Telecom News - שירות OTT חדש עם הקלטות בענן ציבורי (באמזון): Simple.tv

שירות OTT חדש עם הקלטות בענן ציבורי (באמזון): Simple.tv

דף הבית >> חדשות >> חדשות עולם הטלוויזיה >> שירות OTT חדש עם הקלטות בענן ציבורי (באמזון): Simple.tv
יש פתרון לכל מזרימי המדיה, הטלוויזיות החכמות והממירים ללא יכולת הקלטה (או עם יכולת הקלטה מוגבלת על דיסק קשיח פנימי): חברת Simple.tv מתחילה לספק שירות הקלטה של כל ערוץ מכל מקור בענן (של אמזון) במחיר אפסי. השירות מושק לראשונה בבריטניה כאשר למערכת יש אפליקציות לכל מערכות ההפעלה.
מאת: אבי וייס, 23.9.15, 19:30
Simple.tv Logo

לשירותי OTT (ר"ת: Over the Top Television) יש כמה חסרונות, ששירות Simple.tv (בטכנולוגיה בשם ShowDrive) בא לפתור: היכולת להקליט כל ערוץ מכל מקור (כולל ערוצים המשודרים באופן חופשי באוויר - DTT. בארץ השירות הזה מכונה בשם "עידן +"), ולצפות בהקלטה בכל עת, מכל מכשיר קצה ובכל מקום.

יוצאי חברת Aereo האמריקאית, שנסגרה בהחלטת בית המשפט העליון בארה"ב, שבים לזירת ה-OTT העולמית עם שירות חדש לגמרי, שלא מעורר (כרגע) בעיות של חוקיות בשירות, שירות משולב חומרה ותוכנה המבוססות על טכנולוגיות ענן.

הפתרון הזה אינו מחליף שום מכשיר קודם שיש למשתמשים בבית, משום ש-Simple.tv הוא לא ממיר לטלוויזיה. לכן, המערכת החדשה תואמת לכל מזרימי המדיה הקיימים בשוק, לכל הטלוויזיות החכמות, לכל ממירי ה-OTT שיש בשוק (כולל Sling TV), ולכל שירותי ה-OTT הקיימים בשוק לרבות: נטפליקס, Hulu ודומיהן.

מה שהמערכת החדשה הזו עושה: היא מוסיפה במחיר אפסי את היכולת להקליט הכל (בענן) ולצפות בהקלטות על כל מכשיר קצה בכל מקום ובכל עת (עד 5 משתמשים בו זמנית על חשבון אחד). יש למערכת החדשה  אפליקציות לכל מערכת הפעלה (כולל חלונות 8 ומעלה), לרבות תאימות ל:  iOS & Apple TV, Android, Chromecast, Roku, Amazon Kindle Fire, Windows Phone & HTML, עם API מוכנים לכל מערכת חדשה שלא תהיה בשוק ה-OTT. 

השירות החדש החל (על פי דיווח של Variety) לפעול בבריטניה (מיד נסביר למה), בעלות של 1 ליש"ט לחודש ל-100 שעות הקלטה בענן ו- 5 ליש"ט ל-1,000 שעות הקלטה בענן. כ"כ, יש לרכוש ממיר (שמזרים את הערוצים הנקלטים במכשיר, מהמהכשיר על רשת הפס הרחב הביתית היישר לענן) בעלות של כ-80 ליש"ט חד-פעמי. 

בארה"ב יש תמחור מעט שונה ל-Simple.tv: יש דמי מנוי שנתיים + עלות הממיר. יש שני סוגי ממירים: ממיר עם טיונר אחד (להקלטת ערוץ אחד וצפייה בו זמנית בערוץ אחד) וממיר עם 2 טיונרים (להקלטת 2 ערוצים במקביל וצפייה בערוץ אחד). יש 2 רמות של מנוי: מנוי ברמה בסיסית עם ממיר בסיסי ו-100 שעות הקלטה (טרם נקבע המחיר למנוי בסיסי) ומנוי פרימיום עם הממיר המתקדם בעלות של 59.99 דולרים לשנה לאלף שעות הקלטה ועלות הממיר היא 200 דולרים חד פעמי (+מס מקומי ועלות המשלוח של הממיר לרוכש). 

ההתקנה של המכשיר מאוד קלה, והמשתמש מקבל מסך תפריטים - EPG, שממנו הוא בוחר איזה ערוץ להקליט ומתי. המכשיר דוחס את הווידיאו ומשדר אותו לענן של אמזון (למעשה לשני עננים: לענן הרגיל של Amazon’s S3 למנויים הרגילים ולענן מיוחד, שהותקן באמזון בשם Cloud X, שמיועד למנויי הפרימיום). הצפייה בהקלטות הקיימות בענן במכשירי הקצה נעשית באפליקציות המתאימות בהתאם למכשיר הקצה, או ישירות ברשת המקומית באמצעות מזרימי המדיה והממירים (או הטלוויזיות החכמות) המחוברים לרשת הביתית. 

למה השירות החל בבבריטניה?
כי בבריטניה יש התקדמות מפתיעה ומהפך בפס הרחב, הרבה יותר מהר מאשר בארה"ב. כדי להזרים את הווידיאו מהממיר הביתי לענן באמזון, יש צורך שהערוץ העולה בפס הרחב יהיה ממש רחב (מה שלא קיים בישראל, למעט אצל Unlimited, וגם בארה"ב זה עדיין לא מספק, בחלק מהמדינות). כמובן, שגם הערוץ היורד צריך להיות רחב, כדי לצפות בווידיאו באיכות HD על כמה מכשירי קצה (מותר עד 5 צפיות בו זמנית על חשבון משתמש אחד). 

