Telecom News - שירותי גיבוי והתאוששות מאסון - DR בענן לעסקים - איך להשוות בין ספקים?

שירותי גיבוי והתאוששות מאסון - DR בענן לעסקים - איך להשוות בין ספקים?

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> שירותי גיבוי והתאוששות מאסון - DR בענן לעסקים - איך להשוות בין ספקים?
שירותי גיבוי והתאוששות מאסון - DR בענן לעסקים - איך להשוות בין ספקים?
מאת: מיכאל פנחס, 23.7.15, 10:20מיכאל פנחס

עסקים וארגונים רבים כבר מבינים את החשיבות של שירותי גיבוי, התאוששות מאסון – DR והמשכיות עסקית - BCP. מה צריך לעשות כדי לבחור ספק שירותי גיבוי ו-DR מתאים?
 
ארגונים ועסקים בישראל חשופים (אף יותר מעסקים וארגונים בעולם) לצורך בשמירה על גיבויים וכלים להתאוששות מאסון ושמירה על המשכיות ורציפות פעולה עסקית. זאת, גם בגלל היותנו מדינה מבודדת ובמצור תמידי וגם בגלל המלחמות והמבצעים הביטחוניים, שיוצרים מצבי מצוקה לעסקים ולארגונים רבים.
 
בתחום זה יש 3 נושאים, שההשקעה ביישום שלהם שונה בסדרי גודל ניכרים:
 
גיבויים (Backups) - מדובר בעיקר בגיבוי מידע ואחסונו במקום אחר. עצם הגיבוי לא מבטיח המשכיות עסקית אם מחשבי העסק נהרסו או נפגעו מכל סיבה או נסגרו מכל סיבה. הגיבוי מבטיח רק שהמידע, שהיה בעסק, לא ייאבד.
 
יש גופים (דוגמת הגופים הפיננסיים), שהרגולציה המחמירה כופה עליהם להכין 2 מערכות גיבוי עם המלצה לגבות את המידע לא רק בארץ, אלא במקביל גם בחו"ל. יש גופים (למשל ספקי תקשורת), שנדרשים לקיים מצב בו הגיבוי יהיה מצוי במרחק מספיק מהמתקן הראשי כדי למנוע אפשרות, שגם המתקן הראשי וגם מתקן הגיבוי ייפגעו ביחד בו זמנית.
 
התאוששות מאסוןDR (Disaster Recovery): מדובר בסדרה של כלים ותהליכים המבטיחים, שעסק שנפגע יחזור כמה שיותר מהר לתפקוד אחרי פגיעה משמעותית במערכותיו. בד"כ מדובר בסט של כלים המאפשרים אחזור מידע מהגיבוי והפעלת המערכות המקוריות עם המידע שגובה, או מעבר למערכות מחשוב חלופיות, שנועדו להיכנס לפעולה עם מערכת הגיבוי ברגע שהמערכת הראשית נפלה או לא מתפקדת.
 
המשכיות עסקיתBCP Business Continuity Plan)): מערכת המבטיחה, שהעסק ימשיך לתפקד בכל מצב, גם בפגיעה. זה נעשה במיקום חלופי, שהוא מתקן חלופי המכיל את כל היכולות הקיימות במתקן הראשי, מה שמאפשר המשך פעולה אבל מהמתקן החלופי.
 
ההשקעה הכבדה ביותר היא בתחום ההמשכיות העסקית. כאן מדובר במתקן חלופי העומד הכן כל הזמן ונכנס לפעולה מיידית וכמעט אוטומטית כאשר המתקן הראשי נפגע. זה דורש השקעות עצומות במערכות כפולות ומוגנות היטב, ובכוח אדם העומד הכן לטובת המתקן החלופי. יש ארגונים לא מעטים בארץ, שהכינו מתקנים תת-קרקעיים ענקיים ומשוכללים כאלה, שהם, למעשה, העתק של הארגון, אבל עומד כל הזמן מוכנים רק לשעת חירום.
 
כיום יש מגוון רחב של ספקים המספקים את כל הרמות של ההגנה, החל מגיבוי פשוט וכלה במתקן חלופי מלא עבור העסק, בד"כ במתקן תת-קרקעי, שיעמוד לרשות העסק ויפעל בכל מצב, גם במלחמה אטומית.
 
