Telecom News - שירותי אינטרנט לעסקים תשתית + ספק: השוואת מחירים בשוק

שירותי אינטרנט לעסקים תשתית + ספק: השוואת מחירים בשוק

דף הבית >> צרכנות >> צרכנות לפרט >> שירותי אינטרנט לעסקים תשתית + ספק: השוואת מחירים בשוק
שירותי אינטרנט לעסקים תשתית + ספק: השוואת מחירים בשוק
 מאת: מיכאל פנחס, 6.8.15, 16:00מיכאל פנחס
 
עסקים מוצפים כיום בשפע של הצעות לקבל שירותי תקשורת בדגש על שירותי אינטרנט מכל סוג ומספקים רבים. איך בוחרים בספק המתאים ביותר לעסק בלי להוריד את רמת השירות?
 
כיום עסקים רבים מוצפים בפתרונות שונים ומגוונים ביותר לרכוש או לקבל שירותי אינטרנט לעסק שלהם. החלופות העומדות כיום בפני העסקים הן:
 
א. המפעיל החדש בשוק – Unlimited מספק כבר בכמה אזורים חיבורי סיבים עד הבית ועד העסק. החיבורים ללקוחות פרטיים (המתאימים גם לעסקים קטנים עד בינוניים) הם סימטריים של 100 מגה, 200 מגה ו-1 ג'יגה. ניתן לקבל רוחבי פס גדולים יותר, עד 100 ג'יגה סימטרי, בהזמנה מיוחדת לפי צרכי המזמין.
 
ההזמנה של השירות נעשית ב"פורטל ספקים", שבו נמצאים ה-ISP ומזמינים את השירות מהם ואפשר להחליף בלחיצת עכבר בין ה-ISP. כרגע, רק כמהISP  קטנים נמצאים בפורטל. החיבורים של לקוחות פרטיים נעשים במחירים הנמצאים בפורטל של Unlimited (סביב ה-130 ₪ לחודש ל-100 מגה, סביב ה-200 ₪ ל-200 מגה וסביב ה-400 ₪ ל-1 ג'יגה. המחירים כאן עם מע"מ). יש שונות במחירים בין הספקים והמחירים משתנים כל הזמן (בגלל מבצעים של הספקים). כל החיבורים הללו הם בגישת ה-Best Efforts (ללא הבטחת קצב).
 
בנוסף, חברת  Unlimitedמציעה למגזר העסקי והארגוני חיבורים עסקיים לארגונים ועסקים לחיבור סניפים ושלוחות עם קצבים מובטחים (ב-QoS ו(SLA-, של 100 מגה סימטרי ב-590 ש"ח לחודש, 200 מגה סימטרי ב-885 ש"ח לחודש ו-1 ג'יגה סימטרי ב-1,770 ש"ח לחודש.

המחירים הללו הם לספקי השירות (ISP), שהיו אמורים להופיע בפורטל החברות והשירותים של ,Unlimited אבל אין עדיין כזה פורטל לעסקים. מעל למחיר הזה יש את עלות השירות (למשל האינטרנט והטלפוניה), עלות הנתב ,ודמי התקנה חד פעמיים. אגב, הוצאות אלו קיימות בכל תצורת חיבור. אולם כרגע, בהיעדר פורטל עסקי ב-Unlimited, המחיר הסופי ללקוח דורש קיום מו"מ ישיר עם הספקים.
 
ב. חיבורים עסקיים וירטואליים (MPLS) עם קצב מובטח אצל ספקי התקשורת הוותיקים. אלה החיבורים המומלצים יותר ופופולריים לחיבור עסקים לאינטרנט. כאן מדובר במגוון ספקים מובילים, החל מאינטרנט בינת, דרך בזק בינלאומי והוט וכלה בסלקום ובפרטנר. המחירים כאן מגוונים ונוחים ותלויים ברוחבי הפס, רמת איכות התקשורת וכמות השירותים שהלקוח בוחר.
 
