Telecom News - החסם השני שבזק מציבה בפני נטישת לקוחות ב"שוק הסיטונאי": Bhome

החסם השני שבזק מציבה בפני נטישת לקוחות ב"שוק הסיטונאי": Bhome

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> החסם השני שבזק מציבה בפני נטישת לקוחות ב"שוק הסיטונאי": Bhome
ניתוח: החסם הראשון למניעת נטישת לקוחות מבזק ל-ISP במסגרת "השוק הסיטונאי" ("באנדל הפוך") עבד די יפה עבור בזק. היום בזק יצאה במהלך החסימה השני: Bhome ("בית חכם") מלווה בחלומות ותחזיות מצוצות מהאצבע. אולם, מדובר במהלך שיצליח ואפילו יפה בפלחי שוק מעניינים. ברקע: חשיפת מהלכי הטריפל הכושל של סלקום.
מאת: אבי וייס, 7..7.15, 14, 14:50בזק

המהלך, שבזק חשפה היום ושמו Bhome, נועד להשיג כמה מטרות במקביל במכה אחת:

א. לחסום נטישת לקוחות במסגרת "השוק הסיטונאי" לחברות ה-ISP המתחרות, השירות הזה מוצע רק ללקוחות בזק עם הנתב של בזק וחיבור הפס הרחב של בזק. למה? זה די ברור.

ב. מבחינה טכנית, יש צורך בתמיכה מרחוק למערכת ביתית חדשה, וברור שבזק מוכנה לספק תמיכה ושירות רק ללקוחותיה עם מוצריה ולכן היא "נועלת" אותם ב"גן נעול". בזק למדה את הלקח מהסיפור של ההשאלה של הנתבים, ולכן למערכת המוצרים הביתית החדשה, שמקבל הלקוח לביתו במסגרת Bhome, אין תג מחיר למוצרים עצמם (רק לשירות). זה פשוט חלק בלתי נפרד מהשירות. דהיינו: אם הלקוח של Bhome עוזב את בזק, המערכת הזו לא שלו והוא אמור להחזיר אותה לבזק. 

ג. השירות החדש אמור לייצר מקור הכנסה חדש לבזק בשוק צומח ("מנוע צמיחה"). אין ספק, ששוק ה-IoT הוא שוק בצמיחה ובזק היא ספק התקשורת הראשון בישראל היוצא עם שירות מלא ומקיף לתחום זה.

אולם, התחזיות, שבזק הציגה היום, מופרכות ודמיוניות. שוק ה-IoT מבחינה מספרית (בניגוד למה שבזק מציגה) הוא לא השוק הביתי. אצטט כאן רק אנליסט אחד, האנליסט של דלויט: Duncan Stewart, שאמר כך (ציטוט): "הגישה ששמה IoT, שמלהיבה רבים, אינה לאנשים פרטיים ולבתים, כמו שרבים סבורים. העתיד של ה-IoT והכסף הגדול מצוי ביישומים ארגוניים. כבר כיום 80% מהכסף של עולם ה-IoT, שייך ליישומים ארגוניים".

בנוסף, ההנחה, שבזק הציגה במסיבת העיתונאים היום, שתוך 3 שנים כ-70% מהבתים בישראל יהיו חכמים, שייכת לעולם האגדות של אנדרסן. זו פשוט תחזית מצוצה מהאצבע. אין דבר כזה. זו אולי תחזית, שתהיה נכונה ל-10-15 שנים מהיום, לא ל-3 שנים קדימה.

ד. בזק מבצעת מהלך של "חינוך שוק", שזה מהלך חשוב ביותר בהחדרת טכנולוגיה חדשה לשוק, שלא מכיר את הטכנולוגיה הזו. זה מתחיל מהפורטל, דרך מבנה הבית החכם המוקם באיקאה בנתניה, דרך הפרסומות של גידי גוב וכלה במסע השיווק והדחיפה של הפתרון הזה בכל צינורות השיווק של בזק. 

דווקא כאן אני צופה להצלחה יפה של בזק, אבל בפלחי שוק מעניינים, שלאו דווקא שייכים לשוק הביתי. בזק טוענת, שהיא למדה מהצלחת שירותי הענן שלה ללקוחות פרטיים (200 אלף משתמשים), שיש רצון של המשתמשים הפרטיים בישראל לאמץ טכנולוגיות מתקדמות.

