Telecom News - התפתחויות מהירות בסלולר: ג'יגהביט ב-LTE, תדרים ל-5G ושיחות על WiFi

התפתחויות מהירות בסלולר: ג'יגהביט ב-LTE, תדרים ל-5G ושיחות על WiFi

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> התפתחויות מהירות בסלולר: ג'יגהביט ב-LTE, תדרים ל-5G ושיחות על WiFi
עולם הסלולר נע במהירות קדימה, וכמעט כל יום יש הכרזות חדשות (בטכנולוגיות, שלא מוכרות עדיין בישראל). להפעם: 1) ג'יגה באוויר ב-LTE-A מחברת EE הבריטית עבור סמארטפונים, 2) חיבורי פס רחב אלחוטי לאזורים דלילי לקוחות מ-AT&T בארה"ב, 3) ה-FCC מציע תדרים ל-5G ועורך  שימוע, 4) המכרז ל-600 מגהרץ בארה"ב יניב כ-60 מיליארד דולרים, 5) חברות הסלולר בארה"ב הסתבכו (רגולטורית) עם שירותי קול על WiFi. עדכון  בכתבה - הפלונטר בתחום זה נפתר. 
מאת: אבי וייס, 8.10.15, 11:45LTE

בחודש האחרון חשפנו כאן כמה טכנולוגיות סלולר חדישות ומלהיבות, במקביל לסקירת תקנים חדשים בעולם הסלולר:

א. שירותי LTE-U, שיחלו בסוף 2015 בארה"ב, בטכנולוגיה של שילוב LTE-A עם WiFi. בהמשך נראה יישום של טכנולוגיה זו במדינות נוספות בעולם (קודם כל בדרום מזרח אסיה ואח"כ באירופה). 

ב. החלו שירותי טלוויזיה (OTT) על רשת הסלולר בגישה חדשה לגמרי המכוונת לצעירים בשם Go90 מחברת ורייזון בארה"ב. 

ג. בהודו ובברזיל החלו לפרוס רשתות בתקני Wi-FAR ב-WhiteSpaces. בקרוב במדינות נוספות בעולם. רוחבי הפס בתקן Wi-FAR הם עד 30 מגה סל"ש בחיבורים לטווחים של עד 30 קילומטרים (!) מבסיס השידור.

ד. מעבד חדש של קוואלקום בשם
Snapdragon 820 המספק LTE-A עד 600 מגה ותמיכה מלאה ב-LTE-U וב-WiGig. סמארטפונים ראשונים עם המעבד החדש יגיעו לשוק העולמי בעוד כחודשים. 

ה. התקדמות מהירה בפריסת טכנולוגיית VoLTE במדינות רבות בעולם, מה שמבטל את הצורך בדור 3 לצרכי שיחה ב-LTE. 

עתה אנו מביאים כמה חידושים עדכניים מהיומיים האחרונים:

1. ג'יגה ביט באוויר: 
חברת הסלולר EE הבריטית (שעומדת להיות זרוע הסלולר של BT, חברת הבזק הבריטית), מתכננת לבצע בקרוב "ניסוי טכנולוגי" של ג'יגה-ביט באוויר, מתוך כוונה לספק שירותים כאלה עוד לפני הגעת טכנולוגיות ה-5G לשוק.

כיום, EE מספקת ב-LTE-A (בשילוב תדרים בתחום ה-1.8 ג'יגהרץ וה-2.6 ג'יגהרץ) עד 150 מגה לסמארטפונים הקיימים, עם שילוב 2 ערוצים (CA = Carrier Aggregation) ועד 400 מגה עם 3 ערוצים במקביל (CA) לסמארטפונים, שיגיעו לשוק בדצמבר 2015, עם המעבד החדש של קוואלקום (וגם של מעבדים מתחרים).  

לדברי EE, השלב הבא זה שילוב של 5 ערוצים (CA), יכולת שתהיה בסמארטפונים במהלך 2016. לכן, היא כבר מכינה את עצמה כעת להגיע ליכולת לספק עד 1 ג'יגה סל"ש באוויר ב-4G, הרבה לפני ש-5G יהפוך לשירות מסחרי. להערכתה, השירות הזה יהיה אטרקטיבי בשנים 2016 עד 2019. לדברי EE, היא הולכת בעקבות חברת הבזק הדרום קוריאנית: SKT, כדי לספק שירות דומה.

חברת EE תבחן כמה אפשרויות לשילוב תדרים בתחומים הבאים: 700 מגהרץ, 800 מגהרץ, 1.8 ג'יגהרץ, 2.6 ג'יגהרץ וגם 2.1 ג'יגהרץ. המשמעות: פינוי לקוחות דור 3 ודור 2 מכל תחומי התדרים הללו עד 2016 (כולל).

