Telecom News - איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל?

איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל?

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> איך אני יודע כמה מגהרץ יש בחיבור LTE? מי ספק הסלולר המהיר בישראל?
מענה לשאלות קוראים: איך אני יודע אם אני מחובר בדור 4 (LTE) ב-5 מגהרץ, 15 מגהרץ או 20 מגהרץ? מה המרחק של המכשיר שלי לאנטנה אליה אני מחובר? מה הביצועים של המכשיר שלי? מי ספק הסלולר המהיר בישראל? היכן יש בכלל דור 4?
מאת: אבי וייס, 21.9.15, 14:504G

בעקבות החשיפה על תחילת תהליך חיסול רשתות הסלולר בישראל, נשאלתי שאלות רבות הקשורות בעיקר לעניינים טכניים, שמשתמשי הסלולר מתקשים להבין אותם: כיצד הלקוחות המשתמשים בסמארטפונים (וגם לא בסמארטפונים) יכולים לדעת היכן אנטנת הסלולר שממנה הם מקבלים שירות בעת שהם משתמשים במכשיר? מה המרחק שלהם לאנטנה? מה העוצמה של החיבור לאנטנה? מה רוחב הפס שהם מקבלים בחיבור הזה? איך מזהים כמה מגהרץ מקבלים ב-LTE? מי ספק הסלולר בעל הביצועים הטובים ביותר בסלולר? וכך הלאה. 

לכל השאלות הללו יש מענה די מלא באפליקציות שריכזנו עבור קוראינו כאן. אולם, האפליקציות הללו לא עונות על כל השאלות, ולכן אנו מביאים כאן מידע משלים ומעניין למתעניינים בתחום ביצועי רשתות הסלולר:

א. איך יודעים כמה מגהרץ אני מקבל ב-LTE?
כידוע, כל אחד יכול לראות במחוון העליון במסך המכשיר הסלולרי באיזה רשת הוא מחובר, אם זה LTE אז יהיה כתוב LTE או 4G ליד מחוון העוצמה של החיבור (יותר פסים = העוצמה יותר חזקה).

אם זה LTE Plus או בשם היותר נכון: LTE-Advanced \ lTE-A יהיה רשום +4G.

כ"כ, אם מסתכלים בהגדרות הסטטוס של הטלפון, אפשר למצוא שם את שם הרשת, את העוצמה ואת סוג הרשת. אולם, כל זה לא אומר בכמה מגהרץ המכשיר מחובר ב-LTE.

לכן, הדרך לקבל את המידע הזה (בחלק מהסמארטפונים) היא כזו: מקישים (משמאל לימין) #0011#* (כוכבית, סולמית, אפס, אפס, אחד, אחד, סולמית) (באייפון ניתן לנסות את: *3001#12345#*), ואז מקבלים את המסך הבא במכשיר (צולם במכשיר סמסונג גלקסי S5):
מסך המכשיר הסלולרי
מה שמעניין כאן זו השורה הראשונה מצד ימין בה כתוב: BW: 20 MHZ דהיינו: מדובר כאן בתצלום בחיבור לרשת ה-LTE ברוחב פס של 20 מגהרץ לערוץ החיבור.

חיבור כזה (של 20 מגהרץ) יש כיום רק ברשת של PHI (פרטנר-הוט-מובייל),במקום שיש מול המשתמש אנטנה של דור רביעי של PHI. המשמעות של נתון זה על הביצועים ברורה (ותפורט בהמשך הכתבה).

בנוסף, אפשר לראות את התדר של החיבור: בשורה הראשונה כתוב BAND 3 ולפי הטבלה זה התדר של 1,800 מגהרץ (תחום התדר, שהוקצה במכרז התדרים האחרון ל-LTE לכל חברות הסלולר). 

ב. מה המרחק שלי מהאנטנה והיכן היא?
יש כמה אפליקציות, שעונות לשאלה הזו. הכי מדויקות מהנסיון שלי הן: "אנטנות" הישראלית לאנדרואיד ו-"OpenSignal" האמריקאית לאנדרואיד ולאייפון. באפליקציות הללו יש שפע של מידע על כל אנטנה, כולל המרחק שלה מהמכשיר.  

באפליקציות הללו (וגם באחרות), ניתן לראות את פריסת האנטנות על גבי מפה. ב-OpenSignal ניתן לבצע סינון מאוד מהיר של האנטנות, למשל: לראות על המפה את האנטנות רק של דור 4, או את האנטנות של רשת של חברת סלולר מסוימת. קל לראות על המפה את הכיסוי הדל של דור רביעי ביו"ש ובאזורי פריפריה נוספים בישראל. 

מידע נוסף על מיקומי האנטנות בישראל, יש באתר הזה, של המרכז למיפוי ישראל. 

