Telecom News - מכת מדינה ושמה "שוק סיטונאי"

מכת מדינה ושמה "שוק סיטונאי"

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> מכת מדינה ושמה "שוק סיטונאי"
ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה הרגולטור (משרד התקשורת) שולח ומעודד אנשים תמימים להפסיד ביצועים, רמת שירות וכסף ולהתקע בטכנולוגיות ישנות, תוך הטעייתם. משלל הדיווחים אני מביא כלשונו דיווח מאחד מקוראינו. צפו להפתעות.
מאת: אבי וייס, 21.6.15, 21:45טלפון ישן

בחודש האחרון אני מקבל ודי בקצב מכתבים ופניות רבות של קוראים, שמספרים את הסיפור העצוב שלהם: איך הם נפלו בפח, ששמו "שוק סיטונאי". את כולם אני מפנה לכתבה, שפרסמתי כאן, לפני 3 חודשים, כתבה המסכמת את כל התשובות לפונים המתלוננים על מה שקרה להם במעבר ל"שוק הסיטונאי".

אולם, מבצעים כמו אלה של 018-אקספון של 69 ש"ח לכל מהירות סיחררו את הראש לרבים וכמות התלונות (על כל חברות ה-ISP) החלה להתגבר. למרות שהיו (מזה שנים) ויש בשוק הקווי גם היום ויהיו גם בעתיד מבצעי "באנדל", שלא במסגרת מה שמכונה "שוק סיטונאי" (מבצעים המכונים "באנדל", שבו משלמים לספק אחד במקום לשניים), אנשים לא מבצעים בדיקות של "צרכנות נבונה" ונופלים בפח. בהמוניהם.

החלטתי להביא כאן פנייה אחת מני רבות, שקיבלתי אתמול, בגלל שנוסחה מאוד בבהירות ע"י הקורא ששמו דני א. שכתב לי כך:
"היי לאבי... 
התחברתי דרך (ISP ששמו שמור במערכת) לנסות את הישראבלוף, שנקרא שוק סיטונאי...כמה ימים הייתי בלי אינטרנט בכלל...אף אחד לא ידע שם מה מו מי...ועד שיש אינטרנט.עובד במינימום תקלות יצאה הנשמה.
מתוך 100 מגה, שאני משלם להם, בפועל בקושי מספקים לפי המד של בזק 48 מגה מקסימום...אבל מה...כרגע אני בכלל בקושי מקבל 15 מגה...
פשוט בדיחה אחת גדולה...
לא מבין למה אנשים מסכימים לזה...
זאת מכת מדינה...ואנשים פשוט נופלים בפח...
החלטתי לנסות על בשרי ונראה לי עדיף לשלם יותר ולהישאר בהוט...".

כל מילה נוספת שלי לפניה הזו - תהיה מיותרת. 


וההפתעה לסיום: בקרוב מאוד, עניין של שבועות עד כמה חודשים, בזק תנחית את המהלומה האחרונה (שאני כותב עליה בשנתיים האחרונות רבות, למעלה מ-130 מאמרים), על הפארסה הזו. בזק פשוט תצא, לפי מיטב הערכתי, עם חיבורי הסיבים והווקטורינג (Vectoring).

להערכתי, המצב כרגע הוא אידיאלי (מנקודת הראות הצרה של בזק) כדי לקדם את ההתפתחות הזו כי:

א. המתחרה המרכזית לרשת בזק: Unlimited ש"חיה בסרט", נכנסה בסרט הזה ל"סמטה ללא מוצא", כאשר משרד האוצר הקפיא את העברות הכספים לחברה ומבקר המדינה החל לבדוק מה קורה שם. כנראה הם (באוצר ובמשרד מבקר המדינה) קראו את עשרות המאמרים, שפורסמו באתר זה על Unlimited ואיך ניתן להציל אותה (מה שלא קרה עד רגע זה). 

