Telecom News - "הפטנט הישראלי של חברת סלולר עם ספקטרום ובלי אנטנות - לא מוכר בעולם"

"הפטנט הישראלי של חברת סלולר עם ספקטרום ובלי אנטנות - לא מוכר בעולם"

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> "הפטנט הישראלי של חברת סלולר עם ספקטרום ובלי אנטנות - לא מוכר בעולם"
כך לדברי אנליסט התקשורת המוביל בעולם, Sylvain Fabre, מנהל המחקר בגרטנר, שמוסיף: "לא ברור לי מה המודל העסקי של חברת סלולר עם תדרים ובלי אנטנות. אין חיה כזו. גם השילוב שלה במודל של שת"פ אנטנות - לא יכול להצליח". 
מאת: אבי וייס, 30.5.15, 20:10Sylvain Babre Gartner

בלעדי: נפגשתי ביום 28.5.15 עם סילבאין פבר (Sylvain Fabre), מנהל המחקר בגרטנר, (בתמונה), שהגיע במיוחד לישראל בהזמנת מכון הייצוא הישראלי, כדי להציג למומחים החברים במכון הייצוא את עתיד עולם הסלולר, מנקודת מבט של המחקר העולמי (מחברת המחקר הגדולה והמובילה בעולם). זאת, ביוזמת אוהד קוג'מן, מנהל ענף תקשורת במכון הייצוא ואבנר פורטנוי, מנהל יחידת המידע והמודיעין העסקי במכון הייצוא. 

השאלות המרכזיות שלי נגעו למה שנמצא כרגע על סדר היום של שוק הסלולר הישראלי: איך יעבוד נושא שת"פ האנטנות ב-LTE, לאור ההסתבכות, שכבר החלה בתחום זה (בסלקום ובפלאפון), בגלל הצורך לשלב את החברות מרתון (אקספון-018) וגולן טלקום בהסדר הזה. 

סילבאין פבר: "עולם שיתוף האנטנות נמצא בדעיכה בכל העולם. הסיבה המרכזית: חילוקי דיעות בין השותפים על השיתוף ועל ההוצאות הכרוכות בשיתוף.

תפעול אנטנות סלולר הוא 'בור בלי תחתית' של הוצאות בלתי צפויות. העלויות והתשלומים על שכירת שטחי נד"לן ועל טכנאים לתחזוקה, עם ריצה מתמדת של מהנדסי רשת וטכנאים אחרי תקלות בלתי צפויות, יוצרים בעיות חמורות של חיסול ה-ROI, שבונים 2 הצדדים למודל שת"פ האנטנות. אני גם לא בטוח, שזה טוב לחברות עצמן וללקוחות שלהן. 

לכן, בעיית השיתוף בהכנסות, שיורדות כל הזמן, במודל, שבו יש אי-שליטה על ההוצאות, עם האשמות הדדיות מי אשם בהוצאות הבלתי צפויות, מוביל לדעיכה של המודל.

המודל של ה-MVNO הרבה יותר מוצלח, כי כל ההוצאות על הרשת הסלולרית הן של חברת אחת והיא יודעת לתמחר היטב את כל הוצאותיה ולהגיע לרווחיות, ואז יש במה להתחלק עם ה-MVNO וכל הצדדים מרוצים. 

אני לא מכיר את הפטנט הישראלי של חברה סלולרית, שזוכה במכרז בתדרים, אבל אין לה רשת סלולרית והיא לא מתכוונת לבנות רשת סלולרית. אין חיה כזו. נתקלתי בעברי כמה פעמים בתופעות מוזרות בעולם הסלולר, כולל כאלו, אבל הן מהר מאוד חוסלו ונעלמו, כי הן לא הגיוניות. לא ברור לי מה ההגיון לספק למישהו תדרים, אם אין לו רשת סלולרית והוא לא מתכוון לבנות רשת סלולרית.

בשביל לרכב על מישהו אחר, לא צריך תדרים. קוראים לזה MVNO. דהיינו: מה שנשאר לזה, שקיבל תדרים, הוא: לסחור בתדרים הללו. אני לא יודע אם זה חוקי בישראל, נאמר לי שלא.

