Telecom News - פתרונות מחשוב, תקשורת ושיתוף אחודים בענן לעסקים - האם הם כדאיים?

פתרונות מחשוב, תקשורת ושיתוף אחודים בענן לעסקים - האם הם כדאיים?

דף הבית >> חדשות עולם המרכזיות ומוקדי השירות >> פתרונות מחשוב, תקשורת ושיתוף אחודים בענן לעסקים - האם הם כדאיים?
פתרונות מחשוב, תקשורת ושיתוף אחודים בענן לעסקים – האם הם כדאיים?
מאת: מיכאל פנחס, 23.12.15, 06:30מיכאל פנחס
 
עסקים מוצפים כיום בשפע של פתרונות תקשורת ומחשוב מתקדמים, לרבות בענן. אחד הפתרונות המתקדמים ביותר הוא תחום שירותי תקשורת, מחשוב ושיתוף אחודים: UCaaS (ר"ת: Unified Communications as a Service). מי מספק את זה והאם כדאי לעבור לעבודה שיתופית בענן (ואיזה ענן)?
 
כיום, נעים פתרונות מחשוב ותקשורת לעסקים לעולם הענן. ספקי ציוד ופתרונות מחשוב ותקשורת הפסיקו לפתח ולייצר פתרונות חומרה ("ברזלים") ועברו לפתח פתרונות תוכנה ובענן. כל הספקים הקיימים בשוק מציעים כבר שירותי ענן בכל תחום (אפילו בזק).
 
המונח ,UCaaS שנפוץ היום בשוק התקשורת, הוא המשך מתבקש וטבעי של המונח UC&C (ר"ת: Unified Communications & Collaborations). המשמעות המעשית שלו: עובדים, מנהלים וכל "שרשרת הערך" של כל עסק \ ארגון עובדים בכלים אחידים בכל תווך תקשורת ומעל לכל מכשיר קצה. המימוש של UC&C בתצורת UCaaS משמעו: כל שירותי המחשוב הארגוניים מסופקים ע"י מערכת אחת, עובדים "יד ביד" תחת אותה מעטפת שליטה, משלבים תכונות ומשלבים מידע בין כל העובדים הזקוקים לאותו מידע ולאותם כלים, לצורך ביצוע המטלות שלהם.
 
השירותים הראשונים, שנכנסו למעטפת השירותים המאוחדת, היו: דוא"ל (בד"כ Outlook), לוח פגישות, "נוכחות" (Presence), מסרים מידיים (דוגמת צ'ט, WhatsApp, SMS), שיחות ועידה בקול ובווידיאו, שליחה וקבלת פקסים מתוך הדוא"ל, העברת הודעות קוליות לדוא"ל, שיתוף מסמכים ומצגות, שיתוף מסכים (לצרכי עבודה משותפת ולצרכי הדרכה ותמיכה מרחוק), עבודה על לוח משותף (Whiteboard), ניהול חדרי ישיבות, שירות לקוחות, גיבוי מידע ועוד.
 
כפי שניתן לראות מהרשימה הזו, מדובר בשירותים, שחלקם מגיע מעולם ה-IT וחלקם מגיע מעולם התקשורת. לכן ברור, שהגבולות בין העולמות הללו – נעלמו.  עולם הטלפוניה הישן פשוט נעלם. הוא הפך להיות משולב בתוך שלל כלי העבודה, שיש לכל עובד ומנהל בעת ביצוע עבודתו.

ההתפתחות הזו היא פרי המעבר לשירותי SIP בתקשורת והפיכת המרכזיות לווירטואליות בענן. במקביל, תופעת ה-BYOD (ר"ת: Bring Your Own Device), הפכה לנורמה מקובלת בארגונים ובעסקים. לכן, עובדים מצפים, שמערכות התקשורת והמחשוב תהיינה זמינות עבורם, גם כשהם ניידים ועל הסמארטפונים והטאבלטים שלהם, גם כשהם בבית, או במשרד אחר, שאינו המשרד הקבוע שלהם.
 
מדובר בפתרון המבוסס כולו על תוכנה ואפליקציות והעסק לא נזקק לשום ציוד חומרה, למעט מכשירי הקצה הנייחים והניידים. החיבור לשירות הוא באמצעות הרשת הקווית, האלחוטית או הסלולרית או כל ה-3 גם יחד. כל המערכות מגיעות תחת מערכת תפעול אחת (אם אותו ממשק משתמש שקל לתפעל אותו), והכל מבוסס IP.
 