כך, הלקוחות מקבלים חיבוריות מקומית לכל תוכן בכל מקום – Be-Connected to Your Content Anywhere, בנוסף לחיבור על רשת הסלולר או האלחוט בכל מקום. הלקוחות מקבלים בשירות החדש את המענה המלא לרצון שלהם לשלוט במה שהם יצפו, ללא עלות משמעותית נוספת וללא חבילות שירותי טלוויזיה מנופחות כשאין להם צורך בכל כך הרבה ערוצים, מה שמכונה A-La-Carte. זה גם מענה לרצון של הצעירים ברוחם להיות כל הזמן מחוברים: Always On ו- .Always Connected
 
הקלטת טלוויזיה ווידיאו בענן אינה דבר חדש כלל וכלל. זה קיים כעשור. אולם, החידוש כאן הוא, שזה שירות שלא ניתן ע"י ספק כבלים או לוויין, או איזה ספק תקשורת גדול. זה שירות פרטי, שהוא בלתי תלוי בכלל באיזו חברת תקשורת ומסופק במחיר אפסי

במציאות של בריטניה, יש כבר בבתים רבים מוצרים חדשים המספקים OTT לבני הבית לרבות:
1). טלוויזיות חכמות (SmartTV) מיצרנים רבים. נמצא שבבריטניה 12% מבתי האב יש להם לפחות "טלוויזיה חכמה" אחת בבית.
2). מזרימי מדיה בתצורות של USB המחובר לטלוויזיה (דוגמת ה-Chromecast וכל המתחרים הרבים, כולל: Roku, Asus Chromebit, Intel Compute Stick, Amazon Fire ו-Apple TV).
3). מזרימי מדיה בכל התצורות, החל בקופסאות של ממירים וכלה בתוכנות על מחשב נייח או נייד. נמצא, שבבריטניה ל-38% מבתי האב יש כבר מזרימי מדיה בבית בקופסאות STB ו-USB.
4). קונסולות משחקים מתקדמות המחוברות לטלוויזיה.
5). טאבלטים וסמארטפונים עם אפליקציות המחברות את המכשיר הנייד לטלוויזיה.
6) בבריטניה יש כבר שירות הקלטות בענן שנקרא iPlayer של ה-BBC, אך הוא מקליט בענן רק את ערוצי ה-BBC. 
7) חברת הבזק הבריטית BT החלה בשירות חדש לגמרי הנקרא BT TV Starter Pack, שכולל ממיר חדיש עם הקלטות בענן. ההקלטות בענן הן של iPlayer של ה-BBC המוזכר בסעיף הקודם, למעט החבילה היקרה (15 ליש"ט לחודש) הכוללת כ-1 טרה בתים של הקלטות, שזה כ-600 שעות הקלטה בענן. 
 
לפי הסקרים, ל-73% מבתי האב בבריטניה יש כבר לפחות מכשיר אחד ל-OTT בבית. לכן, מה שנדרש זה לספק יכולות הקלטה לכל הערוצים, בלי תלות בדיסק קשיח מקומי. זה ישנה את המצב הקיים, שבו רוב לקוחות ה-OTT בעולם (וגם בבריטניה) הם לקוחות הבוחרים ב-OTT כתוספת על השירות הקיים (של חברת כבלים ולוויין), ולא כתחליף לשירותי הכבלים והלוויין. 

על פי תחזיות שפרסמנו, ה-OTT יהיה השירות המוביל בעולם תוך פחות מעשור. מנכ"ל נטפליקס Reed Hastings הכריז, שתוך 10 עד 20 שנה כל שירותי הטלוויזיה יסופקו מעל רשת האינטרנט והטלוויזיה המסורתית תיעלם בשנים הללו.

יש חברות, שלא מחכות להתגשמות התחזית הזו וכבר מספקות את שירותי העתיד. למשל ורייזון עם שירות GO90 ו-Cablevision (שנרכשה לאחרונה ע"י פטריק דרהי, הבעלים של HOT), שיצאה לפני 3 חודשים בתכנית ל-Cord Cutter ("מתנתקים מהכבלים"), תכנית שדי מתחרה בנטפליקס.  

במחקר טרי של Sandvine, שמודדת את התעבורה באינטרנט אצל רוב ספקי האינטרנט הגדולים בעולם (קווי ונייד), נמצא, שנטפליקס תופסת כבר כ-10% מנפח התנועה בכמה מדינות בעולם (למשל: אוסטריה, צרפת) ולמעשה רוב תעבורת האינטרנט הנייח והנייד בעולם היא וידיאו ומוזיקה של שירותי OTT, כאשר יוטיוב מובילה בתחום זה כבר כמה שנים. 

בישראל, אין כמובן כל סיכוי לראות שירותים כאלה בטווח הזמן הנראה לעין (לא רק בגלל היעדר רגולציה ל-OTT). זאת, בגלל חולשת הפס הרחב אצלנו (ובמיוחד בערוץ העולה). למעשה, ישראל הידרדרה למצב של מדינות העולם השלישי ומצבנו גרוע יותר מרוב מדינות ערב  במזרח התיכון, בגלל הטיפול הכושל וחסר האחריות של משרד התקשורת הישראלי בהתפתחות הפס הרחב (הקווי והסלולרי). 
 
סרטון הדגמה של Simple.tv:



 
 
Bookmark and Share