מתברר, ש-EE אינה בודדה בבריטניה בהתפתחות לכיוון של 1 ג'יגה באוויר ב-LTE-A. חברת הסלולר הצעירה UK Broadband, שמספקת שירות ב-TD-LTE-3.5Ghz הולכת במסלול התפתחות די דומה ותחל לספק את השירות הזה באיזור Relish - לונדון. לחברה זו צבר ספקטרום של 
6x20MHz והיא מתכוונת לנצל אותו לטובת לקוחותיה, ברגע שמכשירי הקצה יוכלו לתמוך בכך. 

לדברי ארגון GSA, כבר 36% מהסמארטפונים התומכים ב-LTE תומכים בתדרי 2.1 ג'יגהרץ (1,185 סוגי מכשירים מ-142 יצרנים), מה שמאפשר לשחרר גם את תדרי ה-2.1 ג'יגהרץ לטובת LTE-A. לדברי GSA, כבר 15 ספקי סלולר ב-11 מדינות החלו להשתמש בתדר 2.1 ג'יגהרץ לדור רביעי ולכן הרגולטורים נקראים לתמוך בהעברת תדרי ה-2.1 ג'יגהרץ לטובת דור רביעי. 

2. שירותי WLL (ר"ת: Wireless Local Loop) לאזורים דלילי אוכלוסייה מ-AT&T
חברת AT&T החלה ב"ניסוי שיווקי" ב-4 אזורים בארה"ב (אלבמה, ג'ורג'יה, קנזס ווירג'יניה), בשירות נייד חדש בגישת ה-WLL המספק 15 מגה עד 25 מגה באוויר בתדרי ה-LTE בשימוש ב-10X2 מגהרץ בכל תחומי התדרים שיש ל-AT&T ל-LTE. השירות הזה מכוון לאזורים בהם יש פחות מ-250 תושבים למייל מרובע. 

המטרה של AT&T היא,  שהשירות הזה יסובסד (ואולי ימומן במלואו) בתקציבים של Connect America, התכנית של נשיא ארה"ב לספק פס רחב לתושבים באזורים הכפריים והיותר עניים. 

השיטה החדשה כרוכה בהתקנת אנטנות יחסת קטנות על בניינים או מבני ציבור ושידור לטווחים לא גדולים, עם נתב אלחוטי המחובר בבית לאנטנה הקרובה. הממשל קבע יעד לספק לאזורים הכפריים והעניים חיבור של לפחות 10 מגה בערוץ היורד ו-1 מגה בערוץ העולה, וחברת AT&T מבטיחה ביצועים טובים עד פי 3 לכל בית שיחובר לרשת שלה. 

3. תדרים חדשים ל-5G בשימוע מה-FCC
הרגולטור האמריקאי לתקשורת- FCC פרסם שימוע לשימוש בתדרים שמעל ל-24 ג'יגהרץ לטובת טכנולוגיות 5G. חברת ורייזון בירכה על המהלך והודיעה, שהיא מתכוונת להיות הספק הסלולרי הראשון המספק 5G בארה"ב כבר ב-2016 (או לכל המאוחר בתחילת 2017). ורייזון נערכת לבצע ניסויים טכנולוגיים ב-5G כבר ב-2016.

תחומי התדרים, שדנים בהם כיום בוועדות התקינה להקצאה ל-5G ברחבי העולם, הם: 24, 28, 38, 60 ו-73 ג'יגהרץ, בנוסף לתחומי התדרים הקיימים של ה-LTE ודור 2 ודור 3. אנליסטים מציינים, שיש סיכויים טובים, שהתקינה ל-5G תיסגר על התחומים 28 ו-73 ג'יגהרץ, בנוסף לתחומי התדרים הקיימים בדורות קודמים של הסלולר. 

4. המכרז לתדרי ה-600 מגהרץ זוכה להתעניינות וביקוש בארה"ב.
שחרור תדרי הטלוויזיה האנלוגיים איפשר לרגולטור האמריקאי לתקשורת -FCC להוציא את תדרי ה-600 מגהרץ למכרז. כל חברות הסלולר הקיימות (למעט ספרינט) וכן ספקים חדשים, גילו התעניינות רבה במכרז והצפי הוא, שניתן יהיה לגבות כ-60 מיליארד דולרים דמי רכישת התדרים הללו. 

המכרז יתבצע ב-29 במרץ 2016 וחברות חדשות, שלא היו בעולם הסלולר, כנראה תשתתפנה במכרז התדרים הזה כולל: גוגל, קומקאסט, Dish Networks, CBS ועוד. כמות הספקטרום, שתהיה במכרז, היא בין 84 עד 100 מגהרץ, תלוי במו"מ המתקיים כעת בין ה-FCC וחברות הכבלים, שנאלצות להיפרד מתחומי התדרים הללו, ורוחב "רצועות ההגנה" מפני הפרעות, שיחושבו בהקצאה הסופית. 

5. שירותי טלפוניה מעל ה-WiFi מחברות הסלולר מעורר מחלוקת רגולטורית
חברת AT&T הגישה תלונה ל-FCC. שהחברות המתחרות בה: ספרינט ו-T-Mobile החלו לספק שירות טלפוניה על ה-WiFi בלי לבקש אישורים מה-FCC, בעוד ש-AT&T, שביקשה מה-FCC לספק שירותים כאלה, נדרשת לעמוד תחת רגולציה מחמירה על שירותי הטלפון הללו, כולל תמיכה בכבדי שמיעה ובחרשים (בדומה למגבלות הקיימות על שירותי הטלפוניה הסלולריים והקוויים), מה שיהפוך את השירות הזה ללא כדאי. 