לעיתים, מטעים את העסקים כשמציגים להם שירותי ענן, שהם אינם כאלה (למשל, שירותי VPS ו-IP-Centrex אינם שירותי ענן), שהם הדור הקודם (והראשון) של עולם הווירטואליזציה של שירותי מחשוב. בשלב זה של התפתחות השוק המקומי, נוח לחלק מחברות התקשורת הגדולות, שיש ללקוחות העסקיים והארגוניים 2 רשתות תקשורת נפרדות: טלפוניה ו-Data. זה יותר רווחי להן (לא ללקוח).
 
הבחירה בשירותי VPS או IP-Centrex מביאה אולי לרווח כלכלי לעסק בטווח הזמן הקצר (מול מערכות מקומיות ישנות, לעיתים אנלוגיות). אולם, הפסד כספי לאורך זמן וכבילה לספק אחד בלי יכולת להתקדם ולהשתדרג הם חסרונות ענקיים. אין שום יכולת קלה או מהירה לעבור משירותי VPS או IP-Centrex לשירותי ענן. אין תהליך כזה, משום שמדובר בדורות טכנולוגיים רחוקים מאוד זה מזה.
 
הבעיה החמורה ביותר בה נתקלים עסקים, שלא משתמשים בשירותי ענן, היא נושאי גיבויים, שרידות, המשכיות עסקית והתאוששות מאסון. בהפסקות החשמל האחרונות, שהיו באזור המרכז, כל בעלי המחשבים והמרכזיות הפיזיות נשארו ללא תקשורת וללא שירותים ללקוחותיהם, בין יומיים לשבוע. מדובר באבדן הכנסות משמעותי בנוסף לאבדן מוניטין ולקוחות באירוע חורף אחד, שיכול לחזור על עצמו. מי שתשתיות התקשורת שלו היו בענן, היה אולי מנותק במשרד הספציפי, שבו לא היה חשמל, אבל לקוחותיו וכל שרשרת הערך של העסק (מנהלים, עובדים, ספקים, שותפים, מפיצים, שלוחות), נשארו עם יכולת גישה למערכות התקשורת והמחשוב שלו, כי הם בענן אצל ספק ענן, שמספק שירות בכל מצב ולא מושפע מפגעי מזג האוויר, אסונות ונפילות חשמל, גם לתקופה מאוד ממושכת.
 
אולם, לא לכל עסק המעבר לענן מתאים. מלבד זאת, יש כמה סוגי עננים (מקומי, ציבורי ומעורב - היברידי). כך, שיש קודם כל לבחון את צרכי העסק, החיסכון העתידי וההשקעות הנדרשות לפני החלטה למעבר לענן.
 
ברור כיום לחלוטין, שאין שום הגיון כלכלי לרכוש לקראת שנת 2016 מערכות מחשבים או מרכזיה של ברזלים, כרטיסים וחוטים (גם אם המערכת נמצאת אצל איזה ספק שירות, שמספק שירותיVPS  מרחוק). זה עולם, שנכחד מזמן. בנוסף, הרוכש נכנס ל"מלכודת עכברים" בכך, שברכישת ה"ברזלים" הוא רוכש למעשה ברישיון הבסיסי רק מוצר בסיסי מאוד מצומצם. על כל דבר, שמוסיפים, על כל תכונה, תוכנה, חיבור, כרטיס, שלוחה וכך הלאה, יש לשלם ברכישת רישיון נפרד או רכיב חומרה נפרד. כמובן, צריך לשלם תחזוקה על כל רכיב ועל כל שדרוג. רשימת הרישיונות הנפרדים היא מתכון בטוח לחוסר יעילות כלכלית בשימוש בציוד כזה. כל תכונה מהתכונות של המערכת דורשת רישיון נפרד וכל שינוי (הרחבה או צמצום) דורש רישיון נפרד. השיטה של גביית תשלום ברישיונות על כל תכונה של מערכות המחשוב והתקשורת עברה מן העולם מזמן. לכן, אין כל סיבה כלכלית להמשיך עם שיטה זו ב-2016.
 
