Telecom News - אילן צחי - הקרבן הראשון של רפורמת "השוק הסיטונאי"

אילן צחי - הקרבן הראשון של רפורמת "השוק הסיטונאי"

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> אילן צחי - הקרבן הראשון של רפורמת "השוק הסיטונאי"
ניתוח התוצאות הכספיות של קבוצת HOT לרבעון 2 2015 מראה, שהתחזיות שלנו התאמתו: HOT היא הקרבן הראשון, שהמספרים שלו מצביעים בברור על הפגיעה בגלל "השוק הסיטונאי". הקרבנות האחרים: החברות Unlimited וה-ISP תפרסמנה בקרוב את מספרי ההפסד שלהן, שיעלו ברבעונים הקרובים (למי שמפרסם תוצאות כספיות). בזק (לעומתן) "צוחקת כל הדרך אל הבנק".
מאת: אבי וייס, 30.7.15, 07:50אילן צחי

עמדה: הניתוחים בכל כלי התקשורת לתוצאות של קבוצת HOT ל-Q2-2015 (כמפורט כאן), לא ניתחו את הדבר הכי חשוב: איך רפורמת "השוק הסיטונאי" השפיעה על הוט.

הרפורמה הזו כבר גבתה את הקרבן הראשון שלה, אילן צחי, (בתמונה משמאל), מנכ"ל הוט, שנאלץ ללכת הביתה, אחרי שהציג תוצאות כל כך חלשות (המספרים ומשמעותם - בהמשך). "הגבינה זזה" והוא לא הרגיש בכך.

אולם, לא הכל היה בשליטתו. את הרפורמה של "השוק הסיטונאי" לא הוא יזם והוא לא היה יכול להשפיע עליה. אולם, ההתחמקות של הוט מהרפורמה והתרגילים שעשתה, עלו לה ביוקר.

נכון שיש להוט בעיות פנימיות רבות (בגלל צורת הניהול המוזרה והזיגזגית, שמגיעה מהכיוון של חברת האם שלה - Altice שבשליטת פטריק דרהי), אך התוצאות שהוצגו בדוחות הכספיים לרבעון שני 2015, הן כולן פרי ניהול ישראלי כושל, שכשל בעיקר בגלל השוק הסיטונאי. 

זה לא חדש לקוראי אתר זה, שבעשרות רבות של כתבות, ניתחנו כיצד בזק תהיה חברת התקשורת היחידה, שתתחזק בגלל "השוק הסיטונאי" וכל השאר יפסידו, הפסדים הולכים וגדלים עד סוף 2018.

יש רק אנליסט כלכליסט ותקשורת אחד (ערן יעקובי, בתמונהערן יעקובי משמאל), שבאופן עקבי ניתח, פרסם וטען את מה שאנו טוענים מזה שנים באתר Telecom News: בזק מתחזקת מרפורמה לרפורמה (למשל כאן וכאן מאמרים פרי עטו של ערן יעקובי). כל שאר האנליסטים והכתבים, שמכסים את התחום, כנראה לא יודעים לעשות חשבון של כיתה א'.  

למה כמעט כולם טועים?
הכל מתחיל מ"חבורת הטייסים", שבראשם ניצב הפקיד הבכיר במשרד התקשורת ש"חי בסרט" המוקרן בחלל החיצון, סמנכ"ל בכיר לכלכלה, הרן לבאות, זה שתיחמן את כל המספרים של "השוק הסיטונאי" (בשת"פ של יועצים רבים, שהתפרנסו ועדיין מתפרנסים יפה על חשבון משלמי המיסים, כדי להמציא מספרים לשוק הסיטונאי, ככל העולה על דימיונם). ובכן, הרן לבאות פרסם תחזית כמה בזק תפסיד מרפורמת השוק הסיטונאי, ועל פי מה שהוא פרסם, בזק תפסיד כ-1.3 מיליארד ש"ח (שהם כ-30% מהכנסותיה) בתום 4 שנות תחרות (2014 עד 2018). 

אנשים שלא יודעים לספור עד 10, העתיקו את התחזית הטפשית הזו והאמינו, שבזק תפסיד יותר ממיליארד ש"ח מ"השוק הסיטונאי". פשוט מדהים איך כולם נפלו בפח, שטמן להם הרן לבאות (ואחריו העתיקו ואישרו את המספרים הללו, כחלק מהרגולציה החדשה ששמה "שוק סיטונאי": אבי ברגר וגלעד ארדן).

הניתוח הנכון הוא בכלל אחר. בזק מרוויחה מהשוק הסיטונאי והרבה. הרבה מאוד. לפי התחשיב, שאני ערכתיהרווח הישיר והעקיף לבזק מהרפורמה החדשה נע בין 1.5 מיליארד ש"ח ל-2 מיליארד ש"ח לשנה. זה עוד לפני הרווחים שכבר השיגה ממיזוג בזק-YES ולפני הרווחים העתידיים מ"הורדת חומות ההפרדה המבנית". ערן יעקובי קצת יותר מתון וזהיר ממני בתחזיות, אבל כבר הדו"חות הכספיים של בזק לרבעון ראשון 2015 היו טובים, והדו"ח לרבעון שני 2015 שיתפרסם בקרוב יהיה טוב ממנו. איך אנו יודעים את זה? פשוט: צריך לחבר את המספרים נכון

ערן יעקובי חזה (כאן) [ציטוט]: "
בטווח הקצר יותר, בזק צפויה גם להרוויח מחולשתה היחסית של המתחרה HOT ומעצם העובדה, שלקוחות קמעונאיים, שעוברים מ-HOT למתחרות החדשות, הופכים ברובם ל"קווים" סיטונאיים של בזק (הערכנו כ-20% מהקווים הסיטונאיים החדשים)".