ג. חיבורים פרטיים ועסקיים א-סימטריים על רשתות בזק והוט. יש כאן מגוון חלופות:
1) שירות "שוק סיטונאי" המוזמן אצל ה-ISP. כרגע רק על רשת בזק (יש ספק אחד: Fast על רשת הוט). כל ה-ISP משתתפים בתחרות הזו בשירותי "השוק הסיטונאי". המחירים נמוכים מאוד בגלל התחרות העזה הקיימת כרגע בשוק ונעים סביב ה-70 ₪ עד 110 ש"ח לחודש לחיבור של 100 מגה לא סימטרי, ללא הבטחת קצב.
2) שירות "באנדל" או "טריפל" אצל בזק או הוט. בבזק הקצבים הם עד 100 מגה לא סימטרי וללא הבטחת קצב במחירים של עד 140 ₪ לחודש ל-100 מגה. בהוט הם עד 200 מגה לא סימטרי וללא הבטחת קצב.
3) בהוט ניתן לקבל גם חיבורים עסקיים של 200 מגה ושל 500 מגה (שניהם בחיבור לא סימטרי). חיבור של 200 מגה (5 מגה בערוץ העולה) במחיר של 189 ₪ (כולל מע"מ). המחיר של חיבור 500 מגה בערוץ היורד ו-10 מגה בערוץ העולה הוא 279 ₪ לחודש המוצע במבצע ללא עלות התקנה. כ"כ, הוט מציעה חבילות משולבות המותאמות לצרכי הלקוחות. למשל: חיבור של 500 מגה + 4 קווי טלפון עם 4,000 דקות שיחה בחודש בעלות של 399 ₪ לחודש (המחירים ללא מע"מ).
4) בהוט אפשר לקבל שירות All-In-Box קו תמסורת סימטרי 100 מגה לאינטרנט +  ציר PRI אחד של 30 אפיקי דיבור, עם שיחות ללא הגבלה לקווים נייחים + נתב עסקי מתקדם, ב-2,590 ₪ לחודש (ללא מע"מ) כולל התקנה. יש פתרון אחר מתחרה בשם Boffice.
 
ד. חיבורים עסקיים על תשתיות חברות התקשורת הגדולות במגוון תצורות. התצורה  הפופולרית ביותר כיום היא חיבור מטרו-אתרנט סימטרי עם קצב מובטח על רשתות המטרו של ספקיות התקשורת, בראשן בזק (אך גם בהוט, בסלקום ובפרטנר). הקצבים כאן הם מ-1 מגה ועד 100 ג'יגה והמחירים די יקרים, עם חוזים די קשיחים. דוגמה: חיבור 10 מגה סימטרי מסלקום הוא 2,700 ₪ + מע"מ לחודש עם חתימת התחייבות לשנתיים. זה כולל קו תשתית לחיבור לאינטרנט + שירותי אינטרנט (ISP) + טווח של 4 כתובות IP קבועות הכלולות במחיר. בנוסף, יש עלויות חיבור וביטוח-תחזוקה.
 
בזק והוט (וגם המתחרות: סלקום ופרטנר) מספקות חיבורים של 1 ג'יגה למגזר העסקי (שירות "מטרו אתרנט לעסקים") המתחרה ב-Unlimited. אולם, המחיר הוא של עשרות אלפי ₪ לחודש (בין 13 אלף ₪ ל-28 אלף ₪, תלוי בקצב העולה, באיכות שירות ובטופולוגיה של החיבורים) + כ-6,000 ₪ דמי התקנה. אלה מחירים, שייעלמו מהשוק בשנה הקרובה. לכן, לא מומלץ להתחבר לחיבור בעלויות כאלו.
 
ה. תצורה פופולרית נוספת היא של IPVPN, ברוחבי פס של 1 מגה עד 4 ג'יגה, במחירים נוחים יותר מחיבורי מטרו-אתרנט, עם מגוון רחב יותר של רמות איכות ומחירים, שנעים בין מאות ₪ לאלפי ₪, תלוי ברוחבי הפס ובאיכות המובטחת.
 
ו. חיבורי נל"ן לאינטרנט (למשל SDH). אלה הסוגים הישנים של ספקי התקשורת הקווית לאינטרנט (ובראשן בזק, אך גם בהוט, סלקום ופרטנר). בד"כ המחירים יקרים והטכנולוגיות דורשות התקנת ציוד ישן, שכבר לא מקובל להשתמש בו בעולם.
 
ז. חיבור בפס רחב סלולרי. השיטה של חיבור עסקי סלולרי לאינטרנט תתרחב, ככל שרוחבי הפס בסלולר ישתפרו, עם הרחבת שירותי רשת דור רביעי –LTE. המחירים כיום די נוחים, בין עשרות ₪ למאות ₪, תלוי ברוחבי הפס והיקף ה-Data הנצרך ברשת הסלולר.
 