הספקים המובילים בישראל בתחומים הללו הם: Med-1, קבוצת בזק, קבוצת סלקום, קבוצת פרטנר, קבוצת הוט, קבוצת בינת, Triple C, We!, נס, מטריקס,DCOM , מלם-תים. בנוסף, לכל מי שהמערכות שלו נמצאות בענן, מספקים שירותים כאלה כל ספקי הענן הגדולים בארץ ובעולם וזה כולל את: גוגל, מיקרוסופט, אמזון, DigitalOcean, אלקטל-לוסנט-ארגונים ועוד רבים. כיום, שירותי הענן של גוגל הם הזולים ביותר לעסקים ולארגונים בישראל בתחום הזה, אך המחיר אינו הפרמטר היחיד להחלטה של בחירת ספק.
 
איך בוחרים ספק שירותי גיבוי, DR ו-BCP?
התשובה אינה פשוטה, כשכן קודם כל יש לנתח את צרכי העסק, תקציביו ורמת הסיכון, שמוכנים לקחת, מול החלופות הקיימות ל-DR ול-BCP. יש רמות שונות של השקעה, כאשר בתחום ה-BCP ההשקעות הן ממש כבדות, של עשרות מיליוני ₪, עלויות המוצדקות רק למספר די קטן של ארגונים בישראל.
 
מול זה יש ספקי ענן המספקים את שירותי הגיבוי, ה-DR וה-BCP בחינם או במחיר די סמלי. כך שהפער בהוצאות בתחום הזה הוא ניכר. יש גם רמות שירות - SLA שונות בין הספקים. לכן, יש צורך קודם כל לנתח את הצרכים, רמות הסיכונים והאפשרויות למימוש. אלו הן החלטות, שרמות ההנהלה הבכירות ביותר בכל עסק אמורות לקבל.
 
רק לאחר קבלת ההחלטות של רמת ההנהלה, מה רמת הגיבוי, ההתאוששות מאסון וההמשכיות העסקית, ניתן לבחון את כל החלופות הקיימות בשוק ולקבל החלטה באיזה ספק ובאיזה שירותים לבחור.
 
בבחירת ספק שירותי ענן יש לקחת פרמטר נוסף חשוב והוא: האם לספק הענן יש נוכחות פיזית של ענן בישראל. אם יש לו נוכחות פיזית בישראל: האם יש סנכרון מלא בין הענן הקיים בישראל לבין העננים של אותו ספק ברחבי העולם.
 
הנקודות הללו חשובות מ-2 טעמים:
א. בהתקפות סייבר, שהיו על ישראל, סגרו ספקי הקישוריות הבינלאומיים, לעיתים לפרקי זמן לא קצרים, את הקשר בין ישראל לעולם הרחב, כדי להגן על המערכות בישראל. דהיינו: כל מי שתלוי בשירותי ענן, שאינו פיזית בישראל, איבד לגמרי את היכולת לעבוד ולתפקד. יש גם לעניין הזה פתרונות טובים (למשל בקבוצת בינת), אבל הם ממש לא זולים.
 
ב. מצד שני, לגבי ספק עננים בינלאומי, שיש לו עננים פיזיים בישראל (דוגמת: מיקרוסופט, אלקטל-לוסנט-ארגונים ועוד), יש לבחון האם הענן הזה בישראל מסונכרן בזמן אמת מול העננים הבינלאומיים של אותו ספק שירותי ענן. זאת, משום שאם לעסק יש שלוחות, לקוחות, ספקים ושותפים בחו"ל, זה לא סביר שהם יהיו מחוברים לענן המקומי כאן בישראל. הם זקוקים לחיבור לענן מקומי הקרוב ביותר אל מדינתם או הנמצא ממש במדינתם.
 
שורה תחתונה: מומלץ, שבעלי עסקים יבחנו שימוש בשירותי גיבוי, DR ו-BCP מבוסס ענן. אין צורך להיות בקי במונחים של הטכנולוגיות החדשות, כי מה שחשוב לבעלי העסקים הוא: ניתן לקבל יכולות מתקדמות של גיבוי והמשכיות עסקית, בפעולה פשוטה אחת של שדרוג טכנולוגי לשירותי ענן. בחירת ספק שירותי גיבוי, DR ו-BCP היא מהלך הדורש ניתוח מקצועי מעמיק ומעורבות גבוהה של כל דרגי ההנהלה, בעיקר כדי להחליט על רמות הסיכונים, מול ההשקעות הנדרשות לכל סוג של פתרון.  

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, יולי 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
שרת



 
 
Bookmark and Share