Telecom News - Spirent מציגה חידושים במערכות בדיקה מתקדמות לרשתות SDN/NFV

Spirent מציגה חידושים במערכות בדיקה מתקדמות לרשתות SDN/NFV

דף הבית >> סקירות טכנולוגיות >> Spirent מציגה חידושים במערכות בדיקה מתקדמות לרשתות SDN/NFV
Spirent  מציגה חידושים במערכות בדיקה מתקדמות לרשתות SDN/NFV
מאת: צבי שחם, 8.11.15, 07:00צבי שחם

פריסת רשתות SDN/NFV היא "מעבר לפינה", נמצאת במס' ניסויי שדה ותופיע בקרוב גם אצלנו. מטרת הכתבה לעורר מודעות לצרכי ספקי התקשורת, לרענון הרשתות תוך התמודדות עם צרכים משתנים, ליתרונות הטכנולוגיים וליכולות הבדיקה הקיימות כבר כיום.
 
בכנס, שנערך לאחרונה ע"י חברתSpirent  (בשיתוף "בינת אלקטרוניקה"), הוצגו טכנולוגיות SDN/NFV, יתרונותיהן ומשמעויותיהן לספקי התקשורת. במיוחד הוצגו מערכות בדיקה מתקדמות לרשתות תשתית עתידיות אלה.

למה מדברים כולם על המעבר לטכנולוגיות SDN/NFV?
הציור הבא עונה על השאלה:
תמונה 1
משתמשי התקשורת (בעצם כולנו) רוצים רשתות אמינות, זמינות, עם תמיכה בניידות ובכל התכנים והאפליקציות העתידיות. אולם, כמות המשתמשים ועומסי התנועה, שהם יוצרים ברשת, עולים בצורה אקספוננציאלית (ראו לדוגמה בסקר של סיסקו כאן). בתנאים כאלה, ספקי התקשורת חייבים לשמור על רווחיות סבירה והקטנת ההוצאות התפעוליות (OPEX), תוך כדי יכולת הפעלת שירותים חדשים בהתאם לצרכים המשתנים. זה מחייב שימוש בשיטות אוטומטיות ויעילות להפעלה מהירה של השירותים, בקרתם ותחזוקתם.

מצד הספק, החדשות הטובות הן, שעלות המנוי יורדת. החדשות הרעות הן, שההכנסה השנתית מהמנוי (ARPU) יורדת בקצב מהיר יותר. אם ספקי התקשורת לא ימצאו דרך לשנות את אחד (או שני) המסלולים, התחזית הצפויה היא איבוד הרווחיות בשנת 2017.

טכנולוגיות הרשת הנוכחיות מגבילות את יכולתם של ספקי התקשורת להגיב במהירות לצרכי השוק ולהציע שירותים חדשים. הרשתות היום בנויות מאלפי מכשירים בעלי חומרה ייעודית (נתבים, בקרי SBC, BRAS, Firewalls, DPI ועוד). הפעלת שירותים חדשים מחייבת ברוב המקרים השקעות בציוד ייעודי נוסף, הפעלתו ותחזוקתו. כאשר ההשקעות בציוד הקיים לא ממצות את עצמן, קשה לספק התקשורת להצדיק רכש ייעודי נוסף, ויכולתו להגיב לדרישות השוק נפגעת.

כדי לנוע במהירות במקביל לשוק, הספק זקוק לציוד תקני שיכול לשרת כל פונקצית רשת (Network Function, NF) ע"י טעינה מרחוק ו/או אוטומטית של תבנית תוכנה מתאימה. כדי לשמור על רווחיות, המכשיר חייב להיות מסוגל להריץ כמה עותקים של פונקצית הרשת הנדרשת במכונה וירטואלית (Virtual Machine, VM). זהו הרעיון של(Network Function Virtualization) NFV .

מרכיבי חומרה ייעודיים מוחלפים בשרתים סטנדרטיים, ופונקציות הרשת רצות כיישומים בתוך המכונות הוירטואליות. כל מכונה וירטואלית בתוך השרת יכולה לבצע פונקציה אחרת בזמן נתון, בהתאם לצורך: נתב, FW, וכו'.
תמונה 2
 
הווירטואליזציה הפכה זה מכבר לטכנולוגיה בשלה ומובילה בעולם ה-IT, וכעת היא נמצאת במסלול בטוח גם בתשתיות התקשורת. סקר, שערכה חברת  Infonetics לאחרונה העלה, ש-97% מספקי התקשורת מתכוונים לפרוס רשת SDN, ו-93% מתכוונים להפעיל NFV. טכנולוגיית SDN הוזכרה כבר מספר פעמים באתר זה, ולא נדון בה שנית. נציין רק, ששתי הטכנולוגיות האלו משלימות האחת את השנייה. כך, שתמונת הרשת העתידית תראה כמו באיור הבא:
 תמונה 3
 
מערכות הבדיקה, שהציגוSpirent  ובינת אלקטרוניקה, מאפשרות מגוון בדיקות, אמולציות וסימולציות ברמות השונות של רשתות SDN/NFV. לדוגמה, ניתן לבדוק רשת מתגי SDN ע"י אמולציה של הבקר המרכזי:
 
תמונה 4
 
או לחילופין, לבדוק את הבקר ע"י אמולציה של רשת המתגים:
 
תמונה 5
  
מבחינת תשתית NFV ניתן לבדוק במסלולי בדיקה שונים המקיפים את כל האלמנטים החומריים והווירטואליים, כמתואר להלן. הבדיקות מתייחסות לביצועים, אמינות, קישוריות ויכולת גידול של מרכיבי ה-NFV השונים, לפני פריסתם בשטח. כך, יוכל ספק התקשורת להבטיח את התאמת הציוד המתוכנן לדרישות והביצועים הנדרשים מהרשת החדשה.
 
תמונה 6
  
יש כמובן עוד מגוון גדול של בדיקות אפשריות, בתצורות רשת שונות.
 
לסיכום, פריסת רשתות SDN/NFV היא "מעבר לפינה", נמצאת כבר במספר ניסויי שדה וצפויה להופיע בקרוב גם אצלנו. מטרת כתבה זאת לעורר מודעות לצרכים של ספקי התקשורת, לרענון הרשתות, תוך התמודדות עם הצרכים המשתנים, ליתרונות הטכנולוגיים, וליכולות הבדיקה הקיימות כבר כיום.
 
מאת: צבי שחם, M.Sc. נובמבר 2015.
zvi.shacham@gmail.com
www.zvish.com



 
 
Bookmark and Share