Telecom News - Astricon 2015 – אז מה חדש ב-Asterisk - אסטריסק ולאן מתקדמים מכאן?

Astricon 2015 – אז מה חדש ב-Asterisk - אסטריסק ולאן מתקדמים מכאן?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> Astricon 2015 – אז מה חדש ב-Asterisk - אסטריסק ולאן מתקדמים מכאן?
Astricon 2015 – אז מה חדש ב-Asterisk - אסטריסק ולאן מתקדמים מכאן?
מאת: ניר סמיונוביץ, 18.10.15, 09:38ניר סמיונוביץ
 
נושא האבטחה של מערכות מותקנות תפס בכנס מקום של כבוד, כאשר הכנס הכיל חדשנות ברמת המוצרים החדשים וברמה הטכנולוגית והוצגו בו מוצרים ישראלים. ARI היה הכוכב של הכנס. למורת רוחם של רבים, Asterisk לא מאיטה את הקצב אלא עוברת להילוך גבוה יותר.
 
כנס Astricon, שנערך השנה באורלנדו, הוא גולת הכותרת של קהילת ה-Asterisk העולמית, להתקבץ למקום אחד ולדון בעתיד של Asterisk בטווח הקצר ובטווח הארוך. שני הנושאים העיקריים, שהיו גולת הכותרת של הכנס השנה, היו WebRTC ו-ARI - ר"ת Asterisk Rest Interface
 
בתחום ה-WebRTC, אנו מתחילים לראות תוצאות ראשונות של עבודה מאומצת, שהתחילה לפני יותר משנתיים. חברת Digium, שרק לפני שנתיים שחררה לעולם את שרות ,Respoke.io מתחילה לתפוס מקום של כבוד בתור ספקית שרותי PaaS בתחום ה-WebRTC.
 
בניגוד לשנים הקודמות בהן ראינו בעיקר מפתחים פרטיים, שבונים כל מיני דברים חריגים, אנו מתחילים לראות הטמעה של שירותי WebRTC לתוך עולם שירות הלקוחות, כאשר חלק ניכר מהאנשים, שהציגו פתרונות בתחום, משתמשים בשילוב של Response.io ו-Asterisk. החיבור הטבעי בין Asterisk לבין Respoke.io נותן למפתחי הפתרונות גישה לאוסף פתרונות בתחום הווידאו, שקודם היו סבוכים ביותר, והופך אותם לנגישים ברמת המובייל וברמת הדפדפן.

ARI היה הכוכב של הכנס ותפס מעל 50% משיחות המסדרון ודיוני המפתחים, דיונים בנושא Features חדשים, שיש להוסיף לו ודיונים בנושאי שימושים חדשים ודוגמאות מעניינות. ARI היה בהחלט הכוכב הבלתי מעורער של הכנס.
 
ARI הוא ממשק פיתוח חדש לבניית אפליקציות עם Asterisk. בניגוד לממשקים הקודמים, שהם ה-AGI וה-AMI, ממשק ה-ARI שובר את הכללים, שעד היום היו כל כך נפוצים בעולם ה-Asterisk, ופותח עולם חדש לחלוטין של אפשרויות. ARI מספקת למפתח גישה אל המשאבים הפנימיים של Asterisk. החיבור מתבצע ע"י שימוש ב-WebSocket מצד אחד וממשק HTTP מהצד השני.
 
הרעיון של ARI איננו לספק ממשק חליפי ל-AGI או AMI, אלא לספק חלופה לפיתוח אפליקציות Native לעולם ה-Asterisk, שתמיד מבוצע בשפת C (שאינה שגורה אצל חלק ניכר ממפתחי ה-WEB היום).
 
בעולם של ARI, האפליקציות נקראות Stasis Applications, ומבנה הפעולה שלהן שונה לחלוטין ממה שהיו רגילים עד היום. איפה ש-AGI היה סינכרוני לחלוטין ו-AMI סיפק גישה מבחוץ (ללא יכולת שליטה אמיתית על הערוצים), ARI הוא ייצור אסינכרוני לחלוטין, עובדה המציבה אתגרים חדשים בפיתוח.
 
יחד עם זאת, ARI מספק שליטה ברמת הערוץ הבודד, ברמת המיקסר, ברמת התשתיות ועוד. לדוגמא, בעזרת ARI, ניתן לפתח תחליף לאפליקציית ה-Queue המובנת של Asterisk, ועי"כ, ליצור מערכת תורים ייעודית למוקד, שאיננה מוגבלת לשימוש הנוכחי. כמו כן, ARI מהווה תחליף מעולה ל-AMI, כאשר רוצים לטפל בעולם של חייגנים אוטומטיים, שכן, הגישה למשאבי המערכת טובה יותר ואין צורך לדאוג לסנכרון הנתונים הפנימי.
 
מה המשמעות של ARI על השוק הישראלי? אסטריסק
 
עד היום, שוק ה-Asterisk הישראלי התבסס בעיקרו על פיתוחים, שהתחברו לממשקי ניהול כגון FreePBX. יחד עם זאת, מספר יחסית קטן של ספקי פתרונות בארץ ידע לספק ללקוחותיו פתרונות מבוססי AGI ו-AMI, על בסיס קוד-פתוח מבוסס ,PHP שכבר היה קיים במערכות הישנות. ARI הוא קפיצה טכנולוגית המשנה את פני מפת המשחק.
 