אולם, כמעט כל המשתמשים בשירותי הענן של בזק במגזר הפרטי הם לקוחות של שירות בחינם. כאן, יש עלות (19.90 ש"ח לחודש כמחיר התחלתי) ויש מוצרים, שצריך להתקין אותם בבית, לשלוט בהם ולתחזק אותם, גם אם הם מתקדמים עם יכולות Plug & Play וכמעט עם אפס תקלות.

בנוסף, כל מצלמה נוספת לבית תעלה 29.90 ש"ח לחודש וכל גלאי נוסף \ שקע חכם נוסף לבית יעלה 9.90 ש"ח לחודש (המערכת הביתית תומכת בעד 5 מצלמות ובגלאים \ שקעים ללא הגבלה). לכן, זה ממש לא אותו שירות כמו הענן ולכן האימוץ כאן יהיה יותר איטי.

אולם, יש פלחי שוק, שיקפצו על השירות הזה בשתי ידיים וזה עשוי להצליח די יפה אצלם. כמה דוגמאות: 1) גני ילדים (וקשר של הורים לגנים ולפעוטונים, שבהם נמצאים ילדיהם). 2) בתי אבות ומוסדות סיעוד. 3) בני משפחה המעוניינים להשגיח על בן משפחה קשיש או מוגבל ובמיוחד אם יש בבית מטפל\מטפלת זרה. 4) בתי ספר ומוסדות ציבוריים. 5) עסקים קטנים המעוניינים להשגיח מרחוק מה קורה בעסק. 6) שירותי השגחה רפואית ושירות רפואי מרחוק. 

מי עוד ירוויח מהשירות החדש (מלבד בזק)?
מי שיש לו פס רחב סלולר יציב וטוב. דהיינו: פרטנר. השאר תקועים הרחק מאחור. השירות Bhome הוא למעשה שירות סלולרי, למרות שהשם שלו מגיע מבזק והוא מבוסס על אפלקציה סלולרית. האיכות של הצילומים, שמשודרים מהמצלמה, הם HD. דהיינו: כדי לראות את הצילומים הללו באיכות HD על הסמארטפון או הטאבלט, צריך רשת סלולרית, שתתמוך בכך. רק הרשת של פרטנר בדור הרביעי - LTE  בנויה לכך. כך, שבאופן פרדוקסלי בזק כאן מועדדת את לקוחות השירות הזה לעבור לפרטנר, כדי שיוכלו להשתשמש בו באיכויות, שהשירות הזה אמור לספק ללקוחותיו... 

הפרוטוקול החדש לרשת ביתית ב"בית החכם" של בזק (מול הפלופ של סלקום):
בזק, די בחוכמה, בחרה להקים בבית החכם רשת חדשה בין כל המכשירים החכמים, רשת בתקן חדש הנקרא Z-wave. בזק קיבלה אישור לשימוש בתדר הזה (בתחום ה-900 מגהרץ, ליתר דיוק: 915-917 מגהרץ), וזה תחום שמתחיל לתפוס תאוצה בכל העולם, עם מגוון רחב מאוד של מוצרים תואמים לתקן. 

לעומתה, סלקום יצאה עם שירות טריפל הכולל שירותי טלוויזיה, וקודם לכן השיקה את שירות "סלקום טיוי", עם כמה הנחות מוטעות. לא די שמדובר בשירות לא חוקי, לא רווחי, שלא ניתן לספק אותו ב-Multicast כפי שסלקום תכננה, לסלקום הייתה הנחה די ברורה, שלפחות מחצית מלקוחותיה יבקשו יותר מממיר אחד לבית. הסיבה הפשוטה היא: כל טלוויזיה בבית חייבת בממיר נפרד, בשיטה של "סלקום tv". 

