Telecom News - תשתיות תקשורת מחשבים - איך בוחרים בתשתית תקשורת מתאימה לעסק?

תשתיות תקשורת מחשבים - איך בוחרים בתשתית תקשורת מתאימה לעסק?

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> תשתיות תקשורת מחשבים - איך בוחרים בתשתית תקשורת מתאימה לעסק?
תשתיות תקשורת מחשבים - איך בוחרים בתשתית תקשורת מתאימה לעסק?
 מאת: מיכאל פנחס, 12.8.15, 11:30מיכאל פנחס
 
תחום תשתיות תקשורת לעסקים משנה את פניו בשנים האחרונות ומקבל תפנית מאוד משמעותית לשנים הבאות. איך בוחרים בתשתית התקשורת המתאימה ביותר לעסק?
 
עסקים רבים מוצפים כיום בפתרונות שונים ומגוונים ביותר בתחום התשתיות לתקשורת מחשבים לעסק שלהם. החלופות העומדות בפני העסקים הן:
 
א. לעבור מתשתיות נפרדות של טלפוניה ומחשוב, מה שהיה מקובל עד השנים האחרונות, לרשת תקשורת אחודה, בכבילה אחודה. מדובר בחיסכון של 50%-70% בהוצאות, אם עוברים לתשתיות אחודות, שלא לדבר על פשטות התפעול והניהול של התשתיות האחודות.
 
רשת תקשורת אחודה ברוב המקרים מבוססת ברמת העסקים הקטנים עד הבינוניים על רשת מסוג אתרנט, בגלל היכולת לבצע חיבורים מהירים של כל מכשירי הקצה לרשת בתקן אתרנט. יש כמה תקנים לכבלים של רשתות אתרנט. כיום מקובל להשתמש בתקן בשם CAT6, בגלל המעבר לחיבורי רשת מהירים של 1 ג'יגה אתרנט ולמעלה מזה בין כל נקודות הקצה לחיבור מחשבים וציוד קצה אחר לרשת.
 
אולם, במקרים בהם יש קושי לפרוס רשתות חדשות של אתרנט (כבל Cat 6 הוא די עבה ויכולת הכיפוף שלו מוגבלת), ניתן לבחור בין כמה חלופות קיימות להקמת רשת תקשורת מקומית (פרטיות ועסקיות) המבוססת על הטכנולוגיות הבאות:
 
1) חיבור רשת על חוטי החשמל. זאת, בתקן בשם HomePlug. יש כיום קשיים בייבוא ציוד HomePlug  לישראל בגלל מגבלות של משרד התקשורת על הייבוא. רשת בתקן החדש ביותר בתחום זה בשם: HomePlug AV2 MIMO יכולה לספק חיבור של עד 200 מגה לכל נקודת חיבור ברשת.
 
2) חיבור רשת על חוטי הקואקס (שמשמשים בד"כ לחיבורי טלוויזיה), בתקן בשם MoCA. ציוד בתקן החדש MoCA 2.0 יכול לספק רשת מקומית של עד 800 מגה בין כל נקודות הקצה לחיבור ברשת.
 
3) חיבור רשת בתקן חדש בשם G.hn, שיכול לפעול גם על חוטי הנחושת של רשת בזק, גם על חוטי החשמל וגם על חוטי הקואקס. תקן זה מספק בין 100 עד 500 מגה ולעיתים עד 1 ג'יגה לכל נקודת קצה, תלוי בתשתית עליו האות עובר, ברעשים הקיימים על הקו ובמרחקים בין השקעים. מוצרי רשת בתקן G.hn יגיעו לישראל בחודשים הקרובים (ניתנים לרכישה בחו"ל). היתרון הגדול של תקן זה הוא היכולת לפעול על כל תשתית קיימת.  
 
4) חיבורי WiFi. התקן המתקדם ביותר הקיים כיום בשוק: 802.11ac 4X4.5 Ghz, יכול לספק תיאורטית עד 1.7 ג'יגה בחיבור אלחוטי, אבל המציאות מראה, שרשת WiFi מאוד מושפעת מהמרחקים, עובי הקירות והפרעות ומספקת לכל היותר כ-100 מגה.  
 
יש תקנים נוספים לרשתות מחשבים מקומיות (בעיקר בתחום האלחוט, דוגמת: ZigBee, UWB, Z-WAVE ועוד) אך הם פחות נפוצים.
 
ב. ניתן להשתמש גם ברשת הסלולר לחיבורי רשתות מחשבים. אולם, גישה זו אינה נפוצה, בגלל מגבלות רוחבי הפס והאיכות של רשתות הסלולר. אך מצב זה ישתנה בשנים הקרובות, ככל שרוחבי הפס בדור הרביעי-) LTE ובהמשך במעבר לדור 4.5 ואח"כ לדור חמישי- 5G), ישתפרו.
 
ג. כיום מומלץ לעבור מתשתיות תקשורת מסורתיות וחדשות אך המוגבלות ברוחבי הפס (כמפורט בסעיף א'), לתשתיות מבוססות סיבים אופטיים. יש כמה סוגים של סיבים אופטיים (למשל: Single Mode ו-Multi-Mode) והבחירה ביניהם תלויה ברוחבי הפס והמרחקים בהם יש לפרוס את תשתית הסיבים.
 
