Telecom News - התסבוכת המתעצמת של שת"פ האנטנות בין מרתון (חזי בצלאל) לבין פלאפון

התסבוכת המתעצמת של שת"פ האנטנות בין מרתון (חזי בצלאל) לבין פלאפון

דף הבית >> חדשות הסלולר והמובייל >> התסבוכת המתעצמת של שת"פ האנטנות בין מרתון (חזי בצלאל) לבין פלאפון
חברת פלאפון נמנעת כרגע מחתימה על הסכם שת"פ האנטנות עם חזי בצלאל (מרתון, אקספון-018) בגלל הרצון של פלאפון להשיג שת"פ אנטנות ללא חברה קבלנית חיצונית, כנדרש במכרז התדרים, ברישיונה ובהנחיות משרד התקשורת. הפלונטר בעיצומו.
מאת: אבי וייס, 6.12.15, 15:50

הסכם שת"פ האנטנות בין חזי בצלאלחזי בצלאל, (בתמונה), הבעלים של מרתון ואקספון-018 (שהן למעשה כיום יישות אחת, בניהולו של יעקב נדבורני, לאחר פרישתו של איציק בן-אליעזר, מנכ"ל אקספון-018, לאחר 5 שנים מוצלחות בתפקידו כמנכ"ל), טיוטת ההסכם הזו מונחת כרגע "כאבן שאין לה הופכין" על שולחנה של הנהלת פלאפון. זה יכול להשתנות כל יום. 

חזי בצלאל הכין כבר את שדרת הניהול והתשתיות הכלכליות והמשפטיות "ליציאה לדרך" כחברת סלולר, אבל כרגע הכל "עובד על ריק". ההחלטה של הנהלת פלאפון יכולה ליפול בכל רגע. אולי כבר השבוע

הסיבה: אם ההסכם, שהציע לפלאפון, יאושר כלשונו וכנדרש בחוק, בתקנות וכאמור ברישיונות (של מרתון ופלאפון), ותוקם חברה חיצונית קבלנית, שתנהל את האנטנות של 2 החברות, עובדי פלאפון יפתחו מייד בשביתה, כנראה לא מוגבלת בזמן, בגיבוי ההסתדרות ובתמיכת ועדת הכלכלה של הכנסת, וההסכם הזה אולי יטורפד (באופן מעשי).

לכן, הנהלת פלאפון מגששת לנסות להשיג הקלות ממשרד התקשורת, כדי שלא תצטרך להקים חברה חיצונית ושהאנטנות המשותפות עם מרתון תישארנה בחזקת חברת פלאפון - בלי להוציא אותן החוצה לחברה משותפת קבלנית.

הבעיה: אין כרגע (ואולי בכלל) אופציה להקלות כאלו מצד הרגולטור. רכישת גולן טלקום ע"י סלקום יצרה "גל נפץ" בשוק התקשורת ואין סיכוי, שדווקא כעת משרד התקשורת ייתן הקלות למישהו. זאת, כי מייד מיכאל גולן יבקש את אותן הקלות עבור עצמו, ומנגד, פרטנר והוט-מובייל תגשנה בג"ץ על שינוי תנאי המכרז בדיעבד, בניגוד לחוק.

בנוסף, בספק אם אחרי "פרשת גולן טלקום", שטרם הסתיימה ולא ברור איך תסתיים, יהיה איזה רגולטור, שיהיה מוכן לתת הקלות לבעל הון, שמגיע "לעשות סיבוב על השוק הסלולרי", מייד אחרי מיכאל גולן (שכך מאשימים אותו, גם אם האשמה זו אינה כה מדויקת). פלונטר אמיתי

להערכתנו, חזי בצלאל עשה סדרה ארוכה של שגיאות, עד הגיעו לפלונטר הזה והן כוללות:

1. רכישת 5 מגהרץ בלבד במכרז התדרים לדור רביעי - LTE. לא הייתה כל מניעה, שירכוש יותר תדרים עד כדי יכולת להיות חברת סלולר עצמאית, בלי תלות ברגולטורים ובחברות הסלולר האחרות, או להיות בעמדת מיקוח הרבה יותר טובה בשוק הסלולרי. 

הפטנט הזה של חברת סלולר בלי סלולר (בלי אנטנות סלולר) ורק עם 5 מגהרץ, מה שלא מאפשר הקמת רשת סלולר עצמאית משום סוג, לא מוכר בעולם. אין בכלל יצור כזה בשום מקום בעולם חוץ מישראל. חברת הסלולר הדמיונית של חזי בצלאל היא תוצר של רגולציה, שאין לה אח ורע בעולם והיא כולה בנויה על בלוף ותחמונים רגולטוריים תוצרת "כחול לבן". 

