Telecom News - מה היה אמור להתחיל ב-1.11.15 ולא התחיל? למה זה נכשל ולא דיווחו לכם?

מה היה אמור להתחיל ב-1.11.15 ולא התחיל? למה זה נכשל ולא דיווחו לכם?

דף הבית >> חדשות >> חדשות השוק הקווי >> מה היה אמור להתחיל ב-1.11.15 ולא התחיל? למה זה נכשל ולא דיווחו לכם?
בלעדי: לאחר דחייה, שנכפתה ע"י בזק והשב"כ על משרד התקשורת, ב-1.11.15 היה אמור להתחיל השלב השני של "רפורמת השוק הסיטונאי" (שלב ה-SLU). אם לא שמעתם על זה, ברור שזה נכשל. הבעיה: איש לא מוכן להודות ולקחת אחריות על הכישלון וחושב שאם הוא לא ידווח על כך לציבור - זה כאילו לא התרחש. "חיים בסרט".
מאת: אבי וייס, 26.11.15, 11:27שלמה פילבר

ביום 2.8.15, כשראיתי את ההודעה לציבור, שפורסמה בשמו של מנכ"ל משרד התקשורת (שלמה פילבר, בתמונה), לא יכולתי להאמין למראה עיני. אני מביא כאן (למי ששכח) רק את תמונת הכותרת העליונה של ההודעה של שלמה פילבר (שנשלחה לכלי התקשורת ולציבור), כדי שיהיה מובן על מה שאני מדווח וחושף כעת (לחיצה על התמונה מגדילה אותה):
הודעת מנכ"ל משרד התקשורת



























למה לא יכולתי להאמין למראה עיני? כי אני עוסק בתחום "השוק הסיטונאי" ומלווה את התחום שנים רבות, ואני יודע שבשום מדינה בעולם לא הצליח מהלך כזה, בשיטה שבה משרד התקשורת הישראלי בחר ללכת בה, עם המחירים שמשרד התקשורת קבע לשוק הקווי. פשוט זו רגולציה של פקידים ש"חיים בסרט". 

למה זה חשוב לציבור? כי בשיטה שמשרד התקשורת בחר, אם אין שלב שני, גם השלב הראשון ייכשל. כך, אלו שעזבו את בזק לטובת ה-ISP, "יחזרו בזחילה" לבזק, אחרי שיפסידו כסף, רמת שירות וביצועים, לעיתים לאורך שנים. זאת, בלי להבין את הטעות שהרגולטור דחף אותם לבצע, בחוסר הבנה ובאמונה עיוורת, שהרגולטור (שזה משרד ממשלתי חשוב), יודע מה שהוא מבצע.

יתרה מכך. בישראל, הנושא הזה לא היה אמור להיות בכלל הפתעה. באתר זה יש למעלה מ-180 מאמרים העוסקים בתחום "השוק הסיטונאי" (וכתבתי עוד מאות מאמרים בנושא, בעיתונים הקודמים שבהם נטלתי חלק). הכל כבר ידוע ונלעס מאות פעמים, לא רק באתר זה. למרות זאת, יש עדיין אנשים הבטוחים, שהעיתונות והציבור מטומטמים ולא מבינים דבר, ושאפשר "להאכיל אותם" בכל שטות

השתלשלות התהליך של הטעיית הציבור ע"י שלמה פילבר, צעד אחרי צעד: 

1. עוד לפני פרסום ההודעה המפוברקת של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר ב-2.8.15, פרסמתי ב-28.7.15 את המאמר הבא תחת הכותרת: "ב-1.8.15 יתחיל שלב חדש וחשוב ב"שוק הסיטונאי". או שלא". במאמר הסברתי באריכות מדוע השלב השני (שלב ה-SLU) נכשל, עוד לפני שיצא לדרך.

