Telecom News - מה הקשר בין האסטרטגיה העתידית של שוק התקשורת ותחמוני פטור ממכרז?

מה הקשר בין האסטרטגיה העתידית של שוק התקשורת ותחמוני פטור ממכרז?

דף הבית >> עולם ה-ICT ותקשורת >> חדשות משרד התקשורת >> מה הקשר בין האסטרטגיה העתידית של שוק התקשורת ותחמוני פטור ממכרז?
שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת, נפל כנראה בפח של מתחמני "פטורים ממכרזים" במשרד התקשורת (בעברית יותר ברורה: תמי לשם ושות'), ויצא לדרך של בניית תכנית אסטרטגית לשוק התקשורת לשנים הבאות בליווי וייעוץ של חברת "רותם אסטרטגיות עסקיות". חשיפת הפלופ. 
מאת: אבי וייס, 9.11.15, 09:40שלמה פילבר

בסיכום 100 הימים הראשונים של כהונת שלמה פילבר (בתמונה) כמנכ"ל משרד התקשורת, 100 ימים של כישלון אחד מתמשך, ציינו והדגשנו בסיכום 100 הימים הראשונים שלו נושא מאוד חשוב: היעדר כל תכנית סדורה שלו כמנכ"ל לעתיד עולם התקשורת (לא "תכנית אב" אסטרטגית, לא מדיניות, לא תכנית עבודה שנתית. פשוט כלום. רק עיסוק ב"מיקרו רגולציה").

כנראה, ששלמה פילבר החליט לתקן את השגיאה החמורה הזו והוא יצא ב"מבצע" של למידה ודיונים סביב בניית "תכנית אסטרטגית" חדשה למשרד התקשורת. אני מקווה, שהוא יידע להזמין לדיונים הללו גם את נציגי הציבור המוסמכים, ולא רק את בעלי העניין, האינטרסים וההון, כמו שמשרד התקשורת רגיל לעשות. הוא התחיל בתהליך ביום 8.11.15 ב"יום פתוח" לכל "גורמי הענף" שהוא הזמין, לגיבוש אסטרטגיה לשוק התקשורת. 

אולם, בפרסום בגלובס בנושא זה בשבוע שעבר, הופיע משפט מוזר, שמייד צד את תשומת ליבי [ציטוט]: "המהלך של פילבר נועד לשרטט אסטרטגיה חדשה למשרד בכל התחומים, הסלולר, הקווי והשידורים, וממנה לקבוע תוכנית עבודה מסודרת. בגיבוש התוכנית תסייע חברת רותם אסטרטגיות, שהיא חברה, שנשכרה לצורך רה-ארגון במשרד ועכשיו תסייע גם בגיבוש האסטרטגיה".

מייד אסביר למה המשפט הזה עורר את תשומת ליבי. בכל מקרה, מייד פניתי למשרד התקשורת בשאלה:
"בגלובס פורסם, שרותם אסטרטגיות תסייע למשרד התקשורת בגיבוש תכנית אסטרטגית חדשה. היכן פורסם הפטור ממכרז (או המכרז) לשירות הזה וכמה זה יעלה למשלמי המיסים?".

כשלא קיבלתי תשובה ברורה, פניתי שוב ושוב למשרד התקשורת והדגשתי את שאלתי בהוספת המשפט הבא: "מה הקשר בין שינוי ארגוני פנימי של משרד התקשורת (פטור ממכרז, שנתקבל ל"בדיקת המבנה הארגוני של משרד התקשורת"), ל"תכנית אסטרטגית לשוק התקשורת"?"

תגובת משרד התקשורת
"משרד התקשורת בחר בחברת רותם אסטרטגיות למתן ייעוץ ארגוני לשם בחינה מחודשת של מבנה משרד התקשורת, ממנה ייגזר המבנה הארגוני המיטבי למשרד, כאשר את אסטרטגית המשרד לשנים הבאות  יגבש הדרג הבכיר במשרד בדיונים פנימיים.
יש להדגיש כי החברה נשכרה ללוות את ההיבט הארגוני של התהליך בלבד.
 ההתקשרות נעשתה כדין  - הדיווח על מתן פטור ממכרז פורסם ביום 28/12/2014 באתר מנהל הרכש".

