Telecom News - תשתית רשת אחודה בתקן חדש: MoCa 2.0. מה זה ולמי זה מתאים?

תשתית רשת אחודה בתקן חדש: MoCa 2.0. מה זה ולמי זה מתאים?

דף הבית >> תקנים חדשים >> תשתית רשת אחודה בתקן חדש: MoCa 2.0. מה זה ולמי זה מתאים?
תשתית רשת אחודה בתקן חדש: MoCa 2.0. מה זה ולמי זה מתאים?
 מאת: מיכאל פנחס, 20.10.15, 08:20מיכאל פנחס
 
המעבר לתשתית רשת אחודה הפך להיות צורך אמיתי, משום שכל סוגי התקשורת מועברים בפרוטוקול אחד (IP) ולכן תשתיות נפרדות הן בזבוז כסף ומשאבים. למשבצת הזו נכנס תקן חדש: MoCa 2.0.
 
עסקים רבים החלו לעבור מתשתיות נפרדות של טלפוניה ומחשוב, מה שהיה מקובל עד השנים האחרונות, לרשת תקשורת אחודה, בכבילה אחודה. מדובר בחיסכון של 50%-70% בהוצאות אם עוברים לתשתיות אחודות, שלא לדבר על פשטות התפעול והניהול של התשתיות האחודות.
 
המשמעות של תשתיות כפולות או משולשות הוא: ארונות נפרדים לכל תשתית, צנרת נפרדת לכל תשתית העוברת בקירות עד לכל נקודת קצה, עלויות תחזוקה נפרדות לכל תשתית, ציוד תיקונים וכבלים רזרביים נפרדים לכל תשתית, טכנאי תמיכה נפרדים לכל תשתית, ביטוח נפרד אצל ספקים שונים לכל תשתית ועוד.
 
המעבר לשירותים בענן (מבוססים שירותי IP), בין בענן חיצוני ובין בענן פנימי, מחזק את המגמה הזו. אין סיבה, ש-IP–Telephony תהיה מערכת נפרדת מרשת תקשורת המחשבים.
 
כבילה אחודה מוכרת לרבים ב-2 טכנולוגיות נפוצות: רשת כבלי אתרנט (כיום מקובל להשתמש בתקן CAT6, כולל הגרסאות היותר חדשות שלו: 6a ו-6e) ורשת אלחוטית בתקן WiFi (התקן החדיש ביותר הנמצא בארץ הוא ac).
 
יש כיום מגמה של שילוב תשתיות, למשל, של חשמל ורשת מחשבים מבוססת אתרנט, כדי להעביר חשמל לציוד קצה, שלא נמצא ליד שקע חשמל. ציוד קצה כזה יכול להיות נתב אלחוט או טלפוןIP  או כל מכשיר אחד הצורך זרם נמוך עד בינוני. החיבור הזה קרוי PoE (ר"ת: Power over Ethernet). 
 
אולם, במקרים בהם יש קושי לפרוס רשתות חדשות של אתרנט (כבל Cat 6 על כל גרסאותיו הוא די עבה ויכולת הכיפוף שלו מוגבלת), המעבר ל-WiFi לא מספק מענה הולם. זאת, משום ש-WiFi גם בתקן החדיש ביותר הקיים בארץ לא יספק יותר מ-100 מגה ולטווחים די קצרים מבסיס השידור.
 
לכן, פותח תקן חדש לחיבור רשת על חוטי הקואקס (המשמשים בד"כ לחיבורי טלוויזיה), בשם MoCA. ציוד בתקן החדש MoCA 2.0 יכול לספק רשת מקומית של עד 800 מגה בין כל נקודות הקצה לחיבור ברשת. תקן זה מתחרה "ראש בראש", בתקן חדש, שנמצא כעת בכניסה לשוק, בשם G.hn ובתקנים נוספים די ותיקים דוגמת HomePlug.
 
פתרון MoCA (ר"ת: Multimedia over Coax Alliance) נולד כדי לספק מענה לחיבורי וידיאו וטלוויזיות על רשת הקואקס הביתי. אולם, התברר עם השנים, שהקואקס היא רשת טובה יותר ומאפשרת רוחבי פס טובים יותר מרשתות חוטי הנחושת של חברות הבזק וחוטי האתרנט של רשתות מקומיות, שלא לדבר על רשתות אלחוט דוגמת ה-WiFi.
 
לכן, התקן הזה המשיך להתפתח לאור הביקוש למוצרי רשת בתקן זה והתקן החדש ביותר הואMoCA 2.0 Enhanced Mode . התקן הזה מאפשר עד 1.4 ג'יגה לכל נקודת קצה ומינימום 800 מגה לכל נקודת קצה. במבדקים נמצא, שיש סיכוי של 100% לכיסוי כל הנקודות ב-800 מגה, מה שטכנולוגיות רשת קווית אחרות לא מבטיחות. טכנולוגיה זו מספקת שיעור שגיאות מנה (PER) של אחד למאה מיליון עם השהיה של 3.6 ms עם חיסכון משופר בחשמל למכשירי הקצה. היתרון הגדול: אפשר לבנות רשת אחודה על תשתית קואקס הקיימת כבר בקירות בעסק (או בבית).
 
קל לפרוס כבלי קואקס: הם מאוד זולים, די גמישים, לא נקרעים ולא מתקלקלים בכלל. השקעה בכבילה היא לטווח של מעל 20 שנה ולמרות עלות עבודת הכבילה, כדאי להשקיע בכבילה איכותית עם תמיכה ברוחבי פס גבוהים.
 
העובדה, שהשימוש ב-MoCa אינו נפוץ בארץ, היא בגלל שלא נעשה לטכנולוגיה הזו מספיק קידום מכירות. ל-MoCa יש ספקי ציוד רבים, ומדובר בציוד לא יקר יותר מאתרנט (והרבה יותר זול מ-G.hn ו-,HomePlug שיכולים להגיע עד 100 דולרים לנקודה).
 
ספקי הציוד מוכרים גם ציוד גישור (Bridge) בין אתרנט ל-.MoCa כך, שאפשר לשלב בין 2 סוגי הרשתות לפי הצורך המקומי והחוטים, שכבר יש בעסק, בלי כל בעיה. יש בשוק כבר כ-190 מוצרי ,MoCa 2.0 שעברו את כל תהליכי התקינה והם זמינים לרכישה.
 
לעסקים, בהם יש צורך לבצע שיחות וידיאו באיכות על הרשת הפנימית, או להעביר וידיאו באיכות HD ו-4K על הרשת הפנימית, הפתרון של MoCa הוא בהחלט פתרון מומלץ ומוצע לבחון אותו מול הפתרונות המתחרים.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוקטובר 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים

 
Moca



 
 
Bookmark and Share