בכותרת המשנה למאמר כתבתי: "המציאות: 3 מ-4 השירותים [ברפורמת השוק הסיטונאי שלב ראשון], שהיו אמורים לצאת לדרך מזמן, ב-17.5.15, לא קיימים, וב-1.8.15 עוד 5 שירותים לא יופעלו. סה"כ לא קיימים 8 מ-9 השירותים של השוק הסיטונאי. רובם כבר מתו מוות קליני ולא ניתן להחיותם". 

בסיום המאמר כתבתי כך: "ב-1.8 לא יקרה שום דבר. גם לא בשבוע שאחריו, או בחודש שאחריו. לא רפורמה, לא שוק סיטונאי למגזר העסקי, לא SLU, לא שירות סיב אפל ולא נעליים. המסע ארוך של התכתשות בין ה-ISP, משרד התקשורת ובזק יימשך, בסופו של תהליך, בזק (שחזקה יותר מאי פעם, במיוחד אחרי קבלת אישור המיזוג עם YES), תנצח, כמו שניצחה עד היום. היות ולא בוצע שום תהליך של "הפקת לקחים" במשרד התקשורת, הדרך לתהום (שבה התחרות הממשית בשוק הקווי תצטמצם לשני שחקנים) - סלולה

2. למרות הדברים המפורשים הללו, שלא נסתרו ע"י משרד התקשורת (אליו פניתי לקבלת תגובות, טרם פרסום הכתבה), שלמה פילבר יצא ב- 2.8 בהודעה המטעה, שצילומה מצוי כאן למעלה.

3. לכן, ב-3.8.15 חשפתי את האמת והמציאות מאחורי ההודעה של שלמה פילבר תחת הכותרת: "השימוש בתשתיות פיזיות" של בזק (והוט) הפך לבדיחה בהוראה של השב"כ". במאמר זה, חשפתי את המסמכים (בחתימת שלמה פילבר ועוד בעלי תפקידים בכירים במשרד התקשורת) שהוסתרו מהציבור, בהם, לפי הוראת השב"כ, הרפורמה נדחתה "בהוראת שעה זמנית" עד ל-1.11.15

בסיום הכתבה הוספתי: "כל זה לא אמור היה להיות הפתעה. כי הבעיה הזו [של הוראות השב"כ] נותחה והוצגה באתר זה עשרות פעמים. בנוסף, את המסמכים של השב"כ ומחלקת ביטחון שדה של צה"ל חשפנו כאן, כבר במרץ 2014. למה רק כעת, אחרי שנה ורבע, משרד התקשורת נזכר ליישם את הנחיות השב"כ ומחלקת ביטחון שדה של צה"ל? שאלה טובה...ככה החלטורה הישראלית מבית היוצר של משרד התקשורת הישראלי - עובדת."

4. ביום 6.8.15 פרסמתי מאמר נוסף תחת הכותרת: 
"איך כלי התקשורת התרשלו ונפלו בפח של ההודעה על השלב השני ברפורמה" ובו ניתחתי את ההטעיה של כלי התקשורת. הצעתי לכלי התקשורת לבדוק שוב את ההודעה, שהעתיקו כלשונה ללא בדיקה, ולמצוא בהודעה את ההטעיות והדיווחים הלא נכונים. 

5. לאחר ששום כלי תקשורת לא תיקן את עצמו, פרסמתי ביום 8.8.15 מאמר נוסף תחת הכותרת "למה חשוב לדווח את האמת על השלב השני של רפורמת השוק הסיטונאי?" ובהם ניתחתי לפרטי פרטים מה היה מטעה בהודעה של שלמה פילבר, ולמה חשוב לדווח אמת בתחום הזה לציבור. 

6. ב-18.8.15 פרסמתי מאמר נוסף תחת הכותרת: "השלב השני של השוק הסיטונאי נכשל עוד לפני שהתחיל. מה מסתירים מאתנו?" ובו חשפתי את העובדה, שהיו 2 נוסחים של "הודעה לתקשורת" מטעמו של שלמה פילבר. נוסח אחד נשלח לתקשורת ונוסח אחר ושונה פורסם באתר משרד התקשורת. ניתחתי בהרחבה את ההבדלים בין שני הנוסחים ולמה שתי הגרסאות של אותו נושא - מוטעות ומטעות. 

