Telecom News - YES לאן? לשידורי טלוויזיה פרסונאליים

YES לאן? לשידורי טלוויזיה פרסונאליים

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> YES לאן? לשידורי טלוויזיה פרסונאליים
בכנס AWS (שירותי הענן של אמזון) נחשף, שמערכות ה-IT לרבות מערכות התמיכה ואיסוף המידע על הרגלי הצריכה של הלקוחות (מידע המגיע מהממירים בבתים), נאסף בענן של אמזון, כשלב מכין למעבר לשירותי טלוויזיה אישיים (פרסונאליים).
מאת: אבי וייס, 25.6.15, 20:00עידו ביגר

עידו ביגר, (בתמונה), מנהל ה-BI בחברת הלוויין YES, הציג את המעבר והשימוש של YES בשירותי הענן של אמזון (AWS). הבחירה באמזון כספק שירותי הענן של YES לתחום ה-IT (ולא למשל שירותי הענן של חברת האם בזק, או של ספקי ענן אחרים בישראל) מצביעה על כך (כדברי עידו ביגר), שב-YES שקלו ובחנו היטב את כל היכולות של שירותי ענן הקיימים בארץ ובעולם ומה מתאים לצרכים של YES.

הצהרה זו הושמעה כנס AWS Summit, שהתקיים היום (ה') בביתן 10 בגני התערוכה בתל אביב, בהשתתפות יותר מ-2,500 מפתחים, מקצועני טכנולוגיה ולקוחות ארגוניים. 

המעבר של כל מערכות YES לענן כלל גם תהליך, שבו כל נתוני הצפייה של YES מכל הממירים הקיימים בבתי הלקוחות של YES  (לרבות בגישת ה-MultiRoom), מועברים לענן של אמזון. כל המידע מכל המקורות מעובד ע"י YES בכלים של (BI (Big-Data. המטרה: להגיע בעתיד (לא ננקב זמן) לשירותי טלוויזיה אישיים (פרסונאליים), שמותאמים לכל אחד מבני הבית, לפי החדרים והטלוויזיות (או המסכים האחרים - למשל בסמארטפונים ובטאבלטים), שבהם בני המשפחה צופים.

אם ננתח את המשמעות של ההכרזה הזו, נבין יותר את המשמעות המעשית (מנקודת הראות של הלקוחות) של תהליך מיזוג בזק-YES, שאושר אך לפני יומיים:

1. מערכות ה-IT של חברת YES עוברות לענן, והיא למעשה חברת התקשורת הראשונה בישראל, שעברה (בעצמה) לענן. בכך, YES מקדימה את כל מתחרותיה בשוק התקשורת הישראלי (אין למשל סיכוי, ש-HOT תעביר את כל מערכות ה-IT שלה בשנתיים - שלוש הקרובות לענן). שאר המתחרים החדשים, דוגמת סלקום, שנכנסו לעולם הטלוויזיה, בכלל לא ניחנים ביכולות הללו, שהענן של אמזון מספק ל-YES על כל מערכות המידע שלה. מולה, Take היא ספקית חדשה הפועלת מהענן (של Veeam) ויש לה רמה מסוימת ודי יפה של פרסונאליזציה, במערכת הנמצאת בתחילת הדרך. 

2. פרסונאליזציה אינה "סייען המלצות צפייה" או כלי Search, כמו שיש כמעט בכל חברות שירותי הטלוויזיה בעולם (וגם בישראל). "המלצות צפייה" הוא כלי חשוב, אבל הוא לא פרסונאלי עד רמת כל אחד מבני הבית והוא אינו יכול להתאים באופן דינמי את הערוצים המוצעים לצופה לפי הטעם האישי של אותו יום של כל אחד מבני הבית.

אגב, יש סטארטאפ ישראלי בשם Jinni, שפיתח פלטפורמה של "המלצות צפייה" עם יכולת להתאמה דינמית של תכנים והוא מוביל את התחום הזה בעולם. לא ברור אם YES תשתמש בפלטפורמה הזו לצורך מימוש המידע, שנצבר אצלה. מדובר בהררי מידע ממה שייאסף בענן של אמזון מהממירים בבתי הלקוחות ומשאר המערכות הקיימות ב-YES, לרבות מערכות ה-CRM, ה-Billing והתמיכה למינם, לרבות נתוני התנהגות כל צופה ברשתות חברתיות שבהן הוא חבר. 

כיום, שירותyesGo  מכיל מערכת המלצות פרסונאליות המבוססות על מערכת Comass של חברתViaccess-Orca  - חברת הזנק ישראלית, שנרכשה ע"י חברה צרפתית מקבוצת Orange, מערכת שממליצה לצופה על תכנים רלוונטיים המתאימים לטעמו האישי. זאת, על בסיס הרגלי הצפייה שלו. אולם, המערכת הזו אינה יכולה להתערב במה שקיים בבית הלקוח המנוי בחבילת הטלוויזיה שלו, לשנות ולספק את התכנים באופן דינמי ופרסונאלי לכל אחד מבני הבית, לפי טעמו הרגעי. הלקוח מקבל רק המלצות פרסונאליות והתוכן, שהוא יראה, תלוי בו. חבילת השידורים של המנוי לא משתנה עקב קיומו של מנוע ההמלצות הזה. כ"כ אין ודאות, שההמלצות קלעו לטעם האישי שלו, באותו יום ובאותה שעה. 

3. כדי לספק פרסונאליזציה מלאה, יש צורך בחיבור דינמי, מהיר, ידידותי וקל לתפעול ודו-כיווני בין מערכת השידורים של ערוצי הטלוויזיה לבין הממירים בבית הלקוח (וגם למסכים האחרים, שהלקוחות צופים בהם, למשל בסמארטפונים ובטאבלטים, באמצעות שירות yesGo). זה אפשרי רק על רשת האינטרנט (ולא בחיבור הלווייני, שהוא חד כיווני). 

דהיינו: יש לצפות, ש-YES תרד משידורי הלוויין ותעבור לחיבור הלקוחות גם בערוצי הטלוויזיה (ולא רק ה-VOD כמו היום), על הפס הרחב של בזק (שבקרוב יהיה עוד יותר רחב). 

4. עלויות: לא ברור איך השידורים האישיים יימכרו ללקוחות YES. היות וממילא הכל ב-YES עובר לענן של אמזון, נראה, שכל המודל של מכירת שירותי טלוויזיה של YES ישתנה והוא יעבור למודל ה-SaaS המקובל בעולם הענן. דהיינו: תשלום רק על פי צריכה בפועל. אם זה יקרה, זה יגרום לרעידת אדמה בעולם שירותי הטלוויזיה בישראל.

הרגולציה בישראל בכלל לא בנויה למודל כזה, למודל שירותי טלוויזיה מפולחים אישית ההמפוקחים ומנוהלים מהענן. אולם, לא תהיה לרגולטורים ברירה, כי גם הם חייבים לצעוד קדימההעולם הישן הולך למות
yesGO LOGO



 
 
Bookmark and Share