הבלוף הזה הומצא (איך לא) ע"י סמנכ"ל לכלכלה, הרן לבאות. ניתחנו כאן וכאן את מסכת השקרים והתחמונים, שהובילו להמצאה הזו ולפלופ של מכרז התדרים ל-LTE, מה שהוביל למצב הכאוטי הקיים כיום:
א. עודף של תדרים בדור רביעי ללא ביקוש (בעיקר בתחום ה-2,600 מגהרץ), מה שאיפשר (בין היתר) לתת תדרים לרשות הפלסטינית. 
ב. תדרים בלתי מנוצלים מהמכרז (10 מגהרץ שבידי גולן טלקום ומרתון),
גהתרסקות רשתות הסלולר בישראל ופירוק מהיר שלהם בכמויות,
ד. הכפלה, השלשה ואולי ויותר של הקרינה הסלולרית לכל תושבי ישראל,
ההורדת איכות הקליטה והביצועים הסלולריים לכל תושבי ישראל,
וחיסול השרידות וההיערכות לחירום של כל חברות הסלולר, 
זהתמוטטות של חברת גולן טלקום ומכירתה לסלקום (ממתין לאישורים),
ח. ושרק רשת סלולר אחת (PHI) פורסת עם 20 מגהרץ ב-LTE (וגם לא בכל הארץ וללא Offload). 

קשה לאמין איך כל כך הרבה נזקים נגרמו מתחמנות של אדם אחד (הרן לבאות), שזכה בזמנו לגיבוי של השר גלעד ארדן ושל "קליקת הפרקליטים". מדובר בנזקים בלתי נתפסים בהיקפם הכלכלי, התפעולי והבריאותי, שרובם כבר בלתי ניתן לתיקון.

אגב, היו מי שהזהירו בזמן, שזה מה שעתיד להתרחש. למשל, כותב שורות אלו ועוד אנשים מביני עניין, כולל מנכ"לים לשעבר של משרד התקשורת, מנכ"לים לשעבר של חברות סלולר (דוגמת אברשה בורשטיין) ואנליסט אחד (ערן יעקובי). זה לא עזר. כך, הגענו לפלונטר של היום, שפוצץ את הבלון של "מהפכת כחלון". 

2. כשגולן טלקום העמידה את עצמה למכירה, חזי בצלאל לא ניסה בכלל לרכוש אותה. זה היה פותר את כמעט כל הבעיות בשוק הסלולר וגם היה זוכה ל"ברכת הדרך" מכל הרגולטורים. ניתחנו את זה בהרחבה כאן. פשוט - פספוס היסטורי. 

3. לאחר שחברת PHI יצאה לדרך (רשת האנטנות המשותפת לפרטנר ולהוט-מובייל), חזי בצלאל לא ניסה להצטרף לרשת זו (או שניסה ונכשל). העלות של שחקן שלישי, שמצטרף לרשת קיימת של 2 שותפים, היא נמוכה מאוד (כלכלית ומעשית), מול הצטרפות לרשת פלאפון כשותף מלא לרשת. 

4. לאחר רכישת גולן טלקום ע"י סלקום, חזי בצלאל לא בדק לעומק את האפשרות להצטרף לרשת של סלקום דווקא. משום, שההסכם בין סלקום לגולן טלקום מבטל את התכנית לשת"פ אנטנות בין סלקום לגולן טלקום (על פי ההסכם, גולן טלקום הופכת לחברה בבעלות מלאה של סלקום). זה היה מוריד את עלויות ההצטרפות מול הצטרפות לרשת פלאפון. 

5. לאחר רכישת גולן טלקום והבנה, שאין יכולת לקבל הקלות מהרגולטור, עד שהפלונטר של גולן טלקום לא ייפתר, ניתן היה ליצור שת"פ אנטנות עם פלאפון ל-Data בלבד. שכן, לחזי בצלאל אין שום מחויבויות (בשונה מגולן טלקום) לדור 3.

כך, מרתון (אקספון-018) הייתה יכולה לקפוץ טכנולוגית ולהיות מובילת שוק בישראל ולספק Data (אינטרנט) על דור 4, תוך עקיפת הרגולציה של שת"פ אנטנות והימנעות מהפלונטר של שת"פ אנטנות במתכונת הדורשת הקמת חברה חיצונית. כך, מרתון יכלה הייתה לספק טלפוניה ו-SMS על דור 4 ב-VoLTE, או בשיטות טכנולוגיות מתקדמות אחרות (דוגמת LTE-U, או VoC, או ב-WebRTC).

לסיכום: היו לחזי בצלאל כל כך הרבה חלופות לבחור, אך הוא בחר דווקא בחלופה, שמובילה אותו כרגע ל"סמטה ללא מוצא", מול פלאפון והרגולטורים. גם אם פלאפון תחתום עלההסכם, בספק אם יצא לפועל. אם זה כן יצא לפועל, זה יהרוס, ללא ספק, את שוק הסלולר ואת חזי בצלאל וחברת הסלולר שלו
 
בתמונה: הרן לבאות, סמנכ"ל בכיר לכלכלה, משרד התקשורת. 



 
 
Bookmark and Share