7. בהמשך, הוספתי עוד כמה מאמרי ניתוח למצב הכאוטי, שנוצר בשוק (כולל החגיגה של בזק, שצוחקת כל הדרך אל חשבון הבנק), בשוק שנתקע בטכנולוגיות היסטוריות, בגלל "רפורמות השוק הסיטונאי". בכתבות הנוספות חזרתי שוב ושוב על התחזית, שגם ב-1.11.15, שום שלב שני ברפורמת השוק הסיטונאי לא יצא לדרך

8. אז ה-1.11.15 חלף עבר לו. חיכיתי שבוע, חיכיתי שבועיים, אולי מהלחץ של טיפול בנושאים אחרים, הנושא הזה מתעכב. אולם, מאומה לא קרה (למעשה, קרה משהו חמור אחר לגמרי, אותו נחשוף בכתבה הבאה, בנוגע לאחת מה"חפרפרות" בצמרת משרד התקשורת. אבל בזה נעסוק בכתבה הבאה).

9. לכן, לפני כשבוע חזרתי ופניתי למשרד התקשורת בשאלה הבאה:
"השלב השני" של השוק הסיטונאי: מה קרה ל"הוראת שעה", שהסתיימה ב-1.11.15?
היישום של "השלב השני" של הסדר "השוק הסיטונאי" נקבע כ"הסדר זמני" "כהוראת שעה" עד 1.11.15. זאת לפי מכתב מנכ"ל משרד התקשורת וסמנכ"ל הנדסה ורישוי.
ה-1.11.15 חלף עבר לו ולא קרה מאומה.
האם הרגולציה הזו הסתבכה, בדיוק כמו שצפיתי, תוך טשטוש המציאות מהעיתונות ומהציבור?"

10. תגובה לא קיבלתי. לא שלא ניסיתי לקבל תגובה.

שורה תחתונה: מנכ"ל משרד התקשורת, כנראה חושב, שאם לא מדווחים על כישלון, הוא לא קיים. כנראה, שהוא בטוח שאם לא משיבים על שאלות (בניגוד לחוק), הבעיה אודותיה שואלים - נעלמת באוויר.

ובכן, זה לא נעלם. השלב השני של השוק הסיטונאי נכשל עוד לפני שהחל. זה לא ניתן לשינוי.

כיצד הרגולציה של "השוק הסיטונאי" אמורה הייתה להתבצע, כמו שלמדו לבצע אותה נכון בכל העולם ובמיוחד באירופה, כתבתי על כך עשרות רבות של מאמרים (ולאחרונה: כאן, כאןכאן, כאן, כאן, כאןכאן וכאן). בלי להכיר במציאות ובצרכי הציבור והשוק, הבעיה הזו ששמה "שוק סיטונאי" ו"תשתיות קוויות בישראל", לא תיפתר.

אי אפשר "לחיות בסרט" ולצפות שהבעיות תיפתרנה בעצמן, כמו בפארסה של קריסת גולן טלקום, קריסת תשתיות הסלולר בישראל והתרחשות "המפץ הגדול", בדיוק לפי התחזיות שפרסמתי לא אחת.

ככל הנראה, גם בתחום הקווי, משרד התקשורת ממתין באדישות ל"מפץ גדול" נוסף, שיתרחש רק כששחקן מתחרה חשוב בשוק הזה יקרוס. להערכתי, השחקן הכי קרוב לקריסה זו Unlimited. רק אחרי הקריסה, הפוליטיקאים וכלי התקשורת יתעוררו וישאלו: איך זה קרה? מה קרה? מה פתאום? למה? אסור לתת לזה להתרחש! שיבוש מערכות ואבדן עשתונות. פשוט מדהים
 
ארון תקשורת
בארונות תקשורת דוגמת זה שמוצג כאן בתצלום, היה אמור להתבצע השלב השני של "השוק הסיטונאי". "חיים בסרט". 



 
 
Bookmark and Share