בד"כ ניתן לקבל על רשת סיבים רוחבי פס עצומים, כמעט בלתי מוגבלים. הסיבים יקרים מכל פתרון אחר. אולם, יש יתרונות רבים לתשתיות מבוססות סיבים אופטיים:
  • ניחות נמוך מאוד לעומת כבלי נחושת - מאפשר שימוש לטווחים ארוכים במיוחד ללא צורך בהגברה.
  • רוחב פס גדול מאוד, עובדה המאפשרת העברת כמות רבה של מידע.
  • משקל נמוך יותר.
  • קיום מגברים אופטיים המסוגלים להגביר רוחב סרט גדול בכל מקום לאורך הסיב.
  • הסיב אינו פולט קרינה אלקטרומגנטית ולכן קשה מאוד להאזין לו או לגלות מידע שעובר על גבי הסיב.
  • חסין כנגד הפרעות חיצוניות.
  • לא רגיש למים/לחות - חשוב במיוחד לכבלים תת-קרקעיים ולמקומות עם לחות גבוהה.
  • אמינות מאוד גבוהה של רשת התקשורת. אם לא חותכים את הסיב או שוברים אותו בכוח, אין סיבה שהוא יתקלקל.
 
ד. תשתיות תקשורת מחשבים של הדור הבא כבר בפתח והן מכונות בשם NFV/SDN. הרעיון כאן הוא להפוך את רשתות תקשורת המחשבים לווירטואליות, בדיוק כמו שהמחשבים הפכו לווירטואליים. כרגע, הטכנולוגיות הללו נמצאות בשלבי כניסה לשוק אצל ספקיות התקשורת הגדולות בעולם ובמרכזי המחשוב הגדולים. בשנים הקרובות נראה שירותי תקשורת וירטואליים מוצעים לכל פלחי השוק. בד"כ ברובד הפיזי פתרונות אלה מבוססים על סיבים אופטיים וציוד רשת מתקדם.
 
הבעיה המרכזית, שניצבת בפני בעלי העסקים, שאין להם מומחי תקשורת בתוך העסק: מה הפתרון הטוב ביותר והמתאים לעסק עם רמת שירות טובה?
 
מכאן, לפני שבוחרים בפתרון כלשהו, יש להתייעץ ולבצע ניתוח מלא של צרכי העסק, הערכת הצרכים העתידיים של העסק, התחשבות בהשקעה האפשרית ותיחור מקצועי בין ספקים. הצרכים של משרד עורכי דין אינם דומים לצרכים של חנות רהיטים, רשת מרכולים, חברת הייטק, או של משרד רואי חשבון.  
 
בנוסף, יש לבחון את הנקודות הבאות:
א. אילו שירותים מבקש העסק להפעיל על רשת המחשבים? לדוגמה: הפעלת וידיאו באיכות על הרשת צורכת רוחבי פס עצומים. שימוש ברשת מחשבים לצרכי טלפוניה מחייב רשת עם שיהוי נמוך כדי לאפשר שיחות באיכות.
 
ב. מה רוחבי הפס הקיימים והעתידיים של רשת המחשבים? עסקים משנים את תצורת השימוש שלהם במחשבים ושרתים ונמצאים במעבר משרתים רבים כאשר כל שרת משמש לצורך אחר, לתצורת שרתים וירטואליים(עם כמות שרתים פיזיים קטנה), ויש העוברים לשירותי ענן (מקומי, ציבורי או היברידי), גישה המשנה לגמרי את תצורת השימוש בשרתים ובמחשבים בעסק.
 
בנוסף, עסקים נוטים לעבור ממחשבים נייחים למחשבים ניידים (ואף לטאבלטים, מסופונים וסמארטפונים), מוצרי קצה, שניתן לחבר אותם לרשת התקשורת העסקית ב-WiFi או בסלולר ואין צורך בחיבור תשתית פיזית קבועה.
 
ג. מי מתחזק את הרשת וכמה זמן התחייבות נדרש מולו? האם יש צורך לבטח את ציוד הרשת?
 
הבחירה של תשתיות תקשורת מחשבים הפכה לתהליך מורכב של שיקול דעת וקביעת המתווה לבחירה המתאימה ביותר לעסק ולתקציבו. לשאלה "כיצד לבחור רשת תקשורת לעסק" אין תשובה אחת ברורה. רבים מתפתים לא לשקול את כל החלופות ורוכשים שירות ממוכר אגרסיבי, שמציע לעסקים לרכוש רשת תקשורת ולקבל איזו מתנה. חשוב להבהיר: אין "מתנות בחינם". זו רק אשליה שיווקית.
 
הדרך הנכונה לבחור רשת תקשורת מחשבים היא לבחור מה שמתאים, ושיעלה הכי פחות כסף. זאת, בלי להשתעבד לספק אחד במערכות קניינית בגישת "החתונה הקתולית" ובחוזה דרקוני מלא חורים.
 
בנוסף, מומלץ לבקש מהספק של השירות שמות של ממליצים ולבדוק עם הממליצים אם אכן הם מרוצים מרמת השירות של אותו ספק. מידע רב על רמת השירות של ספקי התקשורת המוכרים אפשר למצוא באינטרנט וכן בדוחות התקופתיים של משרד התקשורת, ארגון אמון הציבור והמועצה הישראלית לצרכנות. 

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוגוסט 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
 
עסק



 
 
Bookmark and Share