אולם, כדי לחבר יותר מטלוויזיה אחת (הנמצאת בקרבת הנתב הביתי), יש צורך לחבר ממירים המרוחקים מהנתב הביתי, ולכן יש בעיה בטווחי השידור של ה-WiFi בבית מהנתב הזה. ברור, ש-HD זה כמעט בלתי אפשרי לשדר בין החדרים (ובמיוחד לחדרים מרוחקים ולממ"ד) באמצעות טכנולוגיית WiFi הקיימת בנתבי סלקום. לכן, סלקום החליטה ללכת על בניית רשת ביתית מבוססת טכנולוגיית Home Plug (על רשת החשמל הביתית) ותכננה להתקין כמות עצומה של רשתות HomePlug ללקוחותיה בישראל.

הבעיה: בסלקום כנראה לא קראו את הכתבה שלי, שמשרד התקשורת אוסר על ייבוא HomePlug לישראל מטעמים מופרכים והזויים. כך, סלקום נתקעה עד מועד השקת השירות בלי אישור לייבא מוצרי HomePlug. התוצאה: לקוחות, שנרשמו לשירותי הטלוויזיה של סלקום (בין בנפרד ובין כחלק מהטריפל) גילו, שה-WiFi מהנתב של סלקום לא מספק את הנדרש, כדי לקיים רשת טלוויזיה בין כמה חדרים בבית.

לכן, סלקום נאלצת לשלוח טכנאים לבתי הלקוחות, כדי שינסו לפתור את הבעיה, בד"כ בלא הצלחה. לעיתים, הטכנאים הללו מותחים כבלים וקודחים קירות בבית, אם הלקוח חשוב, או שזה לקוח עקשן שדורש פתרון. התוצאה: סלקום הבינה, שהיא לא רק תפסיד לקוחות ממורמרים, אלא שהשירות הזה יביא לה הפסדים הולכים וגדלים, בגלל הצורך לשלוח טכנאים לבתי הלקוחות ולהשקיע מאמצים כדי לטפל בתלונות של לקוחות על בעיות קליטה בממיר מהנתב ברשת ה-WiFi הביתית. 

מכלל הטכנולוגיות הרשתיות הקיימות בבית (כמתואר בהרחבה כאן), סלקום בחרה בטכנולוגיה הלא מתאימה והבעייתית ביותר (עד היום), ונתקעה גם בגלל מגבלות משרד התקשורת. כבדרך אגב אפשר לצין שבעיות דומות יש ללקוחות (המועטים) של Unlimited, מפני שגם Unlimited בחרה בטכנולוגיות הלא נכונות לבית

למה ראשי סלקום לא ראו ולא חזו את זה מראש? לראשי סלקום הפתרונים. בכל מקרה, קוראי האתר זה יודעים שאני הזהרתי אותם ויותר מכמה פעמים באתר זה ובצורה הכי מפורשת וברורה, מפני הכניסה להרפתקאה הזו בשיטה, שבה הם בחרו. כעת, הם ייאלצו לחפש פתרונות אחרים, אחרי ששפכו כסף רב על הכיוון הלא נכון

בזק, לעומת סלקום, הלכה "על בטוח" ורק לאחר שהיו לה כל האישורים הנדרשים, בחרה בטכנולוגיה הכי חדישה שיש: Z-Wave. בהחלט מהלך נכון (על פניו) מבחינה טכנולוגית ועסקית גם יחד.  

מה הלאה?
מהלך "הבית החכם" הוא מהלך החסימה השני של בזק, כדי למנוע נטישת לקוחות במסגרת הרפורמה המכונה בטעות "שוק סיטונאי". המהלך הראשון היה של "באנדל הפוך" והוא הצליח, למרות כל המחאות של המתחרות, והחלטת מנכ"ל המשרד - כאן.  

גם המהלך השני ("בית חכם") עשוי להצליח, אם כי לא לפי התחזיות המופרכות של בזק. ייתכן ועד שיבוצע המהלך האחרון לחיסול "השוק הסיטונאי" (מהלך ששמו "וקטורינג"), נראה עוד מהלכים מעניינים מבזק "ללכידת לקוחות" אצלה. בכל אופן, די ברור,שה"ווקטורינג" ייצא לדרך לאחר שה"הפרדה המבנית" תוסר מעל בזק, וזה יקרה כנראה תוך פחות משנה. 
 
הבית החכם של בזק



 
 
Bookmark and Share