Telecom News - המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון הפכה לפקולטה

המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון הפכה לפקולטה

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון הפכה לפקולטה
המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון הפכה לפקולטה
מאת: מערכת Telecom News, 12.7.15, 17:08פרופ' אורית חזן

תוכנית "מבטים", שמובילה הפקולטה, מחזירה מאות בוגרי טכניון להשלים תואר נוסף בטכניון: הוראת המדעים. רבים מתוכם כבר השתלבו כמורים במערכת החינוך.

המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון היא מעתה פקולטה. מאז הקמתה לפני כ-50 שנה גדלה היחידה והרחיבה את פעילותה בהתמדה, וכיום היא מעסיקה 12 חברי סגל ומקיימת לימודים לתואר ראשון ולתארים מתקדמים, מחקר מגוון ואיכותי וכן את תוכנית 'מבטים'.

תוכנית "מבטים", שנולדה מתוך מחויבותו של הטכניון לאיכות החינוך המדעי, הטכנולוגי וההנדסי בישראל, מעניקה לבוגרי הטכניון הזדמנות לתואר ראשון נוסף בהוראת מתמטיקה, מדעים או טכנולוגיה. שכר הלימוד של הלומדים בתוכנית ממומן במלואו ע"י הטכניון ללא דרישה להתחייבות (מצד הסטודנטים) לעבודה במערכת החינוך הפורמלית. תוכנית 'מבטים' הזרימה ב-4 שנות קיומה כ-150 מהנדסים ומדענים עתירי ניסיון ומחוללת שינוי משמעותי בהוראת המקצועות הריאליים בבתי ספר רבים.

לשינוי הרשמי במעמד היחידה קדמה המלצה של ועדה בינלאומית להערכת איכות (מטעם המל"ג - המועצה להשכלה גבוהה). לאחר בחינה מעמיקה של המחלקה המליצה הוועדה להפוך אותה לפקולטה. בהמלצה נכתב, בין השאר: "היחידה ממוקדת בחינוך למדע ולטכנולוגיה ומסורה למגוון רחב של נושאים הקשורים בחינוך במדינת ישראל... אנו משבחים את ההתמקדות בחינוך להנדסה, למדע ולמתמטיקה, שמבטאת ראייה רחבה של צורכי המשק בישראל בכלל ושל מגזר ההייטק בפרט. התרשמנו במיוחד מתוכנית 'מבטים', שהצליחה להביא לתחום החינוך מורים בעלי ידע מצוין במדעים ובמתמטיקה"

פרופ' אורית חזן, (בתמונה), דיקנית הפקולטה: "הפיכתה של המחלקה לפקולטה התרחשה רשמית ב-28.6.15. שינוי זה מבטא הכרה של הטכניון ביחידה כפקולטה שוות מעמד לפקולטות האחרות, שתרומתן למדינת ישראל ידועה בעולם. פעילותה של הפקולטה משקפת את מחויבותו החברתית של הטכניון, ולהכרזתה כפקולטה יש משמעות אופרטיבית החורגת מהשינוי הסמנטי.

המטרה שלנו כעת היא למצב את תחום התמחותנו – חינוך איכותי למדע וטכנולוגיה – כמקצוע נדרש. האנשים הבוחרים לעבוד בתחום זה משפיעים על מדינת ישראל ותורמים לכלכלתה לא פחות מבוגרי לימודי מדע והנדסה. אנו תופסים את החינוך למדע ולטכנולוגיה כאמצעי המאפשר לכל תלמיד ותלמידה למצות את מגוון כישוריהם".

אייל קפלן, יו״ר ארגון בוגרי הטכניון: ״ההכרזה על שינוי מעמדה של היחידה היא הכרה בתוספת החשובה של הטכניון למערכת החינוך היסודי והתיכוני - הן דרך מחקר אקדמי, שמטרתו לשפר שיטות הוראה ופתיחות תלמידים למדע וטכנולוגיה והן דרך הכשרה מעשית של אנשי חינוך בתחום. בעוד הטכניון ידוע כאוניברסיטה, שתרמה תרומה מכרעת לדמותה, לאיכותה ולמעמדה של התעשייה עתירת הידע בישראל, רק מעטים יודעים, שקבוצה נבחרת של בוגרי הטכניון ממלאת את שורות המערך לחינוך מדעי-טכנולוגי במדינה - ממורים בכיתות ועד בכירים במערכת החינוך".

על הפקולטה
הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, כפי שהיא נקראת מעתה, עוסקת במחקר ב-STEM Education (חינוך למתמטיקה, מדע, טכנולוגיה והנדסה) בעיקר בהקשר של לימודים תיכוניים ואקדמיים. הפקולטה מכשירה מורים ומנהלים בתחומים אלה ומעצבת ומעריכה תוכניות ושיטות לימוד חדשניות. חברי הסגל בפקולטה עוסקים בתחומים רבים ומגוונים, ובהם תקשורת המדע (הנגשת המדע לציבור), Neuroeducation (זיהוי מנגנונים מוחיים הפעילים בלמידה), למידה בתעשייה ועידוד תלמידים לבחירה במדע ובהנדסה. המחקר בתחומים אלה נעשה במסגרת שיתופי פעולה עם פקולטות אחרות בטכניון, עם אוניברסיטאות מובילות בעולם (כמו סטנפורד, קורנל, MIT) ועם חברות מובילות (כמו אינטל, מייקרוסופט, וגוגל).

צילום תמונה עליונה: דוברות הטכניון.



הוראת מדעים



 
 
Bookmark and Share