דהיינו: לפתע, מה שכתוב בגלובס - לא נכון. את התכנית האסטרטגית למשרד יגבשו עובדי המשרד (בשביל זה יש במשרד התקשורת כמה בעלי תפקידים שזה עיקר תפקידם: ראש אגף תכנון מדיניות (יאיר חקק), מדען ראשי (ד"ר אמיר אדלר), ועוד כמה בעלי תפקידים באגפים האחרים). רותם אסטרטגיות תעסוק במבנה הארגוני הפנימי של משרד התקשורת. איך זה מתחבר ביחד? תשאלו את תמי לשם (סמנכ"ל בכיר מנהל ומשאבי אנוש), ואת אבי ברגר, שבישלו את "הפטור ממכרז" לרותם אסטרטגיות ... הם התמחו בניצול "עבודת ייעוץ אסטרטגי" כדי לקדם ולתגמל (ולהבטיח נאמנות) של מי שהם חפצים ביקרו, דוגמת שרית עסיס, שקודמה והפכה להיות מנהלת אגף משאבי אנוש (בפרשה שראויה לחקירה, שחשפנו כאן בהרחבה). חשיפת התעלומה הנוכחית, מצויה בסוף המאמר. 

רקע: הפטור ממכרז לרותם אסטרטגיות
חברת רותם אסטרטגיות זכתה באופן מאוד מסתורי ב"פטור ממכרז" לתקופה מ-1.1.15 עד 31.12.15 בהיקף של כ-663 אלף ש"ח. מחיר אסטרונומי עבור בדיקת המבנה הארגוני של משרד התקשורת (משרד ממשלתי מאוד קטן, פחות מ-150 עובדים, עם מבנה ארגוני מאוד פשוט וקומפקטי ושמכיל יותר "סמנכ"לים בכירים" מאשר כמה משרדי הממשלה חשובים דוגמת ביטחון, כלכלה, וחוץ, גם יחד...).

זאת, כאשר כבר נעשתה עבודה מקצועית בדיוק נושא הזה, עבודה, שהייתה מונחת על שולחנו של המנכ"ל הקודם אבי ברגר, עבודה, שהוכנה ע"י המנכ"ל שקדם לאבי ברגר - עדן בר טל (בסיוע כמה יועצים ועוזרים), שלא הצליח לממש את תכנית השינוי הארגוני הזה, שתוכנן על ידו.

במרכז התכנית, שהכין עדן בר טל: הקניית סמכויות, אנשים ותקציבים לידידו שמילה מימוןשמילה מימון (בתמונה משמאל), סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה (ש"הוצנח" לתפקיד זה על ידו), על חשבון כמעט כל עמיתיו במשרד התקשורת.

למה אבי ברגר היה צריך להוציא 663 אלף ש"ח מכספי משלמי המסים, על בדיקה שכבר נעשתה לגבי המבנה הארגוני של משרד התקשורת? זה לא ברור עד היום, כי זה לא נחקר.

במשרדי ממשלה אחרים, כשחקרו במשטרת ישראל "פטורים מוזרים ממכרזים", נמצאו דברים מאוד מעניינים... 

אולם, כשהעניין הזה דלף ופורסם על ידי, אבי ברגר השתולל בזעם על עובדי המשרד, שהדליפו זאת לטענתו (כך הוא סבר בטעות, כי הוא הגדיר את כל המהלך הזה כ"סודי"). אז על הפרק הייתה ההחלטה להעביר את יחידת הפיקוח האלחוטי של אגף הספקטרום (בראשות נתי שוברט), על אנשיה, רכביה ותקציביה, לידיו של שמילה מימון. התכנית הזו עדיין נמצאת על השולחן. אגב, לא הייתה כל הדלפה, זה פשוט פורסם במדור הפטורים ממכרזים באתר האינטרנט של משרד האוצר. לכן, חשפנו זאת בכמה מאמרים לרבות במאמר מקיף, שעורר בזמנו רעש במשרד התקשורת.

