Telecom News - הומצאה בארץ שפה גרפית חדשה לשימוש למידע ולחישוב

הומצאה בארץ שפה גרפית חדשה לשימוש למידע ולחישוב

דף הבית >> דעות ומחקרים >> מה חדש באקדמיה? >> הומצאה בארץ שפה גרפית חדשה לשימוש למידע ולחישוב
הומצאה בארץ שפה גרפית חדשה לשימוש למידע ולחישובאיור
מאת: חיים חביב, 13.7.15, 13:51

המצאה חדשה של חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב: דיבור באמצעות קשרים.

חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ד"ר דניאל מוסקוביץ' וד"ר אבישי כרמי מהמחלקה להנדסת מכונות, המציאו שפה גרפית חדשה, שתשמש למידע ולחישוב. כתבה מדעית בשם "מכונות סבכים", שבה מתוארת השפה החדשה, פורסמה ככתבת-שער בגיליון האחרון של כתב העת Proceedings of the Royal Society Aכאן.

בעוד רובנו מתקשרים באמצעות מילים ומשפטים, שבט האינקה הקדום תקשר גם באמצעות "קיפו", או "קשרים מדברים". החוקרים מוסקוביץ' וכרמי שאלו את עצמם: "אילו רעיונות יכולים להיות מובעים באמצעות פיסות חוטים צבועים השזורים זה בזה?". התשובה שגילו מקורית וגם מפתיעה. קשרים צבעוניים ומקושטים יכולים להביע היתוך של מידע וזרימה של תהליכי חישוב באופן תמציתי.

השפה החדשנית לא מביעה רק את מה שעד עכשיו היה אפשר להביע בשפה המקובלת, אלא גם מספקת כלים להבעת רעיונות חדשים. חוטים קשורים הם גמישים וניתן להזיז אותם ממקום למקום. הזזת הרצועות משקפת החלפה בין זרמי מידע באופן, שאינו פוגם בהשגת המטרה. ניתן להשתמש ברעיון זה בעתיד לפיתוח מערכות חישוב חסינות כשלים פנימיים ולהשגת קידוד מיטבי של מידע. ניתן גם ליישם את הרעיון בחישובים קוונטיים, ענף חדש ומתפתח.

עבודתם של מוסקוביץ' ושל כרמי מעוררת השראה ועשויה גם לפתוח פתח לתחום מחקר חדש – הטופולוגיה של המידע, שיתמקד בהיבטים האיכותיים של תיאוריית המידע.

מוסקוביץ' וכרמי חברים גם במרכז המחקר למדע ולטכנולוגיה של מידע קוונטי, המנוהל על-ידי פרופ' רון פולמן. המרכז מתמקד בבניית מערכות תקשורת קוונטית מעשיות.

 האיור למעלה ממחיש את יסודות השפה הגרפית החדשה.
 



 
 
Bookmark and Share