בכל מקרה, לא ברור לי מה המודל העסקי של דבר כזה. אין תופעה כזו בשום מקום בעולם. אין מצב, שמישהו יחזיק בתדרים בלי רשת וירכב על הרשת של מישהו אחר. זה לא יכול להחזיק מעמד משום בחינה שלא נסתכל על זה". 

נושאים נוספים שנסקרו בעתיד עולם הסלולר ע"י סילבאין פבר:
"גרטנר היא החברה הגדולה בעולם לייעוץ עסקי לארגונים ולעסקים בכל רחבי העולם, כולל בישראל. 170 מפעילי תקשורת הם לקוחות שלנו. כך, שיש לנו תמונת מבט מקיפה על שוק התקשורת בכל רחבי העולם. בסך הכל יש לנו כ-60 אלף לקוחות, בכל תחומי ה-ICT ב-85 מדינות בעולם. מכאן, שהיקף הידע והמחקר שלנו הוא אדיר ואנו משתמשים בכל כלי המחקר החדישים ביותר כדי להביא תובנות ללקוחות שלנו.

עתיד עולם הסלולר ופתרון בעיית העומס על רשתות הסלולר
36 מיליארד דולרים יוצאו ב-2019 על תשתיות רשתות סלולר - RAN ב-4G. אך על פי הניתוחים שלנו, זה לא יענה בכלל על הביקושים, למרות התפשטות השימוש ב-Offload.

לכן, יש צורך בתכנון מאוד מדויק לגבי התפתחות רשתות הסלולר. זה דורש מאמץ מחקרי משותף של כולם: הממשלות, מוסדות המחקר העצמאיים, מוסדות המחקר באקדמיה, חברות הסלולר עצמן, ספקיות פתרונות לחברות הסלולר, ארגוני התקשורת העולמיים דוגמת ITU ו-3GPP ועוד. כולם חייבים להיות שותפים למאמץ הזה.

אחת הבעיות המרכזיות בהתפתחות רשתות הסלולר היא העובדה, שהתעשייה, שלא הייתה בכלל ברשתות הסלולר עד לפני מספר קטן של שנים, נכנסת לעולם הסלולר עם מוצרי IoT בכמויות בלתי נתפסות. לכן, כל הפתרונות צריכים לכלול שילוב של כל המרכיבים: הקצאות תדרים ובכמויות, השקעות ענק כדי להגיע ל-5G, השקעות ענק ב-Offload ועוד. 

יש היום תחומים, שכבר בשלים ליישום בשוק דוגמת: VoLTE, NFV ו-RAN בענן. יש לבחון בזהירות כל טכנולוגיה האם יש לה היתכנות עסקית. ל-RAN בענן יש כבר יישום מוצלח אחד ענק בסין, אבל זה בנסיבות, שהתאימו שם. 

מבין יצרני הציוד ל-LTE, גרטנר מציבה בראש הרשימה את נוקיה, אריקסון וואווי. אלקטל-לוסנט נמצאת מעט מאחור וכל השאר ממש מאחור. ההאיחוד של נוקיה עם אלקטל-לוסנט יוצר מצב חדש, שיש לראות לאן הוא מתפתח ולאן זה יוביל. לא בטוח, שיהיה איזה מהפך של הכוחות בשוק.

תחום ה-Small Cells הוא תחום מאוד מבטיח, גם בבניינים, בתעשייה וגם ברחובות הערים. יש כיום ניסויים של הכנסת והטמעת Small cells ברכבים של GM ואולי גם בפורד. כנראה ב-GM זה יוטמע ממש ברכב (Embedded). 

הבעיות המרכזיות של תחום ה-Small cells הן בתחומים, שלא שולטים עליהם עד הסוף בהוצאות דוגמת: שכירות שטחי נדל"ן להצבת האנטנות, בעיות בתשתיות החשמל, עלויות התקנה, עלויות כוח אדם, שצריך להגיע ולטפל באנטנות הללו. מספיק שיש אפילו מעט תקלות באנטנות הללו, וכל מודל עסקי הגיוני יורד לטמיון, בגלל הצורך הפיזי להגיע לאנטנות הללו. יש כיום ביקוש רב מצד עיריות המבקשות הגדלת הפריסה של Small cells מחברות הסלולר, כתוספת לפריסה הקיימת כבר ומתרחבת כל הזמן של רשתות ה-Wifi. 

