Telecom News - ארגון התקשורת העולמי ITU החל בתהליך תקינה לדור 5 שתיקרא IMT-2020

ארגון התקשורת העולמי ITU החל בתהליך תקינה לדור 5 שתיקרא IMT-2020

דף הבית >> תקנים חדשים >> ארגון התקשורת העולמי ITU החל בתהליך תקינה לדור 5 שתיקרא IMT-2020
ארגון התקשורת העולמי ITU החל בתהליך תקינה לדור 5 שתיקרא IMT-2020
מאת: מיקי ברקאי, 21.6.15, 08:30מיקי ברקאי

הדינמיקה של עולם התקשורת: דור חמישי הולך ובא ושידורי הטלוויזיה האנלוגיים חוסלו רשמית במרבית מדינות העולם כולל בישראל.
 
ארגון התקשורת העולמי ITU פרסם בשבוע החולף 2 ידיעות, שלמרות שאינן קשורות ישירות זו לזו, הן מצביעות על הדינמיקה הרבה של עולם התקשורת.

לאחרונה החלו חברות לפתח טכנולוגיות סלולרית בדור החמישי 5G, ובדומה למה שעשה ITU עם הדור השלישי והדור הרביעי, הוחלט שם על תהליכים לתקינה של דור חמישי. התקינה תקרא 2020-IMT, בדומה לתקינות הקודמות של דור שלישי ורביעי, שנקראו: IMT-2000 ,IMT-Advanced.

התקינה החדשה, שאושרה בדיון, שהתכנס בסן דייגו, קליפורניה, מוגדרת כחזון, אותו ימשיכו לאפיין ולהגדיר ועדות טכניות, לקראת מימוש צפוי בשנת 2020. החזון נועד לענות על מספר מאפיינים עיקריים בתסריטי פעולה (use case) שונים ומגוונים:
  • העברת שידורי חוזי באבחנה גבוהה ביותר - Extremely high definition video services.
  • העברת ישומי זמן אמת בהשהיה נמוכה.
  • העברת אינטרנט של חפצים Internet of Things - IoT.
הערות: מעניין, שהודעת ITU אינה מתייחסת לבעית הקצאת ספקטרום תדרים, שהיא משמעותית מאד בעולם הסלולר. דור 4 מתקדם (הנקרא גם דור 4.5) כבר כולל אפיון של איגוד תחומי תדרים (Frequency aggregation).

בנוסף, אפיון 2000-IMT הכיר גם בטכנולוגית WIMAX - IEEE 802.16, שלא הצליחה מבחינה מסחרית למרות מספר יתרונות טכנולוגיים. אפשר ללמוד מכאן, שתיתכנה גם בתקן החדש 2020-IMT מספר טכנולוגיות, ומעניין יהיה לראות כיצד הן תיקלטנה בשוק.

והנושא השני הוא כיבוי ערוצי השידור של הטלוויזיה האנלוגית. תזכורת קצרה: שידורי טלוויזיה באוויר היו עוד לפני הטלוויזיה בכבלים, ומשרתים אותנו כבר עשרות שנים. בתחילת שנות האלפיים התפתחו שידורי טלוויזיה דיגיטליים, שיתרונם הגדול על פני האנלוגיים היה ביעילות ספקטרלית. שידור SD אנלוגי צורך רוחב סרט של 6 מה"צ (מגה הרץ). ניתן בטכנולוגית דחיסה ספרתית וריבוב סטטיסטי להעביר 12 ערוצי SD באותו רוחב סרט. בארץ השידור הספרתי הציבורי נקרא "עידן פלוס". ITU החליט עוד ב-2006 על מועד הפסקת השידורים האנלוגיים באויר באירופה, אפריקה וחלק מהמזרח התיכון, הנקראים איזור 1.
 אזורי התדרים בעולם
 
המועד שנקבע הוא 17.6.15, והוא חל על 119 מדינות באזור 1, בכללן ישראל, בה הושלם המעבר ב- 31.3.11. במדינות רבות קוראים לתדרי השידור, שהתפנו בצורה זו, "תדרים לבנים" או White spaces, והם מוצעים לשימושים ציבוריים שונים, כגון סלולר או אינטרנט אלחוטי. לא ברור מה עשה או מה בכוונת משרד התקשורת הישראלי לעשות בתדרים שהתפנו.

בסמיכות מקרים ומונחים, אבל ללא שום קשר, הודיעה חברת הוט על הפסקת שידורים אנלוגיים בכבלים. גם כאן השיקולים דומים, אך אין היבטי ניצול ספקטרום הקיימים בשידורים באוויר.

מאת מיקי ברקאי ,יועץ מערכות תקשורת, יוני 2015.
m@barkaicom.co.il
www.barkaicom.co
 

 
5G



 
 
Bookmark and Share