השירות הזה החל להיות מסופק בחודש האחרון לצרכנים בזכות השדרוג של מערכת ההפעלה של אפל iOS 9  (האייפונים מובילים בתפוצתם בשוק האמריקאי), מערכת הפעלה התומכת בשירותי קול על ה-WiFi. אולם, רק AT&T פנתה ל-FCC לבקש אישור להפעלת השירות, והופתעה לתשובה מה-FCC, שעל השירות הזה חלים כל ההנחיות של שירותי טלפוניה, כולל חובת אספקת שירותים שונים "לאוכלוסיות בעלות צרכנים מיוחדים" ובראשן כבדי שמיעה וחרשים. 

AT&T טוענת, ששירותי קול על WiFi מסופקים מזה יותר משנה ע"י כמה חברות סלולר ואף ע"י חברות כבלים, בסמארטפונים עם מערכות הפעלה אנדרואיד, ואיש לא דרש מהם להחיל על השירות הזה רגולציה מחמירה והם בכלל לא ביקשו שום אישור להפעיל את השירות הזה. רק כעת, שהשירות זמין לאייפונים, פתאום ה-FCC מחליט להחיל על השירות רגולציה מחמירה ההופכת אותו ללא מעשי (כך לטענת AT&T). 

AT&T גם טוענת, ששירותי קול על WiFi מסופקים בעולם זה מכבר ע"י כמה ספקי סלולר דוגמת: רוג'רס בקנדה, סמארטון בהונג-קונג, EE וודאפון בבריטניה, ולא מוטלת עליהם שום חובות רגולטורית של העבר, שמתאימות לעידן הטלפון האנלוגי הביתי הישן (החוק הזה נקרא TTY Rules, שנחקק ב-1964 בארה"ב, עוד לפני שחשבו בכלל שיהיה אינטרנט נייח ונייד ושניתן יהיה להעביר עליהם שיחות). 

עדכון 10.10.15: ביום חמישי 8.10.15 חברת AT&T קיבלה אישור מה-FCC שחוק "TTY Rules" לא חל על טלפוניה מעל ל-WiFi, והיום AT&T החלה לספק שירותי קול מעל לרשתות WiFi לאייפונים מכל דגמי 6 ו-6s עם iOS 9. השירות הופעל היום בכל ארה"ב, בפאורטו-ריקו ובווירג'ין איילנדס האמריקאיים. השירות יסופק (כנראה) בהמשך ללקוחות AT&T גם כשהם בנדידה (דהיינו: מחוץ לארה"ב) ובכך הלקוחות לא יצטרכו לשלם עלויות נדידה - Roaming בכל מקום שיש תשתית WiFi. בתגובה להודעת AT&T, הודיעה ורייזון שגם היא תספק בקרוב שירות כזה, ובכך כל ספקיות הסלולר האמריקאיות הגדולות תספקנה את השירות הזה ללקוחותיהן, מעל ל-WiFi. 

עדכון 20.11.15: חברת הבזק הענקית ורייזון (Verizon) קיבלה אף היא פטור מה-FCC וצטרף למתחרותיה לספק שירותי טלפוניה מעל לרשותה-WiFi שהיא מפעילה או שותפה בהן. נכון להיום, כל הספקים הגדולים בארה"ב החלו (או יחלו בקרוב) לס]ק שירותי קול על WiFi וזה כולל את at&t, ספרינט, T-Mobile וכעת ורייזון. 

מה קרוה בתחומים הללו בישראל?
די ברור, למי שקורא את האתר Telecom News, ששום טכנולוגיה או שירות חדש מכל מה שיש כאן, מתחילת הכתבה הזו ועד סופה, לא מוכר לתושבי ישראל ולא יהיה מוכר לתושבי ישראל, כל עוד משרד התקשורת הישראלי "שקוע בבוץ" של טכנולוגיות העבר.

יתרה מכך. חברת המחקר העולמית הגדולה ביותר - גרטנר, פרסמה אתמול את התחזית שלה ל-10 הטכנולוגיות, שתובלנה את העולם המערבי ב-2016. תמצית מסמך התחזית של גרטנר נמצאת כאן וגם ניתן לצפות בהדגמות ובהמחשה של הטכנולוגיות הללו כאן. המציאות של מדינת ישראל היא, שלמרות שאנו StartUp Nation וחלק מהטכנולוגיות הללו הומצא או פותח בישראל, תושבי ישראל לא יכירו את הטכנולוגיות הללו, לא ב-2016 וגם לא ב-2017 (ואולי בכלל לא. התודות לרגלטור הישראלי העוסק רק בעבר, ללא כל תכנית עבודה וחזון). 
 
5G



 
 
Bookmark and Share