ב. מה הביצועים של המכשיר שלי?
גם כאן יש כמה אפליקציות העונות לשאלה הזו. השתיים החביבות עלי: Speedtest של Ookla האמריקאית, לה יש גרסאות לכל מערכות ההפעלה הניידות ו-OpenSignal שיש לה כאמור גרסאות לאנדרואיד ולאייפון. 

ג. מי ספק הסלולר המהיר בישראל?
בעבר, הצגנו לא אחת את הנתונים של Ookla וציינו, שהפער בין פרטנר למתחרותיה גדול והוא עוד יגדל. בינתיים, Ookla משנה את המערכות שלה. כך, שהדיווח הזה ירד מהאתר שלה ולא זמין כרגע.

אולם, Ookla אינה יחידה בתחום המדידות של הביצועים ברשתות הסלולר. OpenSignal מבצעת מדידות בעצמה, ועל סמך קרוב לעשרת אלפים מדידות התוצאה המאוד ברורה מוצגת כאן:
ביצועי חברות הסלולר
הפער בין פרטנר למתחרותיה גדל בדיוק לפי התחזיות שלנו מלפני שנתיים ושנה. כרגע מדובר בפער ממש ענק, בעיקר בגלל ה-20 מגהרץ שיש בפרטנר (ברשת PHI), מה שמספק ביצועים בהפרש ניכר מול כל מתחרותיה. התוצאות מדברות בעד עצמן: פרטנר מספקת ביצועים כמעט פי 4 יותר טובים מסלקום ומפלאפון בערוץ היורד ופי 8.5 יותר טובים בערוץ העולה, על פי הנתונים של OpenSignal. זה פער שהלך וגדל עם השנים וכעת הוא ממש מאוד משמעותי

למי שחושב ששחרור התדרים ל-LTE בישראל שיפר במשהו את מעמדה של מדינת ישראל ביחס לעולם הרחב, לא יופתע כשיקרא את הדו"ח הטרי של OpenSignal, שמנתח את ביצועי רשתות חברות הסלולר בדור רביעי LTE שפורסם באמצע ספטמבר 2015. מצבנו רע מאוד ומדינות ערב מקדימות אותנו גם ברוחבי הפס והפריסה ב-LTE. זה די ברור, כשרוב המחוברים ל-LTE בישראל בכלל לא מרגישים ולא יודעים מה סוג החיבור שלהם ל-LTE. 

יתרה מכך, בישראל של היום, כ-4 מיליון משתמשים לפחות, בכלל לא מבחינים שהם ב-LTE עם 5 מגהרץ ועוד קרוב ל-3 מיליון לא מבחינים שהם ב-LTE עם 15 מגהרץ. לכן, הם גם לא באים בטענות למפעילי הסלולר שלהם (סלקום, פלאפון וכל הספקים הווירטואליים הרוכבים על הרשתות הסלולריות הללו, לרבות גולן טלקום). 

זאת, מפני שאין איש בתקשורת הישראלית, שיודע להבחין בין 5 מגהרץ ל-15 מגהרץ ו-20 מגהרץ, בין דור 3 לדור 4, בין LTE ל-LTE-A ולא יודעים בשביל מה צריך Offload ב-WiFi. אז ברור שבמצב כזה, המונח LTE-U לא אומר מאומה לאיש. דור 5 זה בכלל "חלום ליל קיץ" שבספק אם יתגשם בדורנו. 

למעשה, אנו מדינת עולם שלישי בכל השוואה עולמית (כשמדינות ערב דוגמת: לבנון, לוב וסעודיה כבר מקדימות אותנו), שכל מה שמעניין את חברות הסלולר כאן זה לחסוך (ודי בצדק  מבחינתן, כי הן נדחקו ממש לפינה, בגלל פורעי חוק). השקעה בתשתיות סלולר לדורות הבאים: זה בכלל לא חשוב. גם אין מי שיקבע, יתכנן, יפרסם ויאכוף מדיניות תקשורת לטווח ארוך. 

לכן, במקום 5 רשתות סלולר כפי שתוכנן ב"מהפכת הסלולר", אנו כעת בקושי עם 3.5 רשתות סלולר, תוך כמה חודשים ניוותר עם 3 רשתות ותוך כשנתיים נישאר עם 2 רשתות סלולר (אם יאושר שת"פ האנטנות בין סלקום לפלאפון).

לעודפי התדרים ל-LTE בישראל אין ביקוש, כי גם בתדרים שיש ושנרכשו במכרז התדרים האחרון, לא נעשה שימוש ע"י חלק מהזוכים במכרז. כך, הפכנו תוך 5 שנים להיות מדינה מפגרת מתחת לרמה של העולם השלישי, בעולם שירותי הסלולר והאלחוט (בתחום הקווי - המצב לא יותר טוב).

התודות למשרד התקשורת הישראלי. שתיקת אמצעי התקשורת בישראל, מסייעת להמשך קיום המצב האומלל והמידרדר הזה. 



 
 
Bookmark and Share