אבי ברגר (בדיוק כמו מחליפו - שלמה פילבר), לא הבין, שאי אפשר במאה ה-21 לשמור דברים כאלה בסוד. זה יצא החוצה בכל דרך אפשרית. צריך לעבוד בדיוק הפוך: עם מכסימום פתיחות, שקיפות ושיתוף הציבור בתהליכי קבלת ההחלטות. 

יום לפני ש"עזב" (מלה מכובסת למילה "עף") את תפקידו במשרד התקשורת, הספיק אבי ברגר לקבל את ממצאי והמלצות רותם אסטרטגיות בעניין המבנה הארגוני של משרד התקשורת והציג זאת להנהלת המשרד. אולם, כל התהליך הזה הוקפא והוכנס למגירה, עם כניסת המנכ"ל החדש שלמה פילבר לתפקידו. 

כך, ככל הנראה, שלמה פילבר תכנן להעסיק את רותם אסטרטגיות בעניין התכנית האסטרטגית החדשה שלו, כי נשאר זמן עד 31.12.15 להעסיק חברה זו בייעוץ למשרד, תמורת הסכום הגבוה, שהיא מקבלת. אולם, הפניה שלנו כנראה טרפדה במעט את הרצון הזה.

יתרה מכך: משרד התקשורת היה יכול להסב את הייעוץ של רותם אסטרטגיות, מייעוץ העוסק במבנה הארגוני הפנימי של משרד התקשורת לייעוץ לאסטרטגיה כוללת של שוק התקשורת והשפעתה על התנהלות משרד התקשורת. זאת, משום שלרותם אסטרטגיות היה פטור ממכרז מטעם מנהל הרכש הממשלתי, לספק שירותי ייעוץ כוללים למשרדי הממשלה, לפי הגדרה של: "ייעוץ למשרדי הממשלה המבקשים להטמיע תרבות ותהליכי עבודה של תכנון, בקרה ומדידה". אולם הפטור הזה נגמר ב-1.5.15. משרד התקשורת לא פנה לחדש את הפטור בעניין זה למנהל הרכש הממשלתי. לכן, נשאר כעת בתוקף רק הפטור הקודם, עד 31.12.15, לעניין בחינת המבנה הארגוני הפנימי של משרד התקשורת. 

בינתיים, חלקים מהתכנית המעודכנת של השינוי במבנה הארגוני של משרד התקשורת (שבמרכזם:העצמת שמילה מימון, על חשבון עמיתיו), כבר נחשפו על ידי, והפעם הם שייכים לקדנציה של שלמה פילבר, שממשיך באותו קו בדיוק  בו החל עדן בר טל, ובכלל זה הענקת סמכויות, אנשים ותקציבים לשמילה מימון:
א) בתחום הפיקוח על הדואר. זאת, על חשבון סמנכ"ל בכיר דואר.
ב) בתחום 
הפיקוח על "עידן +". זאת, על חשבון "הרשות השנייה" ו"מועצת הכבלים והלוויין". 

למה צריך להמשיך להעסיק את רותם אסטרטגיות בסיפור הזה במאות אלפי ש"ח? אולי יותר פשוט להחליף את התואר של שמילה מימון לתואר "מלך ישראל" (או אולי "משנה למנכ"ל", כמו שכבר פעם ביקש), לתת לו נהג צמוד, רכב חדש עם מנוע חזק, סמארטפון חדש, ואז הכל יבוא על מקומו בשלום... 

אם לא הבנתם את "התכנית האסטרטגית" העתידית של שלמה פילבר ומה ייצא ממנה, הנה סיכום קצר ומאוד מעניין שלה: שמילה מימון ירכב על כולם, ישאב אנשים, סמכויות ותקציבים מכולם וימשיך לעשות צחוק מכולנו. זה הכל. בשורות חדשות לעתיד שוק התקשורת הישראלי? הצחקתם אותי... 
בתמונה: עדן בר טל, מנכ"ל משרד התקשורת מלפני 2 קדנציות, מי שהחל את התהליך של "תכניות אסטרטגיות למשרד התקשורת" שבמרכזם: העצמת שמילה מימון, על חשבון עמיתיו במשרד... 



 
 
Bookmark and Share