מחזיק "מספר מזהה" המאפשר ל"זהות אזרחים״ בניגוד להנחיות משרד המשפטים".

אין ספק, שמדובר ב"רעידת אדמה" של ממש, שאי אפשר יהיה לטאטא אותה מתחת לשטיח. במקביל, נעשתה פנייה למשרד המשפטים במטרה לפתוח בהליכים פליליים כנגד מנהלי המאגר הביומטרי, בגין הפרת החוק המתמשכת ועזת המצח הזו במשך שנים. 

עדכון 1.6.15, 12:00: פנינו למשרד המשפטים בשאלה: "לאור החשיפה שלי כאן: מה משרד המשפטים מתכוון לעשות לנוכח הצפצוף הארוך על החוק (חוק הגנת הפרטיות) מצד הרשות למאגר ביומטרי במשרד הפנים?"

תגובת דוברת משרד המשפטים: "להלן תגובת הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע לפנייתך: "למשרד הפנים מאגר מידע רשום עבור מרשם האוכלוסין החל משנת 2005. לאחר הליך היוועצות ממושך, הוחלט על רישום נפרד של מאגר המידע הביומטרי. לפיכך, נרשם מאגר זה כמאגר מידע נפרד, בתום ההליכים הנדרשים ובהתאם לנוהל המקובל ברשות למשפט, טכנולוגיה ומידע.
נציין כי פנקס מאגרי המידע, הכולל את מועד הרישום של המאגר, פתוח לעיונו של הציבור, ולכן גורם המעוניין, יכול לבקש כרטיס מאגר מסוים, כפי שנעשה במקרה ספציפי זה.  
יודגש, כי הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע, עסקה באופן אינטנסיבי בפיקוח על התנהלות הפיילוט בפרויקט זה, במסגרת חברותה בוועדה המייעצת המפקחת על תקופת הפיילוט למאגר הביומטרי."
 
להלן תגובת התנועה לזכויות דיגיטליות להתייחסות של משרד המשפטים: ״מאגר רשות האוכלוסין מנוהל על ידי רשות האוכלוסין, והמאגר הביומטרי מנוהל על ידי הרשות לניהול המאגר הביומטרי. מעבר לכך שמדובר בשני קבצי מחשב שונים, מדובר בשני מאגרים שונים שמנוהלים על ידי רשויות ממשלתיות שונות לחלוטין.
לכל מאגר יש מנהל אחד וממונה אבטחה אחד. ברור כאן שהטענה הכבושה הזו באה כדי לכסות על כשל של הרשות הביומטרית, אך אין בכך כדי לסייע.״

 
משבר



 
 
Bookmark and Share