השיטה הנכונה: לשלם על פי צריכה בפועל של שירותי ומשאבי המחשוב והתקשורת, שזו גישת ה-SaaS (ר"ת: Software As A Service), שעומדת במרכז תפיסת העולם של שירותי הענן. החיבור לתשתיות הענן המומלץ היום הוא IPVPN, שהוא זול, אמין ומאובטח יותר מכל חלופת תקשורת עסקית אחרת. פתרונות מחשוב ותקשורת בענן זולים ב-80% לפחות מול כל פתרון אחר לאותם צרכים של העסק.
 
יש בזה יתרונות מאוד ברורים לכל מי שהשימוש שלו במשאבי מחשוב ותקשורת משתנה בימי החודש, בימי השבוע ובשעות היממה. דוגמאות: מפתחים ומתכננים, Cell Centers מכל סוג, מכירה וקנייה של כל דבר, ייצור של כל דבר, שינוע של כל מוצר או שירות וכך הלאה. אין כל סיבה לרכוש משאבים עבור שעות השיא והלחץ, כשברוב שעות היממה וימי השבוע והחודש המשאבים הללו לא מנוצלים.
 
מי מספק בישראל פתרונות UCaaS?
הספק הראשון והבולט בתחום זה בישראל הוא תדיראן טלקום, במערכת תקשורת, ששמה איוניקס (Aeonix). הפתרון יכול להיות מסופק בענן מקומי, בענן של אמזון (AWS), או בענן היברידי (שמשלב ענן פרטי עם הענן הציבורי, דוגמת זה של אמזון). בקרוב מאוד תדיראן טלקום תספק את השירותים הללו בענן של קבוצת פרטנר בראש העין. הפתרונות הללו כוללים גם פתרונות Cloud UCaaS לעסקים ברמת ה-SMB\SME המעוניינים לקבל את שירותי התקשורת שלהם תוך מינימום תקורות – TCO, והתקשרות במודל Pay As You Grow, ביניהם עסקים מסוג: משרדי עו"ד, רואי חשבון, סוכני ביטוח, משרדי פרסום, חברות הזנק, מוקדי טלמרקטינג לעסקים קטנים, וכל עסק המעוניין לחסוך בעלויות IT והתקשורת. הפתרון של תדיראן טלקום בפרטנר מכוון בשלב ראשון ללקוחות בתחום ה-SMB\SME.
 
המתחרים של תדיראן טלקום הם: בינת עסקים, בזק, בזק בינלאומי, אלקטל-לוסנט-ארגונים באמצעות כמה אינטגרטורים דוגמת: טלדור ותדיראן טלקום, סיסקו באמצעות מספר אינטגרטורים, BroadSoft באמצעות אינטגרטורים - ובשת"פ עם אודיוקודס, מיקרוסופט לרבות בשת"פ עם אודיוקודס ו-Triple C, Vonage, ועוד.
 
לבינת עסקים יש הצעות מאוד אטרקטיביות, שכוללות במחיר החודשי בענן גם את העלות של הטלפונים החכמים, שיותקנו בעסק וגם את עלויות הפס הרחב, תוכנות בסיסיות לעסק, אבטחה ושרידות וניהול מרחוק.
 
אולם, בגלל שפע המתחרים, יש לבצע תהליך מושכל של בחירת פתרון UCaaS בענן המתאים מהספק המתאים. אין להסתנוור רק מהמחיר ומהיכולות הטכניות של הספק. יש לשקול גם את רמת האמינות של הספק והאם אפשר לקבל ממנו אחריות ושירות ברמה נאותה, בלי להיות כבולים אליו לעולמים ב"חתונה קתולית". 
 
שורה תחתונה:
רכישת פתרונות מחשוב ותקשורת מתקדמים דוגמת UCaaS לעסקים, כמו כל רכישה בעסק, צריכה להיעשות רק לאחר בחינת צרכי המשתמשים בעסק. לא כל עסק צריך שירותי ענן בכל תחום. לכן, יש לשקול בזהירות את המעבר לשירותי ענן, שייתכן ויהיו מיותרים או לא מספיק יעילים בתחומים מסוימים, במיוחד למי זקוק ליישומי "זמן אמת" קריטיים, שדי קשה להעביר אותם לענן.

מאת: מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת, דצמבר 2015.
מחבר המדריך לחיסכון בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים

עבודה שיתופית לעסקים



 
 
Bookmark and Share