Telecom News - היקף ההונאות בארץ בעשור האחרון בבנקים ובחב' ביטוח גדול ממיליארד ש"ח

היקף ההונאות בארץ בעשור האחרון בבנקים ובחב' ביטוח גדול ממיליארד ש"ח

דף הבית >> חדשות אבטחה ועולם הסייבר >> היקף ההונאות בארץ בעשור האחרון בבנקים ובחב' ביטוח גדול ממיליארד ש"ח
היקף ההונאות בארץ ב-10 השנים האחרונות בבנקים ובחברות ביטוח גדול ממיליארד ש"ח
מאת: מערכת Telecom News, 18.11.15, 23:28יואל הכט

מגבירים את המלחמה בהונאות: 700 ארגונים וחברות בינ"ל מציינים את שבוע המודעות להונאות. היקף הפשיעה הפיננסית בחברות פיננסיות בעולם רק בעשור האחרון מוערך ביותר מ-100 מיליארד ש"ח.
 
700 חברות וארגונים מובילים ברחבי העולם מציינים השבוע (15-21.11) את שבוע המודעות הבינלאומי להונאות בחסות ארגון ACFE, ארגון בינלאומי של בוחני הונאות. בין החברות הבינלאומיות ניתן למצוא את IBM, HSBC,Orange, Deloitte, Ernst & Young, Wal-Mart,Oracle, SAS ועוד.

מטרת שבוע המודעות להונאות היא לעודד חברות וארגונים לנקוט צעדים אקטיביים ע"מ למנוע הונאות, בין השאר, ע"י יצירת מדיניות ברורה, השקעה והקצאת משאבים למניעת הונאות, שיתוף והדרכה לעובדים והגברת המודעות גם בקרב עסקים קטנים.
 
מיכל אנסקי עלתה לכותרות בימים האחרונים בעקבות שותפותה עם אמיר ברמלי מקרן קלע החשוד בהונאת משקיעים ובניית פירמידת השקעות. בנוסף, בשבוע שעבר הגישה התביעה בארה"ב כתבי אישום נגד 3 ישראלים בגין ביצוע עבירות הונאה בהיקף נרחב , שכוללות פריצה למחשבי ג'יי.פי מורגן, שבאמצעותה השיגו מאות מיליוני דולרים. ה-3 מואשמים, בין היתר, בפריצה למחשבים, גניבת זהויות, הימורים בלתי חוקיים באינטרנט ובקשירת קשר לביצוע הלבנות הון.
 
עפ"י נתוני חברת SAS הבינלאומית לאנליטיקה, היקף הפשיעה הפיננסית בחברות פיננסיות בעולם רק בעשור האחרון מוערך בהרבה יותר מ-100 מיליארד ש"ח. בדרך כלל חולפת תקופה של שנתיים וחצי מביצוע הפשיעה ועד לגילויה. הפשיעה הפיננסית כוללת: הונאות, הלבנת הון, מעילות פנימיות, התחזות לאחר, זיוף, סחיטה, קבלת דבר במרמה, שוד , ביצוע עסקה לא מורשה, פגיעה בפרטיות ועוד. בישראל, היקף ההונאות ב-10 השנים האחרונות בבנקים ובחברות ביטוח גדול ממיליארד ש"ח.
 
השיטות המשמשות כיום לאיתור פעולות חשודות בפשיעה פיננסית נבחנו בסקר של ACFE בו נמצא ש:

ב-42% מהמקרים, גילוי הפשיעה היה ע"י הלשנות,
16% התגלו ע"י סקרים ניהוליים,
14% ע"י ביקורת פנים,
7% התגלו בגלל טעות של הפושע,
4% מהפשעים הפיננסים התגלו באמצעות ניטור יומיומי של המערכים הארגוניים.
 
על רקע היקף נזקי הפשיעה הפיננסית והסיכון לעצם קיומו של הארגון, מדובר בממצאים, שהם לא פחות מדרמטיים: ארגונים לא עושים די כדי לאתר פשיעה פיננסית.
 
יואל הכט, (בתמונה), מנהל תחום סיכונים ב-SAS ישראל: "המאבק בפשיעה פיננסית אינו רק עניינן של הרשויות. הפשיעה משפיעה בכל רחבי הארגון העסקי. לעיתים, הנזק הכספי מהונאה חיצונית או מעילה פנימית הוא כה גדול, שגופים עסקיים פשוט קורסים. האחריות לאיתנות הגוף העסקי היא נחלת ההנהלה הבכירה, שמחויבת לחזק את התהליכים הפנימיים ואת מערכות הבקרה של הארגון כדי למנוע פעילות של פשיעה פיננסית ככל האפשר. משטרה וגורמי אכיפה אחרים אינם יכולים להחליף גופים עסקיים בשמירה על עצמם. לכן, כל הגופים העסקיים צריכים להתייחס ברצינות רבה למאבק בפשיעה הפיננסית ולו רק כדי לשרוד".
 
 הונאה



 
 
Bookmark and Share