מפתחי ה-Script Kid, שפועלים היום, צריכים לשנות בצורה מהותית את מבנה הפעולה שלהם. הפיתוח כבר איננו יכול להתבצע על בסיס של שינויים קלים, אלא יש צורך לבצע תכנון קפדני של הפתרון, ברמה האלגוריתמית וברמה התכנותית. ARI כבר איננה מקום שבו אפשר להסתדר גם בלי ממש להבין איך Asterisk עובדת. רמת הידע וההבנה התשתית הנדרשת גבוהה יותר וכך גם רמת הפיתוח הנדרשת.
 
הקהילה הבינלאומית מתחילה להפנות חלקים ניכרים ממשאביה כדי לחזק את היכולות של ARI. אנו כבר מתחילים לראות ניצנים ראשונים לכך, שפיתוחים, שבעבר היו נחלת ה-,AMI עוברים מ-AMI ל-ARI. המטרה כמובן, בשלב מאוחר יותר, להפוך את AMI למיותרת עד כמה שניתן.

הזווית הישראלית
 
בתחום ה-ARI פורסמו בקוד הפתוח מספר ספריות המשמשות את המפתחים. ספריות כגון PyARI של דיג'יום, נותנות מענה חלקי לפיתוח אפליקציות ARI. מדוע מענה חלקי? כיוון שהן נותנות בעיקר מענה לתחום ה-Stasis ולא לחלק השני של הפעלת ה-HTTP Web Service של אסטריסק.
 
אז איפה הזווית הישראלית?  לפני כשנתיים, פרויקט קוד פתוח העונה לשם phpari www.phpari.org, שמפותח בחברת גרינפילדטק, החל את חייו. כיום, הפרויקט הוטמע בהצלחה במעל ל-2,000 התקנות בעולם. במסגרת הכנס, חברת שירותי פרימיום, שפועלת בפיליפינים, דיווחה, שהיא מפעילה שירות משחקי טריוויה ושאלוני טלוויזיה בעזרת phpari ודיווחה על כמות של מעל ל-1,500 שיחות במקביל, שמופעלות ע"י אפליקציות Stasis, שנכתבו בעזרת phpari.
 
במסגרת פעילויות הקוד הפתוח של גרינפילדטק, עד סוף השנה ישוחרר כלי אבטחה ל-ARI, שיאפשר למפתחים להתחבר ל-ARI ע"י שימוש ב-Authentication Provider חזק יותר מהקיים כרגע ב-ARI. הכלי הוצג לראשונה במסגרת Astricon 2015 וישוחרר לציבור תחת רישיון פתוח עד סוף השנה הנוכחית.
 
הונאות ואבטחה
 
כמו בכל כנס, נושא האבטחה של מערכות מותקנות תופס מקום של כבוד וכך גם היה השנה. אנו רואים ירידה משמעותית ברמת ההונאות המתבצעות בעולם ברמה כללית. יחד עם זה, אנו רואים עליה דרמטית בכמות הפריצות למרכזיות IP בעולם ללא שום קשר לייצרן. במסגרת הכנס, דיווח אחד המשתתפים, שמרכזיית MITEL, שהותקנה במשרדם, נפרצה, והם "זכו" לקבל חשבון על סך של 308,000$ מחברת AT&T. כמובן, שלאחר ביצוע חקירה מעמיקה, הלקוח לא שילם את החשבון המנופח, דבר, שכמובן לא היה קורה בישראל. הלקוח גם דיווח, שלאחר התקנה של מערכת Asterisk לפני מערכת ה-MITEL, כמות ההתקפות על המרכזיה ירדה בצורה דרמטית.
 
באי הכנס, שהשתתפו בדיוני המסדרון השונים בתחום זה, העלו טענות דומות כנגד מוצרי חברות כגון Alcatel, AVAYA ואפילו Panasonic. דבר המוכיח, שאף יצרן לא חסין להתקפות והונאות בייחוד כאשר המתקינים לא יודעים לבצע את ההתקנה בצורה נאותה.

מוצר חדש – שוב בזווית הישראלית
 
חברת Xorcom הישראלית, ששמור לה מקום של כבוד והערכה בקהילת ה-Asterisk, הציגה השנה שני מוצרים חדשים. מרכזיית IP קטנה לעסק העונה לשם Spark. כמו כן, Xorcom הציגה מוצר מרכזיה נוסף, הנקרא Numbotel. Numbotel נועד להיות ממשק ניהול אלטרנטיבי ל-Asterisk, שייספק בהמשך Market Place לספקי פתרונות למכור מוצרי AddOn ל-Asterisk. אנו מתחילים לראות ניצנים ראשונים של חנויות אונליין, שיהיו משובצות לתוך מרכזיות היצרים ויאפשרו לצרכנים להוסיף שירותים ויכולות חדשות למרכזיות, ישירות מהאינטרנט, ללא צורך בפניה לאינטגרטור.
 
סיכוםאבסטריסק
 
הכנס השנה הכיל הרבה מאוד חדשנות ברמת המוצרים החדשים וברמה הטכנולוגית. למורת רוחם של רבים, Asterisk לא מאיטה את הקצב אלא עוברת להילוך גבוה יותר, כאשר אנו עתידים לראות עוד פיתוחים רבים במשך השנה הקרובה, ולכיוון גרסה 14, שתשוחרר ככל הנראה ב-Q4 2016.

מאתניר סמיונוביץ,  אוקטובר 2015.
מנכ"ל  GreenfieldTech 
www.greenfieldtech.net
nirs@greenfieldtech.net

 
אסטריסק
אסטריסק



 
 
Bookmark and Share