Telecom News - תשתית רשת אלחוטית בתקן חדש: 802.11ad המכונה WiGig. למי זה מתאים?

תשתית רשת אלחוטית בתקן חדש: 802.11ad המכונה WiGig. למי זה מתאים?

דף הבית >> תקנים חדשים >> תשתית רשת אלחוטית בתקן חדש: 802.11ad המכונה WiGig. למי זה מתאים?
תשתית רשת אלחוטית בתקן חדש: 802.11ad המכונה WiGig. למי זה מתאים?
מאת: מיכאל פנחס,  24.10.15, 16:45מיכאל פנחס
 
המעבר לתשתית רשת אחודה (קווית או אלחוטית) הפך להיות צורך אמיתי, משום שכל סוגי התקשורת מועברים בפרוטוקול אחד (IP) ולכן תשתיות נפרדות הן בזבוז כסף ומשאבים. למשבצת הזו נכנס תקן אלחוטי חדש: WiGig. איך מתקדמים לשיטה החדשה?
 
כבילה אחודה ורשת תקשורת אחודה מוכרות לרבים ב-2 טכנולוגיות נפוצות: רשת כבלי אתרנט (כיום מקובל להשתמש בתקן CAT6, כולל הגרסאות היותר חדשות שלו: 6a ו-6e) ורשת אלחוטית בתקן WiFi (התקן החדיש ביותר שנמצא בארץ הוא 802.11ac).
 
יש כיום מגמה של שילוב תשתיות, למשל, של חשמל ורשת מחשבים מבוססת אתרנט, כדי להעביר חשמל לציוד קצה, שלא נמצא ליד שקע חשמל. ציוד קצה כזה יכול להיות נתב אלחוט, או טלפון ,IP או כל מכשיר אחד הצורך זרם נמוך עד בינוני. החיבור הזה קרוי PoE (ר"ת: Power over Ethernet). 
 
אולם, במקרים בהם יש קושי לפרוס רשתות חדשות של אתרנט (כבל Cat 6 על כל גרסאותיו הוא די עבה ויכולת הכיפוף שלו מוגבלת), המעבר ל-WiFi לא תמיד מספק מענה הולם. זאת, משום ש-WiFi גם בתקן החדיש ביותר שיש בארץ לא יספק יותר מ-100 מגה ולטווחים די קצרים מבסיס השידור.
 
לכן, פותח תקן חדש לגמרי ששמו WiGig (ר"ת: Wireless Gigabit Alliance) והשם הטכני שלו הוא 802.11ad. מדובר בתקן שידורי אלחוטי הפועל בתדרי 60 ג'יגהרץ, עם ביצועים של מעל ל-1 ג'יגה באוויר (מסוגל להגיע לביצועים של עד 7 ג'יגה באוויר).
 
מדובר בקפיצת מדרגה של ממש ברשתות WiFi ביתיות ועסקיות. השימוש ב-WiFi הפך להיות מרכיב מרכזי בפריסת רשתות עסקיות וארגוניות בכל העולם וגם בישראל. אין צורך בכבילה יקרה וציוד רשת יקר. את בסיסי השידור של הWiFi- אפשר להציב בכל מקום אפילו במקומות בהם אין רשת חשמל, ואז החשמל מוזן לבסיס השידור על כבל אתרנט בגישת ה-PoE). זאת, במינימום עלויות של כבילה וציוד רשת.
 
כיום, הגרסה החדשה ביותר של WiGig היא 1.1, שאמורה לתמוך בעד 7 ג'יגה באלחוט. מוצרי WiGig כוללים תמיכה לאחור בתקנים הקיימים (בדגש על n ו-ac) ועל הקישוריות בתדרי ה-2.4 ג'יגהרץ וה-5 ג'יגהרץ.
 
אולם, הבעיה העיקרית של WiGig היא, שתחום ה-60 ג'יגהרץ לא הוכר ע"י משרד התקשורת הישראלי כתחום מותר להפעלת WiFi. לכן, כרגע הדרך היחידה להשתמש בטכנולוגיה הזו היא ע"י בקשת רשות ל"ניסוי טכנולוגי" עם אישורים מיוחדים ממשרד התקשורת למוצרים המיובאים.
 
מכשירי סלולר ראשונים בשוק העולמי, שתומכים בתקן ,WiGig  יהיו בסוף 2015 או תחילת 2016, לאור ההכרזה של קוואלקום, שהמעבד החדש שלה Snapdragon 820 תומך כבר ב-WiGig. יצרנית הסמארטפונים הסינית    Xiaomi  טוענת, שמכשיר הדגל הבא שלה  ,Mi5 -שיוכרז בנובמבר 2015, יהיה הראשון בשוק העולמי עם המעבד החדש של קוואלקום: ה-820. סביר להניח, שיהיו עוד יצרנים בשוק עם המעבד החדש, די מהר. כך, שהשימוש בטכנולוגיה זו ייעשה די מהר פופולרי ברחבי העולם (עם חוסר ודאות מתי טכנולוגיה זו תאושר בישראל).
 
לטכנולוגיית WiGig יש טכנולוגיה מתחרה באותו תחום תדרים של ה-60 ג'יגהרץ בשם WirelessHD, שנתמכת ע"י מספר יצרנים, שלא הצטרפו לארגון WiGig. תשומת לב, שאין תאימות בין 2 סוגי התקשורת האלחוטית ואין לערבב ביניהן ברשת אחת.
 
שורה תחתונה והמלצה: מומלץ, שכל בעל עסק יכין תכנית פריסת רשת Wireless WiFi  בתוך העסק, בסביבתו הקרובה או בכל המתחם וסביבתו הקרובה. תכנית הפריסה ההנדסית חייבת להיות מלווה בניתוח סיכונים, קביעת מדיניות אבטחה ודרכי אכיפתה, ניתוח יישומים ושימושים עסקיים (למשל: שימוש ביכולות "זיהוי מיקום", חיבורי ציוד וסנסורים מסוג IoT, שימוש ב-Voice over WiFi), בחירה בטכנולוגיית ה-WiFi המתאימה לתקציבי העסק ודרך אספקת החשמל לבסיסי השידור. כמובן, מומלץ לבצע ניתוח ROI ולבחון ("תיחור") חלופות של ציוד ואינטגרטורים הקיימים בשוק.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, אוקטובר 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים


WIGIG

 



 
 
Bookmark and Share