הבעיה המרכזית, שניצבת בפני בעלי העסקים, שאין להם מומחי תקשורת בתוך העסק: מה הפתרון הטוב ביותר והמתאים לעסק עם רמת שירות טובה?
 
זאת, משום שלעיתים קרובות בחירה במחיר הנמוך מובילה את העסק לקבל שירות ירוד. חכם אחד אמר: טעמו המתוק של המחיר הזול נמוג הרבה לפני טעמם המר של האיכות הירודה והיעדר שירות.   
 
מכאן, לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, יש להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, או של משרד רואי חשבון.  
 
בנוסף, יש לבחון את הנקודות הבאות:
א. אילו שירותים מבקש העסק לרכוש מספק החיבור על רשת האינטרנט? כיום מקובל לקחת בחבילה אחת שירותים נוספים דוגמת: שירותי אבטחת מידע וסייבר, שירותי גיבוי (לרוב: גיבוי בענן), שירותי דוא"ל, שירותי הפצת מסרים (דוגמת SMS), שירותי אפליקציות, שירותי דומיינים ואתרים, שירות Fax2Mail, שירותי WiFi ועוד.
 
לעיתים, בעלי עסקים משתמשים בחיבור האינטרנטי הפרטי, לא סימטרי וללא הבטחת קצב, כדי לקבל שירותי טלפוניה מרחוק (מהענן). אולם, תצורה כזו אינה מומלצת. איכות הטלפוניה מרחוק בשיטת חיבור זו תהיה לא משביעת רצון ולא איכותית.
 
ב. האם הרשת הפנימית של העסק מותאמת לחיבורים רחבי פס לאינטרנט? למשל: אין טעם להזמין חיבור של 1 ג'יגה אם הנתבים והמחשבים בעסק הם של חיבורים מסוג של 10\100 מגה אתרנט.
 
ג. כמה זמן התחייבות יש להתחייב בהתקשרות החוזית עם ספק תקשורת לשירותי אינטרנט? לדוגמה: כיום, התחייבות לספק תקשורת ל-3 שנים היא בלתי סבירה ומשעבדת את הלקוח לספק אחד עם מחיר מופרז (מול החלופות הקיימות בשוק) לאורך 3 שנים, במצב בו המחירים יורדים כל הזמן. לכן, מומלץ לא להתחייב ליותר משנה.
 
ד. האם העסק צריך חיבור סימטרי או מספיק לו חיבור לא סימטרי? לפני שמחליטים לפנות לחברת תקשורת כדי לקבל הצעת מחיר על חיבור סימטרי, יש לבצע ניתוח של צרכי העסק. מניתוח צרכי העסק יש לבצע בדיקת חלופות טכנולוגיות ואחר כך לבצע בדיקת חלופות של שירות המתאימות לצרכים. רק אחרי כן ניגשים לביצוע תמחור בין כל חברות התקשורת.
 
הבחירה של שיטת החיבור לאינטרנט היא תהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו. לשאלה "כיצד לבחור ספק אינטרנט לעסק" אין תשובה אחת ברורה. רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים שירות ממוכר אגרסיבי, המציע לעסקים לרכוש חיבור ולקבל איזו מתנה. חשוב להבהיר: אין "מתנות בחינם". זו רק אשליה שיווקית.
 
הדרך הנכונה לבחור ספק שירותי אינטרנט היא לבחור מה שמתאים, ושיעלה הכי פחות כסף. זאת, בלי להשתעבד לספק אחד במערכות קניינית בגישת "החתונה הקתולית" ובחוזה דרקוני מלא חורים.
 
בנוסף, מומלץ לבקש מהספק של השירות שמות של ממליצים ולבדוק עם הממליצים אם אכן הם מרוצים מרמת השירות של אותו ספק. מידע רב על רמת השירות של ספקי התקשורת המוכרים אפשר למצוא באינטרנט וכן בדו"חות התקופתיים של משרד התקשורת, ארגון אמון הציבור והמועצה הישראלית לצרכנות. 
 
מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוגוסט 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים

 
גלישה
 



 
 
Bookmark and Share