ב. אני הערכתי בעבר, שבזק תפעיל את האופציה הזו (של "חיבורי סיבים ווקטורינג") לאחר שהיא תקבל מהרגולטורים את ההטבה של ביטול "ההפרדה המבנית", בגלל החשיבות, שראשי בזק מייחסים לביטול ההפרדה המבנית. אולם, כעת, ששני "האויבים הגדולים של בזק" (מנכ"ל משרד התקשורת הקודם המפוטר והממונה על ההגבלים העסקיים המתפטר) - עזבו, זו כנראה בעיה פתורה, שלא מטרידה כרגע את בזק יותר מדי. לכן, העדיפות של הפעילות עוברת לנושא הסיבים והווקטורינג.

ג. האיחוד בין בזק ל-YES נמצא בישורת האחרונה, לפני אישור, כפי שניתחתי כאן. כך שבקרוב תהיה לבזק מה להציע ללקוחותיה בחברה ממוזגת, כולל האפשרות להעביר את שירותי הערוצים של YES כולם או רובם על הפס הרחב, במקום בלוויין, כשרק ה-VOD של YES הוא כיום על הפס הרחב. 

ד. "השוק הסיטונאי" הגיע לממדים, שבהם הרגולטור (משרד התקשורת) יכול "להיות מרוצה" (עד החודש עברו ל-ISP מעל ל-60 אלף לקוחות, כ-1,800 מתניידים ליום) וזה הזמן לגמור את "החגיגה" הזו, לפני שיותר מדי אנשים ייפגעו מהמעבר ל"שוק הסיטונאי" (בזק לא נפגעת מזה... בניגוד למה שכמה אנליסטים ועיתונאים כותבים, בחוסר הבנה מוחלט של המצב). 

ה. הדיון בבג"ץ הטלפוניה של בזק נדחה לספטמבר 2015 וגם לא בטוח, שהדיון יסתיים שם בספטמבר 2015. כך, שאין כרגע שום לחץ על בזק להתעסק עם הטלפוניה (שאחרי השדרוג לחיבורי סיבים ווקטורינג, הוויכוח על הטלפוניה של בזק יהפוך לאנכרוניסטי).

ו. משרד התקשורת נתקע עם "השוק הסיטונאי" על רשת הוט, מה שתקע את מהלכי ההתפתחות של רשת הפס הרחב של הוט, שהייתה בקדימות (מבחינת ביצועים), על פני רשת בזק. 

כך, הלקוחות, שעזבו את בזק במסלול המכונה בציבור "השוק הסיטונאי", במחשבה שהם עזבו את בזק, יגלו את הטעות שעשו.

התהליך הזה קרה בכל העולם, והרגולטור האחרון בעולם, שניסה למנוע את זה (באיטליה), נכנע לאחרונה לחברת הבזק האיטלקית ולדעת הקהל שם, דעת קהל, שדרשה חיבורי סיבים ווקטורינג ולא הייתה מוכנה להיתקע מאחור בטכנולוגיות של שנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת, טכנולוגיות המכונות בשם BSA/LLU/SLU (או בשם המפוברק, שהמציאו לזה בישראל: "שוק סיטונאי" בעוד שבאירופה, המושג "שוק סיטונאי" זה מושג לגמרי אחר). כיום, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שבה הרגולטור (משרד התקשורת) שולח ומעודד אנשים תמימים להפסיד ביצועים, רמת שירות וכסף ולהתקע בטכנולוגיות ישנות, תוך הטעייתם. 

היות ומשרד התקשורת לא עבר שום תהליך של "הפקת לקחים", קשה כרגע לראות כיצד המשרד יוכל למנוע את המהלך המתוכנן, כמו שעשה הרגולטור באיטליה. נדמה, שיהיה שמח בתחום השוק הקווי, די בקרוב. כך, מי שלא עבר ל"שוק הסיטונאי" - ירוויח ובגדול. 
 
טלפון ישן
צילום: ש. וייס
Bookmark and Share