דהיינו: להערכת ערן יעקובי, 20% מהלקוחות של השוק הקווי העוברים להסדר השוק הסיטונאי, הם לקוחות העוזבים את הוט. דהיינו: הם עוברים לתשתית של בזק ומתחילים להכניס כסף לבזק (דרך ה-ISP).

להוט, שהתחמקה מהשוק הסיטונאי, יש רק ISP אחד ש"רוכב עליה" וזו חברת FAST הקטנה, שנאבקת קשות מול המכשולים, שהוט מציבה בפניה, כפי שחשפנו כאן. ברור שזה מתכון בטוח לכישלון.

בנוסף, בגלל רפורמת השוק הסיטונאי, כמו שקרה בכל העולם כשהרגולטורים הלכו על מודל ה-BSA (זה מה שיש כיום ברפורמה בישראל), הוט (בדיוק כמו בזק) האטה למינימום את ההשקעות בתשתיות פס רחב. כמעט כל ההשקעות של HOT ברבעון שני 2015 הלכו לכיוון של שיפור השירות ללקוחות, במוקדי השירות. זו השקעה בהחלט חשובה, אבל היא אינה יכולה להסתיר את העובדה שבתשתיות הפס הרחב, שזה העתיד של הוט, לא הושקע כסף. דהיינו: הוט החלה לחסל את עתידה במו ידיה, בגלל מדיניות משרד התקשורת וקוצר הראות של מנהליה ובעליה. 

כך, התחזיות שלנו (שלי ושל ערן יעקובי) התאמתו די מהר. התוצאות של HOT לרבעון השני 2015 מדברות בעד עצמן:

א. מנויי טלוויזיה: ירידה מ-846 אלף ל-838 אלף (הפסד של 8 אלף לקוחות. כנראה, שרובם עברו ל-YES ומיעוטם לסלקום).

ב. מנויי אינטרנט: ירידה מ-712 אלף ל-704 אלף (הפסד של 8 אלף לקוחות. כנראה, כולם עברו לתשתית בזק).

ג. מנויי טלפון: ירידה מ-672 אלף ל-666 אלף (הפסד של 6 אלף לקוחות. כנראה, כולם עברו לבזק). 

ד. סה"כ מנויים (RGU) כבלים: ירידה מ-2,230 אלף ל-2,208 אלף (הפסד של 22 אלף לקוחות משלמים. כנראה, שכמעט כולם עברו לבזק. דהיינו: מכלל כ-100 אלף לקוחות, שעברו עד סוף רבעון שני 2015 להסדר של "שוק סיטונאי", כ-20% מהם הגיעו לבזק, לאחר שעברו מתשתית של הוט לתשתית של בזק. דיוק מדהים לתחזיות שלנו ובמיוחד אלו שפרסמנו תחת שמו של ערן יעקובי).

המספרים הללו ילכו ויגברו, והמנכ"לית החדשה של הוט, טל גרנות-גולדשטיין, (בתמונה משמ
טל - מנכ"לית הוט החדשהאל), לא תוכל למנוע את המשך הנפילה הזו, בדרך בה הוט הולכת בה.

כדי לשנות כיוון, הוט צריכה לחדש ולהמציא את עצמה מחדש בתחום הקווי. שנה ורבע הוט לא חידשה דבר. מאז תחילת 2014 בו השיקה את ה-FireBox ואת ה-200 מגה, חברת הוט נתקעה ולא הציגה שום דבר חדש או מעניין לשוק הקווי.

בזק לעומתה, כל הזמן מציגה חידושים, כדי ללכוד לקוחות, למשל "בית חכם" וממיר חדש. בזק "צוחקת כל הדרך אל הבנק", והמתחרות שלה: Unlimited וה-ISP תיכנסנה להפסדים הולכים וגדלים. אמנם לא כולן מדווחות על תוצאות כספיות רבעוניות (או בכלל), אבל הכיוון הוא די ברור, למי שיודע לחבר מספרים נכון ולקרוא נכון את המסמכים המפוברקים של משרד התקשורת, שמסרב "להפיק לקחים" וממשיך להטעות את הצרכנים של הפס הרחב בישראל.

שורה תחתונה: כולם מפסידים ויפסידו בשוק הסיטונאי, חוץ מבזק. וההפסדים הללו ילכו ויגדלו (לא יקטנו). זאת, משום שה-ISP יצאו במבצעי הורדת מחירים (להגדלת נתחי שוק), החלטות קצרות רואי שמשמעותן הפסד מהיום הראשון. זאת, בזמן שהתשלומים, שה-ISP צריכים לשלם לבזק עבור שירותיה, קבועים בתקנות עד סוף 2018, מספרים המבטיחים הפסד מתמשך (או לחילופין, מובילים להעלאות מחירים בשנים הבאות ע"י ה-ISP, מה שיחזיר את הלקוחות לבזק).

איך שלא נסתכל על זה, יהיו עוד מנכ"לים של חברות תקשורת, שיאבדו את הכיסא שלהם, כתוצאה מתהליכי קבלת החלטות מוטעים. אילן צחי היה רק הראשון בתור. 

 
נורה אדומה להוט



 
 
Bookmark and Share