Telecom News - מתחילים לקלוט את השפעת "השוק הסיטונאי". ניתוח כלכלי חדש של פרומתאוס

מתחילים לקלוט את השפעת "השוק הסיטונאי". ניתוח כלכלי חדש של פרומתאוס

דף הבית >> דעות ומחקרים >> אנליסטים >> מתחילים לקלוט את השפעת "השוק הסיטונאי". ניתוח כלכלי חדש של פרומתאוס
אייל שבח, שותף בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, "שם על השולחן" את מה שאתר Telecom News מטיף לו בצורה נחרצת כבר זמן רב. לדעת Telecom News, "השוק הסיטונאי" עלול להיות "ארון הקבורה" של מיזם הסיבים לכל בית בישראל. לא ברור לנו מדוע משרד התקשורת העדיף להתעסק ב"שוק הסיטונאי" שלא יוביל לשום מקום וינציח את שליטת בזק בשוק הקווי.
מאת: אבי וייס, 4.6.15, 23:00אייל שבח

אייל שבח, (בתמונה), שנבחר בשנה החולפת לאחד מ-40 הצעירים המבטיחים בישראל, שותף בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, הוא בעל למעלה מ–10 שנות ניסיון בביצוע הערכות שווי, ניתוחים כלכליים של חברות עסקיות והכנת חוות דעת מומחה לבתי משפט, בין היתר, בתחומים של ניתוח דו"חות כספיים, ניתוחים כלכליים, מימוניים, עסקיים וחשבונאיים שונים.

לכן, חוות דעתו בעניין Unlimited היא מאוד מעניינת. אדלג כרגע על כל הניתוח המעניין שלו בתחום הכלכלי ואגש ישר לבעיה המרכזית, כפי שמתאר אותה בצורה ברורה לחלוטין, אייל שבח:

"גם תחת ההנחה כי ההכנסה פר מנוי תיוותר 100 שקלים לחודש (85  שקלים בניכוי מע"מ) כפי שהיא כיום (כלומר, בהנחה שנתעלם מהעובדה כי ההכנסה פר מנוי צפויה לרדת עקב התחרות בשוק הסיטונאי), וגם אם נניח שיעור חדירה פנומנלי של 30%, הרי שהחזר ההשקעה הראשונית בלבד ייקח להערכתנו כ-10 שנים, וזאת מבלי לקחת בחשבון את עלויות התפעול השוטפות ואת ההשקעות השוטפות אשר אינן נמוכות במיזמים מסוג זה. למעשה, ייתכן שבעלי המניות והמדינה יאלצו להעלות מחירים כבר בשלבים מוקדמים. לחילופין, לא מן הנמנע שנראה לחצים מצד בעלי המניות לצמצם את הכיסוי ל"איזורי שמנת".

בהנחה, שרפורמת השוק הסיטונאי אכן תצליח לייצר תחרות וההכנסה מלקוח תצנח לרמה של 60 שקלים (51 שקלים לפני מע"מ), יפגע משמעותית מיזם הסיבים והזמן להחזר ההשקעה יתארך ל-15 שנים. מדובר באיום משמעותי על המשך קיום המיזם והצלחתו.

השפעת השוק הסיטונאי על מיזם הסיבים
מדוע אם כך בוחרת הממשלה לקדם במקביל 2 מיזמים הסותרים זה את קיומו של משנהו? התשובה טמונה כנראה בשיטה של משרד התקשורת, שנוהג להתמודד עם אי הוודאות בשוק ע"י השקת יוזמות מקבילות, שמטרתן דומה – שיפור המוצר המוצע לאזרח והורדת מחירו.

שיטה זו נחלה הצלחה חסרת תקדים בשוק הסלולר. שם, כזכור, לצד קידומם של המפעילים הווירטואליים (כגון אלה של רמי לוי ויופון), הוא גם קידם את בניית הרשת הרביעית והחמישית של גולן טלקום ושל הוט מובייל. התוצאה? מחירי הסלולר צנחו משמעותית, הצרכן הרוויח אך המפעילים הווירטואליים תפסו נתח שוק זניח לעומת הוט מובייל וגולן טלקום.

עם זאת, שוק הסלולר ושוק האינטרנט אינם בהכרח דומים, ומה שהצליח בסלולר לא בהכרח יצליח בשוק האינטרנט. הסלולר הוא שוק גדול משמעותית, עם מספר מנויים העומד על כ-10.2 מיליון (לעומת כ-2.8 מיליון משקי בית ובתי עסק המהווים לקוחות קוויים פוטנציאליים למיזם הסיבים), עלויות הציוד והתשתיות נמוכות יותר, וההכנסות הממוצעות ממנוי גבוהות יותר.

גם כיום, מניתוח התוצאות הכספיות של החברות בתחום, נראה, שתחת תחרות אגרסיבית ביותר, מצליחות החברות בשוק הסלולר לשמור על רמת הכנסות הנעה בטווח של 72 – 78 שקלים (לא כולל מע"מ) למנוי. לעומת זאת, להערכתנו, צפויה חברת החשמל לראות רמת הכנסה ממשק בית של בין 60 ל- 100 שקלים לחודש (51 - 85 שקלים לא כולל מע"מ) לאור העובדה, שמיזם הסיבים ימכור רק תשתיות (שירותי טלפוניה, כבלים וקישוריות על גבי הסיב יימכרו ע"י צדדים שלישיים ולכן לא נכללו בתחשיב הכנסות המיזם).

בשורה התחתונה, תחת הנתונים הכספיים, קשה לראות את מיזם הסיבים הופך להצלחה במידה ופרויקט השוק הסיטונאי יביא לירידת המחירים אליה שואפת הממשלה, עובדה אשר בוודאי לא תורמת שעות שינה לבעלי המניות של הפרויקט".

עד כאן הניתוח של איל שבח.

את תגובת Unlimited לדו"ח לא הצלחנו להשיג.

במאמר כאן הצגנו את החלופות להצלת מיזם Unlimited, וזה לדעתנו הנושא בעדיפות ראשונה לממשלה החדשה, בעולם תשתיות התקשורת. ההכרה בבעיה החמורה הזו, שאודותיה כתבתי מעל ל-200 מאמרים רק באתר זה, מתחילה לחלחל לשוק, כפי שניתן לראות גם בניתוח של אייל שבח.

למיטב הערכת Telecom News, כדי להציל את Unlimited ולהביא סיבים לבתים בישראל (גם מבזק והוט), יש צורך כבר כעת לבטל את "השוק הסיטונאי" ולבצע תהליך של הפקת לקחים מעמיק במשרד התקשורת, כולל ביטול כל המסמכים המפוברקים, שהופקו במשרד, כדי לתמוך ב"הונאה הצרכנית של העשור" הקרויה בשם המטעה "שוק סיטונאי". בלי המהלך הזה, תוך שנתיים אולי נישאר בשוק הקווי רק עם קבוצת בזק
היו ימים שבעלי התפקידים הללו (ראשי Unlimited עם שר התקשורת לשעבר) הרשו לעצמם לצחוק. זה נגמר מזמן



 
 
Bookmark and Share