Telecom News - התפתחויות בתקינה סלולרית לדורות 4G ו-5G: חלק א' - דור רביעי LTE

התפתחויות בתקינה סלולרית לדורות 4G ו-5G: חלק א' - דור רביעי LTE

דף הבית >> תקנים חדשים >> התפתחויות בתקינה סלולרית לדורות 4G ו-5G: חלק א' - דור רביעי LTE
התפתחויות בתקינה סלולרית לדורות 4G ו-5G: חלק א' - דור רביעי LTE
מאת: מיקי ברקאי, 28.9.15, 19:30מיקי ברקאי

בכתבה זו הבהרות וחידושים לגבי מהדורות התקינה לתחום הסלולר בהתייחס לדור הרביעי – LTE בדגש על התכונות המתוכננות של מהדורה 13, שתהיינה בסיס למהדורות עתידיות של דור 5.

כמעט כל אחד מכיר היום את המושגים דור סלולרי שלישי (3G), דור סלולרי רביעי (הנקרא LTE או 4G), ומידע מתחיל לטפטף לגבי דור סלולרי חמישי ((5G, שהדגמות שלו ראיתי כבר בתערוכת MWC בברצלונה 2014. מונחים שגורים אלה הם למעשה מסחריים, והמונחים המדויקים והמקצועיים הם מהדורות ארגון GPP3. במאמר קצר זה אנסה להבהיר ולחדש לגבי הארגונים והמהדורות.

GPP3 או 3rd Generation Partnership Project הוא ארגון משותף לגורמי תעשיה אירופיים, שם נולד והתפתח GSM. הארגון שוכן בסמיכות גיאוגרפית ומקצועית לארגון התקשורת האירופי ETSI - European Telecommunications Standards Institute בסופיה אנטיפוליס שבדרום צרפת (בתמונה).

תמונת המלון

GPP3 מגדיר ומאשר מהדורות תקינה לתחום הסלולר, כאשר התקינה החלה עוד בשנות ה-90 והצלחתה הוכחה בתפוצה הרחבה של דורות GSM בעולם כולו. להלן היסטורית המהדורות ואלה העתידות לבוא:
תקני דור 4 LTE
תקני דור 4 LTE
 
המעיין חד העין יבחין, ש-LTE מוגדר החל במהדורה 8 וממשיך למהדורה 13, ויתכן שגם במהדורות עתידיות. מהדורה 10 ואילך מגדירות את LTE-A כאשר  A= Advanced.

אחד מהארגונים האזוריים התומכים בפעילות GPP3 הוא 4G Americas, שפרסם בספטמבר 2015 מסמך בצורת מצגת המפרטת את התכונות המתוכננות במהדורה 13. המצגת מציינת גם, שמהדורה 12 הושלמה בדצמבר 2014.

לא אפרט את כל עושר התכונות של מהדורה 13, אלא רק חלק מייצג מתוכן:
מפרט LTE
מפרט LTE
 
תכונות שונות, שתהפוכנה לחלק מהתקן, היו מקור לפיתוחים נפרדים ומעניינים בעולם התקשורת בשנים האחרונות ויתפתחו במהירות בשנים הקרובות. לדוגמא: SON - Self-Organizing Network מייצג יכולת רשת לתפקד גם ללא הגדרות מראש. תכונה זו נדרשת, למשל, בזמן הקמת רשת סלולרית במקרה חירום, בו נפרסים כוחות הצלה באזור בו התשתיות הקבועות קרסו ואין אפשרות להגדיר ארכיטקטורת רשת מראש.

הדרישה היא, שציוד הקצה ומרכיבי ליבת הרשת יזהו אלה את אלה, יצרו ערוצי קשר או ממסר ויוכלו לשנות אותם בצורה דינמית עפ"י השינויים בפריסת כוחות ההצלה. דוגמא זו ממחישה את המגמה לכלול יותר ויותר פיתוחים, שהיו נפרדים, מתחת למטריית המהדורה ובכך להבטיח, שהתכונה תכנס לשימוש רחב תוך הבטחת תאימות בין יצרנים שונים.

יש עוד לציין, שבמהדורה 13 משפרים יכולות של שידורים בתקן HSPA+, כביכול תקן מתיישן, אך עדיין בשימוש נפוץ מאד בארץ ובעולם.
בנוסף, כל התכונות של מהדורה 13 תהיינה בסיס למהדורות עתידיות של דור 5, שעליו התחילה להתקיים פעילות תקינה, אבל זו עדיין רחוקה  מהשלמה. על הפעילות של תקינת דור חמישי, שכבר החלה, בכתבה הבאה (חלק ב').

מאת: מיקי ברקאי, ספטמבר 2015.
יועץ מערכות תקשורת, 
m@barkaicom.co.il
www.barkaicom.co
 
 
LTE
 



 
 
Bookmark and Share