Telecom News - דו"ח חברת האבטחה Trend Micro: מסע לתוך נבכי "הרשת העמוקה"

דו"ח חברת האבטחה Trend Micro: מסע לתוך נבכי "הרשת העמוקה"

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> דו"ח חברת האבטחה Trend Micro: מסע לתוך נבכי "הרשת העמוקה"
דו"ח חברת האבטחה :Trend Micro מסע לתוך נבכי "הרשת העמוקה"
מאת: מערכת Telecom  News, 24.6.15, 12:36

ראשונים לדווח: ניתן לשכור רוצח שכיר להרג אדם מן היישוב ב-45,000 דולרים. רצח פוליטיקאי ממריא לסכום של 180,000 דולרים. למרות הרושם הציבורי, לא כל הפעילות ב"רשת העמוקה" היא עבריינית. מה ההבדל בין "רשת עמוקה" ל"רשת אפלה"?

"הרשת העמוקה" מוכרת להאקרים ומפתחים בכל העולם. אולם, עבור מרבית משתמשי האינטרנט היא מהווה מסתורין, וידועה כמקור לרכישת סמים, נשק ופרטי כרטיסי אשראי גנובים. העניין החלק זה של האינטרנט, שלא ניתן להגיע אליו בחיפוש בגוגל, צובר תאוצה בשנים האחרונות, במיוחד לאחר החקירה של ה-FBI את האתר הענק לממכר סמים SilkRoad, שנסגר על ידו כפי שדיווחנו – כאן, ומפעילו נידון למאסר עולם כפי שדיווחנו – כאן.

היום פורסם, שחברת תכנות האבטחה Trend Micro, חקרה לעומק את האנטומיה של "הרשת העמוקה". היא פרסמה דו"ח בשם: Below the Surface: Exploring the Deep Web המספק תשובות לכמה שאלות מפתח בתחום זה כדלקמן:

מהו גודלה של "הרשת העמוקה"?
עפ"י הדו"ח, גודלה נע סביב פי 400 מרשת האינטרנט הגלויה. טבעה של "הרשת העמוקה" מוביל לידי כך, שקשה לתת הערכה מדויקת לגבי הגודל שלה. במשך השנתיים האחרונות אספה Tend Micro יותר מ-38 מיליון תכנים האחראים ל-576,000 כתובות (URLs).
האתרים באנגלית מהוון את מרבית אתרי "הרשת העמוקה" – 62%, במקום השני נמצאים האתרים ברוסית – 7%, ומקום השלישי אתרים בצרפתית – 5.5%.

איך מגיעים ל"רשת העמוקה"?
גלישה לרשת זו דורשת שימוש בתכנה מיוחדת המאפשרת למשתמשים תקשורת אנונימית, כמו תוכנת Tor, או Freenet, או Invisible Internet Project-  i2P. חיפוש בגוגל מגלה בקלות, ש-Tor זמינה בחינם, מה שהופך את הגישה לפשוטה יחסית.
 
כאשר נמצאים ב"רשת העמוקה" – מה עושים?
היתרון העיקרי של רשת זו הוא – אנונימיות: משתמשים אינם יכולים להיות תחת מעקב של מיקומים וכתובות של פרוטוקול האינטרנט (IP). רמת פרטיות גבוהה זו עלולה להוביל לרכישות בלתי-חוקיות של סמים, נשק, זהויות, כרטיסי אשראי וגם של רוצחים שכירים.

עבור 782 דולרים יכולים משתמשים לרכוש דרכון אמריקאי, שהוא היקר ביותר. עבור אזרחות ברזילאית משלמים 446 דולרים והיא הזולה ביותר.

ניתן לשכור רוצח שכיר ב-45,000 דולרים לרצח אדם מן היישוב, שחשיבותו פחותה. אולם, עבור רצח של דמות פוליטית צריך לשלם 180,000 דולרים.

אולם, למרות הרושם הציבורי, עפ"י הדוח של טרנד מיקרו, לא כל הפעילות ב"רשת העמוקה" היא עבריינית. הדו"ח מציין, שאנשים הרוצים להסתיר את התקשורת שלהם מפני מעקב צריכים את הרשת הזו. מלשינים ומדליפים יכולים לשתף מידע פנימי עצום עם עיתונאים. אזרחי מדינות טוטליטריות צריכים את הרשת הזו כדי לדווח על המתרחש אצלן ועל הפרות של זכויות אדם.

איך קונים מוצרים ושירותים ב"רשת העמוקה"?
הביטקוין הוא המטבע העיקרי כדי לקנות מוצרים ושירותים ודרכי העברתו (עם עמלות מזעריות) קשות למעקב.

למה מהווה כעת "הרשת העמוקה"  נושא חשוב?
מלבד אירוח של כלכלת שוק שחורה, היא מהווה גם בית לאירוח, וירוסים, נוזקות, סוסים טרויאנים וריגול.

אבטחת מידע ופריצות של האקרים מהווים כיום דאגה רבה עבור ממשלות וארגונים. זאת, במיוחד לנוכח פריצות חמורות המפורסמות מעת לעת, למשל – כאן. ההתקפות מזרזות את הצורך להתקין תוכנות הגנת סייבר יעילות. גם Doxing – חשיפת מידע על פרטים אישיים PII – Personally Identifiable  Information כמו מספרי תעודות זהות וכתובות פיסיות גם כן נפוץ ביותר. Trend Micro מציינת, שהיא מצאה מידע מפורט ביותר ב"רשת העמוקה" על אנשי ציבור כמו ברק אובמה והילארי קלינטון ועוד ידוענים.

מה לגבי "הרשת האפלה"?
במשך משפטו של מפעיל אתר "דרך המשי" שהסתיים לאחרונה, הופיעו בעיתונות המושגים "רשת אפלה" ו"רשת עמוקה" כמילים נרדפות, ויצרו בלבול האם אכן המושגים הללו זהים. עפ"י Trend Micro הם לא זהים. "הרשת האפלה" היא רק חלק מ"הרשת העמוקה" ומבוססת על אתרים ורשתות בהם נעשים קישורים בין אנשים המאמינים זה בזה (trusted peers). אתר SilkRoad היה חלק מ"הרשת האפלה", ורוב עניין הציבור ב"רשת העמוקה" נובע מהפעילויות המתבצעות באתרי "הרשת האפלה" כי הן בעלות נגישות קשה יותר.
 
 הרשת העמוקה



 
 
Bookmark and Share