Telecom News - 2 פרסים למפתחים ישראלים צעירים בתחרות מדענים ומפתחים בינ"ל באיטליה

2 פרסים למפתחים ישראלים צעירים בתחרות מדענים ומפתחים בינ"ל באיטליה

דף הבית >> בקהילה >> קריירה >> 2 פרסים למפתחים ישראלים צעירים בתחרות מדענים ומפתחים בינ"ל באיטליה
2 פרסים למפתחים ישראלים צעירים בתחרות מדענים ומפתחים בינ"ל באיטליה
מאת: מערכת Telecom News 24.9.15, 17:10מוזיקה
 
הפרויקטים שזכו הם מתחום הביולוגיה -  פענוח מבנה הריבוזום החיידקי בנוכחות אנטיביוטיקות ומתחום פיתוח תוכנה - אפליקציה להפיכת מוזיקה מושמעת לתווים כתובים. הרישום לתחרות הארצית ל-2016 בעיצומו.
 
המשלחת הישראלית, שמנתה 5 זוכים מתחרות מדענים ומפתחים צעירים בישראל ל-2015 טסה למילנו איטליה ליצג את ישראל בתחרות מדענים ומפתחים צעירים של האיחוד האירופי, שנערכה בין ה-17 ל-22 לספטמבר 2015 בהשתתפות מאות בני נוער מצטיינים מכל רחבי אירופה וארצות אורחות, שזכו בתחרויות הלאומיות בארצות אותן הם מייצגים.
 
אבנר אוקון ואורי לביא זכו בפרס מיוחד להשתתף בתוכנית של ה-  ESRF-The European Synchrotron Radiation Facility  במאיץ החלקיקים, שתתקיים בגרנובל, צרפת. אבנר ואורי מביה"ס התיכון התורני ע"ש הימלפרב בירושלים הציגו את מחקרם מתחום הביולוגיה, שעסק בפענוח מבנה הריבוזום החיידקי בנוכחות אנטיביוטיקות.
 
נדב שלו ורועי גיל זכו בפרס מיוחד בשווי 1,500 יורו מטעם ה-AICA - The Italian Association for ICT Prize. נדב ורועי מביה"ס המקיף ע"ש אורט גרינברג קריית טבעון - אורט ישראל קריית טבעון הציגו את הפרויקט שלהם בתחום המחשבים ImproApp תוכנה להפיכת מוזיקה מושמעת לתווים כתובים.
 
להלן מידע קצר/תקציר על שני הפרויקטים שזכו:
 
נדב שלו, רועי גיל
ImproApp תוכנה להפיכת מוזיקה מושמעת לתווים כתובים:
כיום, אין דרך בה ניתן להפוך מוזיקה מושמעת לתווים כתובים, לכן, אדם, שמבקש לנגן מנגינה ששמע, זקוק להשיג תווים. לעיתים גם אין בנמצא תווים כתובים (למשל, הסולו של סלאש מ- guns n roses). אז מה הם מציעים? אפליקציה היכולה "לשמוע" כל מוזיקה ולהפוך אותה לתווים כתובים, שאפשר לנגן. היא יכולה להקליט או לקבל קובץ שמע (למשל מ-YouTube). את התווים ניתן לשלוח להדפסה, לשתף באינטרנט או לייצא לתוכנות עריכה מקצועיות.

הפרויקט מצוי כרגע בשלבי פיתוח מתקדמים. הוא פועל על המחשב ויכול להמיר כל מוזיקה לתווים - מהקלטה ומקובץ שמע. את התווים הוא שומר בעזרת פורמט רשמי, שאיתו ניתן לעבוד בכל תוכנת עריכת מוזיקה.
 
אבנר אוקון, אורי לביא
פענוח מבנה הריבוזום החיידקי בנוכחות אנטיביוטיקות:
הריבוזום הוא רכיב תאי האחראי על תרגום המידע הגנטי לחלבונים. במעבדתה של פרופ' עדה יונת, פוענח מבנה הריבוזום החיידקי מה שאפשר להבין את אופן פעילותו ועיכובו ע"י אנטיביוטיקות. מטרת העבודה הייתה בדיקת מנגנון העיכוב של האנטיביוטיקות הריבוזומליות Erythromycin ו-SB-280080 את הריבוזום של החיידק Deinococcus radiodurans – שילובים, שלא נבדקו בעבר.
 
הריבוזומים, שהופקו מחיידקים, נבדקו לפני ואחרי טיפול אנטיביוטי ע"י מבחן פעילות והגן המדווח GFP. לאחר מכן גובשו הריבוזומים בשיטת Hanging-drop"" ונשלחו לקריסטלוגרפיה בקרני X בסביבת סינכרוטרון עוצמתי. נמצאו הבדלים מבניים בסביבות אתר הקישור של האנטיביוטיקה. באמצעות מחקר השוואתי עמוק ורחב היקף התגלה מנגנון הפעולה של האנטיביוטיקות בעיכוב פעילות הריבוזום החיידקי.
 
המשך המחקר יבהיר את  מנגנון הסלקטיביות, שמאפשר פגיעה בחיידקים ללא פגיעה באדם, ואת מנגנונים המאפשרים לחיידקים עמידים להימנע מפגיעתן של אנטיביוטיקות אלה. הבנה מדויקת של אתרי ההצמדות של התרופות האנטיביוטיות לריבוזום יסייע למדענים לפתח בעתיד תרופות חדשות ויעילות יותר.
 
תחרות מדענים ומפתחים צעירים היא תחרות ארצית ביוזמתו ובניהולו של מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים ומתקיימת מזה 19 שנה בשיתוף ותמיכה של משרד החינוך והאקדמיה הלאומית למדעים. בימים אלה הופץ 'קול קורא' לתחרות מדענים ומפתחים צעירים ל-2016, אליה מוזמנים להגיש מועמדות בני נוער מכל רחבי הארץ, שעשו או עושים פרויקט חקר / עבודות גמר בתחומים שונים.
 
מידע והרשמה לתחרות - כאן
 
בתמונה מימין לשמאל: חברי המשלחת הישראלית: רועי גיל, נדב שלו, אורי לביא, אבנר אוקון שזכו בפרסים וגיא שטוטלנד.
קרדיט צילום: ריטה גלעד.


הזוכים בפרסים
 
 



 
 
Bookmark and Share