Telecom News - שירותי VoLTE החלו בניגריה, טנזניה ואוגנדה. ישראל - הרחק מאחור

שירותי VoLTE החלו בניגריה, טנזניה ואוגנדה. ישראל - הרחק מאחור

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> שירותי VoLTE החלו בניגריה, טנזניה ואוגנדה. ישראל - הרחק מאחור
חברת Smile הרשומה במאוריציוס, שמפעילה רשתות סלולר 4G - LTE בתחום תדרי ה-800 מגהרץ בניגריה, טנזניה ואוגנדה, החליטה לחתום הסכם עם חברת Squire Technologies ליישום VoLTE (עם מגוון שירותים לרבות WebRTC) ברשתות הסלולר במדינות האפריקאיות הללו. מה קורה בתחום זה בישראל?
מאת: מערכת Telecom News, 11.11.15, 20:12שירותי תקשורת באפריקה

חברת Smile Telecoms Holding, שפועלת במדינות אפריקה, מספקת שירותי סלולר ב-LTE (בתדרי ה-800 מגהרץ, תחום תדרים מצוין ל-LTE, לא כמו ה-1,800 מגהרץ בישראל, או התכנון לתחום ה-2,500 מגהרץ למכרז הבא בארץ), ב-3 מדינות: ניגריה, טנזניה ואוגנדה. החברה תספק בקרוב שירותי LTE גם בקונגו ובדרום אפריקה.

חברת Smile החליטה לקדם את הרשתות הללו ביישום שירותי VoLTE, לרבות שירותי תקשורת מתקדמים וחדישים מבוססים פרוטוקולים מלהיבים דוגמת WebRTC

לצורך שדרוג הרשתות, חתמה חברת Smile הסכם עם חברת Squire Technologies הבריטית, שתבצע את העברת שירותי הקול והמסרונים של משתמשי רשתות ה-LTE, שנעשים כיום בדור 3 ולהעביר אותם לדור 4 בגישת ה-VoLTE.

לצורך כך יתווספו לרשתות הסלולר בכל המדינות הללו מתגי SBC (ר"ת: Session Border Control) ומתגי Media & Messaging Getways של Squire Technologies, כדי לספק את השירותים החדשים. המתגים תומכים בכל סוגי מכשירי הקצה, עם מספר אחד, עם חיבור שקוף למשתמשים בעת חיבור של השיחה למשתמשים, שאין להם VoLTE והם עדיין ברשתות של 2G ,3G ואפילו PSTN.

שירותי הקול החדשים יהיו באיכות טובה יותר ומאובטחת יותר מאשר יש כיום (כי כיום, הקול ממשיך להיות מסופק ברשתות 3G או 2G, גם כשהמשתמש מחובר עם מכשיר 4G לרשת 4G). 

על פי מחקר חדש של Juniper Research, עד 2018 יהיו ברחבי העולם כ-1 מיליארד לקוחות סלולר שמחוברים לרשתות סלולר שמספקות שירותי VoLTE (עלייה מ-123 מיליון לקוחות במחצית 2015), והמספר הזה יזנק בחדות עד ל-2 מיליארד לקוחות מחוברים ל-VoLTE שנתיים אחרי כן, ב-2020. ההכנסות השנתיות מ-VoLTE ב-2020 יהיו כ-100 מיליארד דולרים עולמית. הסיבה לזינוק החד הזה בלקוחות שירותי VoLTE עד 2020 (מעבר להרחבת הפריסה של כמעט כל חברות הסלולר בעולם), היא שכמעט כל הסמארטפונים החדשים שיצאו לשוק, יתמכו תוך שנתיים-שלוש ב-VoLTE ללא צורך בשום תוספת תוכנה. 

בישראל, הסיכויים לראות דברים כאלה בקרוב הם די נמוכים. אצלנו, מתעסקים ברכישת גולן טלקום ע"י סלקום, ולא בעתיד שוק התקשורת

יתרה מכך. למי שלא יודע, הקישור בין ספקיות הסלולר בישראל עובד על תשתית E1. מדובר בתקן תקשורת בן למעלה מ-30 שנה. לצורך העניין, קישור בין סלקום לפרטנר הוא בסדר גודל של כמה עשרות ערוצי E1, דבר שהוא בזבוז ניכר של כסף, משאבי רשת וחוסר יעילות מדהים. 

תשתית ה-IP/MPLS, שהיא תשתית ידועה ומוכחת, מקשרת בין מרכזי הרשת של חברות ענק ברחבי העולם, שניתן לבצע איתה הנדסת רשת מתקדמת (!) ומוגנת (!), אינה נמצאת בקישור בין הספקיות בישראל. 

לשאלתי מדוע זה כך, התשובה שקיבלתי היא: "הפחד משינויים". המעבר לתשתית MPLS היא יחסית זולה (עלות של ראוטרים סטנדרטיים כמו אלו של Juniper או Cisco, ואינה אמורה לקחת בכלל זמן). אך החברות הסלולריות עדיין מתעקשות להישאר עם התשתיות הישנות. שאלתי, שנשארה ללא מענה, היא: עד מתי תשאר ישראל תקועה מאחור?

אם לא די בכך, משרד התקשורת בכלל לא מבחין במצב תשתיות התקשורת בישראל. אין למשרד "צל של מושג" בנושאים הללו. לא רק שלא הבחינו במשרד התקשורת בהיעלמות כמות עצומה של אנטנות סלולר, משרד התקשורת בכלל שכח, שרשתות התקשורת של ישראל מתנהלות בפרוטוקול איתותים בן 40 שנה בשם ss7, ב"רשת איתותים ארצית", שמשרד התקשורת שכח בבזק בזמן הפרטתה, ומאז לא תיקן את הטעות הזו ולא הוציא את "רשת האיתותים הארצית" מידי המונופול, ולא דרש לשדרג אותה לרשת SIP ארצית, כמו שיש בכל העולם המודרני, אפילו באפריקה ובמדינות ערב.

כך, גם משרד התקשורת שכח (או לא ידע), שאת המשאב הלאומי ששמו "רישום דומיינים" מחזיק בלי הרשאה ובלי חוק או רישיון מונופול בשם "איגוד האינטרנט הישראלי", והמשרד לא עושה דבר וחצי דבר בנושאים הללו. לא הזכרתי כאן נושאים טכנולוגיים נוספים, שמשרד התקשורת שכח לטפל בהם דוגמת IPv6.

אנו פשוט מדינה מפגרת עם משרד תקשורת חסר כל יכולת והבנה מקצועית ומנותק מכל מציאות. באפריקה יודעים לספק שירותי LTE מתקדמים. אצלנו - אין בכלל דברים כאלו. ה-LTE בישראל "נכה ומסורס" וזה לא מזיז לאיש.

רק בישראל חברת סלולר גדולה (סלקום) יכולה להכריז בראש חוצות שיש לה LTE-A, וגם כיום, יותר משנה וחצי אחרי ההכרזה הזו, אין ולא יהיה לה בטווח הזמן הנראה לעין, LTE-A. חברת סלולר אחרת (פלאפון) יכולה לפרסם בטלוויזיה ובאינטרנט שהיא המהירה ביותר ב-LTE, בזמן שיש לה רק 15 מגהרץ ב-LTE (במקום 20 מגהרץ) ורק בחלק משטח המדינה. ככה אנחנו נראים. מדינת ה"ישראבלוף". באפריקה לא היו מרשים לזה להתקיים

מפת פריסת LTE ו-LTE-A בעולם נכון לרבעון ראשון 2015:
מפת LTE
 
משתמשים בסלולר באפריקה



 
 
Bookmark and Share