Telecom News - בדיקת רשת תקשורת באמצעות Wireshark החינמי לאיתור ותיקון תקלות

בדיקת רשת תקשורת באמצעות Wireshark החינמי לאיתור ותיקון תקלות

דף הבית >> חדשות לארגונים ולעסקים >> בדיקת רשת תקשורת באמצעות Wireshark החינמי לאיתור ותיקון תקלות
בדיקת רשת תקשורת באמצעות Wireshark החינמי לאיתור ותיקון תקלות
 מאת:מיכאל פנחס, 21.8.15, 15:07מיכאל פנחס
 
תקלות ברשתות תקשורת ובמערכות טלפוניה הן דבר שכיח. מה צריך לעשות כדי לאתר תקלות?
 
כל עסק או ארגון, שיש לו רשת תקשורת מחשבים (קווית, סלולרית ו\או אלחוטית –WiFi), נתקל לא אחת בבעיות ברשת התקשורת, החל מנפילת רשת וכלה בירידה בביצועים של הרשת עצמה או של חלק ממרכיביה או ביישומים מסוימים.
 
יש הבוחרים להעביר את כאב הראש הזה לחברה המתחזקת את הרשת ומרכיביה (לרבות הטלפוניה), בין בהסכם שנתי ובין ברכישת כמות שעות תחזוקה ותמיכה מוגדרים מראש.
 
יש הבוחרים לתחזק את מערכות התקשורת לבד או באמצעות מומחים, שמזעיקים אותם בעת תקלה, כאשר לא מצליחים להתגבר עליה לבד.
 
אחד הכלים החופשיים לניטור רשתות תקשורת ולאיתור תקלות הוא מערכת Wireshark. זו תוכנת רחרחן (Sniffing) חופשית ומבוססת קוד פתוח. מערכת תוכנה זו משמשת לפתרון בעיות, ניתוח תעבורת רשת, פיתוח פרוטוקולי תוכנה ותקשורת, ולמידה. התוכנה נקראה במקור Ethereal ובמאי 2006 הוחלף שם המיזם ל-"Wireshark" בשל שיקולי סימן רשום.
 
Wireshark היא תוכנה חוצה-פלטפורמות, שרצה על גבי GNU/Linux‏, OS X‏, BSD, ‏סולאריס, מערכות הפעלה דמויות יוניקס נוספות ו-Microsoft Windows על כל גרסותיו. קיימת גרסה נוספת מבוססת שורת פקודה בלבד הקרויה TShark. ההתקנה פשוטה וקל לאסוף מידע על הנעשה ברשת עד רמת כל מנת מידע (Packet), שנעה ברשת, ולהסיק מזה מסקנות: מה השתבש ומה מקור התקלה או ההאטה בביצועים. המערכת אוספת מידע מכל סוג של רשת כולל רשת WiFi. למערכת יש יכולות לניהול ביצועים בגרסה, שנבנתה ביחד עם Riverbed, לרבות פתרון על ,USB שנועד לנתח תעבורה במוצרי רשת בודדים (דוגמת נתבי WiFi).
 
האם יש חלופות?
בהחלט. כל יצרן של ציוד רשת מספק עם הציוד הזה מערכת לניהול ולניטור המוצרים של אותו יצרן. כ"כ, יש מערכות מאוד מקצועיות (ויקרות) של חברות מובילות דוגמת CA, VMware, IBM, HP, מיקרוסופט, סיסקו, ג'וניפר, סיטריקס, אוויה ועוד. הבעיה: חוסר התאימות בין המערכות מקשה לראות את כל הנעשה ברשת מנקודת מבט אחת.
 
כיום, עם המגמה להעביר הכל לענן. שירותי ניהול הרשת וניטור הרשת עוברים (ברוב המקרים) לאחריות ספקי שירותי הענן, שמפעיל כלים היודעים לזהות, לנטר ולתקן תקלות מרחוק, גם באופן אוטומטי. מערכות התקשורת החדישות, שמוכרים כיום בשוק, באות עם Zero Configuration ויכולת תיקון עצמית (Self-Healing) ו-Auto Configuration. מומלץ, בכל מקרה של רכישת ציוד רשת ותקשורת חדש לרכוש רק מערכות היודעות לתקן את עצמן לבד או מרחוק משירות הניתן בענן.
 
יש תקנים לניטור וניהול מוצרי רשת מרחוק. לדוגמה: התקן העולמי לניהול נתבי פס רחב מרחוק קרוי בשם TR-069. מכן, שמומלץ בעת רכישת רכיבי ציוד רשת להקפיד, שהם עונים על המפרטים של יכולת ניטור ושליטה בהם מרחוק. כך, ניתן לטפל בכל רכיב ברשת ולתקן תקלות עוד לפני שהמשתמשים ברשת ובשירותיה מרגישים בכך ומרחוק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוגוסט 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים
איתור תקלות
 



 
 
Bookmark and Share