ספקי הסלולר מבינים, שהם חייבים לשפר את 'חוויית השימוש' של הלקוחות, ולכן הם מבינים, שאסור לסמוך על ה-Offload אם הוא מבוסס רק על Wifi. לכן, הספקים מבינים, שהם צריכים Small cells  או Pico cells כדי לספק שירות עם חוויית לקוח ברמה טובה.

הדרך ל-5G
המטרה של 5G היא לחבר כ-7 מיליארד אנשים וכ-7 טריליון מכשירים (IoT). זו המטרה הראשית, שהולכים אליה בדרך ל-5G. רוצים להשיג את זה עם אפס נפילות רשת ושיהוי מינימלי. רוצים לבנות רשת עם קיבולת אין סופית. זה לא יקרה לפני שנת 2020. ביפן זה יתחיל ב-2018, אחרי כן בדרום קוריאה ואחרי 2020 - בשאר העולם.

איך ספקי הסלולר צריכים להתכונן למעבר הזה?
1) קודם כל לבחון את התדרים של LTE-A ולהתנסות ב-LTE-U. הגישה של LTE-U עושה שימוש בתדרי ה-5 ג'יגהרץ, בתחומים שגם ה-WiFi נמצא בהם.
2) לבחון ולהחליט לגבי הטכנולוגיות הבאות: VoLTE, RCS, QoS Control, MTC, D2D ולקחת בחשבון הכולל של השקעות בתחומים הללו, שהטכנולוגיות הללו תוחלפנה ב-5G. 

להערכתנו, ה-5G יחליף בשלב הראשון תדרים של 3G ו-LTE, אולי גם תדרי LTE-A, תוך שימוש ב-CA, MIMO וטכנולוגיות נוספות. בטווח היותר ארוך, הארכיטקטורה של רשת 5G תשתנה. הגישה העתידית: שימוש במודל ה-SaaS בכל דבר, על רשתות בטכנולוגיות ה-SDN וה-NFV. למשל: יוצעו שירותי UCaaS (תקשורת אחודה כשירות), עם שילוב בעננים קיימים ענקיים בעולם דוגמת אלה של גוגל ואמזון. בשוליים יהיו פתרונות מסוג של LTE-Direct לכוחות החירום ו-LTE-Broadband. 

תחום ה-5G עדיין בהתפתחות ותקנים טרם נסגרו. יש כיום ניסויים בתחומי ה-15 ג'יגהרץ, ב-28 ג'יגהרץ ו-70 ג'יגהרץ. לא ברור עדיין מה יוביל. כל אחד מושך את השמיכה הזו לכיוון אחר. אולם, לנו בגרטנר די ברור, שה-SDN וה-NFV הם מציאות ויש מאחורי המציאות הזו כוחות פיתוח, ייצור, שיווק, כוחות מאוד חזקים, עם חברות ענק התומכות בכך. נושא המודל העסקי של ההתפתחות הזו עדיין לא ברור עד הסוף. רבים מתנסים עם ה-SDN וה-NFV כדי לחוש את התחום. ספקי סלולר רבים אדישים עדיין להתפתחות הזו. אני מאמין, שבשנתיים הקרובות יכנסו כולם לבחינה של התחום הזה.

שני תחומים נמצאים בשלבי חיסול סופיים והם ה-WiMAX וה-Roaming. נושא הנדידה - Roaming הולך לרדת דרסטית. באירופה זה כבר ירד וזה יקרה בהדרגה בכל העולם. הבוננזה הקרויה 'הכנסות מתחום שירותי הנדידה' עומדת להיעלם. לכן, ספקי הסלולר מחפשים מנועי צמיחה חדשים ואנו רואים כניסה שלהם לכל תחום, עם פתרונות של שחקן מרובע".
 
שת"פ אנטנות



 
 
Bookmark and Share